Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja. Als je tegen circussen protesteert, dan krijg je vaak ook het verwijt dat je tegen andere dingen niets doet. Alsof die mensen je kennen... niet wetend dat ik elke dag bezig ben voor de dieren, dat allemaal zo goed als vrijwillig doe etc. Eigenlijk ook grotendeels met gevaar voor eigen leven, want tegenwoordig hoef je ook niet gek op te kijken als je over straat loopt en dan neergemaaid wordt door mensen die een andere mening hebben of veel eigen belang hebben (geld verdienen.. over de ruggen van de dieren).

2. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan wil ik nu graag eens van jou verschillende beelden zien van olifanten die dat in het wild doen.
    Want ik heb dit nog nooit op national, vitaya of eender welke andere post gezien!

Kom jij nu maar met bewijzen!

Ze doen t alleen in gevangenschap, alleen daar heb ik het gezien, en idd overal, maar ja ze horen dan ook NIET thuis in gevangenschap he!

Kom jij dus nu maar met bewijzen dat ze dit in het wild ook doen! Verschillende bewijzen en beelden he, zoals jij ook aan ons dierenrechtenactivisten vraagt!

3. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij vind dit normaal dus?
    http://www.circusleed.nl/video.php?file ... _klein.flv

Tuurlijk.. spreek de olifantenexperts maar even tegen he... jij weet het beter.

Tuurlijk schudden dieren wel eens hun hoofd in het wild, tuurlijk lopen ze wel eens heen en weer, etc., maar het gaat om CONSTANT herhalend gedrag. Niet om een dier die het 'wel eens' doet in het wild.

4. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    *zucht*

Ga je eerst eens anders verdiepen in wat stereotypical behaviour (stereotype gedrag) is. Als ik hier nu stereotype gedrag laat zien in de vorm van dieren in gevangenschap die zichzelf verminken e.d., dan zal je denk ook zeggen dat het geen mishandeling is heb ik het idee... maar dat het automatisch gaat.

Omdat je verder geen goed antwoord kan geven ga je opeens wat ik zeg af doen als stereotype gedrag. Het is erg passend voor de mensen die constant maar dit soort beelden afdoen als 'normaal'.

Ik heb daar wel degelijk op gereageerd. Ik weet niet meer of ik de link naar de beelden van Tyke heb geplaatst. Ik heb aangegeven dat als ik ergens meer beelden zou vinden, dat ik die wel zou geven. Ik heb aangegeven dat ik wel eens wat uitgebreiderde beelden er van heb gezien.

Het lijkt alsof je nu weer weg gaat van de beelden die ik plaats. Jij wilt doen geloven dat stereotype gedrag blijkbaar niet bestaat en dat het gedrag gewoon is.

Lees ook hier wat:
    http://www.elephants.com/media/MSNBC_2_28_05.htm

5. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry maar stereotype gedrag komt vooral veel voor bij je eigen huisdieren.

Hamsters die knagen aan tralies, vogels aan tralies knagen en
    konijnen die rondjes rennen. Stereo type gedrag komt doordat dieren hun energie niet op normale wijze kwijt kunnen. En daardoor iets zoeken.
    Dus kan idd als dierenmishandeling indirect worden toegewezen.

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het niet bieden van zorg aan dieren die geestelijk lijden onder de situatie is wel degelijk mishandeling. Wettelijk wellicht niet, maar het is wel degelijk dierenmishandeling.

1. slechte behandeling

Dat is toch wel degelijk het geval. Stereotype gedrag komt voort uit slechte behandeling. Uit diverse factoren zoals verveling, weinig ruimte etc.

7. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt. Komt ook veel voor bij huisdieren. Het komt overigens ook bij mensen voor.

8. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie olifanten nog niet nagels bijten :wink:

Maar wat je noemt zijn kleine dingetjes die daar niet onder vallen. Dat zijn dwangmatige gedragingen.

Stereotype gedrag bij mensen kan je vinden in anorexia, automutilatie e.d.

Verschil met mensen is er wel natuurlijk. Het probleem zit hem bij dieren in dat de situatie door de mensen gecreeerd is en verschillenden factoren uit de omgeving zorgen voor het stereotype gedrag. De gedragingen ontstaan door te weinig ruimte, stress, verveling e.d.

Het zit hem vooral in omgevingsfactoren die een bepaalde druk leven op de psyche van het dier. Zoals ik al zei. Lees je eens in over stereotype gedrag. Op internet redelijk wat dingen over te vinden. Verschillende onderzoeken bij dieren te vinden.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    936
  2. kilianjh
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    760