Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben er niet altijd tegen maar vecht voor eigenlijk nooit.
    sommige dieren hebben het in de dierentuin wel redelijk goed maar andere zoals tijgers ofzo??? volgens mij zijn ide gewoon te groot om in een "hok" te houden.
    ook "ijsbeerde" ijsberen helemaal niet voor ze gevangen gehouden werden volgens mij...
    een reizend circus ben ik in iedergeval tegen. een paard heeft in iedergeval al een kleine week nodig om te wennen dus die zou het grootste gedeelte van zn leven in stress doorbrengen. en verder vind ik het eigenlijk zowiezo onzin om dieren (veel) kunstjes te leren om geld mee te verdienen.
    mijn paard ga ik ook leren dresuuur oefeningen te doen maar dat is wel iets heel anders en mn honden kunnen ook ppotjes geven maar daar maak ik een soort spelletje van en dat vinden ze heel leuk!

2. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Enkele dagen geleden zag ik op de Duitse televisie een circus in Monte Carlo (Monaco).

Ik heb expres goed gekeken naar de reacties van de tijgers, en ik zag dat er eentje echt heel erg kwaad werd;

Enkel doordat de dompteur met zijn zweep dreigde, hield het beest zich koest.

Ik vond dat best wel iets van dierenmishandeling in zich dragen, hoe subtiel ook; Een tijger hoort gewoon niet in een circus thuis.

Ik weet niet of het nog in sommige landen gebeurt (er zijn tegenwoordig opvangcentra voor afgedankte circusdieren) maar een aantal jaar geleden, werden afgedankte circustijgers en -leeuwen naar het slachthuis gebracht. :cry:

3. jwer

Lid geworden:
    15 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dieren horen niet in circussen, al wil ik wel de kantekening plaatsen dat het ophalen van de lippen door tijgers niet persee als "kwaad" hoeft te worden gezien en dat eigenlijk alle dompteurs nooit de zweep gebruiken om dieren mee te slaan, hooguit om een knal te veroorzaken waarvan ze schrikken, maar ik heb al verschillende dompteurs geen zweep zien gebruiken om aan te tonen aan het publiek dat dat niet nodig is. Normaal gesproken berust het trainen van dieren op leiderschap en dominantie... zolang jij boven ze staat kun je ze dingen leren en/of laten doen.

Het verhaal van dierentuinen is vrij lang. De inzichten voor het houden van dieren zijn gigantisch veranderd de laatste 20 jaar. Midden jaren 70 kochten dierentuinen nog dieren van handelaren en vonden bezoekers het niet erg dat dieren te klein zaten, dan kon je ze juist goed zien... Halverwege de jaren 80 kwam er een beetje een omslag, waardoor dierentuinen opeens met een totaal verouderd park zaten waar mensen niet meer heen wilden gaan. Elke grote dierentuin in Nederland is sindsdien wel hard bezig geweest met het veranderen van hun tuin, maar dierenparken zitten niet zo heel ruim in het geld (Emmen maakte verlies vorig jaar) en mooie verblijven zijn duur (goed gorilla verblijf, makkelijk 1 miljoen euro). Das een aardig bedrag voor een dierenpark.

Dierentuinen in Nederland doen het wat dat betreft aardig goed en zetten wereldwijd steeds meer de standaard, maar ze verdienen meestal nog wel een beetje geduld (Bijvoorbeeld Artis heeft gronisch grondgebrek en heeft al plannen om hun parkeerplaats ondergronds te leggen zodat daarop nieuwe verblijven voor leeuw en tijger kunnen komen, tot die tijd zijn er enkele grote katachtigen verdwenen uit de collectie en zijn de verblijven voor de resterende soorten verdubbeld). GOEDE dierenparken zijn voor veel diersoorten zo langzamerhand echt nodig anders raken we ze echt kwijt :cry: en er zijn al voorbeelden van diersoorten die gered zijn door dierentuinen, die waren er helemaal niet meer geweest...

Dan nog even de "leeuwenkwestie". De leeuw wordt vaak gebruikt als voorbeeld van diersoorten die veel langer leven in gevangenschap maar het grote verschil zijn redenen voor. Leeuwinnen leven als familie bij elkaar en blijven bij elkaar, terwijl mannetjes als ze ouder worden uit de groep verstoten worden. Elke groep leeuwinnen heeft 1 (soms 2 verwante) mannetje die ze beschermd en met ze zal paren, verder steelt ie het eten en meer doet ie eigenlijk niet (mannetjes die een groep leeuwinnen hebben slapen zo'n 20 uur per dag). De mannen zijn op hun sterkst vanaf een jaar of 5-7 tot 9-11 en dan worden ze verstoten door een jonger en sterker mannetje. Als dat gebeurt is het vaak gebeurt met het mannetje, omdat ie dan alleen moet jagen en al enigzins op leeftijd is, sterft hij dan meestal een hongerdood. In gevangenschap hoeft een leeuw niet te jagen en worden ze dus veel ouder, en daar komt het grote leeftijdsverschil vandaan.

Maar de meeste diersoorten worden sowieso ouder in gevangenschap, omdat ze geen of weinig moeite hoeven te doen om aan hun eten te komen.

4. jwer

Lid geworden:
    15 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Explorer bleef hangen.... dubbelpost :S

5. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    nu geef ik eens een heel kort antwoord: tegen..

6. siger

Lid geworden:
    15 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben het met en puppies eens..
    Natuur:
    Wildparken zijn ook ok

7. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    owja!! dat had ik niet eens goed geleze! :confused:

wildparken zijn zwaar oké :smiley:

8. miepske

Lid geworden:
    16 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan weet ik wel welke het was, in sint oedenrode. Dierenpark De Vleut.

9. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    plaatsen die ik niet ken behalve tilburg :laughing:

10. animalspirit

Lid geworden:
    14 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat kan ik eigenlijk zeggen hierover.
    Afschaffen gaat niet meer,kan je die dieren niet aan doen.
    Maar als er een dier komt te overlijden, geen nieuwe meer aankopen,gaan we heel langszaam af bouwen.In het land van herkomst meer hulp geven tegen stroop tochten.
    Stoppen bij ontbossingen, leef ruimte's laten zoals het is.
    Gaat zo maar door.

Er wordt gefokt , leuk en aardig maar laat dat dan in land van herkomst gebeuren.
    Verdienen die mensen er ook aan,hoeft niet altijd Americanen ,Engelse,Fransen,
    Nederlanders te zijn.
    Volgens mij is het gewoon zoveel mogelijk geld verdienen en prestige kwestie.

Circussen afschaffen. Is alleen maar geld verdienen,dieren kunstjes leren die ze normaal in natuur ook doen,maar dan op menselijke comando's.
    Ik denk ook, dat die mensen toch een beetje de eerste aanzet zijn om aanschaf te doen van exotische dieren,want wat kan je wel niet allemaal doen met die dieren. apen doen kunstjes zijn leuk om te zien,slangen leuk om in je nek te leggen, leeuwen,tijger en noem maar op, kan je menselijk manier DOMiniceren. Heel stoer.
    Oh ja waar is woord DOMpteur van afgeleid.

Dolfanarium: Afschaffen.
    Ach ga zo maar door ,al dat geld die ze dan over houden aan al die onderzoekingen,kunnen ze dan aan opvangen geven, waar die dieren oud kunnen worden en waardig kunnen sterven.

GEWOON ALLES AFSCHAFFEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

11. animalspirit

Lid geworden:
    14 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat kan ik eigenlijk zeggen hierover.
    Afschaffen gaat niet meer,kan je die dieren niet aan doen.
    Maar als er een dier komt te overlijden, geen nieuwe meer aankopen,gaan we heel langszaam af bouwen.In het land van herkomst meer hulp geven tegen stroop tochten.
    Stoppen bij ontbossingen, leef ruimte's laten zoals het is.
    Gaat zo maar door.

Er wordt gefokt , leuk en aardig maar laat dat dan in land van herkomst gebeuren.
    Verdienen die mensen er ook aan,hoeft niet altijd Americanen ,Engelse,Fransen,
    Nederlanders te zijn.
    Volgens mij is het gewoon zoveel mogelijk geld verdienen en prestige kwestie.

Circussen afschaffen. Is alleen maar geld verdienen,dieren kunstjes leren die ze normaal in natuur ook doen,maar dan op menselijke comando's.
    Ik denk ook, dat die mensen toch een beetje de eerste aanzet zijn om aanschaf te doen van exotische dieren,want wat kan je wel niet allemaal doen met die dieren. apen doen kunstjes zijn leuk om te zien,slangen leuk om in je nek te leggen, leeuwen,tijger en noem maar op, kan je menselijk manier DOMiniceren. Heel stoer.
    Oh ja waar is woord DOMpteur van afgeleid.

Dolfanarium: Afschaffen.
    Ach ga zo maar door ,al dat geld die ze dan over houden aan al die onderzoekingen,kunnen ze dan aan opvangen geven, waar die dieren oud kunnen worden en waardig kunnen sterven.

GEWOON ALLES AFSCHAFFEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

12. veronique0

Lid geworden:
    8 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben her ermee eens: Afschaffen!!! Die dieren zijn er niet om in kooien te stoppen, die moeten los in de natuur, voor zichzelf zorgen. Maar aan de andere kant, in de natuur komen ze soms niet aan eten, en in de dierentuinen krijgen ze eten genoeg. Maar circussen vind ik verschrikkelijk, ze zijn leuk om te zien. Maar om dan met excuses te komen als: dieren vinden het leuk om truucjes te doen, ja dag, dat geloof ik dus niet, en als je soms ziet hoe die dieren worden behandeld... Nee ik ben tegen.

13. jwer

Lid geworden:
    15 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Jammer dat dit topic over zowel circussen gaat als dierentuinen, want ik vind het nogal verschillend. Goede dierentuinen verrichten veel goed werk in de wereld, ook in de landen van herkomst zelf, alsmede het in stand houden van diersoorten.

De namen Guam Ral, Arabische Oryx, Partula slak en bali spreeuw zeggen de meeste mensen niets, maar zonder dierentuinen waren deze diersoorten uitgestorven (eerste drie) of nog maar enkele tientallen over (laatste) en dan heb ik het nog niet eens over andere voorbeelden. Het geld dat deze dierentuinen uitgeven aan deze projecten in de landen van herkomst komt vooral door dierentuinbezoekers die door hun bezoek aan de dierentuin hebben geleerd over het lot van bepaalde diersoorten en daardoor daar hun geld aan willen besteden.

Goede dierentuinen kunnen behalve een goed en leerzame dag uit ook veel betekenen voor de natuur, en zijn wat dat betreft gewoon belangrijk.

Circussen zijn wat dat betreft iets anders, dat vind ik niet leerzaam en is puur winst halen uit vermaak met dieren. Hoewel ik niet altijd vind dat de dieren zo slecht behandeld worden in de meeste circussen, vind ik het idee van vermaak door dieren kunstjes te laten doen wel erg achterhaald en zouden ze daar van mij wel mee mogen stoppen.

14. shinobi

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    In dierentuinen zal je bijna altijd zien dat er een dier beter verblijft dan het andere.
    En ik als moeder kom toch vaak in de dierentuin.
    Wij gaan altijd naar de zoo van Antwerpen en daar zitten de dieren toch behoorlijk goed. Alleen de katachtige zouden grotere plaatsen moeten krijgen maar daar was een project rond bezig geloof ik. De Vogels zouden ook wat ruimer mogen zitten daar.
    Circus dieren worden inderdaad zeer vaak in te kleine kooien gestopt en heeben veel te weinig beweging. Zo'n circussen vind ik maar niks, ik ben meer voorstander van circussen zoals Cirqe du solaile ( of zoiets in den aard, mijn frans was nooit mijn sterkste vak :blush: ).
    Waar ik wel voorstander van ben zijn de dierenreservaten waar ze eveneens proberen met voorplantigs-programma de bedreigde diersoorten zo goed en zo kwaad ze kunnen te vermeerderen . Zo blijven ze gemonitord en leven ze in het wild, is dat geen mooie oplossing? :smiley:

Shinobi.....

15. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0

16. jwer

Lid geworden:
    15 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    DeNatuur, ik zag daar gister ook een stuk over op TV, heel interresant, heb je nog ergens een link naar meer over dat verslag?

Een van de woordvoerders van EAZA zei wel dat het ging om "maar" 14 dierentuinen van meer dan 300 in totaal, dus wat dat betreft heeft ie wel gelijk dat het niet schrikbarend is, maar 14 is meer dan 0 en dus teveel.

Wel weer mooi dat het geen Nederlandse dierentuinen betrof...

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Eh, nee, ik had het overgenomen van een site.
    Maar het was bij 2vandaag. Ik heb hetzelf niet gezien nog.

Hier staat de link naar 2vandaag.nl

Nou NL is ook niet vrij van dierenhandel/ruilhandel hoor. Denk maar aan beekse bergen die apen gaf aan het BPRC (dierproeflaboratorium).
    En zo goed zijn de dierentuinen hier ook niet. In rotterdam wilde ze laatst toch een paar leeuwen gewoon afschieten/inslapen omdat ze die niet meer nodig hadden. Weet niet of dat toch is gebeurd of niet.

18. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    :flushed: In Blijdorp bedoel je?
    Ik ben gechoqueerd; wat een stelletje klootzakken zeg, ik had ze toch hoger ingeschat.

Ik hoop dat er veel protest van ander personeel binnen de dierentuin zelf tegen is gekomen!!! :imp:

Oh ja, kun je mij de bron vermelden waarvandaan jij dit bericht hebt, dan zal ik Blijdorp daar eens over aanschrijven, want dat kan natuurlijk niet!!!!

19. wolfje

Lid geworden:
    17 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou in rotterdam (blijdorp) zijn zeker geen leeuwen afgeschoten.
    De jongen zijn toen verhuist naar andere dierentuin nu hebben ze nog 1 vrouw en 1 man!
    Er word in blijdorp niks afgeschoten ze hebben goede onderhandelingen met andere dierentuinen!

20. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    http://www.indymedia.nl/nl/2004/05/18852.shtml

Ik weet het zo net nog niet....

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12