Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Naar aanleiding van een aantal recent gepubliceerde nieuwsberichten, lijkt het me leuk om jullie mening te horen over de dierentuin en het circus. Een aantal onder ons zijn felle tegenstanders, maar misschien willen de voorstanders ook eens hun stem laten horen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig zowel de dierentuin als het circus bezocht heb. Beide waren vroeger de uitjes met m'n ouders, om persoonlijke redenen hechtte ik daar veel waarde aan. Ook de nieuwsgierigheid naar de dierenwereld buiten huisdieren om, overwon het van het logische nadenken.

De laatste tijd lees ik steeds meer over de werkelijke 'inhoud' van deze attracties en dat zorgt voor een hoop gemengde gevoelens. Aan de ene kant walg ik van het leed dat de dieren aan wordt gedaan, maar aan de andere kant zitten er toch goede herinneringen aan, die diep in m'n hart gesloten zijn.

Momenteel wijken m'n gevoelens echter naar de negatieve kant en ben ik een sterk voorstander van het drastisch verbeteren van de omstandigheden, óf het volledig afschaffen van het houden van wilde dieren. Vooral de uitgekomen rapporten zorgen voor een doorslag en maken me erg triest!!

2. Feather

Lid geworden:
    25 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben tegen circussen met dieren. Absoluut, al het reizen, de kleine kooien zijn veel te veel stress, en kom op, tijgers die door een hoepeltje springen?? Hoe vernederend.
    Dierentuinen, tsja...ben ik in feite ook tegen. Kijk naar de tijgers en leeuwen in Artis, die doen niks anders dan ijsberen langs de tralies. Ze kunnen niet eens een eind lekker hard rennen, dat moet toch gigantisch frustrerend zijn. Fokprogramma's vind ik weer een ander verhaal, hoewel er niet zou hoeven worden gefokt met die dieren als ze gewoon met rust werden gelaten en nu niet met uitsterven bedreigd zouden worden. Ik geloof heus wel dat het meerendeel van de dierentuin(verzorgers) het beste voor heeft met de dieren, dat weet ik wel zeker. Maar toch vind ik het vernederend om een dier wat wild zou moeten zijn achter tralies te zien zitten. Aan de andere kant leren heel veel mensen van dierentuinen veel over de dieren en krijgen ze er misschien meer respect voor, en leren ze de natuur te waarderen. (alhoewel een dierentuin natuurlijk niet het toppunt van natuurlijke omstandigheden is). Dierentuinen vind ik dus iets moeilijker omdat er ook 'goede' punten aan zitten. Maar ik denk dat ik er toch voor ben al die zaken af te schaffen.

3. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja ik heb idd ook gemengde gevoelens.
    Heb er net zoals jou goede herinneringen aan van vroeger.
    Maar ik ben vorig jaar met m'n vriend naar een niet zo bekent dierentuintje in Brabant geweest en daar sloeg mijn mening heel hard om!
    Ik ben daarna eigenlijk nooit meer in een dierentuin geweest.

Over de grote bekende dierentuinen kan ik eigenlijk niets zeggen, weet niet precies hoe het daar 'achter de schermen' gaat.
    De verblijven waar de dieren zitten vond ik in de grotere dierentuinen waar ik geweest ben goed te noemen.

Maar waar ik dus geweest ben in Brabant vond ik ronduit verschrikkelijk.
    Zulke smerige, vieze, kleine kooien.
    Geen verblijven maar echt vierkante kooien.
    Er was daar een panter die zat in z'n eentje in een heel ieniemienie hokje, niet veel groter als onze woonkamer ( woonkamer van een huurhuis, blokkendoos)
    Dat beest was zo gestresst, liep aldoor heen en weer aan de voorkant van z'n kooi.
    Een stuk onaangeraakt vlees lag achterin de kooi.

En zo zaten alle dieren daar, donker, veel alleen en opgesloten.
    Vies en onproffesioneel
    Het was meer een onverzorgde veredelde kinderboerderij.

Olaf en ik vonden het daar niet leuk en eigenlijk alleen maar zielig voor die dieren.
    Daar zou eens een soort van inspectie langs moeten gaan, benieuwd of zij erdoor komen.

De folder toonde mooie verzorgde dieren in een kleurrijk verblijf.
    Nou ik heb geen kleurtje gezien en de dieren zagen er slecht uit.

Toen begon ik dus te twijfelen of ik dierentuinen wel zo leuk vond.

Maar dit gaat dus over een klein onbekend dierentuintje

4. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    hoi sanex,mag ik vragen welke dat in brabant is,aangezien ik in brabant woon en denk te weten welke je bedoeld,die in tilburg?als dat zo is,dat is geen dierentuin maar een opvangcentrum,ze willen de dieren meer ruimte geven maar de tilburgse gemeente werkt tegen,zij vangen dieren op die door andere gedumpt worden,de kattachtigen daar werden van mensen weggehaald die ze als huisdieren hielden,zo ook met de wasbeertjes,apen,uilen en alle reptielen.

hoe ik denk over circussen, afschaffen, ik ben er zelf ook geweest en vond het toen leuk, maar nu ben ik er tegen,dierentuinen vind ik iets anders,net als apenheul en burgens zoo vind ik geweldig,de dieren hebben het goed en mensen leren er veel van waardoor ze meer respect krijgen voor dieren,niet alles is zwart of wit, je kan het ook van een ander opzicht bekijken. door in enige mate in contact te komen met leeuwen en tijgers, zijn mensen ook eerder bereid om ze van uitsterven te behoeden. ik vind wel dat alle dieren nakweek moeten zijn, dus niet uit het wild gerukt, wat helaas wel soms gebeurt.

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben zelf absoluut tegen het bestaan van circussen met wilde dieren. Voor mij zou een circus ook een circus zijn met alleen mensen acts en een clown :wink: Ik hou er helemaal niet van om wilde dieren te proberen te trainen naar de wensen van de mens en ik kan het mooie er dan ook niet van inzien... Mijn moeder heeft mij nooit mee genomen naar het circus aangezien zij er zelf tegen was, ik heb het circus zelf dan ook nog nooit op prijs gesteld. Een circus met huisdieren als honden, katten en bijvoorbeeld paarden (en dan simpele trucjes) heb ik weinig problemen mee. Dit soort dieren vinden kunstjes doen vaak ook leuk, denk maar eens aan behendigheid voor de hond of Vrijheidsdressuur voor een paard.

Met dierentuinen heb ik geen problemen mits de dieren een leefruimte hebben welke enigzins overeenkomt met hun natuurlijke leefruimte. Dus geen kooien en hokken, maar mooie ruime vlakten met de planten en bomen etc. uit hun oorspronkelijk leefgebied. Blijdorp in Rotterdam vind ik bijvoorbeeld erg mooi. Daarnaast hebben veel grotere dierentuinen inderdaad een belangrijke functie, (zoals Feather ookal zegt) ook niet iets om zomaar te ''vergeten'' lijkt me zo. Veel dierentuinen houden zich namelijk bezig met fokprogramma's om de jongen vervolgens weer uit te kunnen zetten in het wild en dit vind ik een goede zaak!

6. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Nee ik geloof niet dat het in Tilburg was, ik wil wel even kijken als ik het foldertje nog kan vinden.
    Weet het niet zeker hoor.
    Mocht het wel zo zijn dan sorry.
    Maar volgens mij stond er op de folder ook gewoon dierentuin, en niks over een opvangcentrum o.i.d

7. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Over circussen kan ik kort zijn:
    De leeuwen en tijgers worden in veel te kleine hokjes vervoerd en moeten bovendien dingen doen waar ze absoluut geen zin in hebben, vandaar dat met name tijgers nog wel eens hun dompteurs aanvallen (zie ook Roy Horn; ik vind het trouwens wel klasse dat hij een overeenkomst met zijn vriend Siegfried heeft gesloten dat als een tijger hem aanvalt, het beest niet afgemaakt moet worden, ook al zou hij (Roy dus) aan zijn verwondingen bezwijken); zij voelen zich namelijk geïntimideerd door die mensen.

Ik ben dus TEGEN circussen.

Ik ben echter VOOR dierentuinen, mits zij de dieren zoveel ruimte geven dat zij hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen, dus zoals de leeuwen en de beren in Rhenen (Ouwehands) en de kamelen op de Mongoolse steppe in Blijdorp.

Het leeuwenverblijf in Blijdorp is echter schandalig!!!

Ook doen goede dierentuinen zoals de twee door mij genoemde tuinen aan fokprogramma's en kunnen zij vele diersoorten voor uitsterven behoeden.

Het enige nadeel zou kunnen zijn dat de gefokte dieren zo gedomesticeerd en gedegenereerd zijn, dat ze enkel in gevangenschap kunnen overleven.

Wel wil ik de tegenstanders van de dierentuinen erop wijzen, dat leeuwen in de vrije natuur niet ouder worden dan 8 jaar, en in gevangenschap wel 20(!!!) kunnen worden.

8. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    O, dat wist ik niet. Heel netjes van hem inderdaad, zo hoort het ook.

Ja. daar moet ik je inderdaad gelijk in geven.... :thumbsdown: Over het leeuwen verblijf was ik ook niet te spreken... Maar wat je zegt de kamelen (en ik geloof daarbij ook direct de zebra's) vond ik daarentegen wel weer in een mooi verblijf zitten.

Goed dat je dat ook nog even laat vallen want dat wou ik maar zeggen. Daarnaast is het zowiezo ook al een goed teken dat er bijvoorbeeld in Blijdorp veel nestjes van wilde dieren voorkomen. Veel wilde dieren krijgen namelijk geen nestje wanneer zij zich niet thuis voelen in hun omgeving en dus ongelukkig zijn. Trucje van moeder natuur denk ik :confused:

9. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    dan hoef je niet te zoeken hoor,want volgens mij hebben ze niet echt veel folders :wink: alleen van die kleine kaartje die alleen in tilburg rond gaan en als je wel een doneert krijg je ze.

10. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    We waren op vakantie in Berkel-Enschot.
    Volgens mij was het niet in Tilburg, meer in een klein dorpje/gehucht

Schuin ertegenover zat een klompenmuseum als ik me kan herrinneren

11. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    dat weet ik zo niet,en aan jouw verhaal te horen misschien ook maar goed ook.

12. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Leeuwen kunnen 15 tot 24 jaar oud worden
    bron: wnf dierendatabase

(staat niks over of het in gevangenschap of in real life is? Misschien heb je een bron?)

13. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben trouwens wel voor 'wildparken'. Alleen niet in NL mogelijk.
    Eigenlijk meer dus reservaten van grote vlakten waar dieren echt hun natuurlijk gedrag kunnen uiten. En waar 'toeristen' gewoon met opzieners over het terein kunnen en foto's maken e.d.
    Dieren in een kooitje of in een imitatiegebiedje zien is denk niet al te educatief. En in het 'echt' dieren zien is natuurlijk een veel grotere ervaring

14. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Deze informatie heb ik uit de dierentuin.

15. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    lijkt me nou niet echt super betrouwbaar :smile:

Ik zal nog eens zoeken als ik tijd heb...

16. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoihoi,

Circussen met tijgers en olifanten e.d. vind ik ronduit misdadig, deze dieren horen hier echt niet thuis! Op zich kan ik wel leven met andere circusdieren: ik ben in Zwitserland eens in een circus geweest daar hadden ze niks geen wilde dieren maar alleen paarden, kippen en wat geitjes. Werkelijk enig, ze hoefden geen moeilijke dingen te doen ofzo en ik geloof niet dat die dieren daar onder te lijden hadden. Ik hou zelf niet zo van circus maar op die manier kan ik er ook moeilijk iets op tegen hebben.

Dierentuinen vind ik heel belangrijk, mits het natuurlijk een goede dierentuin is. Met goed bedoel ik: mooie ruime verblijven die zo zijn ingericht dat een dier zijn eigen gangetje kan gaan en dus geen traliekooi die alleen bedoeld is om het beestje tentoon te stellen. Moeder natuur heeft een handig hulpmiddeltje meegegeven om te controleren of dieren zich prettig voelen in hun verblijf: de meeste wilde dieren zullen zich alleen voortplanten. De meeste grote dierentuinen in Nederland vind ik echt prima, de dieren worden op een goede manier gehuisvest en er vinden allerlei fokprogramma's plaats. Veel diersoorten zouden volgens mij al uitgestorven zijn geweest als er geen dierentuinen waren geweest (denk aan het succesverhaal van het gouden leeuwaapje!).

Wat ik in de discussie mistte was het educatieve aspect: ik denk dat het heel belangrijk is dat kinderen op jonge leeftijd leren om respect te hebben voor dieren. Dat kan d.m.v. huidieren, maar ik denk dat dierentuinen daarin ook een grote rol spelen. In een dierentuin wordt vaak veel voorlichting gegeven over van alles en nog wat, en er staan vaak veel informatieve bordjes enzo. Mijn moeder heeft mij vroeger meegenomen naar zo'n beetje elke fatsoenlijke dierentuin in het land (en ook wel daarbuiten...) en ik heb er al heel jong heel veel van opgestoken.

Dierentuinen die nog altijd traliekooien hanteren enzo, daar heb ik geen goed woord voor over, daar zou wat mij betreft meteen een eind aan gemaakt worden. Ook in bijvoorbeeld Artis vind ik de situatie zeer triest, al wordt daar wel hard gewerkt aan nieuwe verblijven (de wilde honden en de wolven zitten bijvoobeeld al heel mooi!). Je kunt natuurlijk niet alles ineens veranderen, maar goed, dat neemt niet weg dat ik met name de grote roofdieren (panters en tijgers enzo) in echt schrikbarend kleine en vooral saaie hokken vind zitten. Vaak echt een kale betonnen vloer met drie betonnen wanden en een traliewand. Geen boompje om zich achter te verschuilen, geen klimtoestel om eens iets anders te doen dan te ijsberen. Bah!

17. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De Natuur, het is volgens mij wel zo'n beetje algemeen bekend dat dieren in het wild over het algemeen veel eerder sterven als dieren in gevangenschap :eyes:

18. Mira

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

ik ben persoonlijk ook tegen cirussen met dieren.
    Ik ben als kind ook nooit naar zulke circussen geweest omdat mijn moeder er heel fel tegen was en we dus ook nooit mochten gaan.
    Ik heb dit ook nooit erg gevonden omdat ik het ook enorm zielig vond voor de dieren en ik de gevolgen heb gezien wat er van die dieren tercht komt (in een zoo waar ze zulke dieren opvangen).

Ik ben wel voor de zoo, mits goede infrastucturen en verzorging natuurlijk).
    Ik denk ook dat er al vele dieren die met uitsterven bedreigd waren gered zijn geweest door zoo instanties.

Ik heb zelf een hele tijd gewerkt in een zoo (zoo van antwerpen) en daar heb ik ook mijn meningen gevormd.
    Ik moet wel toegeven dat ik meer voor bv de grotten van han (in belgie) ben omdat de dieren daar op een grote oppervlakte leven maar waar ze toch niet bedreigd worden (door de grote vijand de mens).

19. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien dat het de laatste jaren is geweest vooral. In het begin was het juist vooral dierentuinen die bedreiging vormde voor die dieren.
    Nu nog (vooral de prive dierentuinen).
    Maar dierentuinen kunnen ook wel een positieve punt hebben.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    925
  2. kilianjh
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    752