dieren slaaf van de mens

Discussie in 'Discussies' gestart door gerbi, 23 jan 2014.

1. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ik zit al best lang met een vraag. :confused:
    huisdieren zijn voor ons allemaal belangrijk(voor de mensen van dit forum)
    maar wat is een dieren vriend eigenlijk?`
    pakken wij de natuur niet af? hun leefomgeving.
    horen dieren niet bij de natuur?
    misschien zijn de mensen die geen dieren hebben wel de echte dierenvrienden.
    ik bedoel,wij hebben de dieren in zekere zin niet nodig.(de hond was voor het bewaken van het erf,het paard om de kar te trekken enz.) ze zijn er alleen om ons gezelschap te houden.
    dus zijn de dieren er voor ons of zijn wij voor de dieren?
    hierbij bedoel ik het algemeen,dus kijk niet naar je eigen huisdier want die heeft nu natuurlijk wel verzorging nodig. :wink: :wink: :wink: :wink:

2. chibbie

Lid geworden:
    7 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Honderden jaren geleden heeft de mens besloten het dier uit het wild te halen, met het gevolg dat 99% van de huidige huisdieren niet gaat overleven als ze opnieuw worden uitgezet.
    Aan de "dierenliefhebbers" de taak om een toch zo goed mogelijk klimaat te maken voor deze dieren.
    Een dierenvriend zijn is een breed begrip, en nee de huidige hondjes en katjes zal ik niet los willen laten in de natuur. Dat gaat namelijk gruwelijk mis.. (Denk nu al aan alle zwerfkatten die verwilderd zijn en kapot geschoten worden door jagers)

Hondjes en katjes zijn over het algemeen al blij met een natje een droogje een slaapplekje en geen stress.. :smiley:

3. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Vroeger waren dieren zeer zeker de slaaf van de mens. Honden werden gehouden om te waken en zelfs om kleine vrachten te vervoeren (zoals bij de indianen voor ze paarden hadden), katten om muizen te vangen en paarden, ezels en kamelen waren er als vervoer. Runderen voor het trekken van de ploeg, enz.
    Maar dat was vroeger. Nu zijn ze in de meeste landen niet meer "nodig".
    Maar ik ben het zeer zeker eens met Chibbie eens, dat de moderne huisdieren niet meer in de natuur thuis horen. Ze zullen het gewoonweg niet overleven. Deels omdat ze al zo lang bij ons wonen, maar zeer zeker ook omdat we dieren in de loop van de tijd hebben aangepast aan onze eisen. Kijk maar eens naar de cavia, zoals wij hem kennen komt hij in de natuur niet voor.
    Dus is het aan ons om te zorgen dat de dieren een zo goed mogelijk bestaan leiden, wij hebben er heel lang geleden voor gekozen om dieren uit hun natuurlijke omgeving weg te halen, dus is het ook aan ons om te zorgen dat ze een zo goed mogelijk leven hebben. En dat is wat een dierenvriend zoet: zo goed mogelijk zorgen voor een dier dat niet meer terug kan naar zijn eigen oorspronkelijke omgeving.

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik zie het meer als een symbiose: mens en huisdier hebben er beiden profijt van dat we bij elkaar wonen. Honden vonden bij de mens een veilige plek en roedelleden die andere jachteigenschappen hadden. De kat vond bij de mens een bron van voedsel (muizen die op ons graan afkomen), het rund werd door de mens beschermd tot het kalf volwassen was en kon daardoor op gevaarlijker plekken veilig grazen, etc.

Lang niet iedereen gaat goed met dieren om, maar het doel moet naar mijn idee blijven dat we een symbiose vormen. Mijn dieren krijgen verzorging en aandacht (degene die dat willen, 3 van mijn 4 parkieten wensen geen aandacht) en ik geniet ervan om hun lol te zien hebben (ook de niet tamme dieren, lekker onderling kibbelen over de beste plekjes om aan het gierst te snoepen).

5. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Zo had ik er nog niet eens over nagedacht. Maar het klinkt inderdaad heel logisch. Mooi verwoord.

Plumeau vindt dit leuk.
  6. Henniev

Henniev Nieuw Lid

Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat dieren het prima hebben bij de mens. Ze hoeven niet langer letterlijk te overleven in de harde natuur maar zijn werkelijk veilig bij de mens. Tenminste als er een goed baasje is maar die is er 99,9 % van de tijd wel.

7. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Dieren hebben het niet altijd fijn bij/door de mens.. Een aantal voorbeelden:

* De runderen/varkens worden in kleine hokken gehouden totdat ze oud genoeg zijn om te worden geslacht en te worden opgegeten door de mens. (in china honden/katten)
    * Mooie dieren zoals elanden, beren etc, worden geschoten (vaak niet op slag dood) voor hun mooie hoofd/vacht
    * Beren, vossen, wolven etc worden met wildklem gevangen en gewurgd (lijden) voor hun mooi vacht
    * Dieren worden geschoten om te worden opgegeten (vaak niet op slag dood)
    * Honden worden nu nog steeds gebruikt om te waken
    * katten worden nog steeds op boerderijen gebruikt om muizen/ratten te vangen
    * Dieren die mooie vacht hebben worden gefokt en in kleine hokken gehouden, speciaal voor bontkraag, bontjas etc
    * Dierproeven moet je ook niet vergeten.

8. Bo_Navajo

Bo_Navajo Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    43
    Lolgirl, in jouw rijtje staat: Waakhonden en katten die muizen/ratten vangen. Honden waken omdat zei hun nest willen beschermen, hun nest waar de mens ook bij in woont. Dus dat is de natuur. En katten vangen wilde muisjes en ratjes ook buiten ons om! Ben juist heel blij dat ze dat doen, zover heeft de mens ze nog niet gehersenspoeld.

Overige punten vind ik vreselijk en is helaas meer als waar. De 4 dieren die ik heb daar zal ik alles voor doen om hun dat lijden te besparen. Maar ik ben nou eenmaal een mens en heb geen wereldvrede in pacht, helaas.

Voorbeeld van Plumeau vind ik erg mooi! Mijn pup is het levende voorbeeld dat hij zich nu niet zou redden zonder mijn zorg.

9. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    De huisdieren bij ons thuis zijn onderdeel van dit gezin. De liefde die wij ze geven en ook zeker terug krijgen is de enige rede dat wij ze (willen) hebben. Ik hoop dat iedereen die huisdieren heeft ze met liefde een plek in hun wereld geeft maar helaas weet ik dat dit lang niet bij iedereen is. Zelf hebben we twee konijntjes die we aangeschaft hebben omdat onze hamster overleed. We hebben expres geen hamster genomen omdat we bang waren deze hamster in ons hoofd steeds te vergelijken met zijn voorganger en dat is niet eerlijk. Vinden wij. Het eerste wat mij opviel bij onze konijntjes was hoeveel misinformatie je krijgt als je informatie zoekt voor je huisdieren. Het tweede is dat ongeacht wat je denkt of vind, het zijn levende wezens met een eigen karakter. En dit is mooi. Zijn onze huisdiertjes onze slaaf? nee. Eerder onderdeel van ons gezin. En wij doen alles om hun verblijf bij ons zo fijn en gelukkig mogelijk te maken want hun geluk is ons geluk.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. bwout
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    716
  2. ZKOutline
    Reacties:
    13
    Weergaven:
    1.589