De Perzische langhaar - ervaringen

Discussie in 'Katten' gestart door Idril Alcarin, 18 mrt 2005.

1. Idril Alcarin

Lid geworden:
    16 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor de opleiding dierverzorging ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die een Perzische langhaar als huisdier houden.

Wij moeten onder andere te weten komen hoe het dier wordt gebruikt, wat de voordelen en de nadelen zijn, waarom het dier er zo uit ziet, hoe het dier "ontstaan" is, karakterbeschrijving en ervaringen met het dier.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt. :smiley:

2. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Chaan... oh Chaan.... waar ben jeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? :grinning:

3. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier ben ik!!!!!!!!!! :grinning:

4. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi, ik heb zelf Perzische langhaar katten en ik zal proberen een antwoord te geven op je vragen.

Wat bedoel je precies met de vraag: Hoe het dier gebruik wordt?

- Er zitten alleen maar voordelen aan een Pers! Ze zijn mooi, lief, leuk.
    Het enigste nadeel aan een Pers is, is dat hij/zij regelmatig gekamt moet worden. En met kortharige rassen is dat gewoon een stuk minder.

- De Perzische Langhaar stamt vermoedelijk af van de Angorakatten uit Turkije, meegenomen door zeevaarders en kooplieden die tussen Perzië en Turkije handelden. Door kruising van deze Angorakat en andere katten ontstond de Perzische Langhaar.

- Karakter: Ze zijn rustig, aanhankelijk, vriendelijk. Ze kunnen zich urenlang bezighouden zonder zich te storen aan de omgeving. Ze kunnen goed overeenkomen met kinderen, andere katten en honden.

- Mijn ervaringen zijn gewoon heel goed! Het zijn gewoon super katten. En ze zijn gewoon mooi :wink:.

5. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Op de website van Royal Canin kun je ook nog informatie vinden over de pers.

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Gebruik: voornamelijk schootkat, ook wel eens als speelmuismepper of als dweil... :wink: Siamees Xena gebruikte onze Pers als groot voorbeeld en als hoofdkussen. In zijn jonge jaren is Fresco gebruikt als politiekat (hij corrigeerde onze ondeugende Birmaan Igor).

Voordeel: karakter! Ooit wil ik weer eens een persisch karakter in huis hebben (Fresco is inmiddels overleden :pensive: )

Nadeel: vachtonderhoud en soms een matige gezondheid (Fresco had zwakke darmen).

Karakter: Evenwichtige kat. Speelt graag en intensief, doch bij voorkeur niet als iemand kijkt. Houdt van orde en rust. Rots in de branding.

7. Daniëlle84

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een half pers. De Da denkt aan een kruising tussen een main coon en een pers. Ze heeft van die lange haren, waar je elke dag een borstel door heen moet halen. Ze is heel vriendelijk en een echte prater. Als ik thuis komt begint ze me meteen van alles te vertellen :smiley: Ze is niet echt een schootkat, maar komt wel graag naast me liggen op de bank en in bed :smile:

8. Idril Alcarin

Lid geworden:
    16 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Chaan! Hardstikke bedankt voor je antwoorden! Zal op de Royal Canin site snuffelen. Voor voedingswaarden werkstuk voor katten heb ik daar ook al aardig wat informatie van gebruikt!
    Met de vraag "hoe het dier gebruikt wordt" wordt bedoelt: bijvoorbeeld om met ze naar shows te gaan.
    Bedankt Plumeau en Daniëlle84 voor de persoonlijke ervaring!

*Verwerkt de informatie in het verslag* :smiley:

9. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Om dan nog eventjes terug te komen op jouw vraag: "Hoe het dier gebruikt wordt". Ik ga inderdaad weleens met een van mijn katten naar een show (ben tot nu toe pas 1 keer met een Pers geweest, de overige keren met een Exotic). En daarnaast fok ik met Perzen en Exotics.

10. Fran

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of mijn reactie nog zin heeft! Maar ik zet hem toch neer. Ik ben opgegroeid tussen 3 perzen. Twee chinchilla's en een blauwe pers. Die chinchilla's (2 zusjes) waren echt tutten. Zo lief, zo aanhankelijk. Ze deden werkelijk geen vlieg kwaad. Als ze even in de tuin waren en het ging regenen dan huppelden ze weer heel truttig naar binnen, hahaha. Die grijze (de blauwe pers dus) had een iets pittiger karakter maar was nog steeds van de categorie LIEF. Dat was echt een magisch beest. Die voelde je feilloos aan, in alles. Deze was ook heel ondeugend.
    Mijn ouders hebben ze nooit als tentoonstellingskatten gebruikt. Het was toevallig zo dat een kennis van ze een nest had. En die vrouw was gewoon een kattenliefhebster.

Ja, kammen, elke dag! En dat vonden ze absoluut NIET leuk. Perzen hebben krullen op hun buik en dat knoopt als een gek. Dus dat was elke ochtend een gegrom!!!! Brrrr. Vies praatje misschien, maar de poep bleef ook sneller aan hun kont hangen door die lange haren. En tja, dan bungelde daar wat.... dat vonden ze ellendig ja. Dus zaten ze driftig te schuifkonten om de ballast eraf te krijgen. REMSPOREN in de gang!!! We wisten weer hoelaat het was! Dus knipten we de poep er voorzichtig uit. ook dat was een ramp, dat wilden ze echt niet!!

11. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Onze Fresco knipten we bij het kontje altijd kort. Dan maar iets minder mooi :wink: Maar in de periode dat hij diarree had, was zelfs dat niet genoeg... Toen vonden we door het hele huis 'stempels' waar Fresco had gezeten :-&

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mila Lamp
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    5.747
  2. soledo
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    1.189