Biologisch? Wel zo logisch?

Discussie in 'Discussies' gestart door DeNatuur.NL, 19 nov 2008.

1. Herdervriend

Lid geworden:
    22 mei 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had echt biologisch verwacht als, dieren die tot de dood mogen leven en dan worden opgegeten. Nu zal ik er geen vegetariër van worden, want vlees is te lekker, maar dit is toch wel schokkend.

2. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Herdervriend, het vlees van dieren die gewoon tot hun natuurlijke dood mogen leven vinden vleeseters niet te eten. DAt is heeeel erg taai. DAt vlees wordt alleen gebruikt voor gehakt of kroketten of hamburgers enzo. Van een koe die al 10 jaar in de wei heeft gehuppeld haal je geen mals biefstukje vanaf. Dus zolang de vleeseters mals vlees willen, zullen dieren op jonge leeftijd geslacht wroden :wink: Ook in de biologische sector.

3. Knijntje

Lid geworden:
    19 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Van de varkens wist ik het nit maar ik wist wel dat kippen nauwelijks meer ruimte hoeven krijgen om de eieren als 'biologisch' te mogen bestempelen...

4. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Leek me hier de beste plaats om te posten.
    Jaartaak voor godsdienst gaat bij mij tegen de bio-industrie.
    Laat het hier maar even zien dus. Als je met dingen die erin staan niet akkoord bent, laat maar weten, kan ik het aanpassen.

http://docs.google.com/fileview?id=0ByP ... Njgy&hl=en

5. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Biologisch staat nog niet voor scharrel, en scharrel staat nog niet voor volledig loslopen.

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Biologische kippen hebben echt wel heel veel meer ruimte dan kippen uit de bio-industrie. Sowieso verplichte uitloop naar buiten. Maar dat is echt wel een zichtbaar en duidelijk verschil.
    Scharreleieren stelt idd niks voor. DAn zitten ze gewoon met hun alle in een grote schuur en is het allemala nog vervelender voor de dieren.

7. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Overal kun je op 'beknibbelen', en spijtig genoeg wordt dat natuurlijk ook gedaan. Verplichte uitloop naar buiten ... een relatief klein stukje plek buiten hebben als uitloop is ook voldoende als de verplichte uitloop.
    Hoe meer plaats ze hebben, hoe langer het duurt voor ze vet genoeg en slachtrijp zijn. En dan wordt er dus lekker beknibbeld op ruimte.
    Om een 'te magere' kip, kalkoen of eend slachtrijp te krijgen zou ik hem alleen maar van de wei moeten plukken en hem een kleine 7 tot 14 dagen maximum opsluiten en hem vetmeel geven. De mijne staan dan ook ietsje 'achter' voor de slacht. Maar jah... dat krijg je als je elke 10 kippen, 10 kalkoenen en een span eenden, zo'n 50 vierkante meter 'speelruimte' geeft. (en dan heb ik hun nesthok, nachtverblijf en etensruimte oppervlakte er nog niet bijgerekent)
    Wat ik hiermee bedoel? Biologisch of niet, wanneer er massaproductie mee gemoeit is dan mot ik het eerst allemaal nog met mijn eigen ogen kunnen zien. Want waar veel geld te rapen valt fraudeert de mens aaaaltijd. :wink:

8. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Nee. Als je het EKO-keurmerk wilt hebben, is er een minimale grondoppervlakte voor binenn en voor buiten, met een minimale hoeveelheid uren per dag dat ze buiten moeten kunnen.
    En bij biologische dieren is het ook zo dat ze langer mogen doen om tot slachtrijp te komen. En dan worden ze nog altijd niet zo vet als de bio-industrie.

Voordeel van de biologische sector is dat veel biologishce bedrijven hun produkten verkopen aan huis en dsu kun je meteen zien hoe de huisvesting is :wink:

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    .Het klopt allemaal wat je zegt, maar wat ik met mijn post bedoelde was...
    overal waar geld mee gemoeid is wordt er nu eenmaal gefraudeert. En hoe meer massa-omzet hoemeer het opbrengt, dus hoe meer men gaat beknibbelen. Dat is nu eenmaal een menselijke eigenschap.
    Niet oooveral en niet aaallemaal. En kleinschalig kweken wil ook weer niet zeggen dat het altijd zuiver is, dat wil ik nu ook weer niet verkondigen.
    Maar we leven nu eenmaal in een consumptie maatschappij. Biologisch of niet, het is en het blijft een sector die winst moet maken om te overleven. Ik ben in de 18 jaar dat ik het doe al heel wat verdoken zaakjes tegengekomen die eigenlijk helemaal niet door de beugel kunnen. Terwijl het tóch gebeurt en alle papiertjes, titeltjes, keurmerkjes en zaakjes in orde zijn en blijven. Dus ik slike het allemaal niet voor zoete koek en wil het zelf allemaal eerst zien/uit proberen/datsoortdingetjes.
    Dat was wat ik wou zeggen, da's al :wink:

10. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja oké, overal zitten rotte appels in de hoop.
    Wat dan wel weer zo is bij de biologische sector is dat boeren op die manier boeren, omdat ze er in geloven en achterstaan. Een biologisch bedrijf maakt niet meer wisnt als een gangbaar bedrijf. En om biologisch te worden moet je bedrijf eerst 2 jaar alles biologisch produceren, terwijl de producten zonder eko-keurmerk worden verkocht (omschakelingsperiode). Dan moet je als boer/ondernemer wel een beetje achter het idee van de biologische sector staan, want anders vind je het niet waar om 2 jaar verlies te draaien (want dat doe je dan). En met dat in het achterhoofd weet ik wel dat biologische boeren zich aan de regels houden (over het algemeen) omdat ze zelf ook echt met hart en ziel vinden dat kippen naar buiten moeten kunnen om te scharrelen etc. Biologische bedrijfsvoering is meer dan alleen een manier waarop je boert. Het is ook een overtuiging, het moet in je zitten. Anders hou je het niet vol. Dan ben je toch geneigd om er meteen antibiotica in te gooien, want dat werkt sneller als homeopathische middelen, etc etc.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Thijmen
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    3.364
  2. Marick
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    1.069