Biologisch? Wel zo logisch?

Discussie in 'Discussies' gestart door DeNatuur.NL, 19 nov 2008.

1. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Vele kleine maken meerdere grote...

En wat subsidies voor de kleine boeren...

Maarja, overheid zal gene geld geven voor beter omstandigheden voor dieren...

2. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    zeugen van een bio-industrie bedrijf :notes:

3. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Halifax, dat is geen standaard bio-industrie bedrijf. Ik zie sowieso stro. Dat heeft bijna geen enkel (zo niet geen) bio-industrie bedrijf. Dit lijkt meer op een biologisch bedrijf of gewoon een boer die zijn dieren graag veel ruimte wilt geven. Maar dit is geen bio-industrie.

4. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Dit is wel bio-industrie :wink:

5. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Nee, dit is geen bio-industrie. Dit zijn niet de minimum-maten waaraan een zeugenbedrijf moet voldoen. Het kan zijn dat die boer niet biologisch is maar bio-industrie niet fijn vind. En ze dus stro geeft. En meer ruimte. Mar een gangbare varkensboer is niet verplicht om zoveel ruimte en stro te geven aan zijn varkens. En dus is dit geen standaard bio-industrie bedrijf. Er zijn maar erg weinig boeren (mss op 2 handne te tellen) die zo een bedrijfsvoering hebben en dan niet overschakeln naar het Scharrel- of Eko-keurmerk.

6. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

en toch is het wel bio-industrie, gezien dit de huisvesting is van zeugen tijdens de dracht.
    Er zijn 4 groepen, verdeeld over deze strostal, elke groep beschikt over 3 ruimtes met stro. elke groep bestaat uit ongeveer 250 zeugen, in totaal biedt deze stal dus huisvesting aan 1000 zeugen.

Een week voor de bevaling verhuizen ze naar de kraamafdeling, waar ze zo'n 4 weken verblijven, daarna gaan ze naar de dekstal, om dan na 3 weken weer naar de strostal te verhuizen. in totaal verblijven ze dan ongeveer zo'n 3 maanden in het stro, vooraleer ze weer naar de kraamafdeling verhuizen.

de afmesting van de slachtbiggen, gebeurt hier dus niet.

O, en waarom ik dit weet, is omdat deze foto genomen is op mijn werk :wink:

7. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    dit zijn dan foto's genomen in de kraamafdeling:

8. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik geloof best dat die foto's genomen zijn op je bedrijf en dat die boer zichzelf bio-industrie noemt. Maar ik heb stages gelopen op en excursies gehad op verhscillende bio-industrie opfokbedrijven en zeugenbedrijven. En jou foto's zijn niet representatief voor de gangbare sector. Ik vind het helemaal super dat die boer zijn zuegen zoveel ruimte geeft! Echt waar, geweldig!! Maar er zijn maar weinig bio-industrie bedrijven die er zo uit zien.

9. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    inderdaad, maar het is en blijft bio-industrie, massa-productie dus :wink:

het is ook pas in opgang, de strostal staat er pas sinds 2002 denk ik. Het is de bedoeling dat dit over al zijn bedrijven zo wordt (ja, stinkend rijke baas die meer dan één bedrijf heeft :eyes: ) Op de andere bedrijven staan de zeugen overigens nog dag en nacht in een box apart, waar ze een stap vooruit en een stap achteruit kunnen zetten.

Maar het is maar om aan te tonen, dat daarom niet alle bio-industrie zo koud en kil en dieronvriendelijk zijn, en daarom meteen de biologische houderij het van het.

toegegeven, het is industrie. het individu weegt niet op tegen de massa dus.
    en groepshuisvesting wordt verplicht, maar ik denk dat er maar weinigen gaan zijn die dit soort stal gaan voorzien (nu, het gaat hem hier ook wel om grote groepen, ik heb elke 3 weken 250 à 300 nieuwe zeugen die moeten werpen).

10. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    toen ik de foto`s zag schrok ik idd wel, dacht ook dat het dus niets uit maakt, maar zoals gekgeitje zegt is ze er geweest, dus kan ze het met eigen ogen beoordelen, en geloof dus nu wel dat het dan zeker een verbetering is met stro enzo... als ze daar in wroeten in plaats van in elkaars staarten, is dat toch zowiezo een grote vooruitgang ? :smiley:

11. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    trouwens waarom mogen de biggetjes niet gewoon bij mamma zijn? snap niet waarom ze door zo`n hek moeten drinken????????? :confused:

12. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

de zeug zit opgesloten in zo'n box, ze loopt dus niet vrij rond. (box is een smal ding, ze kan er niet in draaien ofzo, enkel stap vooruit en achteruit)
    Verhindert ook het doodliggen van de biggen.

13. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, ik vind dat dus ook een grote verbetering en ik zie wel degelijk verschil in ruimte enzo.

Over de kraambox (om wat extra uitleg te geven :wink: ). Zeugen wegen een hoop aantal kilo's (boven de 100 kg). Als zij gaan liggen en er ligt toevallig een big onder hun, dan kunnen ze dus de biggen pletten (dus het doodliggen waar Halifax het over heeft). Dit gebeurd vooral in bijvoorbeeld hoeken of bij muren. Biggen liggen in een hoek, de zeug gaat half tegen de muur liggen (ze liggen graag ergens tegenaan) en doordat het een hoek is kan het big nergens heen en werd geplat. Door die box kan de zeug niet overal liggen. De biggen kunnen best in die box klimmen hoor, maar ze kunnen dus heel gemakkelijk ergens gaan liggen waar mams niet kan liggen. En zo worden ze niet geplet tussen 100 kg mama en de muur.
    In de biologische sector zitten ze korter in de zeugenkooi als in de bio-industrie, dacht ik. Maar al met al vind ik dit ook nog altijd een minpuntje aan de gehele sector. Al heb ik de zeugenkooi bijvoorbeeld ook gezien bij de kinderboerderij waar ik werkte.
    In feite gebruiken hondenfokkers ook een dergelijk systeem: zij maken in de kraambox langs de muren stangen, zodat de teef niet direct tegen de muur aan kan liggen. Zoiets zou ik ook ideaal vinden voor zeugen maar schijnbaar is niet toch niet de ideale oplossing (qua werktijd en financieel enzo).

14. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet ideaal? Is dat nou niet héél zacht uitgedrukt?
    Het beest kan niet eens draaien, laat staan aan der oor krabben als ze jeuk heeft. Als ze haar behoeften doet dan moet ze verplicht in der drek en der zeik liggen. Als het dan "niet zo ideaal" is, waarom leg jij je dan niet achter zulke stangen om het eens te testen. Steek je borsten maar door de tralies, je kind zal wel aan je melkfabriek zuigen. Oh en een knuffel of een kusje kun je vergeten, laat staan al je kinders eens goed bekijken, want je zit letterlijk en figuurlijk muurvast!

Niet ideaal, kom laat me niet lachen. Kga afkoelen want dit gaat me echt men petje te boven.
    Maja soit, de vraatzucht van de mens moet boven alles gaan he. En maar vlees vreten, en daarvoor moeten onschuldige dieren nog erger opgesloten zitten dan vuil smeerlappen als dutroux. Die dieren hebben verdomme niemand ooit wat aangedaan, en ze worden veroordeeld tot een leven lang in de gevangenis, en uiteindelijk tot de doodstraf. Hallé, vreten maar! Wees maar medogenloos en vraatzuchtig, en dat voor dat half uurtje dat je vlees vreet op een dag, die dieren lijden potverdorie 6 maand lang!!!

15. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    okeej het is me duidelijk :smiley: opzich vind ik dat ook een goed ding zodat er geen biggetjes geplet worden, maar dat ze toch wel bij mams kunnen komen, maar waarom moet mams dan in zo`n mini hok????

@ Tieske, ik snap je standpunt heel goed hoor, en ben het ook wel met je eens, maar aan de andere kant, hebben mensen toch ook vlees nodig. en als de dieren dan een betere leefomgeving krijgen dan ze hadden, is dat ook weer positief tegenover de dieren.

16. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

krabben aan hun oor, kunnen ze ook niet als ze rondlopen hoor :sunglasses:

ze moet niet verplicht in haar behoeftes staan, ze kan een stapje achteruit :grinning: (en bij ons wordt elke dag de mest weggedaan, de urinu loopt via de rooster weg). Als ze in het stro zitten, doen ze niet liever dan gaan rollen in de mest, dus als argument geven dat ze in hin mest staan, vind ik niet zo'n goed argument.

die boxen zijn ruim genoeg, ik draag ook een bh, voel helemaal niet dat mijn borsten geplet zitten hoor.

en een zeug moedergevoelens... tgoch, geloof me, ze hebben niet de behoefte aan een knuffel of een kus hoor :wink: Ik ken toch héél wat betere moeders, dan een varken.

en de biggen lopen wel los; als ze een kus willen, moeten ze maar naar moeders lopen :laughing:
    en een knuffel... tgoch, ik heb toch liever geen 200 kilo op mijn schouders hoor :flushed: (heb ooit één keer een beer op me gehad, en geloof me, tis geen pretje, dus ik denk dat dat voor een biggetje nog vele erger is)

zelfs in zo een box, worden er nog geregeld viggens doodgelegen... er bestaan al speciale systemen, waarbij de zeug omhoog gaat als ze rechtstaat, zodat de viggens niet meer onder haar kunnen (zeug staat hoger) en ze gaat pas omlaag eens ze weer neerligt. Maar of dit overal realiseerbaar is, is natuurlijk nog de vraag.

verder die krappe huisvesting... een zeug ligt 80% van de dag neer, wanneer ze rechtstaat, is dit enkel om te gaan eten, en om dan weer te gaan liggen. Een koe die gebonden staat, vind ik vele malen erger dan een zeug.

Wat uiteraard niet wil zeggen, dat ik niet blij ben dat 'mijn' zeugen het grootste gedeelte van het jaar los lopen(nu ja, los liggen :grinning: ).

17. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Deels mee eens: in hun hoofd hebben ze het nodig (maw: ze zijn bang voor verandering, bang om van die eeuwenoude traditie af te stappen, en bang omdat ze nog steeds denken dat ze ziek worden zonder vlees, terwijl er ondertussen al genoeg vegetariërs rondlopen die het tegendeel bewijzen).

Maar soit, we wijken ermee af. Mss pm'en als we hierover verder willen gaan? :wink:

18. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Allereerst: we gaan hier geen discussie voeren over wel of niet vlees eten, of het wel of niet nodig is en dergelijke! Ik meld nu maar meteen alvast dat alle opmerkingen mbt wel of niet vlees eten vanaf nu meteen worden verwijderd. Anders loopt de discussie weer uit de hand!

Tieske: ze zitten niet hun hele leven in een zeugenkooi. In de biologische sector zitten ze volgens mij maar max 3 weken (het zou ook 4 kunnen zijn in die kooi, daarna lopen ze weer los in een groep. Tussen het stro. En buiten. In tegenstelling tot de bio-industrie, waar ze langer in de kooi zitten (6 weken ofzo? ik weet de precieze aantallen niet) en waar ze vaak individueel gehuisvest worden en sowieso geen stro of buitenlucht hebben. Waardoor biologisch in mijn ogen dsu beter is.
    Verder ging deze discussie niet over de vleesproductie en hoeveel vlees mensen niet vreten en dat de dieren zo gheouen worden. Het ging over het verschil tussen biologisch en bio-industrie. Een verschil dat er volgens deNatuur.nl niet is en waarvan ik met eigen ogen wel heb gezien at die er is. HEt is ondertussen wel duidelijk dat jij en Natuur het sowieso schandalig vinden dat dieren worden gehouden voor het vlees. Maar heb ook een beetje respect voor de keuze van een ander (wat natuurlijk niet kan in jullie ogen, want de dieren worden "mishandelt" voor die keuze).

@ Halifax: volgens mij hebben jullie echt een mooi bedrijf, naar bio-industrie-maatstaven :ok: Echt super dat jullie ze in groepen en stro huisvesten!

19. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Bij ons zitten ze 4 weken kort in de kraamstal (in een box dus), vandaar gaan ze naar de dekstal, zitten ze nog eens zo'n 4 weken kort, en dan lopen ze 3 maand los in het stro.

Nu, dat stro ziet er allemaal fijn uit, maar het heeft ook zijn nadelen hoor :wink:

20. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Tuurlijk heeft het zijn nadelen. Alles in het leven heeft nadelen :wink: Maar het bevordert natuurlijk gedrag dus ik vind dat zeeeeeer voordelig. Het dier kan er zijn soorteigen gedrag in kwijt :ok:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Thijmen
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    3.364
  2. Marick
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    1.069