Binnenkort babyhamstertjes!

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Klavertje, 17 sep 2007.

1. Klavertje

Lid geworden:
    14 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Leuk nieuws:

Vanavond heb ik mijn zwarte driekleurtje bij een vriendje gezet. We verwachten begin oktober een nestje hamsters!

EDIT:

Vanavond, maandag 17 september, heb ik Pixel en Freek bij elkaar gezet. Ze hebben een leuke, gezellige avond gevierd en zijn inmiddels hun roes aan het uitslapen. Als alles goed gaat, verwacht ik 3 oktober een nestje!

Pixel is een zwart driekleur vrouwtje. Het is een ontzettend lief, nieuwsgierig en actief beestje. Zodra je eten in haar kooi legt, komt ze even kijken en haar grote hobby is klauteren. Ik ben heel benieuwd hoe ze het als moeder zal doen! Ze komt uit een nestje van gouden driekleur Tikva en zwarte langhaar Chogan van Hamsternest.

Freek is een lief, rustig hamstertje. Hij kan heerlijk slapen, maar is ook goed te porren voor een avontuurtje in zijn ren en badderen in het zand. Freek is een gouden langhaar, zoon van Sammie, een gouden langhaar en Flora, een gouden korthaar.

Ik verwacht in dit nestje:
    Bij de mannen: geel en goud, met kans op witband en waarschijnlijk ook zwart, zwart witband en yellow black, zowel kort- als langharig.
    Bij de vrouwen: goud driekleur en waarschijnlijk ook zwart driekleur, schildpad en goud en zwart witband, kort- en langharig.
    Een spannend nestje!

Ik houd jullie op de hoogte!
    Groetjes
    Marlies

2. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    :pensive: Waarom? De opvangen zitten vol met hamsters, zelf fokken draagt niet echt bij aan een eerlijk leefklimaat.

3. Stephan-

Lid geworden:
    7 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach zolang jij al je hamsters netjes kwijt kunt, en je gezonde hamsters gebruikt, zie ik het probleem niet. Veel plezier met ze.

4. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Die hamsters die zij kwijt kan, hadden de mensen ook uit het asiel kunnen halen. En ik betwijfel of TS de hamsters heeft laten testen.

5. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vind dit dus niet helemaal waar, hier in de buurt zijn bijv. maar weinig opvangen. Als de fokkers (waaronder ik dus) hier in de buurt om die reden zouden stoppen, waar denk je dat die mensen dan hun ham gingen halen?

JUIST!! een dierenwinkel, waar grotendeels de hamsels bij broodfokkers wegkomen.

6. Klavertje

Lid geworden:
    14 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Je hebt absoluut een punt over het fokken van dieren, Irma, absoluut. Ik ben geen voorstander van het zomaar koppelen van onbekende dieren uit dierenwinkels en daar voor de leuk nestjes mee krijgen zonder aan de consequenties te denken.
    De vier konijnen die ik heb, heb ik dan ook uit de opvang (Lisse) gehaald en die krijgen natuurlijk nooit een nestje: alleen al bij die opvang zaten ontzettend veel lieve konijntjes.

Maar omdat een hamster maar een jaar of 2,3 max wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld konijnen, zijn er niet heel veel opvangen van hamsters te vinden, en hebben ze over het algemeen ook niet heel erg veel hamsters zitten. Met het overschot zogezegd lijkt het dus wel mee te vallen.

Behalve uit de opvang, komen dieren ook bij fokkers vandaan. Het is belangrijk dat dieren door goede hobbyfokkers worden gefokt: fokkers die letten op de karaktereigenschappen en op de gezondheid van de dieren. Als er alleen met gezonde, lieve dieren gefokt zou worden, zouden we niet zoveel zieke inteeltbeestjes hebben die via broodfokkers bij dierenwinkels terecht komen, gekocht worden door onwetende mensen en vervolgens gedumpt bij de opvang.

Mijn hamsters komen van een fokker, de ouders zijn bekend, en ik weet dat het op dit moment een gezonde lijn is. Je weet natuurlijk nooit of er per ongeluk toch een ziekte insluipt, maar in principe is dit een fokgeschikte hamster! Grote kans dus op gezonde en lieve beestjes.

Dan het zomaar-fokken-punt. Ik realiseer me dat ik in mijn enthousiasme een beetje onwetend en onbenullig overkom. Aan een loze kreet dat er misschien een nestje op komst is, hebben jullie natuurlijk niets, dat had ik me moeten realiseren. Ik had gewoon het hele verhaal even moeten plaasten en dat zal ik alsnog even doen. Ik edit het eerste berichtje even zo.
    Hier op dit forum ben ik nieuw, maar ik heb me op andere fora ingelezen, ik heb vragen aan fokkers gesteld en verschillende nestjes gevolgd. Dit nestje is een bewuste keuze, van tevoren gepland: ik denk dat het helemaal goed gaat komen. :-)

Bedankt voor je reactie: het is zeker belangrijk dat de aandacht hierop gevestigd wordt: de opvangen zitten vol met dieren, het blijft een goed idee om daar eerst voor een huisdier te kijken. Maar daarnaast is het belangrijk dat er goede hobbyfokkers blijven, die gezonde, lieve dieren fokken! En dan moet ik dat natuurlijk wel even duidelijk maken in mijn post.

En overigens: ja, ik heb zeker al geinteresseerden voor dit bijzondere nestje: lieve ouders, gezond en kans op prachtige kleurtjes. Mocht je ook geinteresseerd zijn, dan PM je me maar even!

Ik hoop dat ik mijn ideeen over het nestje duidelijk heb gemaakt. Ik lees graag je reactie!
    Groetjes
    Marlies

7. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk, dat klaart de lucht weer. Vergeef me mijn reactie, maar er komen hier veel mensen die het "zo leuk!" vinden om "even" een nestje te fokken. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je eerste post kwam inderdaad zo over, dus vandaar mijn kort-door-de bocht reactie:wink:

Succes!

8. Klavertje

Lid geworden:
    14 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Nogmaals: geen probleem, ik ben blij dat er mensen zijn die alert zijn en het beste met dieren voorhebben. We kunnen elkaar de hand schudden!

Groetjes
    Marlies

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Netjes opgelost dames! :ok:

Je hebt naar mijn mening wel gelijk wat betreft het fokken van gezonde dieren. Zonder goede hobbyfokkers die nauwkeurig letten op de gezondheid van de dieren zal de gezondheid achteruit gaan.

Ik heb altijd toegegeven dat ik niet tegen het fokken van dieren ben. Als er maar goed gelet wordt op gezondheid, erfelijkheid en gedrag. Nestjes voor de lol of geld keur ik persoonlijk af.

Het klinkt mij in de oren alsof je weet wat je doet en dat je de gezondheid van je dieren voorop stelt. :ok:

10. Klavertje

Lid geworden:
    14 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
  11. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik geloof dat Klavertje er heel goed over nagedacht heeft, zoals je kunt lezen in haar lange post!

12. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Ahum!

13. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Laten we hier geen hele discussie beginnen in het topic van Klavertje :wink:
    Het gaat over haar hamsters, niet over eventuele konijnen enzo :wink:

14. Klavertje

Lid geworden:
    14 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Check!

15. IenieMienie

Lid geworden:
    1 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    lol...

heb je ook foto's van je hoogzwanger hamstertje? ben erg benieuwd hoe ze er uitziet nu...

16. Klavertje

Lid geworden:
    14 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoihoi,

De kleintjes zijn geboren!

Op 2 oktober zag Pixel er nog zo uit:

En op 3 oktober 's middags konden we even stiekem gluren toen ze iets ging eten en zagen we dit:

9 kleintjes als ik het goed zie, en ze zagen er goed uit. Nu is het afwachten....

Groetjes
    Marlies

17. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Whaaaa gefeliciteeerd :smiley: :ok:

18. De Lieverdjes

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb totaal geen idee hoelang een hamster draagt enz? Vind het wel spannend voor jou!

19. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat leuk zeg! Gefeliciteerd!

Laden...

Deel Deze Pagina