bange hond

Discussie in 'Honden' gestart door lena41, 11 nov 2003.

1. lena41

Lid geworden:
    11 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo ruud
    ik heb een tervurense herder van 9 jaar oud,die vreselijk bang is van vuurwerk,nu ben ik van plan om dit jaar er iets voor te vragen bij de dierenarts,of dit kan weet ik nog niet(in verband met epelepsie van de hond)maar mijn vraag is,ik heb ook een hollandse herder van 7 maanden oud,hoe kan ik voorkomen dat die ook bang wordt van vuurwerk
    ik weet dat je normaal moet blijven reageren,en hem niet aanhalen enzo
    maar zal het niet zo zijn dat ie het angstige gedrag van de tervurense zal zien en daarom ook bang zal worden,de tervurense is dus echt totaal in paniek,iemand heeft ooit is een rotje naar hem gegooid toen mijn zoon met hem buiten liep,sinds die tijd is het zo erg,ondanks dat wij zelf rustig blijven.
    ik hoop dat je hier advies op kan geven
    alvast bedankt en groetjes lena

2. Hondenschool Pacco

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo lena,

Er bestaat inderdaad de kans op imitatieleren door je jongere hond. Dit wel niet zeggen dat het ook gebeurt.

Dat je de jonge hond niet mag troosten als hij bang is wist je al, dus dat verhaal is overbodig

Je kunt het imitatieleren tegengaan door de jongere hond zonder bijzijn van de oudere hond reeds kennis te laten maken met knallende en suizende geluiden.
    Dit kan door naar een veld of bos te gaan en iemand anders knallers en wellicht ook een vuurpijltje te laten afschieten.
    Jij loopt er, met de hond aangelijnd, op een afstand van een meter of tien langs en zegt niks.
    Hoe je hond ook reageert, jij zwijgt. Trekt hij weg, Trek hem dan weer naast je en loop zonder reactie verder.
    loopt je hond keurig mee en kijkt alleen even als er een knal is dan mag je ook wel belonen, maar let goed op welk moment je beloond en overdrijf het niet want dan wordt hij alsnog wantrouwend. .
    Je wilt in eerste instantie laten zien dat er niks aan de hand is.
    Sommige adviseren om met de hond te gaan spelen zodat hij afgeleid wordt. Maar hij moet niet afgeleid worden maar ervaren, en jij dient daarbij als voorbeeld. Vandaar dat je vooral zo rustig (normaal) mogelijk moet blijven.

LET OP !!! GEEN ROTJES NAAR DE HOND GAAN GOOIEN EN HEM ER OOK NIET MET DE NEUS OP ZETTEN !!! Ik zeg dit zo nadrukkelijk omdat dit anders het tegenovergestelde als resultaat zal hebben.
    Je moet hem niet schokken maar laten ervaren dat er niks aan de hand is.

Herhaal bovenstaande enkele keren en het beste ook thuis. Jij binnen met de jonge hond en buiten de knallers. Lijn je hond aan en loop met hem door de woning want ander kun je niet reageren. Het komt er niet zozeer op aan hoe intensief de ervaring is geweest, maar dat ze er is geweest.

Wat de oudere hond betreft zou ik (zonder jonge hond erbij) een poging wagen of het wellicht bij hem niet ook werkt.
    Ik weet natuurlijk niet of je dat al ooit hebt uitgeprobeerd.
    Als je merkt dat hij meteen totaal uitflipt stop dan meteen. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet meer terug te draaien.
    Ik zou in dat geval de dierenarts raadplegen. Het zou niet de eerste hond zijn die iets krijgt om te kalmeren. Een nachtje verplicht vroeg slapen zal de hond geen schade toebrengen en hem veel ellende besparen.
    Maar het valt niet onder mijn bevoegdheid om daar verder op in te gaan. Daarvoor moet je bij je dierenarts zijn.

NOG EVEN DIT:

Een hond heeft een enorm goed gehoor tot wel 40 KHz, wij mensen maar tot 20 KHz. Hou dus die "rotdingen" altijd zover mogelijk uit hun buurt.
    Ooit heb ik een cassettebandje gemaakt met daarop geluiden van motoren, onweer, knallers enz. maar daar trappen de meeste honden helaas toch niet in.
    Kan ook niet anders , met zo,n gehoor !!!

Veel succes,

Laat je me weten hoe het afgelopen is ?

Ruud

3. Hondenschool Pacco

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Lena,

Toch maar niet met die oudere hond die oefening gaan proberen.
    Negen jaar is te oud om dit te doen.

Had even niet op de leeftijd van de oudere hond gelet, Sorry !

Groeten, Ruud

Ik heb je dit bericht ook via privebericht toegezonden

4. lena41

Lid geworden:
    11 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi ruud
    bedankt voor je reactie
    ik ga met de kleine zeker de oefeningen doen
    en met m,n oudje,tja dat wordt iedergeval een pillentje om hem rustig te houden,gelukkig hou ik niet van vuurwerk,de rest van m,n gezin staat buiten af te steken,en ik blijf lekker bij m,n hondjes binnen
    ik zal je zeker laten weten hoe dat afgelopen is
    nogmaals bedankt
    groetjes lena

Laden...

Deel Deze Pagina