zwemblaasproblemen?

Discussie in 'Vissen' gestart door EVH, 14 dec 2013.

1. EVH

EVH

Lid geworden:
    14 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een aquarium van zo'n 200l waarin 3kleine goudvisjes (6cm) en 1 witgrijze (goud)vis (7cm) met een lange (sluier)staart zitten. De witte is altijd wat minder actief geweest dan de andere. Begin van de week vond ik deze witte in de aanzuiging van de filter. Er staat een kistje boven zodat er eigenlijk geen vis in kan en nog een schelp ook, maar toch had hij het gedaan gekregen om erin terecht te komen, hij zat vast met zen staart. Ik dacht dat hij dood was, wou hem weghalen en zag dat hij nog leefde. Ben heel voorzichtig te werk gegaan om hem niet te kwetsen. Hij zag er ok uit en zwom ook normaal. Ik vertrouwde het de eerste nachten niet om de filter terug aan te zetten, dus enkel zuurstof aangezet. Filter wel overdag. Nu is het volgende probleem opgetreden: Hij kan precies niet meer tot aan de bodem zwemmen en echt zwemmen doet hij niet veel meer. Hij bevindt zich bijna altijd verticaal en met zen vinnen tegen zijn lijf, Als ik in de buurt kom en ze denken dat ik eten kom geven dan beweegt hij wel min of meer iets tussen horizontaal en verticaal in. Momenteel heb ik een quarantaine bak in orde gezet met een klein beetje water in zodat hij eigenlijk horizontaal moet liggen/zwemmen ipv verticaal. Dit lukt hoewel hij toch wel erg stil is, ben ik in de buurt, dan zwemt hij wel eventjes om dan weer op de bodem te gaan liggen. Je ziet hem ook snel ademhalen, Had hij ook al in de grote aquarium (zuurstoftekort?) Hij heeft ook rode kiewen, hoewel hij dit altijd al een beetje heeft gehad (omwille van zijn kleur?) Ik kan niet zeggen dat het nu roder ziet dan anders, nu let ik er wel meer op.
    Heeft iemand raad? Ik heb de vissen nu een half jaartje nadat een collega ze weg wou. Ze zaten toen in een bakje van 30l zonder iets. Ze waren ook met 5. Heb ze toen overgenomen om ze een beter leven te gegeven, voor 1 sluiervisje kwam het toen te laat en ik zou deze ook niet graag verliezen. Aan de andere drie is niets te zien, deze zijn heel actief net zoals altijd.
    Alvast bedankt

2. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo EVH,

ik denk eigenlijk niet dat je vis zwemblaasproblemen heeft.
    Bij zwemblaas problemen gaan ze over het algemeen drijven of liggen ze op de bodem.
    En als ik je verslag zo lees dan vrees ik dat hij/zij niet meer te redden is.... :pensive:
    Je zou nog een foto kunnen mailen, maar ik vrees het ergste.

Dat de vis vast is komen te zitten in de aanzuigkorf van het filter is al een teken dat hij/zij erg zwak was.
    Waarschijnlijk was de vis al ziek toen je hem overnam en/of was hij erg vergroeid geraakt van binnen door de veel te kleine bak waarin hij bij de vorige eigenaar moest leven. :imp:

Als hij nog wil eten dan zou ik je aanraden al je vissen goed te voeren (dus minimaal 3 keer per dag een redelijke hoeveelheid) en er op te letten dat de zieke ook genoeg binnen krijgt.

Omdat je schrijft dat de rest zich gewoon gedraagt ga ik ervan uit dat zijn 'ziekte' niet besmettelijk is en dat je hem niet apart hoeft te zetten.
    Vaak brengt afzondering zoveel stress met zich mee dat de vis snel sterft, daardoor...

Verder denk ik dat je niet veel voor hem kunt doen.

Helaas zijn niet alle 'komvissen' te redden.
    Maar het is heel erg lief van je dat je het zo goed probeert!!! :ok:

Als extra opmerking wil ik je nog even zeggen dat je je filter zeker moet gaan schoonmaken omdat je het een paar nachten uit hebt laten staan. Nu zijn alle behulpzame bacteriën in je filter dood en vervuilen ze je water alleen nog maar :-&

En het is heel erg goed voor je vissen om bij je 200 liter bak elke week een keer de helft van je water te verversen!

Als je goed filtert en water ververst, dan blijven je andere vissen vast gezond!

Ik wens je veel sterkte met je zieke visje!

En als je vragen hebt dan wil ik je graag helpen.

FancyGoudvis

3. EVH

EVH

Lid geworden:
    14 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel erg bedankt voor je antwoord.
    Inmiddels had ik een quarantaine bak in de andere visbak gemaakt. De andere komen geregeld naar de zieke kijken en dan zwemt de zieke er ook naar toe. Zal ik de zieke terug bij de andere laten?
    Kan je mij wat meer uitleg geven over de werking van de filter, want ik ben een beginneling die er niet veel van af weet.
    Groetjes
    Ellen

4. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Ellen,
    als je vis geen rare vlekken of bulten of wonden heeft kan hij wel bij de anderen.
    Maar dat is aan jezelf.
    Misschien eet en zwemt hij beter in zijn eigen kleine bakje, dan zou ik het nog een paar dagen zo laten. Hij kan zijn vrienden zien dus de stress zal nog meevallen.
    Goed voeren is heel belangrijk.

Over filteren:
    Ik kan je vertellen wat ik weet. Is een uitgebreid verhaal geworden. :wink:

*Er zijn z.g.n. binnen-filters en buiten-filters.
    Binnen-filters bevestig je in het aquarium. Ze zijn geschikt voor kleine aquaria (tot 100 liter). Hierin zitten vaak alleen filterwatten of filtermatten.

Buiten-filters halen via slangen het water uit het aquarium. Je zet ze naast of onder je aquarium. Deze zijn er in veel maten en typen en ze zijn geschikt voor aquaria van 40 tot 600 liter. In een buitenfilter doe je filterwatten of -matten en vaak ook keramisch filtermateriaal om biologisch te kunnen filteren.

*Voor goudvissen raad ik met klem een sterk buitenfilter aan!!

*Je filter haalt zichtbaar vuil uit het water (mechanische filtratie) en ook onzichtbaar vuil (biologische filtratie).

*Goudvissen hebben geen maag. Dat betekent dat alle voeding er 'van voor in en van achteren zo weer uit gaat'.
    Ze kunnen daarom niet veel voedingsstoffen uit hun eten halen. Om deze reden hebben goudvissen verschillende keren per dag een voedingsmoment nodig. (3 keer per dag een redelijke hoeveelheid voeren, liefst afwisselend voer).

*Goudvissen poepen erg veel en vervuilen het water sterk.
    Ook niet gegeten voer (dat is niet te voorkomen) vervuilt het water. En dode planten delen.

*Deze vervuiling vormt Ammonia. Dat is niet goed voor de vissen, en wordt vrij snel omgezet in Nitriet.

*Nitriet is giftig voor de vissen. Een Nitriet-piek in een aquarium kan alle vissen doden.
    (Waarschijnlijk is dit de reden voor al die vele, vele dode komvisjes)

*Maar...geen schrik hebben, er is hulp :laughing:

*Nitriet wordt door speciale bacteriën -Nitrificerende bacteriën- omgezet in Nitraat.

*Nitraat is (in normale hoeveelheden) goed voor je planten en niet schadelijk voor je vissen.

*Nitrificerende bacteriën kun je in je filter laten leven.
    Ze komen vanzelf in je filter en nestelen zich in je filtermateriaal.
    Je kunt speciale keramische buisjes kopen waarin ze goed kunnen leven (raad ik aan), maar ook in gewone filterwatten en/of matten kunnen ze leven.

Ze 'eten' Nitriet en scheiden Nitraat uit.
    Dit kunnen ze alleen doen als ze naast Nitriet, ook zuurstofrijk water tot hun beschikking hebben. Als je filter aan staat en je zuurstofpompje ook dan gaat alles goed.

Als je filter een klein uurtje uit staat, staat het water stil in het filter zullen de in aanwezige bacteriën sterven door zuurstofgebrek.

Als je het filter weer aanzet dan spoelen de dode bacteriën je aquarium in en vervuilen het water.
    :end: Daarom is het belangrijk dat je, als je filter langer dan een ruim half uur heeft uitgestaan, de filterwatten/matten goed uitspoelt onder de kraan en de eventueel aanwezige keramische buisjes met kokend water afspoelt om de dode bacteriën te verwijderen.

(Als je je filter 'gewoon' eens schoonmaakt moet je juist zo weinig mogelijk aan de keramische buisjes doen! Alleen wat spoelen met water uit het aquarium om de rommel ertussen uit te krijgen is al genoeg. Watten/Matten wel goed uitspoelen)

Daarna kan het filter weer gewoon aangezet worden.
    Het zal dan een tijdje alleen het zichtbare vuil uit het water halen en niet de chemische vervuiling omdat de nieuwe kolonie bacteriën eerst moet groeien. (Er zijn preparaten te koop om dit sneller te doen, hoeft niet maar kan makkelijk zijn).

*Belangrijk is dat in deze 'opstart' periode extra vaak een deel van het water ververst wordt!

*Na een grondige schoonmaak van het filter (geen bacteriën meer over) is het goed om elke dag een paar emmers te verversen. Bij 200 liter zou ik dagelijks 3 á 4 emmers (20%) verversen, de eerste 2 weken, en dan de derde week dagelijks 2 emmers (10%).
    Het lijkt misschien veel werk, maar met een stuk tuinslang en twee emmers kan het binnen 15 minuten gedaan zijn :sunglasses: .

*Bij een goed werkend filter is het nog steeds heel goed om 1 keer per weer 50% van de inhoud van het aquarium te verversen. Dit om er zeker van te zijn dat de chemische stoffen in het water lekker op een laag peil blijven :innocent: .

:end: Ververs wel altijd met water van dezelfde temperatuur als het aquariumwater!! (1 of 2 graden verschil is echt niet erg, maar geen ijskoud of 'handwarm' water nemen hoor!)

Ik weet niet precies welk soort filter je hebt, en ik hoop dat je wat kunt met deze info. :smiley:
    Als je vragen hebt , laat maar weten hoor!

Succes!
    En sterkte met je zieke visje!

FancyGoudvis

5. EVH

EVH

Lid geworden:
    14 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi

Heel erg bedankt voor je antwoord.
    Ik ben vanmorgen naar de visspeciaalzaak geweest met de vis en een fles water voor analyse. De vis zou wormen hebben en zijn slijmvlies (kan ik het zo noemen) is al heel erg verminderd. Heb nu onze kapoen bij zijn kameraadjes terug gezet omdat deze ook wel van de veeg zullen hebben en dan kan ik ze samen behandelen. Heb cerpofor dactycid van colombo meegekregen en in het aquarium gedaan. De waardes van het water zijn volgende: PH 8.11 ; KH 5; GH 12; NO2 0; NO3 0; PO4 0. Ik hoop dat onze vis er door komt.
    In ons aquarium is een aparte ruimte met drie vakken. Eerste vak met aangezogen water, tweede vak waar die buisjes inzitten met daarbovenop een nitriet en fosfaat filter en daarboven nog watten om het eerste vuil tegen te houden en dan een derde vak waar de pomp instaat om het "propere" water terug bij de vissen te brengen. Hoop dat dit systeem ook ok is voor goudvissen. Om de hoeveel tijd moet je eigenlijk zo'n soort filters vervangen? Ik vermoed ook niet alles tegelijk. Hoe pak je zoiets het beste aan?
    Heel erg bedankt voor je goede raad!!!

6. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Ellen,

Goed dat je de vis hebt laten nakijken!
    Goudvissen zijn wel erg gevoelig voor medicatie, dus je kunt best de verversing zoals die in de gebruiksaanwijzing staat strikt opvolgen.
    Als je niet over actieve kool kunt gaan filteren zoals in de gebruiksaanwijzing staat, zou je ook 90% water kunnen verversen (dan ben je de meeste rest-medicatie ook kwijt).

Zo te lezen zien je waterwaarden er erg goed uit! Dus je vissen hebben geen last van 'slechte' waterwaarden :smiley:

Zoals je je filter beschrijft heb je een 'bioloog' bij je aquarium. Die is speciaal gemaakt om de nitrificerende bacteriën te huisvesten zodat het water goed biologisch gefilterd kan worden.
    Heel goed :ok:
    Over de inrichting van zo'n filter bestaan veel verschillende meningen.
    Ik raad je aan om je eigen mening te vormen door te zoeken op internet ("aquariumfilter Bioloog"). Dan krijg je veel sites met info over hoe je bioloog in te richten. Op cichliden fora vind je info die erg bruikbaar is voor je bioloog (ook grote vissen die vervuilen en weinig planten in de bak)

Schoonmaken gaat hetzelfde als bij een groot buitenfilter; de watten/matten goed uitspoelen of vervangen, de biologische/keramische delen niet schoonmaken of alleen met aquariumwater afspoelen. Wanneer? Alleen wanneer het filter duidelijk minder goed werkt (door de viezigheid die de doorstroom blokkeert). Dus waarschijnlijk maar enkele keren per jaar! :smiley:

Extra tip van mij: maak de worm-kuur voor je vissen af (inclusief herhaling), gooi daarna alle filtermaterialen weg (watten en buisjes) en begin dan met helemaal nieuw filtermateriaal in je bioloog.
    Dan heb je wel even (3 á 4 weken) tijd nodig om weer op te starten, maar dan weet je intussen hoe je dit het beste kunt doen en komt het helemaal goed :wink:

Ik ben erg benieuwd naar je bak en de vissen, dus als je foto's hebt.... :laughing:

Succes met je aquarium!
    En nogmaals beterschap met je zieke vis.

FancyGoudvis

7. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Ellen,

hoe gaat het nu met je vis(sen)?
    Al verbetering gezien?

FancyGoudvis