zomaar dieren mogen vermoorden?

Discussie in 'Stemmen' gestart door marcella, 3 jun 2004.

?

vind jij dat we zomaar dieren mogen vermoorden?

1. nee nooit, met wat voor rede dan ook!

133 stem(men)
    100,0%
  2. ja, alleen als het een goede rede heeft (ziektes)

0 stem(men)
    0,0%
  3. ja, waarom niet?

0 stem(men)
    0,0%
  4. nee nooit, met wat voor rede dan ook!

133 stem(men)
    100,0%
  5. ja, alleen als het een goede rede heeft (ziektes)

0 stem(men)
    0,0%
  6. ja, waarom niet?

0 stem(men)
    0,0%
  1. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk er wel eens overna, dat het eigenlijk maar raar is dat als we willen gewoon een dier kunnen vermoorden.
    als een muis ons irriteerd in huis kan je hem gewoon afmaken.

maar aan de andere kant vind ik het echt niet kunnen :confused:
    oke ik sla ook wel eens een mug dood, maar laten we het ff hebben over dieren met een grotere aaibaarheidsfactor :wink:

ik vind eigenlijk niet dat wij het recht hebben dieren te vermoorden.
    soms is het niet anders, als er dieren mert ernstige ziektes moeten afgemaakt worden, oke..
    maar denk aan de muizevallen, rattengif, vossenjacht en dat soort dingen..

ik vind gewoon niet dat wij het recht mogen hebben zomaar dieren te kunnen vermoorden.

wat vinden jullie?

Edit: even duidelijkere topictitel gemaakt

2. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb optie II gestemd: ja, alleen als het een goede rede heeft (ziektes)

Als dieren ziektes bij zich dragen zoals dat met rioolratten het geval is, heb je m.i. weinig keus.

Ook is er wat voor te zeggen als het consumptiedieren betreft (vind zelf een stukje vlees op zijn tijd ook errûg lekkûr), al behoren die wel een goed leven gehad te hebben, dus geen bio-industrie.

Daarentegen kan ik me kapot ergeren aan figuren die mollen vermoorden omdat hun mooie gazonnetje er anders aangaat,

en aan ellendelingen die allerlei misselijkmakende leugens verzinnen zoals de jagerslobby dat doet om vossen (Nederland), zeehonden (Canada) en wolven (Alaska, tegen de wil van de plaatselijke bevolking maar met dank aan gouverneur Frank Murkowski) af te mogen slachten!!!

3. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben het met je eens.
    Ik heb zelf ontzettend veel last van slakken in mijn tuin. Die beesten vreten mijn mooiste plantjes kaal, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een één of ander gif te strooien tegen de slakken, maar ik erger mij wel aan ze en toch laat ik het bij wat het is.
    In de zomer wanneer het in de avond vochtig is, zitten die dieren altijd op het tuinpad en moet ik oppassen om ze niet dood te trappen. En ik pas ook op, ondanks dat ze mijn planten verruïeneren :confused:

Met muggen en vlooien heb ik geen medelijden, maar een torretje zet ik al netjes buiten als ik er één in huis vind.

4. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    nee idd en teken haat ik al het meest :angry:
    spinnen worden hier ook nog wel eens buitengezet.
    we hebben in ons huis enorm veel last van zilvervisjes (soort oorwurmen) vanwege de vocht overlast die we hadden :-&

5. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het niet ok dat we dieren vermoorden. Wat voor doel het ook heeft.

Tenminste dat vind ik in deze samenleving. Ik ben opzich niet tegen dat dieren elkaar doden zolang de verhouding, de harmonie, maar ok is. Dat is bij de mens en zijn band met de dieren niet het geval. Daarom in deze samenleving kan ik niet goedkeuren dat mensen de dieren uitbuiten ten behoeve van zichzelf.

Ik dood dieren dan ook niet. Nou ok ik stap vast weleens een mier ofzo dood. Maar ik bedoel niet expres. Muggen mogen me lekker prikken als ze willen. Ik heb er geen problemen mee. Mensen doden muggen al snel vanwege bepaalde redenen:
    - irritant gezoem
    - voorkomen irritatie jeuk e.d.
    Nou als een mug prikt kan je tenminste het op zelfverdediging gooien, maar alleen de vrouwtjesmuggen prikken. En als er 1 op de muur zit, dan is het meteen *pats* en een vlek op de muur. Terwijl het ook simpel is om een bekertje te pakken en een papiertje. Lijkt me beetje zinloos geweld.

6. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ja ergens heb je gelijk, maarja ik kan niet slapen van dat gezoem en de simpelste optie is dan dus doodslaan.
    tsja, het is toch een levend wezen, dus eigenlijk ook zielig.
    maarja eerlijk gezegt kan ik er weinig medelijden mee hebben..

7. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Is dat niet juist de fout in de denkwijze van de mens?
    Het is niet zo aaibaar dus dan maar minder waarde toekennen eraan?
    En omdat het zoemt dan maar doodmaken?
    Waarom wel een mug en waarom niet de haan die in de ochtend kraait?
    Die kan ook zeer irritant zijn, maar volgens mij slaat niemand die dood...

8. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    een mug houd me uit mn slaap, zit in mn kamer.
    van hanen heb ik geen last gelukkig

9. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik dood muggen preventief maar wel uit zelfverdediging, ik ben namenlijk allergisch voor muggeneteken, vaak helpt en smeerseltje er goed tegen maar zie ik een mug dan gaat die dood.
    Vorig jaar ben ik in mijn voet gestoken, mijn voet was zo dik dat mijn kuit glansde en er vocht uit kwam, de rimpels stonden door de druk naar buiten en waren gesprongen.
    Ik kan er dan niet op lopen en het doet ontzettend veel pijn.

En ik ben het met .....en puppies?! eens.

10. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor mij ook optie 2. Waarom zouden we dieren onnodig laten lijden als het niet nodig is. Een hond met bvb zware HD kan je toch maar beter laten inslapen. Want welk leven gaat hij tegemoed? Een leven vol pijn die zich later misschien uit in Agressie?
    Waar ik wel helemaal tegenben is het inslapen van gezonde honden omdat het baasje er niet voor wil zorgen en er geen nieuwe thuis voor wil zoeken. Of zoals dat hier nog bestaat (wist ik tot voor kort zelfs niet en ik zal niet de enige zijn) de "hondenvanger". Die komt dus honden ophalen die over straat lopen en houd ze tijdelijk bij. Worden de dieren binnen een bepaalde periode niet opgehaald door de eigenaar dan krijgt de vinder nog de kans om het beestje te adopteren. Zegt deze nee, dan krijgt de hond een spuitje. Ze worden niet eens overgebracht naar een asiel. En als ik eerlijk ben, toen de hond van vrienden enkele jaren terug wegliep van mijn huis (hij was hier met vakantie) reed ik dagelijks langs het asiel om te zien of er al nieuws was. Maar die hondenvanger daar had ik nooit van gehoord. Dus als je als baasje niet eens weet dat je verloren hondje daar wel een zou kunnen zijn, hoe kan je hem dan ophalen??
    En over andere dieren, alleen een spin durf ik wel eens doden. Maar alleen als ie op een plek zit waar ik ze moeilijk op een andere manier kan nemen (boven mij bvb, met het risico dat ie op me valt!) Ik heb namelijk een panische angst voor die beesten. Sorry!

11. goldenlady

Lid geworden:
    22 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Muggen en insecten moeten oppassen bij mij... Ik ben nogal snel panisch voor die beesten, helemaal voor wespen!

Beesten vermoorden kan ik niet echt...

Maar toch hebben we wel een aantal keer muizen gif gebruikt.
    Ze zaten tussen het plafond van de onder verdieping en de bodem van de boven verdieping. Je hoorde ze snachts, en op een gegeven moment begon het toch te stinken! Mijn pa heeft toen een stuk van de vloer open gemaakt, vond hij daar een aantal rottende muizen :raised_hand:
    Hij heeft het daar schoon gemaakt, en gelijk wat gif achter gelaten.

Net als op andere plaatsen onder het huis zelf... Anders heb je binnen de kortste keren een plaag!
    Je kna het ook op een 'natuurlijkere' manier doen, en hebben wel eens een kat onder de grond gezet. Maar dat beestje was enkel hard aan het mauwen, en ik neem het hem niet kwalijk. Die is er gelijk weer onder uit gehaald.

Verder ook gif voor mieren... Brrr, die beesten zijn ook zo vermenigvuldigbaar.
    En mochten we het wespennest dat ergens tussen de vloer van de zolder en het plafond van de tweede verdieping zit, weet ik zeker dat er maar weinig wepsen het zouden overleven.

Plaag dieren dus...

12. wolfje

Lid geworden:
    17 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat op bep[aalde manier een dier wel vermoord mag worden maar wel zo dat t zonder lijden word gedaan.
    Om te voorkomen voor een plaag bijvoorbeeld.
    Ik vind de consumptie dieren vermorden ook erg maar ik vind t vervoer naar de slachtbank en de behandeling nog veeelll erger. Dat geld voor alles dieren ook die een goed leven hebben gehad.
    Gruwelijk is dat gewoon dat vind ik gewoon zinloos geweld en ben daar zeer op tegen.
    Maar ik blijf wel vlees eten.
    Muggen laat ik leven, spinnen laat ik ook leven die houden de muggen weg.
    Alleen af en toe dood ik wel vliegen omdat t er soms zwart ziet in me huis!
    Oja en mieren.

13. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ja maar ik heb het over vermoorden, en niet over een dier uit zn lijden helpen uit liefde :wink:

14. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ik dacht namelijk ook zoiets zoals kimba schreef...
    dus heb k ook voor de 2e gekozen, maar nu ik zie dat je het niet zo bedoelt is mijn stem niet geldig...
    zelf zou ik nooit een dier vermoorden...ja, muggen dan en vliegen...
    kleine spinnetjes laat ik gewoon wel zitten, maar die grote doen we naar buiten :smiley:

15. Mimi

Lid geworden:
    30 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ier ben ik het mee eens!

16. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik schaam me dat ik geen vegetarier ben. :blush:
    Wat voor dier het ook is, een dier heeft ook gevoel....
    Ben dan ook maar blij dat ik een mens ben.

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wanneer is het een plaag? Is dat niet als jij vind dat je het niet leuk vind?
    Ja dus. Een plaag is uit menselijk perspectief gewoon weer iets benoemen omdat je het irritant vind.

18. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan word je toch lekker veggie :smile:

Ik ben al blij als je al probeert om na te denken :smile:

19. wolfje

Lid geworden:
    17 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee ik bedoel met een plaag dat t er teveel zijn en t hele biologies ritme verstoord omdat er niet genoeg roofdieren zijn.
    Denk aan overschot muizen, of weet ik veel.
    Muggen vind ik ook niet leuk maar heb er werkelijk in jaren niet 1 dood geslagen!

Ik heb t dus puur over dat t hele biologies ritme verstoord word.
    Dus wacht eerst ff met beoordelen van iemands mening tenzij je op ruzie uit bent maar dan nog ben je bij mij verkeerd!

20. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar het smaakt zo goed. :blush:
    Vooral nu het bbq-weer er aankomt.
    En dan heb ik het nog niet eens over de snackbar...

Laden...

Deel Deze Pagina