Zelfverwondingen

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door diam0nd, 4 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb je wel een punt.. moet ik even over nadenken :confused:

2. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Gothics die zich snijden voor de "lol" (srry voor de benaming) zullen geen moeite om het te verbergen.. Mensen die zich niet snijden voor de aandacht zullen die niet snel laten zien... dus zijn ze in dat opzicht geen aandachttrekkers... maar hebben wel emotionele pijn

3. poeleke

poeleke Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Lang niet elke gothic snijd zichzelf en het is al helemaal niet waar dat alle gothics zich voor de 'lol' snijden. Dus ben het niet eens met dat idee... :wink:

Ik ga nu even Sinterklaas vieren, dus meer komt straks :laughing:

4. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Gothics die zichzelf snijden voor de lol zullen het ook snel weer beu zijn (want zo lollig is het niet, ik bedoel, ik lach me geen breuk ofzo :stuck_out_tongue_winking_eye:) dus daar trek ik me niet veel van aan

Gothics die snijden om aandacht te trekken zullen wel een goede reden hebben om aandacht te vragen. Misschien voelen ze zich echt rot en durven of kunnen het niet te verwoorden. Soms hebben aandachttrekkers aandacht ook nodig. Dus ik vind het wel jammer dat deze mensen gezien worden als mensen die geen echte pijn hebben maar even in de belangstelling willen staan of zo.

Vroeger riep ik ook meteen 'aandachtstrekker!' en "Hij heeft geen echte pijn", maar dat kan ik ook niet weten. Ik ken die mensen niet goed, misschien hebben ze het echt wel nodig. Ook door talrijke discussies op dat forum ben ik daar wel in verzacht. Iedereen doet het tenslotte om andere redenen en wie ben ik om te zeggen dat iemands redenen niet goed genoeg zijn?

(Overigens is het woordje 'gothics' en 'mensen' onderling vervangbaar in deze post. Ik ging er alleen even over door omdat Bluethunder over gothic mensen begon, die, volgens mij, in essentie niet anders zijn dan mensen met een hoedje op of naakte mensen.)

5. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm.. ik heb nooit gezegd dat aandachttrekkers geen pijn hebben enzo... Hier ben ik het ook niet mee eens trouwens, ik weet zeker dat ze echte pijn kunnen voelen.
    "Gothics die snijden om aandacht te trekken zullen wel een goede reden hebben om aandacht te vragen. Misschien voelen ze zich echt rot en durven of kunnen het niet te verwoorden. Soms hebben aandachttrekkers aandacht ook nodig." zullen er natuurlijk zijn, maar ik vind de gotics die het gewoon "zomaar" doen , en om erbij te horen gewoon erg dom.

6. poeleke

poeleke Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Eigenlijk vind ik het woord 'dom' niet goed passen en eerlijk gezegt snap ik ook niet 100% wat gothics hiermee te maken hebben. Oke, als je een gothic ziet (zonder dat je weet wat een gothic is of zonder dat je die persoon kent), dan kun je 3 dingen denken...

1 - Aandachttrekker!! (waarschijnlijk ken je die persoon dan niet eens)
    2 - Goh, die durft zich te laten zien zoals ie is
    3 - Tja, ze mogen hun gang gaan, maar ik wil er niets mee te maken hebben.

Zoals ik al zei: "Gothics hebben niets met zelfverwonden te maken". Voor hetzelfde geld is dat ene 'schattige meisje met blonde vlechtjes' ook een 'aandachttrekker' die aandacht wil door zich te verwonden.

Ik denk dat mensen die aandacht trekken met dit soort (ernstige) dingen, aandacht te kort komen of zelf heel veel verdriet hebben.

7. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Onder goths loopt een rage om jezelf te verwonden... heb ik zelf meegemaakt omdat ik ook in die kringen zat ooit.
    DE MEESTE in die kring doen het gewoon om erbij te horen. En dat is dom.

Over al die anderen heb ik geen kritiek, en daar baseer ik mijn mening ook niet op.

8. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het een heel vreemd fenomeen waarbij ik me totaal niks voor kan stellen. Althans ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou gaan doen, hoe moeilijk ik het ook zou hebben.

Maar daarentegen staan weer tig andere dingen waar ik me ook niks bij voor kan stellen, zoals homofilie, zelfmoordpogingen, maar ook geloven in een God of serieus rondverspreiden dat de Telegraaf een objectief medium is. Maar toch zijn er mensen die het doen, en hoe beangstigend het ook is dat mensen zichzelf pijn doen, het gebeurt.

Maar gelukkig ben ik een rasechte optimist en geloof ik dat overal een oplossing voor is. Ik denk daarom ook dat mensen die aan automutilatie doen daar boven kunnen gaan staan (mits de motivatie en begeleiding er is). Het is zwaar en het is moeilijk, maar dat is zoveel in het leven. Soms moet je jezelf gewoon een gigantische schop onder je kont geven om weer 'normaal' te kunnen functioneren in het leven en zelfs gelukkig te worden.

Mochten er hier mensen op het forum zijn die hiermee te maken hebben, praat over je problemen, kruip niet in een slachtofferrol en zoek de motivatie in jezelf. En denk ook eens aan die andere mensen die je beïnvloed met jou gedrag, zorg dat ze trots op je kunnen zijn.

9. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen kan er gelukkig uit komen! Het beste is om alternatief gedrag te vertonen, zoals gaan boksen en sporten. Zelf ben ik er vanaf gekomen door als ik de behoefte te op bed te gaan liggen en de discman KEIHARD aan staan...

10. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Iedereen denkt dat het een ver-van-mijn-bed show is. Maar op middelbare scholen zitten gemiddeld in elke klas 2 leerlingen die zichzelf verwonden. Gebeurd veel meer dan je denkt.
    Mensen vinden het vaak een heel groot probleem en heel erg. Maar je kunt het eigenlijk wel vegelijken met roken, drinken of drugs. Deze 3 dingen worden vaak gebruikt om even rustig van te worden: sigaretje tegen de zenuwen (voor een presentatie ofzo), veel alcohol om je verdriet weg te drinken, enzovoort. Roken, alcohol, drugs, zelfverwonding: alle4 worden ze gebruikt om rustig te worden, om even af te komen van je emoties. Alle 4 werken ze echter verslavend, ze geven je namelijk allemaal een fijn gevoel, komen endorfinen vrij in de hersenen en dat werkt weer verslavend. Allevier zijn ze ook slecht voor je gezondheid, dat weten we allemaal. Toch wordt zelfs drugsgebruik meer geaccepteerd dan zelfverwonding. Toch een beetje raar.

11. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry dan ga ik weer eigenwijs doen hahahaha... Dan heb je denk ik niet de goede psycholoog gevonden. Ik vind het ook niet makkelij om overal over te praten maar toch ging het bij een psycholoog heel vertrouwelijk en vanzelf. Ze hoeft er niets uit te trekken maar het gesprek ging gewoon vanzelf.

Ik denk meer dat je dan nog niet toe bent aan een psycholoog voor je eigen gevoel.

Ik kan het mis hebben hoor, maar dat is gewoon mijn ingeving als ik zo jouw verhaal lees. Ik wil niet doorzeuren over mijn mening, maar een gewoon normaal gesprek houden... Dat je het even weet :smiley:

12. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ja iedereen heeft daar vast een eigen ervaring mee lijkt me en inderdaad alle psychologen zijn natuurlijk niet hetzelfde toch ??

13. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn ook mensen die gewoon niet praten bij een psycholoog hoor. Dan kan je nog de beste ter wereld hebben, ze kunnen het verhaal niet uit je trekken...

Ik ben het verder eens met GekGeitje. Zelfverwonding vind ik persoonlijk heel erg lijken op roken of eens dronken worden. Alleen is de schade die je aanricht veel duidelijker en vooral dat maakt het enger, denk ik.

14. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Alleen omdat niemand van buiten ziet hoe zwart longen worden van het roken of hoe verschrikkelijk een lever eruit ziet na jaren drinken, wordt dat geaccepteerd. Omdat men littekens wel ziet, is zelfverwonding een groot taboe. Wat dus maar weer bewijst dat mensen eigenlijk de tactiek toepassen: wat we niet zien, is er niet.

15. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kiest er zelf voor om naar een psycholoog te gaan, niemand kan jou dwingen. Dus als je daar zit ga je echt wet wát zeggen anders heeft het totaal geen nut. Als je niet wilt praten moet je daar gewoon niet heen gaan.

16. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn ook mensen die gedwongen worden. Of mensen die uit zichzelf gaan maar echt niet weten wat te vertellen, of dan maar andere dingen gaan vertellen omdat ze niet willen of durven praten over wat er hen écht dwars zit. Niet erg logisch, maar mensen zijn niet altijd logisch :wink:

17. Mila89

Mila89 Dierenkenner

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies, dat klinkt mij heel bekend in mijn oren. :wink: Niet dat ik dingen ga verzinnen daar ofzo :grinning: ik probeer ook gerust wel, maar het is niet altijd zo makkelijk. Enne, ik geloof dus best dat mijn psycholoog heel goed is, maar hoe goed ze ook is, ze gaat toch geen dingen uit mensen trekken. :wink:

Hier ben ik het inderdaad mee eens.

18. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat zelfverwonding een soort van rage is bij gothics hoor ik ook vaak. Bij mij op school zitten veel gothics, alto's en andere stylen die "apart" genoemd worden.
    Bij die kinderen zitten ook kinderen die dat soort dingen doen.. Hele verhalen verzinnen ze waarom je in jezelf zou moeten snijden of andere dingen die bij mij een beetje als "vreemd" overkomen.
    Ik vind dat verkeerd.. In jezelf snijden is toch niet iets wat je zomaar voor de "lol" doet. Terwijl veel kinderen die gothic zijn het gaan doen om erbij te horen.. Eigenlijk niet wetende waar ze mee bezig zijn.
    Maar zo zijn er wel meer dingen bij gothics waarvan ik me afvraag of dat nou wel allemala zo jofel is. Ik vind het heel leuk als mensen zich anders gedragen/kleden. Maar met sommige dingen moet je gewoon oppassen....

Maar ik vraag me van sommige ook af wat de reden voor hun "gothic zijn" is. Vaak zie je ook dat mensen verschillende opvattingen hebben over wat het inhoud. De een begint over zwarte magie en de ander over wicca. En weer een ander die denkt alleen aan de kledingstyle.
    Ik ken ook een meisje die het dus als zwarte magie ziet. Zij is ermee begonnen als een soort "vlucht uit de werkelijkheid". Sommige dingen die zij doet vind ik gewoon "eng"...

19. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan was je eraan toe, net als ik op een gegeven moment. Maar sommige mensen zijn er gewoon nog niet aan toe en willen of durven het niet zeggen (stel dat je thuis mishandelt wordt door beide ouders, en je vertelt er over, waar kom je terecht, in een instelling.... Is dat beter? Volgens velen niet).
    Durf je het niet of kan het niet, dan zoek je een andere toevlucht volgens mij, en bij sommigen is dat zelfverwonding.

Wat hier verteld wordt over "aandachttrekkers" wil ik ook nuanceren.
    Ik weet uit eigen ervaring hoe erg het is om totaal genegeerd te worden, dus als iemand komt opscheppen en aandacht zoekt op die manier, pas daarmee op, voor je die veroordeelt!

20. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Je gaat altijd op vrijwillige basis, of de ernst moet dusdanig groot zijn, dat je perse naar een intake moet, maar dan kun je alsnog zeggen dat je het niet wilt en weg lopen

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina