zelf spoelen oren hond

Discussie in 'Honden' gestart door kenja, 10 feb 2008.

1. kenja

Lid geworden:
    10 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik laat regelmatig de oren van onze labrador schoonmaken bij de DA. Ze spoelen dan met water z'n oren schoon. Nu wil ik dat eigenlijk zelf wel doen. Alleen weet ik niet of je zo'n pompje die de DA gebruikt ergens kunt kopen. Heeft iemand enig idee?

2. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Je bedoeld zo'n ballontje?? Die kun je volgens mij gewoon bij de drogisterij of apotheek kopen.

Waarom moeten de oren eigenlijk zo vaak gespoeld worden? Is dat door chronische onsteking? Als dat de reden is, is het niet aan te bevelen om het zelf te doen.

3. kenja

Lid geworden:
    10 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Het is een oude labrador die vaak vieze oren heeft. De Da heeft hem een paar dagen de oren gespoeld maar ze zijn nog steeds vuil. Ik wil dus die oren zelf elke twee maanden spoelen. Dat lijkt mij niet te veel....

4. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Is het dan niet beter/handiger om preventief te werken? Er bestaan hele goede oorcleaners (ben de merknaam kwijt, maar het zijn pipetten) die het vuil oplossen en ervoor zorgen dat het vuil het oor verlaat. Die gebruik je eens 1 de week of eens in de 2 weken.
    Er zit namelijk wel risico aan als je zelf de oren gaat uitspuiten. Je kan namelijk vuil juist dieper of vast spuiten. De DA heeft een oorkijker en die kijkt goed na of dat niet is gebeurd en of er op die manier geen vuil blijft zitten wat voor een onsteking kan zorgen.

5. kenja

Lid geworden:
    10 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Heb nog nooit gehoord van pipetten met oorcleaner. Ben benieuwd wat het merk rvan is en waar te koop!
    Ik zoek namelijk een middel om regelmatig het vuil wat diep in het oor zit te verwijderen.Zelf spoelen brengt een risico met zich mee, begrijp ik. Ga er nog eens over nadenken of ik dat risico wil nemen.

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met het spoelen van hondenoren ?

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik weet, denk ik, welke pipetten LenM bedoeld. Ze zijn best prijzig maar ik heb er ook goede ervaringen over gehoord. Alleen kan ik, net zoals LenM niet op de naam komen :eyes:

Maar ik denk dat je dierenarts ook wel weet welke pipetten dat zijn. Vraag hem er eens naar.

7. n@th@lie

Lid geworden:
    20 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn hond had ook vaak last van oorontsteking en vieze oren. ik gebruikte ook een oorcleaner en die masserde ik dan helemaal in zodat het ook goed in het oor kwam en niet alleen in e schelp ik weet de naam niet meer precies, maar was het niet zo iets van epi otic....

8. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, je zit, qua naam, idd in de goede buurt nathalie. Dat klinkt bekendachtig, maar volgens mij klopt die naam nog niet helemaal. MAar wel zo ongeveer.
    (het lijkt wel een woordspelletje :laughing: ).

9. HIMelfje

Lid geworden:
    26 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Epiotic is geloof ik weer wat anders, dat zit toch niet in pipetten!? :confused:
    Heb ik ook wel gehad voor mijn hond en dat is gewoon net zo'n fles als die Clean Ear van...dinges :eyes: *help..wat was dat merk ook al weer*

Ik ken alleen Otoclean oorreinig-pipetjes..zitten 16 pipetten in zo'n verpakking

10. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Otoclean, dat is hem :ok: Ja!

Overigens had de dierenarts waar ik stage liep ook een medicijn voor oorontsteking die heel wat sterker was als het normale dat je kreeg. Dat werd ook alleen gegeven bij oorontstekingen die met normale medicijnen niet behandeld kon worden en die chronisch was (dus zoals bij jou hond). Maar dat werd door een collega van haar zelf gemaakt, in Belgie. Dus ik weet niet of het in Nederland te verkrijgen is. En dit had ook geen merknaam, geloof ik. Dus ik weet ook zo niet uit mn hoofd hoe dat heet, was nogal ingewikkeld :wink: Maar dat is dus niet om de oren schoon te maken maar om oorontsteking mee te behandelen.

11. n@th@lie

Lid geworden:
    20 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    nee epi otic zit niet in pipetten, maar dat zei ik ook niet...

ik zei dat ik het heel erg goed inmasserde zodat je het beneden zelf hoort soppen

12. HIMelfje

Lid geworden:
    26 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Met (chronische) oorontsteking moet je ook opletten wat je in het oor van je hond stopt, Want bijv. Clean ear mag je absoluut niet gebruik bij ooronsteking. Dat is alleen om oren schoon te maken en oormijt te behandelen.

Otoclean is trouwens 1,75 per pipet(soms zijn ze los te koop) en 17,50 voor 16 pipetten.. Maar ik weet niet of dat overal dezelfde prijs heeft, dus mij niet op m'n kop geven als t bij jullie duurder is :wink:

13. n@th@lie

Lid geworden:
    20 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    idd dat moet je ook preventief gebruiken en niet bij oorontsteking. maar als je niets gebruikt heb je een grote kans dat het snel terug komt

14. samyr

Lid geworden:
    13 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    otoclean zijn inderdaad de pipetten. Epiotic is een flesje met oorcleaner er in. Een paar druppeltjes in de oren en even soppen. Daarna het overtollige spul er uit halen met een keukenrolpapiertje (niet met watten, die pluizen in de oren).

Bij oormijt moet de dierenarts er aan te pas komen, dit kan in ernstige vorm behoorlijk nare gevolgen hebben.

Als het echt alleen viezigheid is kun je het zelf schoon houden, anders zou ik het toch door de DA laten doen.

15. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Wattenstaafjes dan?

16. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Nooit met een wattenstaafje in het oor van je hond zitten!! Het risico is veel te groot dat je per ongeluk het trommelvlies beschadigd. Dus alleen met een papiertje want met je vinger kom je toch nooit zover in het oor dat je het trommelvlies kunt raken.

17. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wil net zeggen, nooit wattenstaafjes gebruiken!

Wat die pipetten betreft,waar de naam nu boven water is gekomen... dat zijn verpakkingen met veel groen? (mits ze de verpakking weer niet veranderd hebben) Ze zijn idd duur, maar wel erg goed en volgens mij alen bij de DA verkrijgbaar.
    En ik dacht dat de inhoud per pipet afhankleijk was van de groptte van de hond?? Maar ik weethet niet zeker... het is ook al zo'n tijd geleden :eyes:

18. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, dat zijn idd de pipetten met een vnl groene verpakking. De merknaam staat er, geloof ik, met rode letters op. Ik weet niet meer precies hoe dat zat met die pipetten maar een vrouw die altijd een grootverpakking kocht van die pipetten gebruikte 1 pipet per oor van een labrador.

19. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan zijn ze dat! Goed spul.. en als er dan toch nog eens oren uitgespoten moeten worden, dan zorgt dat spul er ook weer voor dat dat ook allemaal wat soepeler verloopt.

20. marlin hollegie

Lid geworden:
    3 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, een oorcleaner is heel handig.
    Je spuit het er gewoon in, het weekt de troep los en dood de bacterien, dan gaat de hond flapperen met de oren en gaat de troep er uit. :wink:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. monika
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    2.121
  2. raccie
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    7.686