Wie weet iets anders dan alleen maar wandelen?

Discussie in 'Paarden' gestart door kekavo, 18 apr 2009.

1. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Als inleiding even een verhaal dat eigenlijk in medish thuis zou horen :blush:

Mijn verzorgpaard is 23 jaar en hij lijd aan de ziekte van Cushing. Da's een vervelende oude-paardenziekte die niet te genezen is, we kunnen alleen symptoom bestrijden.
    Door die ziekte kreeg hij anderhalf jaar geleden een epileptiforme aanval. Ik was een buitenrit aan het maken en dacht dat hij er terplekke in zou blijven. Gelukkig was dat dus niet zo en voor zover wij weten heeft hij daarna nooit meer zo'n aanval gehad.
    Na die tijd ging het snel bergafwaarts met hem, pas 9 maanden later bevestigde de dierenarts mijn vermoedens voor die ziekte en kreeg hij er dus eindelijk pas medicijnen voor. Inmiddels gaat het goed met hem. Hij voelt zich weer super en laat dat duidelijk merken ook!
    Zijn eigenares rijd allang weer, maar ik ben er na die keer nooit meer opgestapt en zal dat ook nooit meer doen. Voor mij is het over, hij heeft genoeg gewerkt.

Ik vind het heerlijk om met hem te wandelen, en hij vind dat ook gezellig. Maar ik merk toch dat hij ook wel weer eens iets anders zou willen. Hij is heel intelligent en verveelt zich al gauw als hij niet genoeg stof tot nadenken krijgt. Dan gaat hij zelf dingen bedenken en op alle mogelijke manieren zijn zin door proberen te drukken.
    Zijn eigenares maakt 2 keer per week een korte buitenrit, altijd hetzelfde rondje en altijd op dezelfde plek een overgang. De andere dagen wandelt ze met hem. Dus ook daarbij heeft hij niets om na te denken.
    Losgooien is helaas vaak niet mogelijk bij ons op de manege. Longeren heeft hij een bloedhekel aan en daar wil ik hem nu niet meer mee pesten.

Daarom ben ik nu op zoek naar een andere manier waarop hij zijn energie, en vooral zijn hersenen, kan gebruiken.
    Wie weet er iets leuks, zodat er voor ons allebei weer een uitdaging in zit?

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat denk je van vrijheidsdressuur?
    Dat kan van simpel naar je toe komen op commando, zakdoekje/handdoek oppakken tot aan het echtere werk; spaanse pas, zitten of zelfs de levade.
    Ik zou het persoonlijk op de manier van positive reïnforcement (clickertraining) doen. Het is een positieve manier om je dier te trainen.
    Het kost alleen wel veel geduld en ook best wat tijd.

Je kunt het paard zo een fysieke maar vooral een geestelijke training geven die je zelf zo ver mogelijk kunt uitbreiden als je zelf wil en het mogelijk is voor het paard.

3. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Dit lijkt me wel erg leuk om te doen. Ik hoop dat dat gaat lukken, want ik heb wel eens gehoort dat je dan iedere dag moet oefenen. Daar heb ik geen tijd voor, ik ben er maar 1 of 2x per week.
    maar ik kan het iig proberen :stuck_out_tongue_winking_eye:

4. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou als mijn *af-en-toe-niet-zo-slimme-konijnen* na een week niks doen het trainen zo kunnen oppakken, kan een paard dat hoogstwaarschijnlijk ook! :wink:

Lees je wel eerst goed in voordat je ermee begint. En maak een duidelijk stappenplan voor jezelf. Op mijn site (zie link onderschrift) staat een artikel over clickertraining. Wel gericht op Konijnen, maar je kunt er vast een aantal dingen uit halen die je kunt gebruiken voor het paard. :wink:

5. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    dank je, dat zal ik gaan doorlezen :stuck_out_tongue_winking_eye:

6. Carla28

Lid geworden:
    17 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Weleens van een join up gehoord? Daardoor gaat je paard je voor leider aanzien en hij kan lekkernadenken.

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu weet ik niet zo heel erg veel van een join-up, maar ik weet wel dat je deze niet te vaak mag toepassen bij paarden. En sowieso is het niet raadzaam om het te doen als je zelf niet precies weet hoe het moet.

8. Visibre

Lid geworden:
    10 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Alsjeblieft geen join up doen!
    dat is een manier om een paard te kunnen traumatiseren als je niet 200% zeker weet hoe je het moet doen... Ik ben een absolute tegestander van de Join-up, het is namenlijk je paard keer op keer weg sturen tot hij zich overgeeft. In het wild zou dit beteken voor een paard dat hij kan kiezen tussen jou leiderschap aanvaren of alleen zijn en de kudde verlaten, wat voor een paard meestal uitloopt op de dood. En als het paard zich wel overgeeft heb je hem geestelijk gedwongen jou te accepteren en als leider te erkennen, dus eigenlijk niet echt paardvriendenlijk.

Kijk ook uit met Vrijheidsdressuur, beperk je tot de kleine kunstjes die met het hoofd gedaan kunnen worden, zoals flehmen, kusje geven, ja en nee knikken, iets vast houden en gapen enzo. Ook een Jambette moet nog kunnen, maar ik las dat je paardje al 23 is en dan kun je hem niet meer vragen om te buigen/steigeren/liggen/zitten of whatever, dat kunnen zijn botten gewoon niet meer aan :wink:

Ken je lange lijnen? Dat komt uit de spaanse hogeschool, dat is erg leuk en makkelijk om te doen, je staat schuin achter je paard en hebt een longeerlijn aan het hoofdstel aan bijde kanten als lange teugels, daarmee kun je je paard sturen etc. Als je een beetje geoefend bent kun je ook schouderbinnen enzo vragen, als je dat rustig opbouwt word je paardje er lekker soepel van.

Je kunt ook gaan fietsen :smiley: Dat is echt mega hip :stuck_out_tongue_winking_eye:

En dan is er nog freestyle/grondwerk, het in vrijheid 'spelen' met je paard, dit kun je via de 7 games van parelli doen, of gewoon lekker je eigendraai eraan geven, dit is ook erg leuk en valt onder natural horsemanship :wink:

Als je vragen hebt mag je me best pb'en, ik doe met mijn eigen paarden ook alles wat ik net genoemd heb :wink:

9. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Dank je voor je uitgebreide antwoord.
    Nee, een join/up doe ik zeker niet, ik weet niet goed genoeg hoe het moet en hij komt toch wel anar me toe als hij vrij loopt. Maar echt loslopen is er nu niet meer bij, ze mogen niet meer los in de binnenbak en de buitenbak is veel te groot voor dit soort dingen en daarbij de laatste tijd nogal een modderpoel.

Lange lijnen lijkt mij wel leuk, maar ik weet niet of hij dat leuk gaat vinden. Hij houd wel van nieuwe dingen, maar het moet vooral niet op werken lijken. Daarbij was hij in zijn jongere dagen toch al nooit goed in dressuurmatige oefeningen doen, hij heeft dat pas heel laat geleerd (van mij, hij was toen al 18 ofzo). Niet zijn ding, hij was vroeger renpaard en buitenrijden en af en toe eens knallen is het enige waar je hem een plezier mee kon doen.

Ik ben toevallig laatst begonnen met hem een paar kleine dingetjes te leren. Vroeger toen ik nog reed maakte hij er een spelletje van om de zweep uit mijn handen te pakken voor ik opsteeg. Dat ben ik hem nu aan het leren op commando: de zweep oprapen en aan mij geven. Hij vind het wel leuk om dat ding van de grond te rapen maar hij snapt nog niet dat ik hem dan wil hebben :dancer:
    Op stal staat hij vaak met zijn tong tussen zijn tanden, als hij gewoon op zijn gemak staat. Ik heb gemerkt dat hij gaat gapen als ik dan zachtjes tegen de onderkant van zijn tong tik. Dat ga ik hem ook proberen op commando te laten doen, gapen.

10. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Vrijheidsdressuur lijkt me een ontzettend goed plan voor jou en je paard! Je hoeft niet iedere dag te trainen hoor! Alleen moet je het dan wel kunnen begrijpen als hij een bepaalt trucje de ene keer wel snapt en de andere keer niet! :dancer: .
    Ik weet eerlijk gezegd niet of ik hier links mag plaatsen maar ik doe het toch maar: http://www.vrijheidsdressuur.com Dit is een erg leuke website waar redelijk wat trucjes opstaan. Het is naar eigen ervaring geschreven maar ik vond het er erg leuk uitzien! Heel veel plezier ermee! Laat je vorderingen weten?!

Groetjes Zoë

11. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Vrijheidsdressuur vind hij inderdaad wel leuk, Zoë. Ik ben daar nu met wat kleine dingetjes bezig zoals ik ook in het berichtje boven je geschreven heb.
    Maar echte moeilijke dingen zal hij niet meer kunnen leren, zoals knielen enzo. Hij is er slim en leergierig genoeg voor, maar hij mist er simpelweg de spieren voor. Hij is behoorlijk lenig, de meeste paarden van zijn leeftijd zullen hem zijn bokkesprongen niet nadoen, maar hij is heel slap in zijn bespiering.
    Dus blijft het bij kleine eenvoudige dingetjes.

Visibre, ik denk dat ik met mijn nieuwe verzorgpaard wel zou kunnen leren werken met dubbele lijnen. Zij houd enorm van werken op verschillende manieren, ze is ook heel leergierig en ze vind dingen zoals longeren enzo wel erg leuk. Dus misschien dat ik van de zomer ga vragen aan de eigenares of die het goed vind dat ik daarmee aan de slag ga. Als ik iemand kan vinden die het mij wil leren, natuurlijk.

12. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @visibre, de join up word zo vaak verkeerd gedaan door mensen die niet weten wat ze doen dat ik het zelf geen geweldige tip vind om zomaar te geven. Dominatie tonen kan namelijk ook dominantie trickeren bij dieren, en een Join up is zeker niet bedoelt als een dagelijkse bezigheid. Je ziet een dominant dier niet elke dag zijn dominantie tonen door iedereen maar van zich af te trappen, een dominant dier bewijst zich nooit omdat hij nou eenmaal al zijn plek in de kudde heeft. Ben je het er niet mee eens als ander groepslid dan ben jij diegene die de eerste stap zet, de leider neemt het vervolgens met je op. Juist door elke keer een Join up te doen toon je aan het paard dat jij niet zeker bent van je positie en dat kan gevaarlijk aflopen. Fietsen zal ik al helemaan nooit aan beginnen, een keer schrikken en je kan wel 10.000 dingen bedenken die mis kunnen gaan (paard komt vast in het frame van je fiets bv)

13. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Dat heb je mooi omschreven, Benfan. Daar ben ik het helemaal mee eens.
    En wat fietsen betreft, dat zou ik zelf nooit doen. Ik zou het al griezelig vinden om met een hond te fietsen, die trekt je al zo ondersteboven als hij de andere kant op gaat. En een apard is helemaal sterk.

14. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Het paard schijnt niet geweldig veel spieren te hebben. Lekker langs de weg stappen is natuurlijk heerlijk, maar het hoeft dan ook niet veel harder. Aan de fiets lijkt me dus ook niet nodig! Wel is het erg leuk! Vroeger, toen ik mijn pony zelf nog niet kon houden, fietste mijn moeder er altijd naast (en hielt hem met een touwtje vast). Ze kwam me zelfs regelmatig van school ophalen! Mijn pony is erg verkeersmak, en zolang je maar blijft lopen is hij enorm braaf. Dan reed dus gewoon met de fiets en aan een touwtje Thoran. En dat ging eigenlijk heel goed! Afgelopen zomer toen ik mijn arm had gebroken, en dus een tijd niet kon rijden, hebben we het nog eens geprobeerd en hij kon het nog! Er zijn vast paarden die er niet geschikt voor zijn, maar ik denk dat er ook veel wel geschikt voor zijn!

Groetjes Zoë

15. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Major vind het heerlijk om een stuk te draven aan de hand, maar hij gaat te hard voor me en ik hou het dus niet lang vol. Maar fietsen is hij echt niet gew2ent en ik durf het echt niet met een paard van 500 kilo dat graag wil grazen (en niet mag van de dierenarts :mask: ).
    Hij is ook absoluut verkeersmak, hij loopt al 23 jaar langs de weg en kijkt nergens meer raar van op. Hij schrok zelfs niet toen we een aantal jaar geleden een aanrijding meemaakte op de grote weg, pal naast ons. Daarom vind ik het niet erg om hele einden te lopen met hem, ik ga vaak naar het bos aan de overkant van de grote weg.
    Maar Major is heel inteligent en hij verveelt zich snel, iedere dag dezelfde wandeling is niks voor hem. Hij doet graag nieuwe dingen, anders gaat hij zelf nieuwe dingen bedenken en dat is niet altijd even leuk. Hij moet afwisseling hebben.

Ik heb weer iets nieuws gevonden voor hem. Hij staat graag los met andere paarden maar veel paarden zijn te druk voor hem. Hij wil dan wel meerennen maar kan dat niet meer zo goed. Ik heb de indruk dat hij dat helemaal niet leuk vind, hij was een renpaard vroeger en liep het liefste voorop. Nu hij die jonge kerels niet meer bijhoud staat hij vaak wat verloren in een hoekje als de rest het op een rennen zet.
    Maar mijn nieuwe verzorgpaard is meestal wel vrij rustig en ik ga ze een keer samen proberen als de buitenbak wer ontdooit is. Het mag van beide eigenaren. Als het klikt zou het super zijn, hij heeft dan eindelijk weer een "los"maatje :grinning:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. jamieiser
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    1.766
  2. vlekje_lover
    Reacties:
    19
    Weergaven:
    3.671