Wie weet er meer over een grijze eekhoorn?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door marian1966, 14 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marian1966

Lid geworden:
    14 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Wij hebben gisteren een koppel canadese eekhoorns (grijze eekhoorns) gekocht. Wie weet er meer over de verzorging en dergelijke.
    We hadden eerst boeroendoeks, dus we weten wel wat van eekhoorns, maar dit is toch weer een ander soort.

Ik hoop dat iemand iets weet.

groetjes Marian

2. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Had je je niet beter eerst ingelezen over die eekhoorns voor je ze kocht...

3. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ja idd het was misschien wel handiger om eerst te kijken wat voor zorg er moet gedaan worden

4. cynara

Lid geworden:
    30 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me handig om nu alsnog (beter laat dan nooit )als een gek informatie op te gaan zoeken op het internet. Heb je al grijze eekhoorn ingetikt in google er plopt van alles te voorschijn :confused: .

Het lijkt me geen makkelijk huisdier :pensive:

Bij stichting aap zitten ze ook al gedumpt door de mens :smiling_imp: Ik hoop dat deze wel vertroeteld gaan worden door jullie.

5. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mocht je toch niet veel info kunnen vinden, zou je dus nog altidj contact kunnen opnemen met Stichting AAP, over het hoe en wat.

6. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ja ik blijf het niet snappen in vele topice staat dat je altijd eerst voraf naar info moet gaan kijke maar dt ja dat dn niet doet snap ik niet het spreekt tog voor szig
    wie weet had je er er geen ruimte voor en dan ja hoor word die verwaarloost gedumpt

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Remy-boy;
    Je reactie draagt niet echt bij aan het topic en ik wil je ook vragen beter op je spelling te letten!

8. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    oke zal wel op me spelling letten
    sorrie voor me commentaar van me vorige reactie
    heb even info voor je op gezocht want kon het niet hebbe dat ik je niet kon helpen dus ben maar ff rond gaan speuren

Aanschaf
    Er zijn 230 verschillende soorten eekhoorns. De soorten die je in Nederland als huisdier mag houden zijn; Grijze eekhoorn, Amerikaanse voseekhoorn, Dertienstreep grondeekhoorn, Aziatische grondeekhoorn (boerendoek), Driekleureekhoorn, Japanse eekhoorn, Palmeekhoorn, Peruaanse witnekeekhoorn en de Rotseekhoorn.
    Let er op dat als je een eekhoorn aanschaft dat deze nog jong is, het liefst tussen de 8 en 16 weken oud. Op deze leeftijd kan de eekhoorn namelijk nog tam gemaakt worden. Een volwassen eekhoorn die al tam gemaakt is kan natuurlijk ook.
    De uiterlijke kenmerken verschillen natuurlijk per soort, maar de eekhoorn moet levendig zijn, een glanzende vacht hebben en heldere ogen hebben die er schoon uit zien.

Huisvesting
    Grondeekhoorns leven het liefst alleen. Ze houden ook erg van graven, je kunt ze dus het beste een lekkere bak potgrond geven om zich in uit te leven.
    De minimummaten voor kooien zijn: 75x150x45 voor 1 eekhoorn, en 100x200x100 voor 2 eekhoorns, groter is natuurlijk beter.
    Sommige eekhoorn soorten kunnen met vogels samen in een voliere gehuisvest worden. Toch zijn veel soorten ook erg territoriaal een gaat dit niet goed samen. Laat je daarom eerst goed informeren over de soort.
    De kooi moet verder aangepast worden aan de eekhoornsoort. Eekhoorns hebben een nest nodig om in te slapen. Of dit nou een hol in de grond is of een nest hoog in een boom ligt aan de soort.

Voeding
    Eekhoorns zijn alleseters. Ze eten zaden, noten, fruit, eieren, bloemen, knoppen, insecten, jonge twijgjes en zelfs dode dieren. In gevangenschap word er meestal een mix van knaagdier of konijnenvoer gegeven, met daarbij wat zonnebloempitten, nootjes, honden of kattenbrokjes en meelwormen. Daarnaast word er ook nog fruit en groente gegeven.

Verzorging
    Eekhoorns zijn absoluut geen knuffeldieren. Het zijn kijkdieren die het best tot hun recht komen in een ruim buitenverblijf dat aangepast is aan de wensen van de soort. Grondeekhoorns moeten kunnen graven, en boomeekhoorns moeten kunnen klimmen. Verdiep je eerst goed in de soorten die er zijn en dan nog dieper in de soort die je besluit aan te schaffen. Dit voorkomt problemen, en zorgt er voor dat de eekhoorn(s) niets te kort komt/komen!

Een mannetje word gemiddeld 8 jaar, een vrouwtje gemiddeld 12 jaar. Ook dit kan enigzins verschillen per soort.

Denk voor je begint aan het nemen van een eekhoorn als huisdier goed na. Het is niet zomaar een huisdier en kan flink fout lopen als je niet de goede kennis hebt, of niet de goede middelen om het dier te verzorgen. Ik raad mensen die een eekhoorn willen gaan houden ook echt aan om eens bij een ervaren eekhoorn houder langs te gaan om te kijken wat het nou echt inhoud

9. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Topic al 3 jaar oud!

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina