Wie heeft tips om mijn pony in de goede galop te zetten?

Discussie in 'Paarden' gestart door Thoran!, 29 dec 2009.

1. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo!!

Ik rijd nu een dikke twee jaar op mijn pony. Hij springt keurig in galop, maar op de rechterhand springt hij altijd in de linker! :thumbsdown: . Op de linkerhand springt hij ook op de linker. Mijn moeder en overbuurmeisje helpen me regelmatig, het lukt helaas zelden. Nu wil ik graag komend voorjaar wat wedstrijdjes met hem gaan rijden (B) maar het is zo zonde dat hij die galop niet springt! Hebben jullie tips? Aan de longe lijn heeft hij er ook heel veel moeite mee, dit hebben we ook al geprobeerd, het gaat hem hier wel makkelijker af dan als ik rijd. Het rare is, dat als hij gewoon los in de bak galoppeert (Dat doet hij erg veel!) dan springt hij altijd goed! Hij springt om en bokt, maar altijd zit hij in de goede galop! Wat moet ik hier nou mee?
    Ik hoop op tips!

Groetjes Zoë

2. kim=kitty=ikke

Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het enige wat ik je kan zeggen is begin met het losrijden met heel veel wendingen. voltes slangevoltes, gebroken lijnen, noem maar op, maar wel zo dat je pony elke keer van bocht veranderd, dus eerste bocht linksom (dit is zijn makkelijke kant) en dan eeen bocht rechtsom (zijn moeilijke kant).
    Hier begin je mee in stap, vervolgens ga je hiermee verder in draf, maar zorg er dan wel voor dat hij op 1 hele ronde minstens twee keer van stap naar draf is gegaan. dus zeg maar bij C aandraven dan maak je bij E een volte in draf en na de volte ga je weer naar stap, bij A draaf je dan weer en bij B weer een volte. enz enz. dit kun je ook weer met verschillende wendingen doen.
    Als je pony hier goed op reageerd en alle bochten goed meebeweegt (goede stelling) dan kun je op de linkerhand beginnen met een galop. Maak ook weer in de galop bijvoorbeeld de 3 voltes bij C E en A.
    Als je dan op de rechterhand wilt galoperen begin je met rechterstelling te vragen op de lange zijde en een beetje meer dan bij een gewone bocht. als je dan in de bocht voor de C of voor de A komt ga je hem voorbereiden op de galop door je benen op de goede plek te leggen (binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter), maar nog niet te drijven en je moet vast gaan doorzitten. Als je dan in de bocht na de C of de A komt galopeer je aan door de drijf hulp te geven samen met een kleine korte ophouding.
    Het maakt niet uit of hij dan goed zit of verkeerd. Als hij verkeerd zit laat je hem een paar passen galoperen voordat je hem terugneemt naar Draf, maar wel voordat je in de bocht komt. Zit hij wel in de goede galop, probeer hem dan even voorwaarts te houden door iets sneller te galoperen en neem hem bijvoorbeeld na de bocht terug naar draf. Elke keer als hij in de verkeerde galop aanspringt blijf je deze oefening herhalen tot hij een keer goed zit en dan stop je met de rechtergalop (natuurlijk niet te lang maar een keer of 5 kan geen kwaad)

succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt.

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Is jouw paard niet toevallig scheef in zijn rug?
    Wij hadden een tinker op de manege die ook moeilijk de linkergalop aannam, maar hij was een tikje scheef in zijn rug. Het kost zo'n paard echt ontzettend veel moeite om dan recht te lopen en bepaalde oefeningen op linkerhand aan te nemen, de galop gaat dan vaak ook niet echt soepeltjes.
    Als je paard echt scheef is in zijn rug kun je daar vrij weinig aan doen. Wat je dan wel zou kunnen doen is het toch proberen hem iets losser te krijgen op de rechterhand.

4. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Bedankt voor de tips allemaal!
    Ik weet niet of hij een scheve rug heeft, maar als hij los galoppeert springt hij wel altijd goed aan!
    Graag nog meer tips hoor mensen!

Groetjes Zoë

5. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als hij bij het los lopen wel goed aanspringt kán hij het dus wel. Probeer door middel van je rijden wat strenger door te komen. Vraag genoeg stelling aan de binnenkant en leg eens je buiten-been wat meer naar achteren. Probeer het moment aan te voelen waarop je paard het makkelijkst aanspringt in de galop.
    Als je paard de goede galop heeft aangenomen is het klaar, je beloont je paard helemaal de hemel in en bouw dan het rijden af. Wees blij met de eerste keer goed in galop aanspringen, en laat het hier dan ook bij. Des de groter de kans dat hij de volgende keer de goede galop iets beter aanneemt.
    Probeer altijd goed te eindigen, dus goede galop - belonen en uitwerken. Net zo lang tot je paard goed reageerd, dan kun je die 1 keer opbouwen naar 2 keer enz...

Voordat je dus de rechtergalop wil doen is het verstandig je paard eerst lekker los te werken aan de linkerkant in de galop en daarna de rechtergalop. Sowieso kun je beter je paard op beide zijden afwisselend loswerken. Heb je in stap je paard lekker los op links, ga je van hand veranderen, werk je je paard ook los op rechts. Zo wissel je steeds van hand waardoor je paard wat allerter en sneller moet reageren, vraag dit ook van je paard. Zo kun je toch de vereiste oefeningen van de proefjes doen zonder dat je al in galop geweest bent.

Er zal ongetwijfeld veel tijd over heen gaan, maar gun je paard dit ook. Laat je niet opjagen door komende wedstrijden. Je moet eerst je paard goed voor elkaar hebben, en dat doe je door geduldig maar toch consequent door te zetten.

De Tips van Kim-Kitty kun je erg goed gebruiken om je paard goed los te werken op beide zijden.

Wat betreft het longeren zou je je paard ook kunnen stimuleren de goede galop aan te nemen door veel te oefenen en misschien zelf het gebruik van een bijzetje aan de binnenkant. Als je paard dan eenmaal de goede galop aanneemt, prijs het weer helemaal de hemel in en werk je paard dan uit. Probeer ook hierbij altijd goed te eindigen.

6. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt Trice!
    Ik ga hem de volgende keren inderdaad erg goed los werken, en dan maar proberen!

Groetjes Zoë

7. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het zelfde probleem enkele jaren geleden ook met mijn pony gehad. DA en fysio naar haar laten kijken, niks te vinden.

Heb toen een keer een tip gekregen van een instructrice, die wonderbaarlijk goed werkte.
    Allereerst rijdt je natuurlijk je paard goed los. Het beste kan je ook al even op de linkerhand galoperen, voordat je de rechterhand gaat doen.

Je rijdt in draf en wendt af bij de A of de C. Dan blijf je in draf rijden en bij de X ga je doorzitten. Iets na de X rijdt je in een rechte lijn naar de wending die op dat moment links voor je is, zodat je rechtsom op de hoefslag komt. Op het moment dat je net de hoefslag raakt (en je paard dus gewend staat) laat je hem aanspringen in de galop.

Mijn pony sprong zo wel in de rechtergalop. Na het een paar keer zo geoefend te hebben was het niet meer nodig en sprong ze gewoon op elk moment goed aan.

Succes!

8. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Bedankt Lisa, ik ga het proberen!
    Tot nu toe wil hij het nog steeds niet. Ik blijf oefenen!

Groetjes Zoë

9. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Ik kreeg van de week een heel goede tip. Vergt wel veel oefening, maar het klonk heel logisch en na een paar keer lukte het me.
    Op het moment dat je in galop aanspringt, moet je je binnenhand heel even een klein beetje toestaan. Daardoor krijgt de binnenschouder iets meer ruimte waardoor het paard makkelijker in de goede galop kan aanspringen.

10. aaamber1992

Lid geworden:
    25 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Eerst lekker los werken door veel buigingen slange voltes en andere wendigen te rijden!

En de galop in zetten op een kleine volte of op de gebroken lijk idd!

11. lotted

Lid geworden:
    19 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

hallo,
    misschien eens goed inrijden (voltes, cirkels en allemaal figuren)
    & eens aangaloperen zonder zadel (je zit er op met hoofstuk maar dan gewoon zonder zadel)

12. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Sorry, lang niets van me laten horen..
    Ik rijd hem altijd goed los. Voltes, slangevoltes, s-jes, 8-jes noem maar op.
    Nu heb ik gisteren eens lekker gesprongen en ja hoor, na de sprong springt hij goed! Niet 1 keer, maar gewoon alsmaar! (wel een beetje lastig met een wedstrijd, "mag er even een hindernis in de bak? Anders springt mijn pony niet in de goede galop!" Nee helaas, maar, ik was wel blij dat hij goed sprong!

Groetjes Zoë

13. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb niet alle tips van de anderen gelezen, maar ik heb er ook nog wel een paar.

Zorg in ieder geval voor een duidelijke hulp, veel ruiters doen maar wat. Binnenbeen er aan, buitenbeen iets naar achter, en houd je hand voor. Sommige mensen trekken een paard de stelling in als ze vaak verkeerd aanspringen, maar dan maak je het juist moeilijker voor het dier om z'n balans te houden. Spring hij verkeerd aan, geen probleem, gewoon weer terug naar draf en opnieuw proberen. Als het wel lukt, hand voor houden en been er aan. De spieren van het paard moeten ook getraind worden om in de galop goed te kunnen dragen, dat kost tijd. Wel zelf terugnemen naar draf, niet in draf laten vallen. Je moet dus goed opletten of het paard de galop nog volhoudt. Wees tevreden met een volte of een halve hoefslag galop, niet overvragen. Langzaam uitbouwen.

Je kunt het met het longeren ook trainen, dat is voor jou minder vermoeiend. Hoofdstelletje in, longeerlijn vastmaken en na het loswerken in de galop zetten. Zodra hij verkeerd aanspringt neem je hem weer terug, doet hij het goed, dan laat je hem even galopperen.

Aanspringen op de grote volte is het makkelijkst, dan heb je al een lichte buiging. En vergeet niet om goed te belonen met je stem als hij het goed doet! Succes!

14. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou juist adviseren om je paard recht te gaan richten. De oefeningen die kim beschrijft zijn waanzinnig goede oefeningen, maar niet als je paard scheef is. Rechtrichten is helaas niet 1, 2, 3 via internet uit te leggen. Is er een goede instructeur in de buurt?

15. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Maar weer eventjes een reactie.
    Ik rijd nog steeds veel, en de galop gaat steeds beter!
    Ik rijd in de buurt op een vereniging, daar krijg ik hem er meestal een keer of 2 per les in!
    Goed los rijden natuurlijk, even linkergalop en halverwege de les ga ik beginnen.
    Ik moet hem echt in de buitenstelling(linkerstelling) zetten. Dan springt hij hem meestal! Ik moet vooral mijn buitenteugel er goed bijhouden. Als hij nu overtuigend aan gaat springen in deze stelling, ga ik de stelling weer recht werken..

Groetjes Zoë

p.s. Laatst weer gesprongen, dan springt hij altijd perfect :smiley:

16. claudiadeborst

Lid geworden:
    22 okt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Thoran.
    Anatomisch gezien is ,elk mens scheef maar ook elk paard of pony zijn scheef.
    Weet jij soms waar die scheefheid vandaan komt?
    Je heb nl een links gebogen paard of een rechts gebogen paard.
    Wanneer je niet leert om je paard/pony goed te gymnastiseren,zal de scheefheid altijd aanwezig blijven.
    En blijven paardrij oefeningen altijd fout gaan.
    Wat het welzijn van paarden en pony's in gevaar brengt.
    Kijk is op http://www.correct-paardrijden.nl.
    Gr Claudia.

17. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Inmiddels gaat het aanspringen beter. Ik krijg het eigenlijk iedere training voor elkaar.
    Ik heb het een tijdje geoefend met een balkje (met springen springt hij ook goed) en dit ging makkelijker. Nu moet ik nog wel een beetje geluk hebben, maar het begint te komen!

Groetjes Zoë

Laden...

Deel Deze Pagina