Wetten en regels binnen de dierenbranch

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door malibumaniacNL, 6 jun 2007.

1. malibumaniacNL

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Goedenavond!

Ik weet niet helemaal zeker of ik dit goed plaats, anders, im a bad guy!

Voor mijn opleiding moet ik een kort verslag gaan maken met daarin de, zoals het vermeld staat in mijn opdracht, Specifieke Wettelijke Regels binnen een dierenspeciaalzaak, nu zit ik me dus al sinds ongeveer gister 17:00 mezelf rot te zoeken en ik kom er niet uit!

Wat ik moet weten is dus aan welke wetten/regels een dierenspeciaalzaak zich moet houden. zoals bijv. het HKB e.d. verder als het HKB kom ik ook niet! iemand een idee?

Google kan mij niet vertellen welke wettelijke regels er zijn voor een dierenspeciaalzaak. Nu hoopte ik dat iemand hier mij kon helpen, aangezien er over dit onderwerp te weinig te vinden is (of ik zoek verkeerd)

Alvast bedankt.
    MalibumaniacNL

2. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    De gezondheids- en welzijnswet voor dieren lijkt me een goede om mee te beginnen.
    Via deze link kan je het bekijken.
    succes

3. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    De GWWD geld niet voor de dierenspeciaalzaak. Of laat ik het zo zeggen: in dierenwinkels verkopen ze niet de dieren die in de GWWD worden behandeld.
    Hooguit dan mss het HKB maar er zijn niet veel winkels die honden of katten verkopen. Volgens mij kun je ook denken aan milieuvergunningen. Je houdt tenslotte dieren, dus mss zit je gebonden aan de Hinderwet.
    Verder gelden gewoon dezelfde regels als voor een kledingwinkel of schoenenzaak en ik heb geen idee welke dat zijn. Maar misschien als je daar op zoekt vind je meer.

4. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo geldt de GWWD niet voor dieren uit de dierenwinkel?
    Het is toch gewoon van toepassing op konijnen en caafs enzo?
    Er staat in ieder geval nergens in de GWWD dat dit soort dieren hier niet onder vallen voor zover ik weet.

5. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Het geldt meer voor productiedieren. Caafs worden er volgens mij niet eens in genoemd. Konijnen wel, maar op zo een schaal dat het alleen maar voor vleeskonijnen is. Er wordt voornamelijk gepraat over varkens, kippen en herkauwers, dacht ik. Tenminste, zo kan ik het me nog herinneren.
    Verder geldt gewoon voor iedereen die dieren houdt (bedrijfsmatig of hobby): in principe mag je niks doen bij je dier tenzij vermeld staat in de GWWD dat het wel mag of dat het moet voor de gezondheid of welzijn te verbeteren.

6. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Langs dierenwinkel gaan een goed idee? :wink:

7. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan geldt de GWWD dus wél voor dierenwinkels (bedrijfsmatig dieren houden en handelen in dieren) toch?
    Ook staan er regels in over het tentoonstellen van dieren, het fokken ermee, de verplichting om de dieren ziektevrij te houden, de regels omtrent huisvesting, het verkopen, verhuren en verloten van dieren, het vervoeren van dieren.
    En veel van deze (vooral het verkopen, vervoeren en huisvesten van dieren) zijn naar mijn mening wel degelijk van toepassing op dierenwinkels...
    (of ben ik nou gek? :wink: )

8. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou moet ik wel erbij zeggen:
    Als de GWWD dus toch van toepassing blijkt te zijn, dan moet je toch wel al wat achtergrond kennis en ervaring hebben met het lezen van dit soort dingen.
    Persoonlijk vind ik het erg moeilijke tekst en het is allemaal zo vaag. Er wordt nooit iets specifieks in gezegd. Voor mij roept het alleen maar meer vragen op dan dat het antwoorden geeft :wink:

9. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, de algemene regels gelden wel: dier ziektevrij houden, welzijn verbeteren. Maar er staat niet specifiek in wat een dierenwinkel moet doen om het welzijn te verbeteren. Dat is voor eigen interpretatie. Bv grootte van de verblijven: daar staat alleen maar info in voor vee en katten/honden, niet voor cavia's, muizen, ratten en dergelijke.

Veel regels ervan gelden echt alleen voor grotere dieren. Het vervoer wat erin beschreven staat geld alleen voor vee. Volgens mij (but correct me if I am wrong, dan moet ik de GWWD nog eens doorlezen) staat er niks in over het fokken van knaagdieren, idem mbt verkopen en huisvesten. En dus geld maar een heel klein beetje van de GWWD voor dierenwinkels. Hooguit dus de basis: mishandel ze niet.

10. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu heb ik voor het afstuderen bijna alle artikels uit de GWWD uitvoerig doorgelezen, maar ik meen me uberhaupt niet te herinneren dat er verwezen wordt naar specifieke dieren waar de regels voor gelden. Bijna overal wordt gewoon het woord ´dier´ gebruikt, en dier betekent in dit rapport
    Hieruit valt zelfs te concluderen dat enkele regels zelfs voor dieren gelden die NIET worden gehouden (wilde dieren dus).

Maar ik moet je wel gelijk geven dat er niet staat wat de huisvestingseisen zijn voor dierenwinkels. Het is allemaal maar erg algemeen (tè algemeen wat mij betreft) en kan op ontelbaar verschillende manier geinterpreteerd worden.

11. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Er staan wel huisvestingsnormen in, die zijn te vinden in het Varkensbesluit, Kalverenbesluit, Honden- en Kattenbesluit. En er staat dacht ik ook iets in over de huisvestingsnormen van Kippen en Vleeskonijnen. Dat zijn in ieder geval de dingen die wij behandelt hebben op het mbo, dus die weet ik zeker. En zover ik weet zijn er verder geen huisvestingsnormen voor andere dieren.

12. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dierenwinkels mogen geen dieren verkopen aan kinderen onder de... 16? Of 18? Daar is in ieder geval een regel voor.

Oh, en de garantiewet. Officieel heb je een paar weken garantie op het dier dat je koopt.

13. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Laatste keer dat ik een dier kocht bij pet´s place werd mij verteld dat ik zelfs 6 maanden garantie had.

14. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Maar is het eigenlijk niet zo dat winkels sowieso niks mogen verkopen aan kinderen onder de 16 jaar? Omdat ze officieel nog niet bekwaam zijn (volgens mij heet het anders maar zoiets was het). Als je als 14-jarige iets koopt en je ouders zijn het er niet mee eens, kunnen ze het volgens mij terugbrengen en geld terug krijgen onder het mom "Mijn kind is nog handelingsonbekwaam". (of heb ik toch niet goed opgelet met Recht?).

15. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, feitelijk werkt het wel zo. (volgens mij is het woord iets als ´handelings onbekwaam ofzo).
    Maar volgens mij is dit zo´n regel waarbij het gedoogd is om je er niet aan te houden (m.u.v. alchohol enzo), net als dat drugsgebruik gedoogd wordt.

Maar als je een rechtzaak wilt aanspannen om die reden dan zou je die wel moeten winnen.

16. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel simpel, NEEN

Maar komt er wel één aan.

Dus... :ok:

17. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat is mooi zeg, dat die erkenning eraan komt :ok:

18. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Da´s zeker mooi.
    Maar ik vind de GWWD dan wel erg onduidelijk over dit soort zaken (maar dat vond ik vanaf het begin dat ik me er in verdiepte al).

Isiolo, kun je de link plaatsen waar je die quote vandaan hebt? Lijkt me wel interessant om er meer over te lezen. (of was dit alles?)

19. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Als een kind 13 is is het niet handelingsbekwaam. Als het 14 of 15 is is het gedeeltelijk handelingsbekwaam en boven de 16 is het handelingsbekwaam. Als een kind van 14 een konijn koopt, dan is dat gewoon een geldige koop.
    Natuurlijk kan een (dieren)winkel daar wel wat soepeler mee zijn, maar als het voor de rechter zou komen zal de rechter de koop niet nietig verklaren.

:grinning:

20. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoop trouwens wel dat Stichting Dierbaar er wat serieuzer mee omgaat. En ook echt controles uitvoert enzovoorts.
    Dibevo is toch ook voor dierenwinkels?

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mattias
    Reacties:
    10
    Weergaven:
    988
  2. Krissy
    Reacties:
    22
    Weergaven: