Welsh corgi pembroke pup

Discussie in 'Honden' gestart door AnJes, 16 mrt 2011.

1. AnJes

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Ik ben een studente van 18 jaar, en ik woon thuis bij mijn ouders (dus een huis met een
    tuin, geen studenten kamer).

Ik ben dol op honden en heb de nodige ervaring met oppashonden, en ik wil graag een pup.
    Ik wil een hond om actief mee bezig te zijn, we wonen in de natuur dus regelmatig lange
    wandelingen zijn goed mogelijk. Ook zou ik na de nodige gedragscursussen graag deelnemen
    aan een cursus agility met mijn hond.

Ik vind de Welsh Corgi Pembroke een geweldig ras, maar ik heb twee vragen:
    1. Zou de pembroke geschikt zijn voor actieve gedragstraining en agility?
    2. Zou een pembroke regelmatig 5/6 uur per dag alleen thuis kunnen zijn?

Mijn vader is gepensioneerd en is grote delen van de dag thuis. Als student
    heb ik ook een flexibel rooster dus de hond hoeft niet dagen alleen te zitten maar af en toe
    zal het nodig zijn.

Ik hoop dat ik wat tips van jullie kan krijgen over de zoektocht naar een goede pembroke pup,
    of eventueel tips voor andere (middelgrote) rassen.

Alvast bedankt,
    An-Jes

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Cogi's zijn leuk! En voor sporten waarbij het koppie hard moet werken (zoals gehoorzaamheid) zijn ze volgens mij ook prima geschikt met hun herdersachtergrond.

Voor veel lopen en voor behendigheid heb ik mijn twijfel bij de korte pootjes. Ik ken niemand met dit ras, maar het zou me verbazen als ze zo soepel over een hindernis heen vliegen als een sheltie.

Vanuit mijn totaal niet bevooroordeelde positie :unamused: raad ik de sheltie aan als je graag wilt sporten met een hond. Toen wij nog twijfelden over het ras zagen we op tegen de vachtverzorging, maar het blijkt dat juist te vaak borstelen niet goed is. In de rui ben je elke week wel eventjes bezig, maar de rest van de tijd behoeven alleen de oortjes en oksels een borstelbeurt en ga je snel door de rest heen om te controleren of er geen klitjes zijn. Vuil valt makkelijk uit de vacht: de hondjes op de foto zagen er na een uur alweer prima uit zonder hulp van mij (was het huis ook maar zo zelfreinigend).

Het halve dagen thuis blijven lijkt me voor een volwassen hond geen bezwaar, maar voor een pupje vind ik het teveel. Betrek daarom ook mixjes en/of herplaatsingshonden in je afweging. Van de sheltie weet ik dat er een actieve stichting is voor het herplaatsen van volwassen dieren, voor de Corgi ben ik minder op de hoogte.

3. AnJes

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je reactie!
    Ik heb wel gekeken naar asielhonden, en daar zitten zeker leuke dieren bij
    maar ik vraag me af of je die nog net zo veel kan leren als je bij je eigen pup zou doen.

Langharige rassen zie ik idd op tegen de klitten die in de vacht kunnen komen,
    maar ik zal me eens gaan verdiepen in de sheltie. Ze zien er in ieder geval wel erg mooi uit altijd! en leuk dat die van jouw ondanks hun deftige uiterlijk lekker in de modder spelen :smile:

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Het zijn honden! Natuurlijk houden die van modder :dancer:

5. Xena

Xena Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind de Pembroke ook een ontzettend leuke hond! Toen ik overwoog een hond aan te schaffen heb ik me verdiept in de hondenrassen en daarbij kwamen 2 honden op mijn toplijst te staan: de corgi en de sheltie. Ik ben toen lid geworden van forums over deze rassen, waar ik mijn vragen over het specifieke ras kon stellen. Mijn definitieve keus heb ik gemaakt op een hondententoonstelling waar ik de honden kon zien, aanraken en praten met fokkers. Mijn uiteindelijke keus is toen gevallen op de sheltie, waarvan ik er nu inmiddels twee van heb. Met beide honden wordt aan behendigheid gedaan en zoals Plumeau al schreef, valt de vachtverzorging reuze mee. Ik borstel ze buiten de ruiperiode maar eens in de 2 weken en dat duurt dan maar iets van een kwartier per hond. Meer borstelen schaadt de vacht.
    Natuurlijk heb ik overwogen een hond uit het asiel te halen, maar daar zat nergens het hondje bij waar ik verliefd op kon worden.

Misschien ten overvloede maar toch maar even gezegd: koop je een rashond, koop die dan bij een erkende fokker! Dan weet je dat er alles aan gedaan is om een gezonde hond op de wereld te zetten. En die kan je ook adviseren welke pup voor jou geschikt is.

Deel Deze Pagina