Welk dier?

Discussie in 'Algemeen' gestart door azerty, 4 feb 2008.

1. azerty

Lid geworden:
    4 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Heey allemaal,
    ik zoek een dier dat als cadeau dient voor mijn zus. Om niet meteen een impulsaankoop te doen kom ik hier wat vragen stellen.

Het dier moet aan deze eisen voldoen:
    - Geen hond, kat, vis, konijn, hamster, of ander knaagdier.
    - Liefst een aaibaarheidsfactor
    - Moet zowel binnenshuis als buiten kunnen gehouden worden.
    - Liefst alleen gehouden of maximum per 2
    - ,..

Waarschijnlijk kom ik nog met eisen af, maar dit zijn degene die ik momenteel weet. Als er iemand een geschikt dier weet laat het me dan weten.

Greetz.

2. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik zo het rijtje lees welke dieren het niet moeten zijn dan denk ik al gauw aan exoten of inheemse wilde zoogdieren, maar daar zou ik niet beginnen (o.a. omdat het in veel gevallen niet eens mag :wink: ). Of je moet gaan denken aan boerderij dieren, maar meestal wil je die ook niet binnenshuis hebben :wink:
    Maar nog even een vraagje: Weet je zus er van dat je haar een huisdier gaat geven? Ongevraagde huisdieren eindigen bijna altijd verkeerd. Dus voordat je dit plan doorzet wil ik je aanraden om het eerst goed met je zus te bespreken voordat er uberhaupt gedacht kan worden aan het aanschaffen van een huisdier (tenzij je dat allemaal al gedaan hebt natuurlijk).

3. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Wat dacht ja van een teddybeer? :mask:

Je moet eerst goedkeuring vragen aan je zus. En zelf zou ik het echt niet leuk vinden om een dier cadeau te krijgen, ik wil het dier graag zelf uitzoeken omdat er een klik moet zijn met het dier. Daarnaast vind ik dat je nooit een dier kado moet doen. Tenzij het een symbolisch kado is (oftewel: jij geeft het geld maar je zus zoekt alles zelf uit enzo).

En je wilt een dier met aaibaarheidsfactor maar het mag geen hond, kat, konijn of knaagdier zijn :confused: Waarom geen van deze dieren? Dieren met een aaibaarheidsfactor die nog overblijven zijn dan verschillende soorten vogels (die je toch al minstens per 2 moet houden). Er zijn wel enkele die je binnen en buiten kan houden, maar meestal is het zo dat je moet kiezen welke. Er zijn maar weinig diersoorten die tegen wisselende omgevingstemperaturen kunnen, je kunt een dier niet de ene week buiten en de andere week binnen zetten. Het is 1 van de twee.
    Of bijvoorbeeld bepaalde krielkippen-rassen (Zijdehoender of Cochinkriel), die hebben ook wel een hoog aaibaarheidsfactor (vind ik dan) maar die jou je niet echt binnen en die zijn ook leuker in een groepje van minstens 3.
    Of bijvoorbeeld 2 geiten of schapen, hebben ook een hoog aaibaarheidsgehalte en kunnen ook gezellig mee naar binnen (schijten wel de boel onder). Of een pony. Die kun je eventueel nog wel alleen houden (tenminste, ik vind van niet maar dat word over het algemeen wel geaccepteerd). Ezels hebben ook een hoog aaibaarheidsgehalte. Koeien en lama's ook.

Wat voor iets zoek je? Een dier die in een kooi wordt gehouden of in een wei? Hoeveel ruimte heeft je zus tot haar beschikking voor het dier? Een oppervlakte van 80x50 cm of 2 hectare? Wat vind je zus leuk aan dieren? Hoeveel tijd heeft je zus voor het dier over? En hoeveel geld wil ze er zelf elke maand aan uitgeven? Hoeveel geld wil jij uitgeven voor het dier?
    Kom eens met wat meer informatie. Al blijf ik erbij dat ik het een ronduit slecht idee vind om een dier kado te doen. Klaaruit.

4. azerty

Lid geworden:
    4 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Men zus weet dat ik haar een dier cadeau wil doen, het was zelfs haar voorstel. Ze is al lang op zoek naar een dier, maar daarom dat ik op zoek ga naar het geschikte dier voor haar. Het is de bedoeling dat het dier vrij rond kan lopen binnenshuis en als het warmer word ook buiten kan zijn. De buitenruimte is een 250 m². De reden waarom geen kat, konijn of hamster is vrij simpel. Ze heeft deze al, en ze heeft nog veel ruimte en tijd over en was al een tijdje van plan om een extra dier te verzorgen. Hoeveel geld ze er zelf aan wilt uitgeven is niet van belang, want hier zullen de beestjes niet tekort aanhebben. De prijs die ik ervoor wi betalen is een maximum van €500.

5. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    nou nou, een dier is geen voorwerp!
    en als je dan toch een dier wil "geven" (wat een idee) red dan een dier ergens uit een opvang. Er zijn laatst nog 50 (of was het nou 100?) hamsters van Tinkerbell in beslag genomen, de opvangen zitten overal propvol!

denk eens niet alleen aan de mens (je zus) maar ook eens aan de dieren!!!!
    als je zus geen van deze dieren wil (uit een opvang) dan is het toch ook maar een teken dat het voor haar maar een "hebbeding" is. Alleen al omdat je zegt "die heeft ze al", ik bedoel: een dier moet je nemen niet alleen voor jou, maar ook om het dier gelukkig te maken. Nog een nieuwe diersoort met al die bestaande dieren, gaat dat wel gelukkig zijn?
    Neem er liever een konijnenvriendje ofzo bij, of een katje! Genoeg katten die worden ingeslapen omdat niemand hun wil! red er daar eentje van!

6. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Zelf heb ik altijd dat ik verliefd wordt op een bepaald individu (dier) of een diersoort. Simpelweg een dier willen en van daaruit opzoek gaan naar een dier(soort) is voor mij persoonlijk geen manier om een dier uit te zoeken (het is inderdaad geen voorwerp: "ik wil een mp3 speler dus nu ga ik op zoek naar een geschikte soort").
    Maar verder denk ik dat het ook erg lastig is als je de dieren van jou rijtje niet wilt en toch een dier wilt dat binnen en buiten gehouden kan worden, tenzij je zus stront in huis geen bezwaar vindt :wink:

7. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Goed dat je t tussen haakjes zet :smiley:

8. azerty

Lid geworden:
    4 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Pardon!!
    Waarom denken jullie dat ik me hier aanmeld, niet om een of ander voorwerp aangesmeert te krijgen maar om met de juiste informatie op weg geholpen worden. En even ter informatie al de dieren die men zus heeft komen allemaal uit een asielcentrum of het zijn dieren die het anders niet overleeft hadden. Wat ik hier gewoon zocht was een dier dat gezelschap aanbied en liefde. En dit krijg je alleen als je het dier niet als een "hebbeding" beschouwt, maar als je het goed behandelt en gepast huisvest. Als een voorwerp word het zeker niet (!!) beschouwt, maargoed als julie dit aanzien alsof ik het zo behandel.

9. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is goed als je idd dan een dier uit een opvang haalt.

Maar ik zou dan niet een dier aanschaffen zonder je zus erbij te betrekken. Dus geef een 'bon' dan en ga dan samen na de verjaardag met je zus kijken bij de opvang/asielen.

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Dat is lastig te bepalen. Als het dier alleen aangeschaft word als de behoefte er is om liefde te geven of ontvangen, dan is het m.i. toch wel een soort van tool om dit te bereiken.
    Het is goed als dieren uit een opvang gehaald worden natuurlijk. Maar ook dan kan een dier toch als een soort object gezien worden om een bepaalde behoefte te voorzien.

Zolang mensen dus zo dneken denk ik dat het altijd een voorwerp is en blijft in vele ogen. Maar er zijn natuurlijk verschillen in.

Maar alleen al een dier cadeau geven vind ik juist rolbevestigend.

11. n@th@lie

Lid geworden:
    20 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    je hebt het wel moeilijk gemaakt door de dierendie het niet mogen zijn en wel aaibaar moeten zijn.

de meeste exoten zoals bijv prariehondjes of wasberen zijn niet echt geschikt als huisdier

misschien weleens aan een vogel gedacht? deze kunnen ook erg aaibaar zijn

of een varkentje (mini) maar deze hebben wel graag een soortgenootje en hebben echt wel een plekje buiten nodig waar ze kunnen wroeten

12. Wendy85

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf fretten. Erg leuk, en voldoen aan je eisen.
    Je moet je er alleen erg goed over laten informeren en zou eerst eens bij een opvang gaan kijken of fretten wel echt iets zijn voor je zus.
    Beste lijkt me dan ook om gewoon je zus mee te nemen.
    Je bent nu opzoek naar een dier om weg te geven, maar je weet niet precies wat je zoekt.
    Het was anders wat geweest als je zus zei dat ze graag een hamster wil of konijn, maar aangezien het dier aan zoveel eisen moet voldoen lijkt het me toch beter om samen naar een geschikt huisdier te gaan kijken. Dit natuurlijk voor het welzijn van het dier.
    Wat nou als je met bv 2 fretten komt aanzetten en je zus vind ze 3x niks?
    Dan moeten ze weer naar de opvang etc, wat alleen maar meer stress geeft.

13. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

En het is ook niet leuk als ze weer terug moeten terwijl jij ze gegeven hebt. Komt vrij hard aan. :wink:

14. Wendy85

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd
    Ik vind dat de beslissing niet bij jou ligt welk dier je zus zou moeten nemen.
    Dat is persoonlijk.
    Elk dier heeft zijn eigen karakter, en je zus kan het beste bepalen welk karakter en welk dier het beste bij haar past

15. Sabrina

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zou een er een dagje van maken... dus een cadeaubon voor:
    - een dagje dierenasiel(s) bezoeken, zodat ze zelf een beestje kan uitzoeken (samen met jou)
    - daarna lekker shoppen voor het diertje wat ze wil gaan halen
    - daarna terug naar het asiel om het op te halen

Jij regelt alles (vervoer e.d.) en betaald de dierenproducten die nodig zijn.
    Dan heb je én een supercadeau én een leuk uistapje met je zus...

Verdere voordelen:
    a. je zus kan zelf een beestje uizoeken dat ze leuk vind
    b. je weet zeker dat het 'klikt' tussen beestje en baasje
    c. het diertje hoeft dus niet meer terug naar de opvang als het niet klikt of niet naar haar smaak is
    d. je hebt alle spullen in huis (eten, hok, speeltjes en watalnietmeer) voordat het diertje er is!

16. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Vind dat een hele goed idee Sabrina.
    Dan kan ze zelf beslissen wat ze wil hebben.
    Ik ben benieuwd wat het word.

17. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou haar gewoon zoals Sabrina zei meenemen naar het dierenasiel en dierenwinkel en ze daar laten kiezen(aangezien ik het een rare gedachte vind dat er cadeaubons voor dieren bestaan?).
    Laat je nog weten wat je doet en wat het geworden is?

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Speedie
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    1.100
  2. Annemarie
    Reacties:
    34
    Weergaven:
    3.364