Welk dier om gras kort te houden?

Discussie in 'Overige dieren' gestart door Kenzo-cabana, 25 jun 2010.

1. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Hallo,

Mijn kippen lopen op een stukje grond van +- 100m². Ze zijn met z'n 10en maar ze krijgen het gras alles behalve kort, het staat nu 30cm hoog, moet om de 2 weken het gras maaien, maar enkele dieren erop die het gras in toom houden zou leuker zijn dacht ik :smiley:

Deze weide wordt deze zomer nog uitgebreid naar 200-250m².

Aan welke eisen moet het dier voldoen?
    De omheining is 1m40 hoog.
    Liefst geen houtbijters, maar zo'n probleem is dat niet, gewoon omheining rond de bomen.
    Moeten dus bij de kippen kunnen verblijven.
    Moeten in een stal van 3x2,50 kunnen.
    Goede graseters, maar die de grond niet beschadigen.

Dwerggeitjes vind ik leuk maar deze eten niet echt gras.
    Dwergschaapjes zijn ook wel leuk, maar hoe zit dat dan met het scheren?

2. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou idd voor dwergschaapjes gaan. Er zijn rassen die zelf ruiven en dus niet geschoren moeten worden, maar weet niet of daar een dwergversie van bestaat.
    Ganzen zou je ook kunnen proberen, die smullen ook wel van gras.
    Maar schaapjes zijn eigenlijk het beste in het onderhouden van een weide zonder ze te vernielen.

3. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Bijna alle rassen schapen kun je ongeschoren laten. We scheren ze omdat we de wol nodig hebben of omdat ze een te dikke vacht krijgen en dus sneller last krijgen myasis (want door vekreerde voeding krijgen ze sneller last van diarree). Ouessant-schaapjes zijn dus geschikt en hoef je niet perse te scheren. Die hebben niet een superdikke vacht.

Ganzen zijn ook echt goede grazers. Een koppel ganzen graast heel goed. Als je dan bijvoorbeeld Toulouse-ganzen pakt, dan hoeft er echt niet perse water bij te zijn. Dat zijn niet echt zwemmende ganzen. Wij hebben veel kippen en hadden eerst 2 dwerggeitjes. Pas toen we ganzen kregen, werd het gras echt kort.
    Ganzen moeten wel een bak water hebben waar ze zich goed in kunnen wassen en rond de waterbak wordt de grond mss iets drassig.
    Wat ook een voordeel is: ze waken en beschermen de kippen ook wle iets tegen een vos. En ganzen zijn een stuk makkelijker in onderhoud. Als je 2 schapen hebt, moet je ook voldoen ook regelgeving enzo (oormerken). Regelmatig hoefjes bekappen (zeker 4x per jaar).

4. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

wilde ik zeggen... Ganzen!
    Nog leuk ook en goede wakers :wink:

5. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Maken die het gras niet ook kapot?
    Heb eens koppeltje eenden gehad en een klein vijvertje gegraven. Het gras was in no-time een modderpoel geworden...
    Eens kijken voor dwergschaapjes denk ik :smile:
    Ofwel nog 20-30 kippen erbij.

6. polleke

polleke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    1 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ganzen houden je gras perfect kort. Als je een plekje maakt met een grote waterbak en eventueel een geul graaft waar je water in kan laten staan zullen ze alleen daar kliederen.
    Zo zullen ze de rest van je veld niet verbaggeren. Ze poepen overigens wel veel.

Die van mij gaan 's nachts wel naar binnen, deze ruimte hoeft niet groot te zijn.
    Ganzen zijn echt heel leuk, zijn snel tevreden en kun je heel tam maken. Da's in ieder geval mijn ervaring.

7. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok, zie nog wat mijn ouders het leukst vinden :smile:
    Heb alvast een broedmachine gekocht, dus het aantal kippen zal ook de hoogte ingaan :smile:

8. loungeexx

Lid geworden:
    30 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    1
    koe of een paard os schapen geiten ganzen

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

=D> Hahaha, diene Kenz. Heeft altijd wel een reden om uitbreiding bij moeke en vake goed te klappen hahaha. Serieus, ik vind da fantastisch hoe gij dat allemaal voor elkaar bokst :ok: .

10. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Haha :laughing:
    De broedmachine kan elk moment geleverd worden. 't Is maar een mini hoor, kunnen amper 10 eitjes in, maarja, voor privé gebruik meer dan voldoende.

Heb makkelijke ouders, zolang mijn punten op school tamelijk zijn, en ik af en toe wat werk mag ik alles. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Schaapjes en/of goud- en zilverfazanten, pauwen etc mag niet :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Maar ga denk ik eens stiekem enkele fazanteneitjes in de broedmachine leggen hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Als ze er zijn mogen ze toch blijven.

11. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Fazant ken vliegen eej. Mijne maat heeft die, samen met pauwen en noem maar op. Zelfs kleine hand opgevoedde rotzakskes zitten erbij. Maar dien heeft wel zijn hof overspannen met draad. Anders trekken ze naar 'ergens anders'.

Offfff, ge moet ze leewieken. Dat kan ook nog :wink: .

12. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan nog kunnen die tot 2 meter hoog springen (als de vleugels geknipt worden) en bovendien moet je oppassen met het soort draad dat je zet, want als ze erop springen en zich erin vasthaken met hun poten, dan kunnen ze alsnog hoger geraken door met hun vleugels (of wat ervan over blijft) klappen en zo wat hoger geraken.

Ik spreek uit ervaring, bij men moeder zijn er eens gekortwiekte fazantjes geweest, maar zonder overspanning kon je die niet binnen houden.
    Bovendien oppassen want het zijn erg venijnige en agressieve vogels, vandaar dat ze vaak van die "helmpjes" op krijgen, vooral de haantjes dan. Als je ze niet bij mekaar uit de buurt houdt (hoe groot hun omheining dan ook mag zijn), dan beginnen ze op een gegeven moment op elkaar te bikken, en gegarandeerd dat er dan een aantal haantjes met opengereten kop rond lopen. Echt geen prettig zicht!

Fazantjes zijn "wilde" dieren en die kun je dus best niet houden. Je kunt beter ergens (ongewilde) kipjes adopteren ;-)

13. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok, geen fazantjes dus :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kalkoenen zijn ook wel leuk :smiley:

14. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Leewieken is niet knippen :eyes: .
    En als draad moet je ook al niet eender wat voor soort pakken. Maar da kent Kenz wel. :wink:

Ook leewieken. :wink: Of uitbroeden in broedbak en dan handtam maken. Dat doe ik met de meeste van de mijne. Handtam kun je ze elk voorjaar oppakken en vleugel knippen. Maar mijnen hof is wel helemaal afgezet met betonplaten van 4 plaat hoog. Zonder knippen geraken ze daar dus met gemak op. De Ronquière toch. Andere soorten kunnen niet vlliegen.

15. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ga eens wat meer opzoeken over de soorten die niet kunnen vliegen dan :smiley:

Kan zijn dat 'k binnenkort de ruimte herschik en meerdere kleinere stukjes afbaken (waar ik dan een n et kan over spannen)
    Maar dat zien we nog. Mijn vader gelooft niet dat ik door te kweken alle kosten voor eten kan wegwerken.

16. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Met de Ronquières wel jong! Daar kunt ge mama mee lijmen door den diepvries te vullen met 'premium krachtvoer voor humanoides' :laughing: .

De Ronquières is inderdaad de enige kalkoen die kan vliegen mààrrrr.... ze worden het gemakkelijkst tam (wel zo gemakkelijk voor de knippen of te slachten), ze hebben het beste vlees èn kweken het beste. 18 jong per nest zijn hier genen uitzondering.
    Btw, als je met een paar jonge wilt beginnen... jongen van een paar maand oud die je gelijk buiten kunt planten kosten even veel in aankoop als ne legkieken. Dus niet duur :wink: .

17. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Bedoelde alle kosten voor de dieren hun eten hé :stuck_out_tongue_winking_eye:

Haha, zie nog wat er gebeurd met dat stuk grond en laat dan nog weten wat het word. :smiley:

18. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Neije, ge snàpt'em nie :stuck_out_tongue_winking_eye: . Als je uitrekent wat dat lekker vlees in mamakes diepvries heeft gekost aan voer valt het nog heel erg mee. :wink:

En je kunt natuurlijk altijd jong voort verkopen en zo terug een zak graan gaan halen.

19. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    De broedmachine is er! Juist nog een hygrometer en kan beginnen broeden :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Hopelijk, want vrees dat de kraaien aan mijn eitjes zitten :imp:
    Heb er bijna een meer te rapen..

20. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom heeft de wet toch ook ooit het loodjesgeweer verboden :eyes: . Had wel zo gemakkelijk geweest. En kraai is lekker snackje voor je hond :notes: ....

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Johan59
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    1.458
  2. Sonaya
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.199