WEER koliek UPDATE 09-01

Discussie in 'Paarden' gestart door Irma-Utixo, 15 okt 2007.

1. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Utixo had vandaag wederom koliek. Ik word er nu wel een beetje moedeloos van, iedere keer als we intensief hebben gereden, krijgt hij op de een of andere manier zo'n stress in z'n kop dat dit zich uit in koliek, lijkt wel.

De ene keer zet het flink door, de andere keer helpt de koude slang. Vanmiddag dus weer ernstig slecht (ik was aan het uitstappen, hij staat stil en wil zich neergooien. Vervolgens halster er om, en heel erg zweten, hijgen en steeds liggen) dus de veearts erbij, helaas had ik Meursing himself. Niets mis met hem hoor, maar ik heb toch liever 1 van de assistentes of 1 van z'n zonen. Toen de veearts er was was de aanval al flink gezakt (ook zoiets stoms, normaliter houd koliek aan) en was hij alleen nog wat buiten adem.

Maar goed, er is nu dus bloed afgenomen en er word gekeken of het aan zijn spieren kan liggen. Ergens hoop ik van wel, dan heb ik duidelijkheid. Aan de andere kant, stel dat het zijn spieren zijn, en hij moet pre-medicatie, wat dan? Wat met de wedstrijden

Wie kent er een paard die van hard werken koliek krijgt?

2. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, hij werkt op een "nuchtere" maag. Plus dat er 30 minuten tussen eten en zware beweging moet zitten, en de tijd dat er tussen zit is inclusief poetsen, opzadelen en instappen veel meer.

3. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat vreemd zeg! Ik heb er nog nooit van gehoord dat flinke arbeid en koliek samen kunnen hangen. Weet je zeker dat het koliek is of zijn het alleen symptomen die er op lijken? Misschien reageert hij heftig op spierverzuring ofzo? Of is dat ook de reden waarom er bloed is afgenomen?

Welk niveau rijd je met hem? En hoe zwaar is het werk dat je aanbiedt eigenlijk?

En maak jezelf niet gek in je hoofd he! Maak je nog niet te druk over zijn spieren, wie weet heeft het een hele andere oorzaak. Eerst een goede diagnose stellen, daarna heb je nog genoeg tijd om na te denken over een geschikte behandeling. Jezelf nu gek maken met 'wat als...'-gedachte wordt niemand beter van!

4. pammie

Lid geworden:
    17 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Jou zit het ook niet echt mee hè :confused:
    Veel sterkte hier mee.

Groetjes pammie :wink:

5. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Nee, dat dacht ik al wel... Ik hoop dat je snel uitslag krijgt. Weet je trouwens al wanneer je de uitslag krijgt?

6. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Wij hadden ook zo'n pony op stal, die had ook de hele tijd koliek als hij had gewerkt. Ik weet alleen niet meer wat ze toen hadden gedaan. Ik dacht dat ze toen een tijd niet meer mocht rijden, in iedergeval niet zwaar mocht belasten. Ik zal het vanavond even aan m'n moeder vragen en dan zal ik vanavond/morgen wel even het antwoord hier neerzetten.

7. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Even snel antwoord, vanavond zal ik een uitgebreid verslag doen. Uit de uitslag van de spieren was niets te zien. Vanochtend rustig gewerkt, aangezien ik niet helemaal lekker was, dus alleen gestapt. Helaas kreeg hij daarna 1 van de ernstigste koliekaanvallen die ik tot nu toe heb meegemaakt met hem, ik was echt bang dat hij zou stoppen met ademen. Heel, heel erg zielig. De veearts besloot hem gelijk door te sturen naar Utrecht, daar staat hij nu voorlopig. Ik zal vanavond even uitgebreid vertellen wat daar gedaan en besloten is, maar echt lekker gaat het dus niet :pensive:.

8. pammie

Lid geworden:
    17 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: WEER koliek

Hè wat een vervelend nieuws om te moeten horen :pensive:
    Heel veel sterkte en hopelijk kunnen ze daar de oorzaak vinden wat telkens die koliekaanvallen geeft.

9. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    He bah! Ik wordt er helemaal naar van! Verschrikkelijk allemaal zeg! Hopelijk heb ze in Utrecht wel de middelen en kennis om een goede diagnose te stellen. Het wordt nu toch wel eens tijd om te weten wat het is en een behandeling te starten. Die aanvallen moeten enorm beangstigend voor je geweest zijn! Veel sterkte hoor, en een dikke beterschapsknuffel voor Utixo!

10. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, hier dan het uitgebreide verslag.

Vanochtend had ik om 10.00u les. We hebben zeer rustig aangedaan, omdat ik nogal misselijk en ziek was. Met rustig aan bedoel ik ook echt rustig aan, enkel wat stappen en wat oefeningetjes in stap, zodra ik aandraafde begon het te draaien. Na 30 minuten stappen was knol uiteraard nog kurkdroog, en mocht hij van mij nog even rollen. Toen hij voor de 2e keer ging liggen begon ik al angstige voorvermoedens te krijgen, Utixo rolt namelijk altijd maar 1 keer. Vervolgens ging hij weer liggen, waarop ik gelijk de kliniek belde. Die adviseerde me om de veearts te bellen die maandag geweest is. Toen ik deze niet te pakken kreeg heb ik de kliniek wederom gebeld, met de mededeling dat er nu echt iemand moest komen, het was me om het even wie. In de tussentijd belde de veearts van maandag terug. Die zat in Oostvoorne, dus hij zei al gelijk dat er dan maar iemand anders van de kliniek moest komen.

Tijdens het wachten werd de koliek heviger en heviger, Utixo begon te gillen, te stampen, te rollen, bleef liggen, sprong weer op, rende de bak door, stortte vervolgens weer in en bleef weer liggen. Voor de mensen die paarden met koliek hebben gezien, jullie weten vast hoe erg het is om een paard zoveel pijn te zien hebben. Ik ben naast hem gaan zitten, en op een gegeven moment verwachtte ik hem echt zijn laatste adem uit te zien blazen.

Toen de veearts kwam was hij dan ook zeiknat, en zijn pols was veel te hoog. Tijdens het opvoelen stuitte hij op wat kleine ontstekingen in de dikke darm, maar niets schikbarends. Wel zei hij gelijk dat hij van de week naar de kliniek moest voor een maagendoscopie (spelling?). Hij heeft nog via een sonde door de neus gekeken of er voedsel vanuit de maag terugkwam, dit was godzijdank niet het geval. Toen kreeg mijn arme paardje eindelijk zijn pijnstillers. Na een 10 minuten stappen nogmaals de pols gecontroleerd, maar zodra ik hem losliet ging hij weer liggen. Hierop besloot de veearts dat hij met spoed naar Utrecht moest. Ik heb de staleigenaar gebeld, die was net een paard aan het ophalen, en had eigenlijk allemaal kraamvisite thuis voor zijn pasgeboren dochtertje. Gelukkig wilde hij van geen tegenspraak weten en heeft hij de auto gelijk klaargezet om Utixo naar Utrecht te vervoeren.
    Ik ben de hond thuis gaan brengen en het paspoort van Utixo op gaan halen (ik woon 5 minuten van stal vandaan, anders was er geen haar op m'n hoofd die er aan dacht :wink: )
    Toen ik terugkwam zei de veearts dat ik niet moest schrikken, maar dat hij voor de zekerheid Utixo had platgespoten voor transport, omdat hij het niet vertrouwde. Blij dat hij dit gezegd had, maar ik schrok me dus wel dood. In de bak vond ik een half dood paard die moeite had met recht lopen.

Maar goed, het laden ging gelukkig vlot dus we konden op weg. Na ruim een uur kwamen we aan bij het UMC. Waar uiteraard een veel te trage man de gegevens veel te traag intikte. Uiteindelijk mocht ik hem eindelijk uitladen en konden we in de wachtruimte plaatsnemen. Hier hebben we nog geen 5 minuten gestaan hoor, met koliek krijg je wel voorrang.
    We werden meegenomen naar een onderzoekshal, waar zijn hartslag weer gecontroleerd werd. Er was een hartruis hoorbaar, maar dit komt wel vaker voor bij paarden met koliek. Verder was er een kleine verstopping, hij heeft laxeermiddel toegedient gekregen (weer via zijn neus, arm beest) en hij is weer flink opgevoeld, zowel door de arts als door wat studenten. Hij liet het allemaal erg gelaten toe. Enfin, onderzoek na onderzoek verder, kreeg ik dus de medendeling dat ik opzich goed voerde, maar dat mijn paard er waarschijnlijk niet tegen kan. Hij werd in de koliekbox gezet, met een muilkorf om ( :cry: ) en toen liet hij zich gelijk weer vallen. Maar hij is nu in goede handen, dus ik ging wel met een rotgevoel weg, alleen wel blij dat hij daar was.

Ze gaan nu speciaal voer voeren, en na een week kijken ze aan of dat de ontstekingen minder worden. Ook gingen ze hem zwaar longeren geloof ik, om te kijken of hij koliek kreeg, en anders moest ik hem daar rijden. Eerlijk gezegd is alles een beetje in een waas langs me heen gegaan, ik hoorde daar alles wel goed aan, maar sloeg het niet echt meer op. :blush:

Morgen kan ik in het spreekuur bellen hoe het met hem is en wat de plannen zijn. De prognose is wel dat hij nog zeker 1 tot 2 weken daar staat, zij het niet langer.

Maar goed, heel verhaal, ik ben in ieder geval blij dat hij er nog is. Ik heb vanochtend ecth staan janken naast hem, hij had zo'n pijn.

11. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    jeetje wat een naar verhaal.. hopelijk komt alles weer goed met Utixo .. heel veel sterkte voor jou Benthe en Utixo..

12. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Jeetje wat lijkt me dat naar om hem zo te zien pijn lijden :pensive: Kan me heel goed voorstellen dat je er helemaal van onderste boven bent. Het is ook niet niks als je je dier bij een kliniek moet achter laten dat geeft je echt een rot gevoel ook al weet je dat Utixo in goede handen is. Ik hoop echt dat ze er achter komen wat het is en dat het daarmee nooit meer terug komt

Veel sterkte de komende tijd meis en laat je weten hoe het gaat ???

Knuffels voor jullie beiden

13. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Pfff... Ik heb nu ook de tranen in mijn ogen staan hoor! Gadverdamme wat lijkt me dat enorm naar om te zien! Blegh, ik word er gewoon bibberig van...

Maar in ieder geval komen ze met ideeën waar je wat mee kan en willen ze het duidelijk uit gaan zoeken! Dat is positief! Maar het lijkt me verschirkkelijk om je paard zo in de kliniek te zien staan, al die onderzoeken, die enorme onzekerheid... Ik duim voor je... Ik hoop dat ze snel een sluitende diagnose stellen en je in ieder geval weet wat je moet bestrijden. Heel veel sterkte!

Wat voerde je trouwens? Ik ben wel benieuwd waarom hij er dan zo heftig op zou reageren? En wat raar dat hij op een paar kleine ontstekingen zo ontzettend heftig reageert, heel vreemd allemaal.

14. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik voerde 2 x daags een kwartje biks, samen met een kwartje granen. Verder kreeg hij 2 x daags ruim kuilhooi. Volgens Utrecht een prima voerschema, maar waarschijnlijk toch niet voor Utixo.

Ze zouden bellen als er wat was, anders kon ik vanmiddag tussen 13.30u en 14.00u bellen. De dag duurt wel erg lang.

15. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Jeetje Benthe, ik schrik echt van je bericht.
    Wat een vreselijke nachtmerrie is dit voor jullie!
    *geeft je een dikke knuffel*

Ik hoop dat ze er snel achter komen wat de oorzaak is en met een goede behandeling komen.

Heel erg veel sterkte!

16. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Net de kliniek aan de telefoon gehad. Ze gaan vandaag beginnen met zijn normale voer te geven en ongeveer 1/3e kuil. Ze konden wel voelen dat de ophangband van de darmen nog iets te wijd was, maar of dit de oorzaak was van de koliek, of dat dit kwam door de koliek durven ze niet te zeggen. Het is in ieder geval zeker dat ze van het weekend gaan proberen de koliek op te wekken, hetzij aan de longe, hetzij onder de man. Arm paard. Helaas is er geen andere optie, pas als hij koliek heeft kunnen ze exact aanvoelen hoe alles zit van binnen.

Ik wilde bijna nog vragen of ik hem nog even aan de telefoon mocht, maar toch maar niet gedaan :grinning:

17. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het zal wel moeilijk zijn te weten wat ze met hem gaan doen.

Hihi, ik denk dat het best grappig geweest was als ze ook echt de telefoon bij je paard hadden gehouden. Zijn er trouwens ook bezoekuren?

18. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat erg, Benthe!! Ik schrok echt toen ik je verhaal las. Geef maar een dikke knuffel aan Utixo en voor jou ook een dikke knuffel *knuffelt je*.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Shirley2danmaar
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    2.971
  2. liza
    Reacties:
    13
    Weergaven:
    3.808