Wat voor eitje eet jij ?

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door Annemarie, 8 apr 2007.

?

Wat voor eitje eet jij?

1. Legbatterij-ei

33 stem(men)
    100,0%
  2. Scharrelei

0 stem(men)
    0,0%
  3. Volière-ei

0 stem(men)
    0,0%
  4. Vrije-uitloopei

0 stem(men)
    0,0%
  5. Grasei

0 stem(men)
    0,0%
  6. Eko-ei

0 stem(men)
    0,0%
  7. Granenei, meergranenei, maïsscharrelei

0 stem(men)
    0,0%
  8. Een ander eitje, namelijk:

0 stem(men)
    0,0%
  9. Geen enkel ei

0 stem(men)
    0,0%
  10. Legbatterij-ei

33 stem(men)
    100,0%
  11. Scharrelei

0 stem(men)
    0,0%
  12. Volière-ei

0 stem(men)
    0,0%
  13. Vrije-uitloopei

0 stem(men)
    0,0%
  14. Grasei

0 stem(men)
    0,0%
  15. Eko-ei

0 stem(men)
    0,0%
  16. Granenei, meergranenei, maïsscharrelei

0 stem(men)
    0,0%
  17. Een ander eitje, namelijk:

0 stem(men)
    0,0%
  18. Geen enkel ei

0 stem(men)
    0,0%
  1. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    In het kader van pasen, wat voor eitje eet jij vandaag? En als je er vandaag geen eet: wat voor eitje eet jij dan meestal?

Laat maar horen!

Uitleg van de diverse soorten:

Legbatterij-eieren

Deze eieren, afkomstig van kippen uit legbatterijen, zijn 'lekker' goedkoop. De manier van produceren is het minst arbeidsintensief in vergelijking met andere productiemethoden. De kippen leven in dieronvriendelijke omstandigheden in lange rijen kooien van draadgaas.

[hr]

Scharreleieren
    Scharreleieren zijn herkenbaar aan het stempel "scharrelei" op het ei zelf en op het doosje. De normen waaraan scharreleieren moeten voldoen, zijn vastgesteld en worden gecontroleerd door het CPE (Controlebureau voor Pluimvee, Eieren en Eiproducten). Zo moeten de hennen die deze eieren leggen, vrij kunnen rondscharrelen op de vloer van een grote stal. Op een deel van de vloer ligt strooisel en hier wordt regelmatig wat voer aan toegevoegd zodat de kippen ook werkelijk wat te "scharrelen" hebben. De stallen moeten bovendien voldoen aan allerlei eisen. Zo is bepaald hoeveel kippen zich per vierkante meter in de stal mogen bevinden, hoeveel centimeters elke kip beschikbaar heeft op zogenoemde zitstokken en er moeten speciale legnesten aanwezig zijn.

[hr]

Volière-eieren

Ook de term volière-ei is wettelijk beschermd. De eieren zijn herkenbaar aan het stempeltje "voilière-ei", dat zowel op het ei zelf als op het doosje aanwezig moet zijn. De kippen worden gehouden in een stal. Op de vloer ligt strooisel, maar het grote verschil is dat zich op de vloer stellingen bevinden met diverse etages waar op de hennen kunnen rondfladderen. het totale vloeroppervlak wordt door deze etages vergroot zodat per stal meer kippen kunnen worden gehouden dan bijvoorbeeld bij scharrelkippen het geval is. Ook de volièrestal is voorzien van speciale legnesten.

[hr]

Vrije-uitloopeieren

Wanneer op een ei, of op het doosje waar in ze verpakt zijn, de term "vrije uitloop" staat, betekent dat dat het hier gaat om scharreleieren die afkomstig zijn van kippen die niet alleen de stal ter beschikking hebben, maar ook nog een stuk grond in de vrije buitenlucht, waar ze via luiken naar toe kunnen lopen. Omdat dit veel grond vraagt, is deze productiewijze duur, zodat de prijs van de eieren ook hoger ligt dan die van "gewone" scharreleieren.
    Vrije uitloopeieren met de toevoeging "extensief" komen in Nederland bijna niet voor. Deze kippen hebben in de buitenlucht maar liefst 10 vierkante meter per kip ter beschikking.

[hr]

Graseieren

Dit is een variant van het vrije-uitloopei. De behuizing van de kippen is gelijk aan die van scharrelkippen, met die uitzondering dat per kip 2,5 m2 met gras buiten de stal beschikbaar moet zijn. 's Winters moet hierop groenvoer of knollen worden gestrooid.

[hr]

Eko-eieren

Eieren met deze benaming zijn gelegd door ecologische of biologisch-dynamisch gehouden kippen. Het keurmerk op de verpakking garandeert ook dat dit werkelijk zo is. Ook deze kippen hebben dezelfde behuizing als kippen met vrije uitloop. De kippen krijgen voer dat op biologisch-dynamische wijze is geteeld.

[hr]

Graneneieren, meergraneneieren, maïsscharreleieren

De namen granen- en meergraneneieren kennen geen wettelijke bescherming. De namen zeggen iets over de voeding van de kippen en niet over de manier waarop ze gehouden worden. In principe kan het dus zo zijn dat een granenei een legbatterij-ei is.

De benaming voor maïs-scharreleieren is wettelijk beschermd. Het maïs-scharrelei komt van kippen die worden gehouden in scharrelstallen en met 70 % maïs worden gevoerd.

2. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wij hebben vandaag Eko-eitjes!

3. La Sigritta

Lid geworden:
    4 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vrije-uitloopeieren, denk ik.
    Elke week krijg ik van een tante een doosje eieren van haar kippen. Ze hebben een stal en een ren die ongeveer 200m² groot is. De kippen zitten er samen met ganzen, eenden en geiten.
    Het zijn eieren met en zonder vuil aan vastgekoekt, soms met haren er aan vast, met en zonder dooier, groot en klein, wit en bruin.

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Een ander ei: eitjes van de kipjes in de dierenopvang. Die hebben daar een heel grote vrije uitloop en een mooi ruim kippenhok. Maar dus niks officieels uit bovenstaande categoriëen.

Als ik eieren in de winkel koop, koop ik altijd gras-eieren.

5. Stephan-

Lid geworden:
    7 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Telt een chocolade ei ook? :stuck_out_tongue_winking_eye:

6. Mila89

Mila89 Dierenkenner

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Gras-eieren, en soms verse eieren van de kippen van vrienden hihi.

7. *Jean*

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ''andere ei, namelijk'' gekozen, omdat ik net een chocolade eitje op heb. =P

8. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, dat is dus niet de bedoeling van de poll natuurlijk .. Het gaat om eieren die uit een kip komen, als dat nog niet duidelijk was. :eyes:

9. Stephan-

Lid geworden:
    7 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Snap ik, wij hebben hier thuis volgens mij scharreleiren. :smile:

10. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben altijd scharreleieren..

11. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Even wat info over eieren:

- elk jaar worden er legkippen gefokt. Bij dat fokken komen er 30 miljoen haantjes bij. En deze leggen geen ei. Wat gebeurd daar mee? Deze worden vergast of versnippert.

- elk jaar eten mensen in NL 184 eieren per persoon. Dat zijn er per jaar 2.760.000.000

- om de zoveel maanden/jaren worden legkippen vervangen. (10 tot 18 maanden). Deze dieren worden gedood en geslacht.

Legbatterij
    - snavelknappen
    - weinig ruimte
    - in kooien
    - geen uitloop
    - goedkope eieren
    - eten we amper meer als heel ei, zit vooral nog verwerkt in taart, koekjes e.d. De meeste mensen die tegen legbatterijen zijn eten nog wel vaak legbatterijei.

Scharrel
    - beetje zelfde als legbatterij alleen zonder die kooi
    - 30% meer ruimte voor de kip dan legbatterij (dat gaat dus maar over 15 cm meer ruimte in breedte/lengte voor de kip eigenlijk)
    - snavelknappen
    - kopen mensen in de waan dat het zoveel beter is als legbatterij

Voliere-eieren
    - snavelknappen
    - minder ruimte dan scharrel per kip (meer etages => meer kippen => minder ruimte weer per kip)
    - geen daglicht in stallen

Vrije uitloop eieren
    - snavelknappen
    - met vrije uitloop
    - verder zelfde als scharrel

graseieren
    - zelfde als vrije uitloop
    - snavelknappen
    - vrije uitloop
    - iets andere voeding met graan

Eko-eieren
    - 20cmbij 20cm meer ruimte dan legbatterij
    - daglicht in stal
    - vrije uitloop
    - kunnen iets ouder worden dan andere kippen voor ze geslacht worden

Snavelkappen

Snavelkappen is waar een deel van de snavel er af gehaald wordt. Dit heeft te maken met dat dieren te dicht op elkaar leven en dan dieren elkaar gaan pikken. Wanneer dieren niet kunnen vluchten als ze zich verloren geven, dan kunnen ze doodgepikt worden. Daarom halen ze de snavel deels eraf.

Heb je eieren nodig om..?

Mensen denken vaak dat je eieren moet gebruiken om pannenkoeken te bakken, om cakes te maken en om taarten te bakken e.d.
    Een foute gedachte. Dat is niet nodig. Het is vooral een ingeburgert iets waardoor mensen dat denken en veelal een gewoonte.

Is het normaal dat kippen zoveel eieren leggen?

Nee. De voorouder van de kippen legde maar iets van 12 eieren per jaar.
    Door het fokken heeft de mens gezorgt dat kippen veel eieren leggen.
    In de natuur zou in dat geval ook eieren meestal bevrucht zijn.

12. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Wij hebben weide-eieren gegeten, is denk ik hetzelfde als gras eieren maar weet het niet zeker eigenlijk.

13. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Alex, dat van die scharreleieren komt me bekend voor. Er is mij altijd wijs gemaakt dat die zo goed waren en dat de kippen het zo goed hadden. Niet dus, na nader onderzoek ben ik dus per direct gestopt met die rommel te kopen. Erg misleidende naam ook, scharreleieren...

14. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet niet zeker welk soort eieren we hier in huis hebben, volgens mij haalt mijn moeder gewoon de goedkoopste.
    Iig, er staan altijd codes op (nummering 1-4 geloof ik) en die staan voor de manier waarop het ei geproduceerd is.
    Op het ei dat nu in de koelkast zit, staat een 1, het doosje vind ik niet meer dus weet niet direct waar het voor staat.

Vrienden van ons hebben kippen in de tuin en in de zomer krijgen we daar ook eitjes van, 's winters leggen die kippen geen eieren en momenteel beginnen ze nog maar net terug, dus nog niet voldoende om uit te delen.

Met pasen eten we trouwens altijd chocolade eieren.

15. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1

16. raymond15

raymond15 Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    geen ei (dierenleed) voor mij :stuck_out_tongue_winking_eye:
    lang leve het veganisme :laughing: :stuck_out_tongue_winking_eye:

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ja inderdaad. Ik vind het jammer dat Wakker Dier daarin zo mee doet. Het zou beter en acceptabeler zijn wanneer die de focus snel verleggen op eko-eieren. Hoewel daar ook genoeg mis mee is en ik weet dat daar ook haantjes en kippen voor doodgemaakt worden is het toch wel de grootste verbetering ten opzichte van de legbatterij/scharrel.

18. jojooww

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vrije uitloop!
    leg-batterij kippen zijn super zielig en daar moet echt een einde aan komen!!

19. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook meestal vrije-uitloop, of anders wel scharreleieren.
    en anders wel weer van onze eigen kippen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Laden...

Deel Deze Pagina