Wat is je beroep?

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door Poeker, 26 apr 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poeker

Lid geworden:
    7 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben op zoek naar mensen met vreemde, ongewone, of speciale beroepen om over te schijven voor de schoolkrant. Ook ideeën (zoals poedeltrainer, circusartiest, piloot, ...) zijn welkom. :-)

2. poeleke

poeleke Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Basch misschien?

3. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan niet zo goed schrijven. Maar als je intresse heb kan je wel een vragenlijst mailen of posten.

Ben trouwens overledenen verzorger

4. Bruinebabe

Bruinebabe Dierenfanaat

Lid geworden:
    7 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    ik ben een gewone studente.. :pensive:
    niet interessant dus

5. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    dat lijkt me nou een heel intressant en leuk beroep en (help ik kan niet op het woord komen iets met mor.. nog iets ) van die mensen die dode mensen moeten onderzoeken om aan te tonen waar ze aan zijn overleden of hoe ze vermoord zijn

ik ben trouwens gewoon een luie student die dierenverzorging doet

6. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ieder beroep en iedere studie is op z'n eigen manier interesant :wink:

7. Jiskefet

Jiskefet Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij denkt aan mortuarium, een gekoelde ruimte waar de overledenen liggen.
    Maar het beroep dat jij bedoelt is patholoog, of eigenlijk forensisch patholoog. De meeste pathologen onderzoeken soms ook wel overledenen om vast te stellen waaraan ze precies overleden zijn, maar meestal onderzoeken ze weefsel of organen van levende mensen. Als er bij een operatie een stuk huid of een orgaan wordt weggehaald, bijvoorbeeld een baarmoeder, een ontstoken blinde darm of een onderhuidse vetbult, wordt die onderzocht door de patholoog. Eerst bekijkt hij het hele orgaan, en neemt een aantal stukjes uit die er verdacht uitzien, of die relevant zijn voor de diagnose. Van die stukjes worden dan microscopische preparaten gemaakt door heel dunne plakjes (een paar duizendste millimeter dik) te maken van dat materiaal, die de patholoog dan microscopisch beoordeelt. Obductie (of sectie) verrichten (onderzoek doen op een overledene) is dus maar een heel klein onderdeel van hun werk.

Ik werk dus in een ziekenhuis, op een pathologisch lab, waar die organen en weefsels onderzocht worden en microscopische preparaten gemaakt worden.

Een forensisch patholoog onderzoekt vermoorde mensen, of lichamen die ergens gevonden worden, en waarvan vastgesteld moet oworden of ze een natuurlijke dood gestorven zijn, en waarvan soms zelfs de identiteit vastgesteld moet worden. Dat is dus een vak apart, en heeft weinig te maken met het werk van de pathologen in ziekenhuizen, die op grond van het bij een operatie verwijderde weefsel een diagnose stellen en een behandelingsadvies geven.

8. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet alleen forensisch pathologen. Je hebt ook "gewoon" obductie artsen. Die kunnen eigenlijk door iedereen gevraagd worden om de doodsoorzaak te onderzoeken. Gebeurt nog vrij regelmatig dat er mensen in het ziekenhuis overleiden en de familie toch wil weten waaraan precies.
    Hier voeren ze zelf de obductie uit en daarna gaat het naar het lab voor verder onderzoek.
    En idd bij vindingen. Maar daarbij is vaak op eerste gezicht al duidelijk hoe of wat. Touw om de nek ofzo. Dan is het vrij snel (aan de richting van de verwondingen) te zien of iemand het zelf heeft gedaan of door een ander.

9. Jiskefet

Jiskefet Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij ons in het ziekenhuis doen de pathologen zowel de obducties als de onderzoeken op operatiemateriaal. Alleen moeten de pathologen in opleiding in een vrij vroeg stadium van hun opleiding een bepaald aantal obducties verricht hebben. In het begin doen ze dat natuurlijk on der begeleiding van een afgestudeerd patholoog, maar later kunnen ze zelfstandig obductie verrichten, al moeten ze hun bevindingen natuurlijk altijd nog door een gekwalificeerd patholoog laten controleren.
    Maar er zijn bij ons in het ziekenhuis geen pathologen die alleen obducties doen. Het grootste deel van het werk is toch het onderzoeken van operatiemateriaal en materiaal van poliklinische ingrepen.

10. keppebolle

Lid geworden:
    20 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Schoonmaakster bij mensen thuis.

11. Evee

Evee Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een saai administratief uitzendbaantje op het moment :stuck_out_tongue_winking_eye: niets spannends dus haha :smile: Ik kan je niet helpen helaas.

12. Naära

Lid geworden:
    3 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook niet echt heel aparte beroepen gehad. Heb buiten allerlei vakantiebaantjes gewerkt als stalwacht bij de Bereden Politie en ben de afgelopen jaren werkzaam geweest bij de Douane.

Mijn vader heeft wel een zeer apart beroep. Hij is uranograaf. Dat betekent dat hij atlassen maakt van de sterrenhemel. In Nederland is hij amper bekend maar in Amerika is hij op allerlei gigantische Star-Party's bijna een VIP. Staan rijen dik voor z'n boeken en handtekening.
    Mocht je 't interessant vinden, kijk dan effe op z'n site
    Wil Tirion - Uranografie

13. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben allround student :stuck_out_tongue_winking_eye: Paardenhouderijstudentje, nu Dierverzorgingstudentje en volgend jaar werk ik hoogstwaarschijnlijk bij de Welkoop en ben ik daarnaast ook nog Filiaalbeheerderstudentje...

Niets bijzonders dus voor de schoolkrant.

Misschien is het leuk een caberatier(e) of acteur/actrice proberen te interviewen voor de schoolkrant ?

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. lolgirl
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    737
  2. Dave
    Reacties:
    24
    Weergaven:
    1.397