Wat is het beste voor mijn lieve knabbel!??

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Aniek~Knabbel, 4 jun 2011.

1. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Biks zijn die grasspellets, die korrels inderdaad! :wink:

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Mijn konijn is denk ik wat te zwaar, maar als ik de juiste hoeveelheid gewicht geef. Zal ze dan ook afvallen? Ik zal een afwegen, dan zal ik per kilo lichaamsgewicht 20 gram voer nemen.

3. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Klinkt als een goed plan jeffrey, maar afvallen is nIet alleen eten. Misschien loopt je nijn niet genoeg los? En zorg voor veel water en hooi, daar is nooit iemand dik van geworden :wink:

4. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Water en hooi heeft ze altijd tot haar beschikking. Bij goed weer loopt ze de hele dag los. Bij slecht weer wandel ik even met haar tot ze moe is. Maar meestal loopt ze los

5. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Dan eet ze gewoon te veel :stuck_out_tongue_winking_eye:

6. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt heel makkelijk controleren of je konijn te dik is. Als je met je handen over haar ribben gaat moet je die met zachte druk kunnen voelen. Voel je ze heel duidelijk is ze te dun, voel je ze niet met lichte druk en moet je zoeken is ze te dik. De rugwervel voel je altijd wel wat. Ook de heupen moet je met lichte druk iets kunnen voelen.

Een wam is niet echt een geschikte graadmeter om te zien of je konijn te dik is. Sommige konijnen hebben hier namelijk meer aanlag voor dan andere. De wam mag uiteraard niet te groot worden ivm met het eten van hun blinde darmkeutels.

7. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Trice, wat is een wam?

8. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Een wam is de vetkwabbel / rolletje vet / kussentje tussen de kin en borst van een konijn. Vooral vrouwtjeskonijnen hebben nogal eens een wam maar ook bij te dikke mannetjes komt het voor. Een beetje wam is niet erg, maar als-ie te groot wordt kan het konijn met zijn snoet niet meer bij zijn buik komen en daardoor de blindedarmkeutels niet meer opeten.

Deze nijnen hebben een behoorlijk grote wam, die waarschijnlijk echt in de weg zit:
    Foto's gegoogled, 't zijn niet mijn nijnen...

9. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Geef dus niet teveel snackies :thumbsdown: dat is echt ongezond en dat kun je zien aan dat ze hun blindedarmkeutels niet opeten (onderandere, dan) :grinning:

10. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Mijn konijn is best slank maar heeft een behoorlijk grote wam. Is denk ik vooral haar, het is een vosje...
    Zit er trouwens een duidelijk verschil tussen blindedarmkeutels en gewone?

11. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Voskonijntjes ogen inderdaad een stuk groter/dikker dan ze werkelijk zijn :smiley: .

Het verschil tussen gewone keutels en blindedarmkeutels is goed te zien. Gewone keutels zijn groter, droog en vezelig. Harde balletjes zeg maar. Blindedarmkeutels zijn kleiner, natter, en plakkeriger. Zie dit plaatje (bron: Clusius College Schagen)

De blindedarmkeutels eet een konijn als het goed is weer op, zeg maar zoals een koe zijn eten ook een paar keer herkauwt. Als een konijn ze niet weer opeet is dat slecht voor de spijsvertering; hij mist dan bepaalde voedingsstoffen die pas bij de 'tweede ronde' kunnen worden opgenomen. Daarnaast kunnen blindedarmkeutels, doordat ze zo plakkerig zijn, makkelijk aan zijn achterste blijven hangen waar het dan een vieze plak vormt. Zeker in de zomer geeft dat groot risico op maden met alle ellende vandien.

12. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb volgens mij nog nooit normale keutels gezien dan. Lola's poepies lijken op trosjes druiven zeg maar.. Dat ze poep eet wist ik wel, maar echt vezelige keutels kom ik nooit tegen. Kan dat kwaad?

13. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Blindedarmkeutels zijn donker (zwart) en ze zijn aan elkaar gekleefd. Google anders even op blindedarmkeutels konijn (afbeeldingen) en je ziet wel hoe ze er uit zien.

14. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind alleen maar blindedarmkeutels.. Raar.

15. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Eet ze wel genoeg hooi?
    Alleen maar BD-keutels lijkt me niet helemaal gezond. Misschien dat je wat mee kunt nemen naar je DA voor onderzoek?
    Of kan het dat je konijn een tijdje terug een antibiotica-kuur heeft gehad?
    Hoe zien haar tanden eruit, is dat allemaal mooi afgesleten?

16. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Mijn nijn is perfect gezond hoor.. Tenminste, dat denk ik. Ze eet goed, krijgt elke dag een grote pluk hooi en snoept niet te veel. Tanden zijn ook ok. Denk niet dat het kwaad kan?

17. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb je al op google afbeeldingen gekeken naar blindedarmkeutels? Weet je zeker dat je niet in de war bent met (aan elkaar gekleefde) gewone keutels? Over de hoeveelheid hooi: Ik geef 3/4 handjes per dag, maar ik zie ook af en toe (minstens 1 keer in de twee dagen) blindedarmkeutels liggen (sinds een korte tijd, tenminste). Daar heb ik al een topic over gestart.

18. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    IK HEB ZE GEVONDEN! :nail_care: ze begraaft haar keutels... :laughing: vond al dat ze zo weinig poepte...

19. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    gelukkig maar! :grinning:

20. leon10tje

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ja wi lik ook wel graag hoor!Maar mijn moeder vind het niet goed ze zegt met het eten en zo hij is nu iets van 7 maanden tot wanneer kun je er nog een bij zetten?

Laden...

Deel Deze Pagina