Wassen en borstelen van je hond

Discussie in 'Honden' gestart door Annemarie, 16 jul 2003.

1. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoe vaak wassen en borstelen jullie je hond(en) Vooral na een regenbui ruiken ze niet erg prettig, maar te vaak wassen is natuurlijk niet goed :wink: Borstelen verschilt denk ik per hond, dus langharig/kortharig etc.

Kom maar op met jullie ervaringen!

2. saskia

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik borsel slow elke dag,doe ik dat niet ligt het hele huis vol!!
    zit in het ras basset denk ik!!

hugo doen we een keertje per week en das meer dan genoeg!!

3. Lorraine

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Wij borstelen Gizmo (Shih-Tzu) 1a2 x per week goed van top tot teen.
    Na een regenbui laten we haar opdrogen en halen we met de hand
    alle takjes eruit.
    Meestal gaat ze 1x per 2 weken in bad en worden ook d'r voetjes geknipt.
    Magic (grote Poedel) wordt om de 3a4 weken gewassen en geknipt.
    Tussendoor borstelen we haar wel uit.

Maar ja, m'n moeder is hondentrimster en die leeft zich graag uit
    op onze honden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4. Fjurdy

Lid geworden:
    15 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    de meeste hondenvachten kunnen niet tegen (veel) wassen, óók niet met hondenshampoo.

was je hond niet vaker dan enkele malen per jaar; wel mag je 'm gewoon afspoelen.

"lekker ruiken" na een wasbeurt is maar heel betrekkelijk. voor de meeste hondenneuzen stinkt de (honden)shampoo afschuwelijk. ik geef een hond dan vaak groot gelijk als ze, meteen na een was beurt, eens in een lekker lijk gaan rollen....

gelukkig heeft Fjurdy de vacht van een echte heidewachtel; stuur d'r in de modder, als ze droog is is alles er weer af... heeerlijk glad haar. ze is vrij kortharig, dus eens in de week een borstel (en de "zaag" voor het langere haar in de nek en bef) is voldoende.
    geeft meteen gelegenheid voor controle op klitten, oorsmeer en ander ongerief. (tekencontrole is een dagelijkse plicht)

5. Nicole

Nicole Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De Shih Tzu kam/borstel ik één maal per week (ze hebben een puppy-look-kapsel dus lekker makkelijk), wassen en knippen doe ik ze ca. om de 3 maanden. Voorheen toen ik nog tentoonstellingen met ze liep werden ze regelmatig gewassen en dagelijks gekamd (toen hadden ze nog van die hele lange haren tot op de grond hangend).
    De dwergpinscher kam ik nooit en de Chihuahua eens per twee weken.
    De herder kam ik ook bijna niet omdat dit niet nodig is, des te vaker je hem kamt des te meer haar hij verliest, dus vandaar dat ik hem minder vaak ben gaan kammen en nu is zijn vacht ook veel mooier.
    Hem was ik helemaal nooit.

6. Lianne

Lid geworden:
    9 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij borstelen Jaimy, 1 keer per week...echt gewassen hebben we nog inet hoeven te doen...ze is ook nog maar 15 weekjes :wink:

7. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Zazou borstelen we elke dag.
    Bij Babbes ligt het eraan , als hij getrimt is gewoon even de zachte borstel eroverheen, maar wanneer zn vacht weer langer word dan moeten we echt de knuppies eruit halen met een kammetje.
    Dit geld eigenlijk ook wel voor Zazou , maar die hebben we nog maar 1 keer geknipt.

Maiko krijgt verschillende keren een borstelbeurt, kan niet echt een aantal zeggen, gewoon wanneer het me uitkomt en wanneer ze er zin in heeft, dan gaat ze er echt helemaal voor staan.:wink:

De kleine hondjes worden gewassen als de vacht bv echt niet meer kan door vuiligheid of wanneer de vacht heel vies aanvoelt.

Maiko maar heel weinig, haar vacht is zwart dus je ziet geen vuil, alleen als je haar echt begint te ruiken of haar vacht voelt ook niet meer lekker aan dan wassen we haar.
    Ze heeft een heel gevoelige huid en zomaar haaruitval dus vandaar dat we haar niet te veel wassen.Alleen als het echt nodig is

8. lindaentommie

Lid geworden:
    22 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hondenverzorging

Mijn shih-tzu borstel ik elke dag en daarna doe ik een beeftje lotion op zijn haar(wel speciaal voor honden). Zijn oogjes en snor maak ik elke dag met een washandje schoon.

Ik doe hem alleen in bad als het echt nodig is.
    (meestal 1 a 2 keer in de maand)

groetjes Linda

9. xxappiexx

Lid geworden:
    29 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik borstel ze bijna nooit, alleen als ze in de rui zijn, en wassen doen we ook zo min mogelijk (slecht voor de huid)
    Ze zitten ook gewoon altijd buiten dus van stank hebben we geen last.

10. Domus

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Domus wordt een aantal keren per week geborstelt. Niet echt iedere dag. Maar ik denk al gauw 5 keer per week, waarvan 2 keer echt helemaal goed. Is ook wel nodig met een langharige hond. Hij verhaart gelukkig niet, maar er komen best wel snel klitten in de vacht en dat moet je natuurlijk wel bijhouden!!
    Wassen doen we niet zo heel erg vaak. In ieder geval voor iedere show, maar verder alleen als hij stinkt of als zijn haar begint te krullen. Dan realiseren we ons wel dat het weer tijd wordt! Hahahah!!

11. Gizmogirl

Lid geworden:
    19 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik trim Giz zo'n één keer in de week en wassen doe ik alleen als hij echt smeriger is dan normaal :grinning: :grinning: :grinning: , of als hij naar een heeellll speciale gelegenheid moet. Ik doe tijdens het trimmen wel af en toe wat talkpoeder op zijn vacht. Is er goed voor, heeft goede geur en dat wit straalt daarna...
    Groetjes

12. Maatje

Lid geworden:
    20 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn Shih wordt elke dag geborsteld en gaat in bad als het nodig is, verder gebruik ik verzorgingslotion voor haar.
    De Boxer schuier ik gewoon even af met mijn handen, vind ie heeeerlijk.
    De Cocker wordt gekamd en geborsteld door mijn dochter, en de kruising Lab vind het heerlijk om even met de rubber borstel geschuierd te worden.

13. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wacht maar tot Huugje volwassen is; van de plukken haar die van mijn verzorgdoggen afkomstig zijn had ik reeds een complete doggenwollen garderobe kunnen breien :smiley: :smiley: :smiley:

14. Reza

Lid geworden:
    8 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik borstel Shane om de dag, hij is kortharig maar verliest er wel een boel, zeker nu hij straks weer wintervacht gaat krijgen (mn katten zijn ook al lekker bezig trouwens, moet iedere dag stofzuigen).
    In principe hoef ik enkel maar boven op zijn rug en zijn staart te kammen, daar heeft hij wat ruwe haren. De rest doe ik met een zachte borstel, een beetje alsof ik een paard zou borstelen, en dan vliegen al die korte haartjes in het rond.

Wassen doe ik niet meer dan 2 keer per jaar, in de zomer toen Shane iedere dag zwom, spoelde ik hem wel na afloop steeds af, maar gewoon met lauw water, geen shampoo ofzo.

Na een regenbui maak ik hem droog met een hondenzeem en zijn pootjes met een handdoek.

En meneer vind het heerlijk hoor al dat getuttel aan zijn lijf, staat ie echt van te genieten *grijns*

groetjes, Reza :wave:

15. Fjurdy

Lid geworden:
    15 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    fjurdy is de laatste dagen in de rui... gisteren eens flink met de "zaag" over d'r vacht gegaan. da's zo'n ding dat lijkt op een dubbelgevouwen zaag, compleet met aan één kant grove en de andere kant fijnere zaagtanden.

ze stond te knorren van genot, de hele tuin zit onder het hondenhaar en ze is d'r hele bef kwijt... alleen d'r staart stelt nog wat voor. maar ze heeft nu een zachte vacht..... die blijf je aaien. vind ze helemaal :ok:

F

16. Bakkie

Lid geworden:
    27 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben sinds kort begonnen met het borstelen en kammen van Ceasar. Ik doe het (tenzij ik er niet aan toe kom) dagelijks om hem er aan te laten wennen. Hij vind dat gefrummel aan zijn lijf helemaal niet fijn.

Hij probeert dan ook telkens naar de borstel of mijn handen te happen, maar dan geef ik hem meestal een flostouw of kauwbot waar hij wel op mag bijten en dan gaat het redelijk.

Zijn pootjes (en buik) schoon maken als hij door nat gras of regen gelopen heeft vind hij al helemaal niet fijn. Dan moet ik een echt gevecht leveren met hem om mijn handdoek niet kwijt te raken.

Hihihi ooit zal hij wel leren dat het fijn is als men aan hem frummelt. Hij is nu nog zo klein

17. esthervanvegchel

Lid geworden:
    16 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik borstel m´n kortharige hond ongeveer drie keer in de week. Dan vind ze het niet zo erg in de periode dat ze inderdaad verhaard. Verder is het een leuke gelegenheid om de band met je hond te versterken en tevens eventuele veranderingen aan wat dan ook op te merken.
    Doordat ze gewend is overal aangeraakt te worden, is ze ook absoluut niet onhandelbaar bij de DA.

18. sjaantje

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik borstel Gaby haast nooit.
    Als ze in de rui is doe ik het af en toe is,verder ga ik altijd lekker flink met mijn handen door haar vacht,en veel zwemmen.

19. wolfje

Lid geworden:
    17 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik moet maya helaas wel kammen maar ze heeft er echt een hekel aan en gaat al meteen op haar rug liggen als ze weet dat ik ga borstelen :pensive: maar t moet echt want ze verhaard niet t blijft in de vacht hangen :pensive:

20. wolfje

Lid geworden:
    17 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik moet maya helaas wel kammen maar ze heeft er echt een hekel aan en gaat al meteen op haar rug liggen als ze weet dat ik ga borstelen :pensive: maar t moet echt want ze verhaard niet t blijft in de vacht hangen :pensive:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Punch
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    7.796
  2. rocco
    Reacties:
    20
    Weergaven:
    5.762