Wanneer geeft jouw DA een kitten zijn 1e volledige enting?

Discussie in 'Stemmen' gestart door LenM, 28 aug 2003.

?

Wanneer geeft jouw DA een kitten zijn 1e volledige enting?

1. op 9 weken

16 stem(men)
    100,0%
  2. op 11 weken

0 stem(men)
    0,0%
  3. op 12 weken

0 stem(men)
    0,0%
  4. op 12½ week

0 stem(men)
    0,0%
  5. op 13 weken

0 stem(men)
    0,0%
  6. op 9 weken

16 stem(men)
    100,0%
  7. op 11 weken

0 stem(men)
    0,0%
  8. op 12 weken

0 stem(men)
    0,0%
  9. op 12½ week

0 stem(men)
    0,0%
  10. op 13 weken

0 stem(men)
    0,0%
  1. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    [align=center]Om eerlijk te zijn ben ik deze poll gestart uit ergernis die ik krijg van vele dierenartsen.

Ik wil ze zeker niet allemaal over één kam scheren, maar ik begrijp niet waarom de meeste héél iets anders vertellen dan dat ze op de Universiteit hebben geleerd.

Vele dierenarsten vertellen ons dat we onze kitten met 12 weken hun eerste volledige enting moeten geven.
    Als de dierenarts een beetje had opgelet tijdens 'de les', dan weet hij dat je dan ent voor 'Jan met de korte achternaam'. En wel om het feit dat kittens, in ieder geval tot en met de twaalfde week, nog antistoffen heeft die hij/zij van moeders heeft meegekregen.
    Deze antistoffen maken korte metten met de enting en het gevolg is dat het kitten niet zelf of onvoldoende antistoffen aanmaakt om voldoende beschermt te zijn.

Om er zeker van te zijn dat je kat goed beschermt is, kun je je kitten het beste laten enten als het dier 12½ tot 13 weken oud is.

N.B. Uitzonderingen bestaan altijd. Zo kan het natuurlijk wel eens voorkomen dat een kitten op 12 weken vrijwel geen antistoffen van moeders meer bij zich heeft. Dit kan bijv. het geval zijn als een kitten grootgebracht is met de fles.[/align]

[align=justify]Nog even een kleine tip: Laat kittens liever niet enten met een cocktail wat ook Chlamydia bevat. Dit geldt zeker voor rassen met een korte neus. Veels te vaak brengt deze cocktail meer schade toe dan dat het voorkomt.[/align]

2. Muis

Lid geworden:
    7 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Interessante poll!

In alle boekjes en overal op internet staat dat je je kitten met 9 weken mag enten. Dat kan ook inderdaad, als de moeder NIET geent is. Daar kwamen wij dus ook een beetje laat achter toen wij met onze 9 weken oude kitten bij de dierenarts stonden. Deze kitten is dus ook met ongeveer 12 1/2 week ingeent. De dierenarts zei inderdaad dat we met 12 weken konden enten.

Daarnaast hebben wij een nestje van een opvangpoes gehad, zij was geent tijdens de zwangerschap, en die kittens hebben niesziekte van haar gekregen omdat zij drager bleek te zijn van het virus. Deze kittens zijn nog later geent, pas nadat de niesziekte volledig voorbij was.

Bedankt voor je info!

Groetjes, Muis

3. Eva

Eva

Lid geworden:
    12 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Met katje is met 9 week voor t eerst ingeent.

Ik had toen naar de dierenarst gebeld om te vragen wanneer t precies moest, en toen was er een vervangende dierenarts, want mijn eigen was op vakantie en die zei met 12 weken de eerste enting.
    Maar ik wist eigenlijk wel dat met 9 week de eerste moest, dat wist ik nog van onze andere katten, dus toen mijn eigen dierenarst weer terug was heb ik t gevraagt en die zei toen met 9 week, hij vond het ook wel stom dat die andere 12 week had gezegt.

4. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook onze Lara is met 9 weken geent. Ik heb van te voren nog speciaal gebeld om te vragen wat de beste tijd was, ik had namelijk al wel eens eerder gehoord dat 9 weken eigenlijk niet de beste leeftijd was om een kitten te enten. De dierenarts verzekerde me er echter van dat dit wel de juiste leeftijd was :persevere: En ja, nu weet ik wel beter.... :pensive:

5. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    lana is op 12 wk geënt en linka met 13 wk .maar niet opdat ik dit toen wist, maar omdat we ze toen in huis kregen, linka hadden we al eerder maar linka was er slecht aan toe, dus we hebben haar eerst wat rust gegeven voor we naar de d.a. gingen, in overleg met de d.a..

6. Chanou

Chanou Dierenkenner

Lid geworden:
    22 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ow interessant zeg!

Dus Miranda, als ik het goed begrijp, mag je de eerste enting pas met 12 weken geven?
    Want volgens mij laten fokkers ze met 8 of 9 weken enten en dan nog met 12/13 weken. Is dat ook niet goed dan?

7. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Die allereerste enting wordt inderdaad gegeven op 8 à 9 weken, maar de tweede enting (volledige dosis), moet pas gegeven worden wanneer de antilichamen, die de moederpoes door heeft gegeven aan het kitten, niet meer actief zijn.
    Zo maakt het kitten zelf antilichamen aan.

Het kitten heeft tot zijn/haar 12½ week nog steeds de antilichamen van de moederpoes bij zich, dus als je ent vòòr die tijd, heeft de enting, in de meeste gevallen, weinig effect, omdat de aanwezige antistoffen (verkregen van mama) korte metten maakt met het ingespoten virus en het kitten dus zelf geen of te weinig antistoffen aanmaakt

Heel veel mensen (en ook fokkers) laten de kat al bij 11 weken enten. Dat is dus weggegooid geld.
    belangrijk is wel dat er uiterlijk bij 13 weken geënt moet worden.

Ik begrijp dan ook niet waarom veel DA's zeggen dat je moet enten met 12 weken, want die weten dit ook. Of ze moeten niet goed hebben opgelet tijdens hun studie :wink:

8. Chanou

Chanou Dierenkenner

Lid geworden:
    22 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Aha ik begrijp het Miranda, heel duidelijk uitgelegd, dank je wel!

Zal thuis eens kijken hoe het met onze katten zit. Quinty hebben we pas met 16 weken gekregen en was toen dus ook al geënt.
    En met die andere 2 weet ik niet uit m'n hoofd wanneer die geënt zijn.

9. Wattendotje

Lid geworden:
    8 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Interessant.. ik heb geen kitten maar een 4 jarige kat dus ik kan ook geen antwoord geven...

Ik denk dat veel kittens ook te vroeg bij moeder weg gehaalt worden waardoor ze geen anti-stoffen uit de melk meer krijgen...

Is eerder enten dan nogsteeds een slecht idee?

10. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze katten komen bij een fokker vandaan, die dus zelf de eerste entingen geregeld heeft. Wel heeft ze ons verteld dat ze de kittens liet in elk geval liet enten met 12 weken, maar volgens mij heeft ze ze ook laten enten toen ze pas 9 weken oud waren. Dus volgens mij wel "volgens het boekje".

11. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, dan niet.
    Je kan er ongeveer van uit gaan dat de antistoffen verkregen van mama via de moedermelk ongeveer 6 weken actief kunnen zijn.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. ferrets4fun
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    1.635

Deel Deze Pagina