Vragen

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door *Demi*, 20 dec 2005.

1. *Demi*

Lid geworden:
    20 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!
    Ik mag misschien een muis, en ik had nog wat vragen.
    1. Ik ben van plan om gewoon een muis bij de dierenwinkel te kopen, maar wat kan ik dan het beste kopen? Ik wil er maximaal twee. Met z'n tween is misschien gezelliger, maar amnnetjes gaan vechten, en bj vrouwtjes heb je de kans dat ze zwanger zijn.
    2. Is zaagsel wel goed of niet? Soms zeggen ze dat het te stoffig is, maar anderen zeggen dat ze daar juist in kunnen kruipen.
    3. Is roken voor een muis schadelijk? Wij gaan namelijk in de zomer drie weken op vakantie, en nou wou ik mijn muis dan bij een vriendin neer zetten, zelf heeft ze ook een mius. Maar die moeder rookt.

Bedankt, Demi

2. jiba

Lid geworden:
    20 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    vraag 1 en 2 weet ik ook niet,
    maar roken bij dieren is altijd stom om te doen, en nooit goed!!!

3. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    1:
    mannetjes gaan helemaal niet vechten, vaak leven ze gewoon vredig samen. tuurlijk KUNNEN ze vechten, maar vrouwtjes net zo goed hoor! zolang je er geen vrouwtjes bij hebt zitten is de kans dat ze vechten er klein. en neem er idd 2, muizen zijn hele sociale dieren die echt vereenzamen als ze alleen zitten. dus idd minimaal 2 :wink:

2:
    zaagsel is idd erg stoffig en muizen en ratten zijn er erg gevoelig voor. je kan beter iets minder stoffigs gebruiken zoals van die houtsnippers bijvoorbeeld.

3:
    roken is uiteindelijk voor iedereen schadelijk :wink: maar het is niet zo dat ie de dag erna dood is ofzo..

ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb :ok:

4. Chamelieus

Lid geworden:
    15 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    1: als je toch 2 vrouwtjes neemt, spreek dan af met de dierenwinkel dat als ze jongen krijgen dat je de jongen bij hun kan terugbrengen (als die eenmaal oud genoeg zijn dan)

2: neem bijvoorbeeld beukensnippers, maar zorg nog wel voor nest materie voor warmte als ze in een omgeving komen te staan die varieert tussen verschillende temperaturen.

3: hangt erg af waar ze komen te staan... als ze niet in dezelfde ruimte staan als er gerookt word zal het zeker niets uitmaken. En ook als ze in de omgeving staan van de roker zal er niet direct iets gebeuren met hun

5. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    1. Het risico dat vrouwtjes drachtig zijn is vrij groot bij de gemiddelde dierenwinkel. Bij een goede fokker of bij een opvang is men doorgaans beter in het scheiden van de geslachten. In een dierenwinkel zou ik uitsluitend mannetjes kiezen, maar bij een opvang of fokker maakt het geslacht me niet veel uit. Bedenk wel dat mannetjes sterker ruiken dan vrouwtjes en dat het bij vrouwtjes makkelijker is om een nieuw muisje erbij te zetten als je de groep wilt vergroten of wanneer er eentje is gestorven en je de andere niet alleen wilt laten zitten...

2. Er bestaan stoffige en minder stoffige merken zaagsel. Vroeger gebruikte ik een type dat nauwelijks stoffig was en merkte ik niks van problemen. Plospan is een merk zaagsel dat goed bekend staat, maartTegenwoordig vind ik vlasvezel (Aubiose) prettiger. NoSmell is ook een goed product (lekker warm voor het slaapnest). Je zal zelf uit moeten proberen welk type bodembedekking je prettig vindt. Voor het slaaphoekje kan je ongebleekt wc-papier geven. Dat knagen ze zelf stuk tot een warme isolatie.

3. Roken is altijd schadelijk! Als je de mogelijkheid hebt de muis in een rookvrije kamer onder te laten brengen (dan maar iets minder lang aandacht) dan zou ik daarvoor kiezen.

6. Saskia1982

Saskia1982 Dierenkenner

Lid geworden:
    3 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    26
    Zelf heb ik ook flink wat muizen en ik zou ze ook altijd minimaal met 2 houden.
    Muizen zijn echt erg sociaal en vereenzamen als je ze alleen houd.

Verder sluit ik me volledig aan bij Plumeau :smile:

7. *Demi*

Lid geworden:
    20 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je voor de antwoorden!

Bij vraag drie: haar muis staat in de keuken, en haar moeder rookt overal :S
    En op vakantie ben ik drie weken weg, is het dan erg schdelijk, ik bedoel.. kan het dan wel dat het muisje dood gaat?

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Keuken zou ik toch al niet doen... Al die etensdampen zijn niet zo gezond voor hun gevoelige longen. Zelf schat ik in dat dit schadelijker is dan iemand die in dezelfde kamer rookt.

9. *Demi*

Lid geworden:
    20 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Oei!
    Is het trouwens slecht voor een muis als er dicht bij de muis honden of katten zijn? Voor die weken ofzo?

10. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    als de katten en honden er niet bij kunnen en hem dus niet kunnen aanraken of aan de kooi kunnen komen dan lijkt het me geen probleem

11. *Demi*

Lid geworden:
    20 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het kan dus eigenlijk wel.. of zeggen jullei toch: nee, ik zou het niet doen?
    Ik bedoel, m'n muizen drie weken bij een vriendin laten staan, waar iemand rookt, in dezelfde kamer in de keuken.

12. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    de muis kan toch op de slaapkamer van die vriendin? of in de huiskamer?

13. *Demi*

Lid geworden:
    20 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Kan wel, maar haar huis staat ook in de keuken enzo.
    Maar ja, ik bedenk wel iets :smiley:

14. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    haar huis staat in de keuken? ehm.. ik snap t niet? :confused:

15. *Demi*

Lid geworden:
    20 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik bedoelde muis :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Haar muis zit wel in z'n eentje.
    En ze pakt hem in het midden van z'n staart, mag dat?

16. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    nou vertel dan maar dat de keuken geen goeie plek is voor een muis en dat ze -als ze- de muis aan de staart oppakt het aan de wortel van de staart doet, dus het dichtst bij het lichaam

17. pluisje2

Lid geworden:
    30 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    dat klop helmaal vind ik ook want roken kunnen de beste niet tegen van de rook kunnen ze dood gaan

Laden...

Deel Deze Pagina