Vragen over goudvissen en binnenfilter

Discussie in 'Vissen' gestart door robdruart, 29 aug 2010.

1. robdruart

Lid geworden:
    29 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo iedereen,

Ik heb nu ongeveer een jaar goudvissen. Drie stuks in een aquarium van 50 liter. Nu heb ik gisteren een binnenfilter gekocht, in de hoop dat ik het water van het aquarium minder moet verversen (doe dit normaal ongeveer om de week). Nu heb ik een aantal vraagjes over die filter:

- Moet ik hem 24/24 laten draaien, of zet ik hem beter maar af en toe aan?
    - Ik vraag mij af of de vissen het wel leuk vinden dat er heel de tijd stroming in de bak is. Vroeger waren ze veel kalmer, nu moeten ze eigenlijk de hele tijd tegen de stroming opzwemmen (zelfs met filter op de zachste stand).
    - Als ik het vissenvoer in de bak doe, begint dit met de stroming mee te gaan en wervelt het de bak rond. De vissen lijken het niet echt te snappen. Vroegen dreef het voer gewoon aan de oppervlakte en aten ze er meteen van, nu dus niet. Ik heb de fiter nu even uitgezet en voer in de bak gedaan zonder stroming en daar aten ze nu ook niet meteen van (wat echt wel raar is).

Kan iemand me wat advies geven aub?

Alvast bedankt,

Rob

2. kaatje-kim

kaatje-kim Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of je een filter hebt voor de hoeveelheid water in jouw aquarium?
    Je hebt filters van 40-60 liter bijvoorbeeld, die heb ik hier ook. Als je er een hebt voor een groter aquarium is wel te verklaren waarom de stroming zo hard is, mijn vissen kunnen namelijk gewoon rustig zwemmen met de filter die in het aquarium hangt.
    Laatst heb ik ergens gelezen dat het het beste is om de filter altijd aan te laten staan, dus ook 's nachts, maar weet even niet meer waar....

3. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    1-50 liters is véél te weinig voor goudvissen. Die hebben een tank van min. 1meter lengte nodig.
    2-met filter moet je je tank 'maar' 1x per week verversen. 1/4 tot 1/3 van het tankwater per week en vervangen/bijvullen met voorbehandeld lijdingwater op temperatuur van je tank. Minder verversen kan niet bij zo'n kleine tank en een tank zonder filter kan ook niet. Zeker bij goudvissen niet, dat zijn de varkens onder de vissen. Bij een tank vanaf 240 liters kun je om de 2 weken 1/3 verversen op voorwaarde dat je tank niet op zijn maximum capaciteit bevolkt is.
    3-Never noooooit je filter uitzetten, onder geen enkel beding! Zo krijg je dus nitriet vergiftiging en andere kwalijke dinges die je ècht niet in je tank wilt hebben.
    4-Als de filter de goede capaciteit heeft voor de tank is de stroming normaal. Anders heeft een filter geen nut, daar het water dan niet voldoende circuleert. Een filter die ietsjes sterker is mag ook, maar geen filter voor een 120liter tank in een 50liter tankje proppen, want dat vinden niet alle vissen leuk. Alhoewel het opzich geen kwaad kan. Het water is dan gewoon sneller proper. Tegen stroming in zwemmen vinden de meeste vissen trouwens gewoon leuk om te doen.
    5-Dat doet vlokkenvoer bij elke goed gefilterde tank. Het stimuleert het jachtgedrag van visjes. Ze zullen wel eten, verhongeren doen ze heus niet.
    6-Noooooit je filter afzetten! Het zal de verandering van een te krappe tank zonder filter naar (nog altijd te krappe) tank mèt filter èn properder water zijn. Vissen hebben even nodig om te wennen. Dat kan wel een paar weekjes duren.

Djezus mensen! :angry: Een filter zet je NOOOOIT af!, Nooit, nooit, never nooit! Dat is vereiste nummer 1 van een aquarium.
    De filter afzetten is net zoiets als een hond 1 dag kartonnen brokjes voorsdhotelen en de volgende dag zijn koteletje achter een glazen wand zetten. Dat doe je niet!
    Weet je niet meer waar je het gelezen hebt? Lees eender welk boek, artikel, noemmaaropding over vissen en het staat overal geschreven en gedrukt==> filter MOET 24 uur of 24 aan staan.

4. robdruart

Lid geworden:
    29 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de reactie, allebei.
    Er staat trouwens een klein foutje in je signature, Diesel73: het is imprison en niet imprissen.

5. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

:confused: ........ :laughing: Bwahahha! Moest eerst efkes mijn eigen sig lezen maar maakt da mee man! Mercikes Rob, had die mistikspelfout zelf helemaal nog niet eens gezien. Ik heb die sig nog maar pas een.... paar jaar ofzo. :eyes: bwahahaha en noooit gezien :laughing: .

6. kaatje-kim

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou nou, je hoeft niet zo boos te reageren.
    Heb ik neergezet dat ik hem gewoon uit zet? Ik zeg alleen dat ik pas nog ergens gelezen heb dat je het filter altijd aan moet laten staan. Dat ik niet meer weet waar ik het gelezen hebt, maakt toch niet uit?

Nooit nooit nooit afzetten is ook overdreven, of de dierenwinkel adviseert verkeerd. Laatst had ik vinrot in mijn aquarium en moest ik dus medicijnen in het water doen. Toen moest ik het filter wel uitzetten, omdat anders de medicijnen meteen weer eruit gefilterd worden.

7. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou nooit nooit noooooooit afzetten klopt dus wèl en is dus niet 'overdreven' en dierenwinkel is niet goed bezig. :eyes: . Alleen de koolstof moet je uit je filter verwijderen bij bepaalde medicijnen. Maar voor de rest moet de filter dus wèl altijd aan. Dierenwinkel heeft waarschijnlijk dus ergens de klok horen luiden maar niet gevonden waar de klepel hangt. :notes:

Is altijd wel zo gemakkelijk als je een kleine quarantaine tank achter de hand hebt voor dit soort gevallen met een interne filter die je niet bevoorraad met koolstofpatroon. Mijn quarantaine tank is de kleinste tank waar ik ooit mee begonnen ben. Zo hoef je ècht geen extra geld uit te geven voor noodgevallen als ziektes e.d.

8. kaatje-kim

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Lekker dan van die winkel :confused:. Ik moest het filter vervangen door zuurstof steentje... Dat heb ik dus gedaan.
    ESHA2000 heb ik gekregen. Maar dan had ik dus enkel de koolstof uit het filter hoeven halen.

9. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Luister nooit naar winkels maar vraag het na op forums :smile:

fancyGoudvis vindt dit leuk.
  10. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Yep, want t'is uwen koolstof die de esha neutralizeerd. Wat dus niet de bedoeling is.
    Rade de winkel aan om gelijk zo'n zuurstof steentje er voor in de plaats te gebruiken, en die had je nog niet? Zo nee, dan weet je gelijk waarom ze er niet bij zeiden dat je ook gewoon je koolstof eruit kon halen. Scheelt hun weer een ornamentje meer in de verkoop :mask: .

11. kaatje-kim

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Steentje had ik al, alleen die moest ik dus even van de zolder halen en schoonmaken. Zou best kunnen inderdaad, dat ze het daarom zeiden.
    Ik vond het best logisch klinken van de dierenwinkel, dat het pompje uit moest, omdat die de medicijnen eruit zouden zuiveren en het dus niet kon werken, dus ik geloofde het meteen.

12. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Tuurlijk klinkt het logsich! Alleen vertellen ze er bewust NIET bij wààrom je dat moest doen. Zijn geweest standaard verkooptrucjes. Heb je er nog eentje liggen dan hebben ze niks gewonnen, maar heb je er geen....... Als ze eerlijk hadden gezegd 'verwijder gewoon de koolstof' hebben ze er zo wie zo niks bij gewonnen( of beter gezegd verkocht). Wet van verkoop==> een nee heb je een ja kun je misschien krijgen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

13. robdruart

Lid geworden:
    29 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Nog even een :warning: -vraagje:

Hoeveel voer geven jullie je goudvissen? Ik geef ze (voor 3) 1 keer in de ochtend en 1 keer in de avond een beetje vlokkenvoer.

14. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mag best, maar volwassen vissen geef ik 1x per dag voer, gewoon omdat dat voor mij simpler is. Als ik jong heb krijgen ze weer verschillende keren per dag voer, maar dan in kleine hoeveelheden.
    Als je het dagrantsoen gewoon door 2 deelt en dan 2x per dag ipv 1x per dag voert kan het perfect. Alleen wel zien dat je ze niet overvoert. 1 dag per week een vastendag is weer goed voor het darmstelsel. Bij mij is dat toevallig de zondag, omdat ik dan toch niet veel binnenshuis ben.

15. yvette1

Lid geworden:
    22 sep 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een aquarium van 60cm op 30cm en 40cm hoog,me vraag is hoeveel maal mag men
    de filter kuisen want die is na 2dagen al heel vuil,en het water is wel troebel,ik weet niet
    wat het beste is,die iedere week een deel water uithalen en wat proper water bij doen of
    die volledig leeg maken of om de hoeveel tij
    d,in de winkel zeggen ze om de 6maand volledig
    legen ,kan mij aub iemand advies geven alvast bedankt.
    groeten yvette.

16. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Is een oud topic. Misschien zelf even een openen.
    En dan melden wat er qua vis, planten en spullen in zit.

17. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    In principe mag je de filter zoveel kuisen als je wilt.
    Die van de grote aquarium moet hier ook om de 3 dagen gekuist worden, want dan begint hij al lawaai te maken omdat de filter droogloopt.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Rosa
    Reacties:
    22
    Weergaven:
    9.890
  2. Annemoontje
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.280