Vrachtwagen vol dieren, ik word er zo misselijk van

Discussie in 'Discussies' gestart door Diana333, 2 sep 2006.

1. Diana333

Lid geworden:
    20 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet even niet onder welk onderwerp ik dit moet plaatsen.

Zelf ben ik vegetarisch maar we gaan nog wel regelmatig uit met de auto. Vaak kom ik dan vrachtwagens vol varkens of kippen tegen die waarschijnlijk naar de slacht gaan. Als ik dit zie is vaak mijn dag bedorven ik denk de hele dag aan die arme dieren.

Gisteren was het weer zo ver ik zat in een busje met meerdere mensen, we komen op de snelweg een vrachtwagen tegen vol met kippen. Zij kijken er uigebreid naar en maken ook nog opmerkingen van : dat worden lekkere kipnuggets en drumsticks. Terwijl mijn dag verpest is en ik tot vannacht aan toe aan die kippen moet denken.

Heel vaak probeer ik er gewoon niet aan te denken wat er hier allemaal gebeurt, maar als je het dan tegenkomt dan wordt ik zo verdrietig, soms moet ik ook huilen.
    Wie heeft dit nog meer?

2. nelly_555

nelly_555 Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk wordt ik er ook niet vrolijk van als ik zo'n wagen tegen kom en de gedachte met wat er die dieren te wachten staat spookt ook wel door mijn hoofd. Maar aan de andere kant ben ik ook een erge vleesliefhebber en zou dus nooit vegetarier kunnen worden. Dus voor mij is het altijd heel dubbel.

3. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dus eigenlijk vind je het niet zo erg dat die beesten door heel Europa worden gesleept, zonder vreten en drinken?

Dat soort kotsmisselijkmakende Auschwitzbirkenaupraktijken zijn nou precies de reden dat ik geen vlees meer door mijn strot krijg................

4. Angelika008

Lid geworden:
    26 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben geen vegetarier maar als ik zoiets zie begint mijn maag ook pirouettes te draaien. Ik vind het walgelijk hoe in de bioindustrie met levende en voelende wezens omgegaan wordt. Ik probeer er niet aan te denken maar af en toe heb ik in de vleesafdeling opeens geen trek meer omdat ik aan deze arme beesten denk.

5. cindy1980

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het helemaal met je eens dat de vrachtwagens 9 van de 10 keer overvol zijn, vaak zitten er dieren in die niet meer op hun poten kunnen staan of al in de vrachtwagen overlijden.
    Je opmerking over vernietigingskampen schiet bij mij echter verkeerd.
    Tuurlijk is het verschrikkelijk wat er met die dieren gebeurt, maar dat mag je nooit vergelijken met de verschrikkingen uit de tweede wereldoorlog.
    Tenminste, in mijn ogen niet.
    Mijn familie gaat bij mij nog altijd voor op het leed van dieren, dat is hard, maar het is mijn eerlijke mening.
    Als ik moet kiezen tussen mijn familie en mijn dieren is die keuze snel gemaakt in ieder geval.
    De verschrikkingen die in diverse kampen gebeurd zijn zijn zo erg en akelig dat ik er niet verder op in zal gaan.
    Ik snap dat je het rot vindt dat die dieren zo vervoerd worden, maar in mijn ogen sla je met deze opmerking de plank volledig mis.

6. spoonbill

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb er geen probleemen mee aangezien varkens kippen en koeien meestel toch direct naar het slechthuis gaan ik moet ook eete

7. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Huilen en verdrietig zijn over de situatie van de dieren en de reacties van je "medemensen" lijkt me terrecht.

Wat mij betreft toon je een natuurlijke reactie op iets wat intuïtief fout aanvoeld. Dieren horen niet zo te worden behandeld, ze zijn er niet "voor ons" om maar mee te doen wat we willen.
    De mens kan wel al erg lang vlees hebben gegeten maar dat maakt het niet goed. Oorlog, genocide en moord zijn ook hele natuurlijke en menselijke dingen, toch weten we dat dat geen goede dingen zijn en proberen we mensen te straffen voor dergelijke handelingen.

Misschien vrolijkt het je een beetje op als je een keertje lekker in een echt vegetarisch restaurantje gaat eten, of iets anders doet met wat andere vegetariers/veganisten. Er zijn namelijk behoorlijk veel mensen die er net zo over denken als jij en die dezelfde reacties vertonen op het zien van zo'n lijkwagen.

8. Diana333

Lid geworden:
    20 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    @Jolijn
    Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben. Ben ook blij dat ik zelf helemaal geen vlees meer eet, wat ook nog wel vaak op commentaar uit draait van vrienden/familie of kennissen. Maar daar trek ik me niets van aan. Als we met meerderen uit eten gaan wordt er wel altijd vegetarisch voor me besteld.

Het lijkt de laatste tijd alsof ik steeds meer van die wagens met dieren zie rijden, soms probeer ik er dan niet naar te kijken, maar meestal is er een drang in mij die wel kijkt. Zo zie ik nog steeds een bepaald kippetje op mijn netvlies die ik afgelopen vrijdag in die wagen zag zitten. Ik denk niet dat ik hier ooit aan zal kunnen wennen.

9. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Direct naar het slachthuis? Bijna al het vee in Nederland wordt levend geexporteerd naar Italie, Frankrijk, Duitsland enzovoort. De dieren zitten heel vaak minstens 8uur in zo een transportwagen. Dus ja, ze gaan direct naar het slachthuis (in Italie).

10. spoonbill

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    nu heb je het over geiten schaapen en koeien maar probeer eens varkens 8 uur te vervoeren dat gaat niet want een varken is zeer stres gevoelig en kippen gaan helemaal niet naar italie of frankrijk

11. raymond15

raymond15 Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    je zou eens moeten weten wat ik voor'n vleeseter WAS voor ik vegetariër werd...... dus het kan best :wink:

12. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Varkens worden ook 8u vervoerd naar Italie. Juist het varkensvlees wordt geexporteerd. Kippen idd niet. Maar varkens en koeien wel.

13. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit wordt meer een discussie... Als jullie die willen moeten jullie een topic openen in het discussie gedeelte. Hier graag weer verder over op de vraag van Diana333.

14. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het ook heel zielig om te zien ik zie ze hier in de omgeving ook vaak rijden, en die arme dieren kijken zo zielig naar buiten, ik kan er ook niet tegen, ik eet bijna al geen vlees meer heb het niet nodig ofzo maar vind niet dat mensen speciaal voor mij wat anders zouden moeten koken, maar van mij hoeft het vlees ook niet

15. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Diana333

Natuurlijk ben je niet de enige :smile: er zijn zoveel vegetariërs! Natuurlijk zitten die niet allemaal met tranen in de ogen als ze een veevervoer zien, iedereen is anders. Maar er zijn er vast genoeg die zich net zo voelen als jij en ik.

Ik ben zelf jarenlang een "eenzame vegetariër" geweest, mijn omgeving was toen best behulpzaam, ze wilden best voor mij iets anders klaarmaken, maar aten zelf wel vlees, en begrepen de problematiek gewoon niet of wilden het niet zien.

Sinds ik mijn vriend ken, die ook vegetariër is (en zich als ethicus ook inzet tegen dierenleed) voel ik me heel anders. Vroeger voelde ik me alsof ik me moest verexcuseren, alsof ik raar was. Maar als je meer met andere vegetariërs praat en omgaat verandert dat, we zijn echt geen leipe buitenbeentjes.

Voel je niet raar dat je tranen in je ogen krijgt als je veevervoer ziet, of dat je je hulpeloos en beledigt voelt als mensen opmerkingen maken over lekkere drumsticks. Wat je voelt is heel logisch, en er is zeker niets mis mee.

Misschien voel je je beter als je wat meer weet over ethiek. Het heeft mij erg geholpen om mijn gedachten en gevoelens te overzien en ook om te begrijpen waarom het goed is hoe ik leef. Bovendien geeft het je goede, duidelijke argumenten om vegetariër te worden waarmee je misschien met goede vrienden over kunt praten. Dat kan ook helpen om je sterker te voelen.
    Natuurlijk voel je je nog altijd rot over veevervoer en andere dieren die worden geslacht, maar het helpt misschien als je je wat minder hulpeloos voelt en het gevoel hebt dat je zelf doet wat je kunt.

Een goed ethiesch boek over vegetarisme is van Peter Singer, hij is ethicus maar het boek is voor iedereen goed te lezen.

16. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Oh ja, ik had nog niet echt antwoord gegeven op de vraag :blush:
    Mij springen vaak ook de tranen in de ogen. Ik hoop echt dat ik later zelf geiten en kippen kan houden voor melk en eieren. Dan ben ik voor een groot deel niet meer verantwoordelijk voor het veevervoer.

17. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    UIt het feit dat jij mijn vergelijking met de praktijken in Auschwitzbirkenau op jouw familie betrekt concludeer ik dat jouw familie een hoop rampspoed heeft meegemaakt, al hoop ik voor je dat ik dat fout interpreteer.

Ervanuitgaande dat ik het goed heb, het volgende.

Dat jouw familie verschrikkingen heeft meegemaakt in die vernietigingskampen is walgelijk, traumatisch en een inktzwarte bladzijde in jouw familiegeschiedenis maar dat neemt - en daar zijn wij het klaarblijkelijk niet over eens - niet weg dat die bioindustrie zich van dezelfde methodieken bedient, al zijn de slachtoffers geen mensen.

Je zult toch niet kunnen ontkennen dat het dezelfde kwaadaardige minachting is voor het leven van de dieren - die immers toch bestemd zijn voor de slacht, dus die eigenlijk niet meer echt als dieren meetellen - als voor het leven van de vernietigings- en concentratiekampslachtoffers, die immers tot een bevolkingsgroep behoorden die door een groot deel van de wereld werd beschouwd als een groep minderwaardige schepsels die niet als mensen meetelden.

Zie je de link die ik hiermee leg?

Ook ik heb in de jaren negentig met grote aandacht de VPRO-thema-avond "Shoah" bekeken en ook ik ging bijna over mijn nek; hoe walgelijk je iets ook voorstelt, de realiteit blijkt altijd net nog ietsje erger te zijn, helaas.

Ook ik ben me terdege bewust wat voor sadistische proeven er gedaan werden op tweelingen, al besef ik dat het voor mij nooit meer kan zijn dan een gruwelijke documentaire, simpelweg omdat ik het niet mee heb hoeven maken.

De overeenkomst tussen

A)
    diegenen die die biggetjes onverdoofd castreren en die al fluitend kalveren met gebroken poten aan een haak door de hal sleuren en:

B)
    diegenen die de zieken, de gehandicapten, de Joden en de Zigeuners doodmartelden,

is naar mijn mening de gedachte dat je alles wat niet tot de eigen groep behoort gerust als vuilnis mag beschouwen en behandelen, en de gedachte dat inleving in de slachtoffers niet relevant is.

Helaas is dat verschijnsel dat MACHTSWELLUST heet, nog steeds in zeer grote delen van de wereld dagelijkse praktijk; je ziet het in Nepalese weeshuizen, waar medewerkers voor de lol onschuldige kinderen stenigen (!!), daar ze volgend de heren "verzorgers" immers toch maar wees zijn en dus mislukt, je ziet het in Chinese gevangenissen waar politieke tegenstanders wel verlamd worden maar opzettelijk niet verdoofd, zodat ze het ten volle voelen wanneer hun organen worden weggenomen; staatsvijanden zijn immers toch eigenlijk geen mensen, je ziet het wereldwijd in opvanghuizen voor psychiatrische patiënten, die zich niet kunnen verweren; zij hoeven immers niet voor vol te worden aangezien, enzovoorts.

Wat er hier in Nederland gebeurt met de dieren in de veehouderij is van het zelfde laken een pak; het pijnigen van de zwakkeren om jezelf sterk te voelen.

Klaarblijkelijk zit dat verschijnsel ingebakken in een zeer groot deel van de mensheid, jammer genoeg.....................................

18. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Das verboden in Belgie! Daar zijn heeeeel strenge regels voor; je mag ze niet staand laten overnachten, ze moeten minstens elke 12u drinken krijgen, ze moeten minstens 24u later te eten krijgen, bij overnachting moeten ze zaagsel of stro krijgen...Ze moeten op voorhand vastleggen wanneer ze vertrokken zijn, wanneer ze zullen aankomen, bij elke douane controle wordt een dierenarts geroepen (die geeft zn naam als garantie als er achteraf iets fout blijkt te zijn, hangt ie!!!!). En heel belangrijk: de dieren moeten zo weinig mogelijk onder stress komen te staan; stress betekent dat het vlees sneller bederft (ph- daling in het vlees verloopt niet vlot!), dus dat voelt elke partij in zn portemonnee.
    Dieren die toekomen op het slachthuis moeten afgemaakt worden ook deze die afgekeurd werden (dit om te voorkomen dat de handelaar naar een volgend slachthuis rijdt en het dier daar laat goedkeuren).
    Vroeger werd ik ook ongemakkelijk als k zoiets zag.
    Nu denk ik: beesjes, jullie zijn er bijna vanaf, hou vol!!
    Ik ben dus niet vegetarisch (al eet ik het vaak wel), ik heb leren schoenen, en een leren bank... Wel zal ik altijd biologisch vlees en eitjes eten waardoor k gegarandeerd ben dat de diertjes kunnen loslopen (vooral bij kipjes vind ik opsluiting zo vreselijk!!).
    Ik ben helemaal niet naief, de mannen die met de dieren omgaan, zijn soms echte beulen, maar als ze een paar keer de fout maken enkele karkassen te laten afkeuren omdat ze de dieren hebben geslagen en stress hebben aangedaan, dan leren ze t heus wel!!
    Oh, en je vergeet een heel belangrijk iets! De dieren worden vaak niet gezien als dieren maar als wandelend geld en das veel belangrijker voor veel mensen :wink:

19. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik verhuis deze naar discussie aangezien het een discussie is geworden...

Laden...

Deel Deze Pagina