Vraagjes over fretten

Discussie in 'Fretten' gestart door zehsebas, 3 nov 2009.

1. zehsebas

Lid geworden:
    3 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey ik ben hier nieuw.

Ik ben ben fretten interesant gaan vinden,
    alleen.

Hoeveel poept een fret?
    hoeveel aandacht? ik heb school + werk
    is mijn kamer genoeg ruimte? ( Ik heb niet echt speciaal groote kamer ofzo. )
    moet ik er persee 2 hebben? (ditlasikergens)
    hoe maak ik een fret zindelijk? toch niet zelfde als een hond

Bedankt iig. :smile:

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Fretjes zijn heel leuk, maar ze zijn niet de meest makkelijke in onderhoud :wink:

Qua poep vind ik het wel meevallen. De bakken (met niet stuivend kattengrid) schep je makkelijk even schoon en eens in de week verschoon je alles. Fretten worden vrij makkelijk zindelijk, alleen zijn ze ook vrij lomp. Waar een hond het desnoods een uurtje ophoudt, lijkt een fret pas iets te merken als het NU moet. Is er dan geen bak in zicht, dan kiest de fret zelf een hoekje...

Fretten zijn groepsdieren, dus moet er absoluut een duo komen! Dit duo gaat je kamer flink verbouwen, want fretten zijn nieuwsgierig... Wortelstelsels van planten bekijken, testen of beeldjes na de 6e keer nog steeds heel blijven als je ze op de grond gooit, wat ligt er onder dit kussen, kan de zool ook uit de schoen, etc. Een goed frettenbaasje ziet daar de humor wel van in en wordt steeds handiger in het goed afsluiten van kastdeurtjes en dergelijke :wink:

3. zehsebas

Lid geworden:
    3 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    bedankt voor de info,
    hoe groot zijn die poepjes eigelijk? ja sorry voor het vragen
    maar liever dat ik het nu weet dan als het telaat is.

En is mijn kamer groot genoeg? het is een normale met computer, kast, tv, en bed?
    niet echt speciaal groot ofzo..
    want wil niet dat ze men hele huis leeghalen bewijze van spreken :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Hou ze liever in men kamer.. ( Binnen OF buiten de kooi, dat mogen ze zelf weten :wink::smiley: )

4. ~Suzy~

Lid geworden:
    29 okt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Minstens 6x per etmaal.
    Dat ligt eraan, je kunt in ieder geval geen pup nemen aangezien die zowat om het uur wakker is en dan zal je de pup toch ook ff op moeten pakken als je wilt dat de pup handtam wordt, wanneer ze wat ouder worden gaan ze wel steeds meer slapen maar een fret is minimaal 2x per dag écht wakker en dan moet je er wel zijn om dat beestje de aandacht te geven zodat het fretje zich niet gaat vervelen waardoor de kans groot is dat het een slopertje wordt...of een bijtertje, en geloof me, daar zit je echt niet op te wachten hoor...:smile:
    Denk dat elke kamer groot genoeg is hoor, gewoon je deur eruit en gaas spannen, heeft dat beestje een pracht van een kooi.. :smiley: Oke, deur eruit en gaas spannen gaat misschien wat ver, zolang ze maar lekker kennen rennen en alle kanten op kunnen stuiteren zonder dat ze tegen een zijkant van een kooi knallen,(lig hier dan trouwens in een deuk), en natuurlijk een tuigje zodat je lekker aan de wandel ken gaan met de fret.
    Daar ben ik ook ingetrapt, dacht mijzelf te kunnen ontlasten door er eentje bij mijn fret Smiegel te zetten zodat hij mij niet zo hard zou bijten tijdens het spelen, vond dat ie zijn tandjes beter in een andere fret kon planten met spelen dan dat ie daar mijn hand of arm voor gebruikte. Toen had ik ook nog het idee om dan een pup te nemen, konden zowel Smiegel als die pup lekker wennen aan elkaar, maar ja, dan sta je daar en voordat je het weet neem je er 2, want het is zo zielig om er maar 1tje te nemen die ik zowiezo niet gelijk bij Smiegel zou neerzetten omdat hij er toch ook aan moest wennen. Nou, vergeet het maar, het enigste wat Smiegel er van kreeg waren maagklachten, en ik hoge rekeningen van de dierenarts, dus zit Smiegel weer gewoon in z'n uppie en de 2 pups, inmiddels 7mnd. met z'n 2tjes. Dat wil zeggen, wanneer ze wakker zijn, ik laat ze niet meer samen slapen aangezien ze allebei met de hormonen bezig zijn..lol
    Nope, niet hetzelfde als een hond. Een fret maak je zindelijk door hem, wanneer hij los loopt, geen moment uit het oog te verliezen en als je ziet dat hij met zijn staart omhoog achteruit gaat lopen, oppakken en op de bak neerzetten. Ik heb dat ruim een half jaar gedaan met Smiegel, (was al een volwassen fret toen hij bij mij kwam) is vij intensief geweest, maar hij is nou voor de volle 100% zindelijk. Zelfs wanneer hij los loopt in de tuin komtie als een speer naar binnen om op zijn bak te gaan. En een pup, tja, daar zie je niet altijd van dat ie iets wil gaan doen, maar wanneer je het wél ziet, oppakken en op de bak zetten. De ene, Gijs, die begint het nou wel door te krijgen terwijl Fred piest en poept waar ie staat, zelfs midden in de kamer, hij zoekt niet eens een hoekie op..haha
    Maar ik neem aan dat je nu ook wel speciale frettenforums opgezocht hebt, moet je maar eens op je gemakkie door gaan snuffelen...
    Ahum..niet dus...:wink:

Groetjes
    Suzy

5. *Alice*

Lid geworden:
    16 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ken je iemand in de buurt die een fret of fretjes heeft?
    Misschien kan je eens overleggen om bijvoorbeeld een weekendje op te passen.
    Dan kun je een beetje ervaren hoe het is om fretjes zelf te hebben.
    Het zou jammer zijn een fretje/fretjes aan te schaffen om naderhand met je handen in het haar te komen zitten....

Succes. :wink:

6. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo zehsebas,
    Als je een fret goed voer geeft (goed voer zijn bijvoorbeeld prooidieren, hill's kitten of totally ferret brokjes) valt de ontlasting wel mee. Minder dan een kat, maar wel meer dan bijvoorbeeld een konijn. Een fret is een vleeseter, en de ontlasting van vleeseters ruikt gewoon wel sterker dan bijvoorbeeld knaagdieren.

Een fret heeft een paar uurtjes per dag de ruimte en aandacht nodig om lekker te kunnen rennen, stoeien, knuffelen en spelen. Volwassen fretten slapen vrij veel, maar de tijd dat ze wakker zijn, zijn ze ook heel erg actief. Dus als je ze een paar uurtjes op je kamer laat rennen is de kans vrij groot dat je niet de kans krijgt om tegelijkertijd aan je huiswerk te gaan (wat bij een ratje of konijn vaak nog wel kan).

Als je kamer groot genoeg is voor jou om in te slapen, dan is die ook ruim genoeg voor fretten om in te spelen. Wel is het zo dat fretten echte slopers zijn. Ze graven bijv. graag planten uit en willen nog wel eens 'spelen' met elektrische apparaten (zoals je computer), wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Verder kunnen ze nog weleens spullen omgooien of stukbijten waar jij juist zuinig op bent. Als je ze los wilt laten lopen, zul je dus wel goed op moeten letten en sommige spullen goed op moeten bergen.

Fretten zijn heel sociale diertjes die zich snel vervelen, dus het is zeker aan te raden om twee fretten te nemen.

Fretten zijn van nature redelijk zindelijk. D.w.z. dat ze graag op een vast plekje poepen en plassen. Elke keer wanneer de fret poept of plast, zet je hem op zijn bak. Zo leert hij dat dit zijn poepplekje is, en als je dit vaak genoeg herhaald dan zal hij het op dat plekje blijven doen. Maar zoals al gezegd is, is een fret soms vrij lui. Als zijn bak te ver weg is (wanneer hij in je kamer losloopt), zal hij zelf een 'geschikt' plekje gaan zoeken die dichterbij is.

Verder:
    Behalve dat een fret veel tijd en aandacht nodig heeft, heeft hij ook echt opvoeding nodig. Sommige fretten kunnen je behoorlijk uitproberen, en als je dat niet goed aanpakt dan kan een fret erg bijterig of dominant worden. Een fret is naar mijn mening niet geschikt voor jonge kinderen (tenzij dit onder heel erg goede begeleiding is!).

Ook kost een fret vrij veel geld. Naast een ruim hok, houtkorrels en goed voer (dat zeker niet goedkoop is), komt daar ook een jaarlijkse inenting bij, en een sterilisatie of hormoon-implantaat (Bij vrouwtjes is steriliseren noodzakelijk. Bij mannetjes is een hormoon-implantaat optioneel, maar door zijn sterke geur vaak wel nodig om hem binnenshuis te kunnen houden).

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.

Liefs Essie

7. Alyssa1988

Alyssa1988 Dierenfanaat

Lid geworden:
    30 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Eventjes over het per 2 houden.
    Er word idd veel gezegd dat je fretten persee per 2 houden maar dit hoeft niet zo te zijn.
    Ik heb zelf een opvang en zie regelmatig dat sommige fretten geen andere fretten om
    zich heen willen. Als je ze genoeg aandacht kunt geven en ze genoeg te doen hebben
    is het voor die fretten prima leven. Zoals altijd gezegd word zijn fretten solitair,
    dit betekend dat ze dus alleen leven. Dit is overgnomen van de Bunzing, hun wilde soort
    om zo maar te zeggen. Het is altijd fijn een maatje te hebben maar is dus niet verplicht.
    Het ligt aan de fret zelf of die uberhaubt een fret wel of niet wil.
    Met pups zeg ik altijd per 2, maar als je een oudere fret neemt is het vaak dat deze
    geen andere fretten meer bij zich wil hebben als ze al langer alleen zitten of altijd
    al alleen hebben gezeten.

Ik zal binnenkort ook je andere vragen beatwoorden maar ik denk dat iedereen
    daar wel goede antwoorden op heeft gegeven.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Sietsiejj
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    4.849
  2. beesje
    Reacties:
    16
    Weergaven:
    3.344