Voorkom 'ondersteboven' goudvis

Discussie in 'Vissen' gestart door fancyGoudvis, 9 sep 2013.

1. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo allemaal,
    ik zag dat er heel veel mensen het item over de ondersteboven zwemmende goudvis hebben gelezen.
    Kennelijk zijn daar heel veel vragen over.
    Ik wil graag mijn ervaring met mijn 8 sluierstaarten met jullie delen.
    Het is een lang verhaal, maar lees het alsjeblieft een keer helemaal door, want er staan tips in die ik iedereen echt van harte wil meegeven!

Meestal gaan goudvissen ondersteboven zwemmen omdat ze teveel lucht hebben binnen gekregen aan het wateroppervlak, en omdat ze niet helemaal in top-conditie zijn. Daardoor kunnen ze problemen krijgen met hun zwemblaas en dan gaan ze dus drijven...

Dus, als je de conditie van je vis helemaal goed maakt, dan is de kans dat 'ie ondersteboven gaat al een stuk kleiner.

Hoe maak je je vis gezonder?

Door gevarieerd en voldoende te voeren en de vis veel zwemruimte te geven met schoon water.

Gevarieerd voeren is heel eenvoudig: voer elke dag zo mogelijk meerdere keren kleine beetjes voer, en wissel vaak af met soort voer.

Het standaard vlokvoer is eigenlijk niet geschikt omdat het een tijdje op het wateroppervlak blijft drijven en de hongerige vissen dan gulzig gaan 'luchthappen' om maar zoveel mogelijk binnen te krijgen.
    Als je je vlokvoer heel even in wat water weekt voordat je voert dan zinkt het bijna meteen en hoeven je vissen het alleen maar van de bodem te happen.
    Korreltjes zijn nog veel beter dan vlok voer. Daarvan gaan de vissen minder gulzig eten. Bij korrels heb je drijvende soorten en zinkende. Allebei zijn ok, maar ikzelf geef de voorkeur aan de zinkende korrels.

Daarnaast hebben goudvissen heel veel behoefte aan plantaardig voer! (daarom vreten ze ook al die bosjes waterplanten kaal).
    Het allerbeste hulpmiddel om ondersteboven zwemmen te voorkomen en vaak zelf te genezen is : voer doperwten! Dus ook als je vis al drijft, probeer dit!
    Koop een pak diepvries doperwten (goedkoopste is ok), liever geen potjes gebruiken, daar zitten toevoegingen in die niet zo goed zijn voor je vissen.
    Neem per vis 3 a 4 doperwten uit het pak en doe die in een kopje met wat water.
    3 á 4 minuten in de magnetron tot ze redelijk goed gekookt zijn. Nog wel stevig maar niet meer keihard.
    Haal het velletje van de doperwten (vel iets inknippen en de doperwt eruit drukken). Gooi de velletjes weg. Doperwten in het kopje terugdoen en met een schaar in kleinere stukjes knippen.
    Voor goudvissen boven 15 cm hoeft je niet te knippen. Deze kleine stukjes voer je aan je vissen.
    Het geeft niet als het niet direkt allemaal gegeten wordt. Ze zoeken alles wel op.

Variatie in de voeding is heel goed voor de vissen.

En als je ze helemaal wilt verwennen zou je ook af en toe 'beestjes' kunnen voeren. Levend voer of uit de diepvries. Maar koop alsjeblieft niet van die potjes gedroogde watervlooien en zo want die blijven weer drijven en dan gaan je vissen weer luchthappen!

Als je je vissen elke dag minimaal 1 keer het basisvoer geeft (geweekte vlokken of korrels) en elke tweede dag extra planaardig eten of een keer 'beestjes' dan zullen je vissen heel gezond worden en veel minder kans hebben om ondersteboven te gaan zwemmen. :innocent:

Daarnaast is het heel erg belangrijk dat je je vissen voldoende ruimte geeft!!!
    Heel veel goudvissen leven in bloemenvazen of van de vreselijke viskommen en kleine bakjes.
    Misschien zijn we vergeten dat goudvissen ook dieren zijn, en geen bosje bloemen? :imp:

En, nee, goudvissen passen zich niet aan, aan de maat van de kom, ook al zegt de verkoper van de dierenwinkel dit 100 keer :thumbsdown: . Ze gaan dood of hun lichaam gaat vergroeien en de ingewanden komen 'in de knoop' en dán gaan ze dood in een te klein onderkomen.
    Natuurlijk zijn er vissen die 4, 5 of 7 jaar in een kom overleven. Dat zijn de die-hards onder de goudvissen. gemiddeld overleven ze maar een half jaar in zo'n bakje! Een gezonde goudvis in goede omstandigheden wordt makkelijk 20 jaar oud en 20 cm lang!

Als je je vissen een goed en gelukkig leven wilt geven heb je, schrik niet, minstens 50 liter water per vis nodig! Dat is 5 emmers vol water per vis. (is voor 2 vissen een bak vanaf minimaal 80 cm breed)
    Dit komt omdat sluierstaarten wel 20 cm lang worden en het water erg vervuilen.

Op marktplaats zijn vaak passende tweedehands aquaria te koop voor weinig geld.
    Als je een passend aquarium neemt en een goed sterk filter (capaciteit vanaf 5 keer de aquarium inhoud per uur), dan hoef je enkel 1 keer in de week een helft van het water te verschonen en af en toe het filter schoon te maken.

Stop je daar dan 2 sluierstaarten in (want een goudvis alleen kwijnt weg van eenzaamheid) dan zal je zien hoe gezond en gelukkig je vissen zullen zijn!
    En dan kun je nog vele jaren (echt waar -jaren!) genieten van slimme vissen met ieder een heel eigen persoonlijkheid! :ok:

Helaas zijn er veel mensen die een grote bak niet kunnen of willen kopen voor hun vis.
    Voor die mensen raad ik aan om een zo groot mogelijke bak te nemen en een heel goed filter.

Zonder filter moet je echt heel vaak water te verversen. Maar niet alle water in een keer! Daar krijgen de vissen een shock van. En dat kan ook weer zwakte en ondersteboven zwemmen veroorzaken.
    Haal om de twee dagen minstens de helft van het water er uit met een slangetje en een emmer (de vissen kunnen blijven zitten) en zuig dan direkt even de viezigheid van de bodem van het aquarium. Vul weer aan met water dat net zo warm/koud is als het verwijderde water. Gebruik in het nieuwe water een waterbereider uit de dierenwinkel (ik gebruik easy-life maar er zijn ok anderen) en doe er een heel klein beetje zout in.
    Dan zullen je vissen zich al snel een stuk beter voelen. :wink:

En als dit allemaal echt niet kan, dan zou ik je willen aanraden om iemand te zoeken die een vijver of een groot goudvissen aquarium heeft vragen of die je vis wil opnemen. Dan heb je in ieder geval voor een goed tehuis voor je vis gezorgd.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn verhaal, en dat er veel goudvissen kunnen worden geholpen.
    Voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen! :grinning:

Groetjes,

FancyGoudvis

2. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,
    Sinds ik begin dit jaar ben opgenomen geweest in het ziekenhuis is het mis met mijn goudvissen. Ik stak het eerst op het geen eten krijgen...maar nu nog sterven ze. Ik heb er helaas nog eentje over van de vijf . Ik durf er geen andere bijzetten omdat ik niet weet wat er juist scheelt. Heb juist het artikel gelezen en hoop dat deze ene het overleeft!!! Zou er dolgraag ene bij zetten...maar durf niet zo goed! Ze zwemmen idd eerst een paar dagen ondersteboven en dan is het gedaan...8( de garnalen en de bodemkuiser blijven wel leven en het water is oké. Maar waarom steeds zoveel tijd er nu tussen???

3. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Sushike,

wat je best kan doen is de overgebleven vis goed voeren (paar keer per dag een beetje) met kwalitatief goed voer en af en toe wat doperwtjes.
    Houd hem/haar scherp in de gaten, en ga toch maar even geen andere goudvis erbij kopen totdat je meer weet over de oorzaak.
    Wanneer we daar achter kunnen komen dan weet je ook of je er nog een goudvis bij kan kopen of liever niet meer.

Hoe groot is je aquarium en hoeveel voer je? Hoe vaak ververs je het water?

Het kan heel goed dat je goudvissen, als ze lang onvoldoende voedsel hebben gehad (doordat je in het ziekenhuis was opgenomen), een groeiachterstand hebben opgelopen.

Intern kan er dan van alles zijn vergroeid en/of onvoldoende ontwikkeld.
    Die problemen in de ontwikkeling hebben ook weer invloed op de zwemblaas en de spijsvertering.
    En wanneer die zijn aangetast dan krijg je vaak symptomen als ondersteboven zwemmen.

Ook erfelijke factoren spelen een rol in de ontwikkeling van interne vergroeiing van goudvissen.
    (goedkope dierenwinkel goudvissen zijn vaak ver doorgekweekte vissen uit 'slechte' kwekerijen)

Aan een interne vergroeiing is helaas niets meer te doen.

Goudvissen zijn heel erg sterk en taai, en het verschilt per vis wanneer hij/zij uiteindelijk aan de interne problemen bezwijkt en sterft :pensive:

Daarom is voorkomen van vergroeiing door onvoldoende verzorging altijd het best!
    :bulb: Dat kan door vanaf dag 1 goed en veel voeren en zorgen voor schoon en heel veel water per vis :bulb:

Ook de hoeveelheid schoon water die de vissen tot hun beschikking hebben is dus heel belangrijk.
    Als je langere tijd niet goed voor je vissen hebt kunnen zorgen door ziekte, dan is het verversen waarschijnlijk ook niet optimaal geweest voor je goudvissen.

Het water kan nu prima zijn voor tropische vissen en garnalen, maar goudvissen hebben echt andere behoeften en voor hen moet het water héél schoon zijn, willen ze lang en gelukkig leven.
    Je hebt een heel goed filter nodig en een groot aquarium (wel 100 cm) om 2 tot 3 goudvissen goed te kunnen houden.
    Wekelijks 50% waterverversing is bij goudvissen heel erg goed, en zeker geen overbodige luxe!
    En dat is bij garnaaltjes en bodemkuisers niet nodig, zelfs onwenselijk.

Dus, kijk eerst goed of je aquarium en je kracht (in verband met je gezondheid) groot genoeg zijn om goudvissen optimaal te verzorgen.
    En wanneer je twijfelt, koop dan geen nieuwe goudvis, maar ga voor een schooltje leuke tropische visjes voor bij je garnalen en bodemkuiser in je aquarium. Daaraan zal je ook heel veel plezier beleven! En die vragen veelal minder intensieve verzorging om gezond te blijven.

Laat me maar weten hoe je aquarium, voerbeleid en je verversingsbeleid is, zodat we kunnen zien of daaraan iets veranderd kan worden.

En als er nog vragen zijn dan help ik graag.

Groet,:smiley:
    FancyGoudvis

4. Elenir Cezimbra

Elenir Cezimbra Nieuw Lid

Lid geworden:
    19 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag allemaal,

Ik had 9 goudvissen. Acht maanden lang ging alles prima. Ze leken in goede conditie, maar gisteren deden er drie plotseling de stilstaande 'rugslag'. Met andere woorden, ze waren dood. En dan drie tegelijk!!
    Ik snap er niks van. Ik heb niets veranderd (voedsel, conditie water, etc.). Ik heb er geen enkele verklaring voor. Het enige dat veranderd is: de plaats waar ze staan. Ze staan nu meer in het licht. Kunnen ze daar niet goed tegen? Of een of ander virus?

Elenir Cezimbra

5. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Elenir,

goudvissen zijn heel erg sterke en taaie vissen die pas laten zien dat er iets mis is, wanneer het vaak al te laat is om ze nog te redden.
    Daarom is het zo belangrijk om de levens omstandigheden zo goed mogelijk te maken voor je goudvissen.

Als je 9 goudvissen goed wilt verzorgen heb je een aquarium nodig waar minimaal 450 liter water in zit.
    Die hoeveelheid water past alleen in een heel groot aquarium, bijvoorbeeld een van 160 cm lang, 50 cm diep en 60 cm hoog.)

En ook een heel sterk filter dat het water een paar keer per uur helemaal kan filteren van afvalstoffen.
    Daarnaast moet er elke week een deel van het oude water vervangen worden door vers water om de vissen gezond te houden.

Goudvissen zijn verbazend taaie beestjes, maar uiteindelijk zullen ze sterven wanneer ze in verkeerde omstandigheden worden gehouden.

In Nederland krijgen mensen steevast totaal verkeerd advies over de verzorging bij de dierenwinkel.
    Gevolg: de meeste goudvissen worden hier niet ouder dan 6 maanden! :imp:

Als men je dus heeft verteld:
    1 dat goudvissen makkelijk in een kom kunnen leven, en best met drie of 4 samen in die kom,
    2 dat je ze maar enkele keren per week mag voeden omdat ze anders het water teveel vervuilen,
    3 dat je slechts de kom hoeft schoon te maken als het water vies is, :persevere:
    dan hebben ze je heel veel onzin verteld en gaan je vissen nu dood doordat ze verkeerd verzorgd werden!

En dat is heel erg zuur, omdat de meeste mensen echt om hun vissen geven en de beste bedoelingen met hun visje hebben!

1 goudvissen hebben per stuk minimaal 50 liter water (5 emmers water) nodig om in te leven. En voor 3 vissen heb je dan dus een aquarium van 150 liter inhoud nodig.
    Nooit een kom gebruiken. Die zijn altijd te klein!
    2
    voer je vissen elke dag minstens 2 keer een beetje. Ze hebben geen maag om voedsel in op te slaan en moeten dus vaak een beetje eten om gezond te blijven.
    3 ververs het water in je aquarium vaak. Elke week minimaal 50 % verversen bij optimale omstandigheden. Anders vaker.

Je schrijft dat je de plaats waar ze staan hebt veranderd, en daaruit maak ik op dat je (nog) geen groot aquarium hebt voor je goudvissen.
    Wanneer je vissen in een klein aquarium leven, dan zit daar waarschijnlijk een groot deel van het probleem.

Door het gebrek aan zwemruimte en schoon water zijn je vissen waarschijnlijk van binnen vergroeid.
    Leven in een (te) kleine ruimte remt de uitwendige lichaamsgroei.
    Vandaar die maffe opmerking als "de vis past zich aan, aan de maat van de kom". Maar dat is grote onzin!!:thumbsdown:
    Want hun inwendige organen groeien wél gewoon door!
    Gevolg: hart, zwemblaas en darmen komen in de knel in een 'te klein' lichaam.

Dit kan een goudvis verbazend lang verdragen.
    Ze laten geen pijn of ongemak zien, maar uiteindelijk sterven de vissen toch 'opeens' door deze vergroeiingen.

Ook te weinig voer kan de vissen zover verzwakken dat ze uiteindelijk sterven.

Je vissen gaan dus niet dood van meer licht, en ze sterven ook niet direkt door een virus.

Grote kans dat ze door (onbedoeld natuurlijk!!) verkeerde verzorging zozeer vergroeid en verzwakt zijn dat ze 'het niet langer trekken' :pensive:

Wat je kan doen voor je over gebleven vissen?

1. Laat ze leven in een ruim aquarium met een filter om het water te reinigen.
    2. voer ze minstens 2 keer per dag met goed voer zoveel als ze in 3-5 minuten kunnen opeten.
    3. ververs minimaal de helft van het water 2 of 3 keer per week als de vissen in een klein aquarium wonen. (water van dezelfde temperatuur terugdoen, natuurlijk)

Ik hoop dat het dan verder goed zal gaan met je vissen!

En als er nog vragen zijn dan help ik graag :smile:

Groet,
    FancyGoudvis

6. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Sushike,

wat je best kan doen is de overgebleven vis goed voeren (paar keer per dag een beetje) met kwalitatief goed voer en af en toe wat doperwtjes.
    Houd hem/haar scherp in de gaten, en ga toch maar even geen andere goudvis erbij kopen totdat je meer weet over de oorzaak.
    Wanneer we daar achter kunnen komen dan weet je ook of je er nog een goudvis bij kan kopen of liever niet meer.

Hoe groot is je aquarium en hoeveel voer je? Hoe vaak ververs je het water?

Het kan heel goed dat je goudvissen, als ze lang onvoldoende voedsel hebben gehad (doordat je in het ziekenhuis was opgenomen), een groeiachterstand hebben opgelopen.

Intern kan er dan van alles zijn vergroeid en/of onvoldoende ontwikkeld.
    Die problemen in de ontwikkeling hebben ook weer invloed op de zwemblaas en de spijsvertering.
    En wanneer die zijn aangetast dan krijg je vaak symptomen als ondersteboven zwemmen.

Ook erfelijke factoren spelen een rol in de ontwikkeling van interne vergroeiing van goudvissen.
    (goedkope dierenwinkel goudvissen zijn vaak ver doorgekweekte vissen uit 'slechte' kwekerijen)

Aan een interne vergroeiing is helaas niets meer te doen.

Goudvissen zijn heel erg sterk en taai, en het verschilt per vis wanneer hij/zij uiteindelijk aan de interne problemen bezwijkt en sterft :pensive:

Daarom is voorkomen van vergroeiing door onvoldoende verzorging altijd het best!
    :bulb: Dat kan door vanaf dag 1 goed en veel voeren en zorgen voor schoon en heel veel water per vis :bulb:

Ook de hoeveelheid schoon water die de vissen tot hun beschikking hebben is dus heel belangrijk.
    Als je langere tijd niet goed voor je vissen hebt kunnen zorgen door ziekte, dan is het verversen waarschijnlijk ook niet optimaal geweest voor je goudvissen.

Het water kan nu prima zijn voor tropische vissen en garnalen, maar goudvissen hebben echt andere behoeften en voor hen moet het water héél schoon zijn, willen ze lang en gelukkig leven.
    Je hebt een heel goed filter nodig en een groot aquarium (wel 100 cm) om 2 tot 3 goudvissen goed te kunnen houden.
    Wekelijks 50% waterverversing is bij goudvissen heel erg goed, en zeker geen overbodige luxe!
    En dat is bij garnaaltjes en bodemkuisers niet nodig, zelfs onwenselijk.

Dus, kijk eerst goed of je aquarium en je kracht (in verband met je gezondheid) groot genoeg zijn om goudvissen optimaal te verzorgen.
    En wanneer je twijfelt, koop dan geen nieuwe goudvis, maar ga voor een schooltje leuke tropische visjes voor bij je garnalen en bodemkuiser in je aquarium. Daaraan zal je ook heel veel plezier beleven! En die vragen veelal minder intensieve verzorging om gezond te blijven.

Laat me maar weten hoe je aquarium, voerbeleid en je verversingsbeleid is, zodat we kunnen zien of daaraan iets veranderd kan worden.

En als er nog vragen zijn dan help ik graag.

Groet,:smiley:
    FancyGoudvis[/QUOTE]

7. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Fancy,
    Eerst en vooral dank voor de info. Mijn goudvis is een sterrenkijker ( zo eentje met zeer grote ogen die zo lekker scheel kijken ) en leeft in een bakje van 90 liter samen met een bodemkuiser en vier garnaaltjes. Voorheen dus met vijf sterrenkijkertjes! Ik heb speciaal deze bak voor die vissen gekocht en ging er van uit dat ze dus zeker een jaar of vijf gingen meegaan.( dat had ik dan van die garnalen niet gedacht) nu zijn ze dus maar een dik jaar geworden. Ik geef voeder "aqua-ki- goldflakes-zanikt digestible"dat ik in de dierenwinkel (waar ik de vissen vandaan heb)heb gekocht. Doperwten heb ik al gekocht deze middag dus op hoop van zegen. Ik zal het water nog eens om wisselen. Klinkt zot maar wil die vis wel helpen! Qua gezondheid is alles terug piccobbello maar was met een plotse longontsteking in het ziekenhuis beland. De honden en poezen hebben toen wel eten gekregen maar mijn vissen niet. Ik kuis de ene week mijn filter( watten enzo) en de andere week één derde water( drie emmers er uit en drie nieuwe erin). Het water is al van in het begin 24 graden... Er zijn enkel nep- planten aanwezig en dan wat verstop( spel?) artikelen. Heb zelfs een drijvende sfinx omdat ze dat zo leuk vonden( .... Op een dag hing die omhoog... En de goudvissen zwommen erdoor heen) normaal moet hij op de grond zo luchtbellen geven.
    Groetjes Suzy

8. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0

9. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Sushike,

fijn dat het nu weer goed met je gaat.
    Wel goed op jezelf blijven passen hoor!

En om je goudvis te helpen heb ik een hele lange post voor je geschreven :smiley::

Gezien je beschrijving denk ik dat je telescoopoog goudvisjes had/hebt.
    de Japanse naam voor je vissen is Demekin.
    Zie mijn avatar, lijken ze daarop?
    (Sterrenkijkers hebben de ogen écht bovenop de kop zitten, zijn alleen geschikt voor de tuinvijver)

Optimaal verzorgde, gezonde goudvissen worden inderdaad ouder dan 1 jaartje, makkelijk 10 tot 15 jaar oud en 20 cm lang!

Aquarium: 90 liter water was, zoals je misschien al gelezen hebt, veel te weinig om 5 goudvissen gezond te houden.
    50 liter water heb je minimaal nodig per vis. Door de krappe omstandigheden hebben je vissen waarschijnlijk vergroeiingen opgelopen en zijn mede daaraan overleden.
    Je hebt er ook nog andere diertjes bij zwemmen/wandelen, dus voor je laatste goudvis blijft er netto ook maar ongeveer 50 liter water over.
    Dat is dus net genoeg voor 1 goudvis. Maar een goudvis alleen is niet gelukkig. Dus zal er uiteindelijk toch een maatje bij moeten komen.....

Ik raad je met klem aan deze (aanstaande) twee vissen dan ook in een eigen aquarium te zetten.
    Zonder andere bewoners.
    Een combinatie van goudvissen met tropische medebewoners in het zelfde aquarium gaat altijd te koste van een van de partijen, helaas.

De temperatuur kan in de goudvis bak dan wel gewoon op kamertemperatuur komen (zonder verwarming). Goudvissen voelen zich ook nog prima 18 graden :smile:
    Het beste voor ze is om een groter aquarium van minimaal 120 liter te regelen.(vanaf 80 cm) Met een sterk filter.
    Op 2e hands sites zijn vaak deze grotere aquaria gunstig te koop, met bijpassend filter.

Ogen: Demekins hebben heel gevoelige ogen.
    En ze zijn ook nogal onhandige zwemmers die vaak met hun kop (= oogjes) tegen dingen in het aquarium aan botsen.
    Daarom zijn plastic planten niet goed. Die zijn hard en zullen de ogen van je vis op den duur beschadigen en de vis uiteindelijk blind maken.
    Koop liever af en toe een bosje verse echte waterplanten, Vraag maar naar 'Waterpest'.
    Daarvan eten alle bewoners van je bak en het is heel gezond voor ze!

Voer: Het voer dat je hebt ken ik niet. Ik kan je dus nu niet zeggen of het goed voer is. Maar...afwisselend voeren is altijd goed voor je goudvissen.
    Je zou dus een pakje 'diepvries beestjes voor vissen' kunnen kopen en af en toe een blokje ontdooien onder de warme kraan. Vind je goudvis gegarandeerd super!!

Wel elke dag minimaal 2 keer voer geven.

De doperwtjes kan je best ook even onder de hete kraan ontdooien en even in heet water laten liggen of enkele minuten koken.
    Dan het velletje er af halen (dat kan je vis niet verteren) en de rest van de doperwt, eventueel in stukjes, in het water doen. Smullen maar! Waarschijnlijk ook voor de andere bewoners.

Verversen/filter: Voor goudvissen moet je wel meer gaan verversen dan je nu doet, elke week 50% van het water is zeker nodig, ook wanneer je het filter vaak uitkuist.
    Wanneer je stevige sponzen in het filter hebt dan moet je die niet telkens uitspoelen onder de kraan hoor. Daarin zitten waardevolle bacteriën die het water verbeteren. Sponzen kan je best enkel even in een emmertje oud aquariumwater leggen wanneer je de watten (mag je wel wassen) ververst.

Ook weer een reden om goudvissen in een special aquarium te houden. De andere dieren in je aquarium zullen misschien niet blij zijn met het vele water verversen... .

(Even terzijde: Wanneer je een 'braadpan meerval' als bodemkuiser hebt dan doe je er goed aan om een stuk z.g.n kienhout in de bak te doen, want deze vis heeft absoluut hout nodig voor zijn spijsvertering.)

Ik hoop dat je je vis kan helpen met deze informatie!

En als er nog vragen zijn dan help ik graag,

groet, :smiley:
    FancyGoudvis

10. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag fancy,
    Een hele maar een leerrijke boterham ! Ik ga de andere vissen in de grotere bak zetten... En me even op hem/ haar concentreren . Ik hou je op de hoogte! Wel gek dat ze een vijvervis verkopen om in een aquarium te zetten. Blijkbaar alles om te verkopen! En een vriendje zal er komen wanneer deze het een maandje goed doet( en ik ook natuurlijk... Ook ff aanpassen)
    Groetjes en al bedankt

11. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Sushike,
    geen dank hoor, ik doe het heel graag :grinning:

Demekins zijn geen echte vijvervissen hoor, die zijn prima voor het aquarium.
    Sterrenkijkers zijn wel voor buiten omdat ze niet tegen de felle aquariumverlichting kunnen (de hele dag felle tl/led lampen in hun omhoog staande oogjes en geen oogleden om ze even te sluiten.....daar krijgen ze volgens mij zwaar migraine van op den duur :confused:)

En je hebt gelijk, de gemiddelde verkoper in de dierenwinkel zal (bijna) alles zeggen/doen om zoveel mogelijk omzet te halen. Helaas!

Als je een foto van je vis kan plaatsen dan zou ik dat erg leuk vinden.
    Misschien kan ik zien of het een hem of haar is enzovoort.

Maar...lees ik nu dat je een grotere bak hebt???
    Snel je goudvis daarin dan!
    Dan heb je heel snel een gelukkiger vis en is er geen maand nodig voordat je een tweede erbij kan zetten :smiley:.

Maar blijf vooral goed op jezelf passen.
    Je dieren hebben je nodig.

En als er vragen zijn dan help ik graag,

Groet, :smile:
    FancyGoudvis

12. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,
    Ja ik heb nog een grotere bak (150 liter)maar daar zitten ook garnalen en bodemkuisers in en een school doktertjes. Ik weet niet hoe ik een foto erop krijg... Want ik doe dit allemaal via mijniPhone en het lukt me niet.... Zal anders even proberen mijn profiel een foto te geven.

13. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Yes Yes gelukt!!!!

14. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Ja, oh jee, :flushed: dat is dus wel degelijk een Hemelkijker/Sterrenkijker, zoals je al vertelde, maar waarvan ik dacht dat het toch een Demekin zou zijn... (sorry:blush:)
    Je dierenwinkel is echt wel slecht bezig zeg!

Maar wel een hele schattige vis :sunglasses:

Probeer maar wel het licht van boven wat te dempen want je visje lijdt zeker onder te fel licht.
    Drijfplanten zijn daarvoor goed, bijvoorbeeld.

De vis ziet er best goed uit hoor!
    Mag nog wel wat dikker worden, maar hij/zij oogt niet ziekelijk.
    Een beetje te lange staart- wat een lichte vergroeiing aangeeft- en de gehele vis oogt wat klein voor een jaar groei (waarschijnlijk door de 'overbevolking' met 8 soortgenootjes) , maar verder zo op het eerste gezicht geen 'enge' dingen te zien.

Maar, ..... wanneer het volgende lente lekker weer is, zou ik zeker wel gaan uitzien naar een fijne grote vijver voor deze schat. Heeft veel meer ruimte nodig. Hij/zij (kan ik op deze foto helaas niet zien) kan buiten zeker de 25 cm lengte gaan halen bij goede verzorging.

Er zijn heel veel andere soorten sluierstaart goudvissen die heel veel beter tot hun recht komen in een aquarium.
    Had je al eens verder gekeken naar andere soorten?

Als je het kan regelen dat de tropische vissen in de kleine bak samen kunnen leven, dan zou je goudvis (goudvissen) er zeker ook heel gelukkig mee zijn om te verhuizen naar de grote bak.

En als er niet heel veel vissen/garnalen in je grote bak zitten, is de kans groot dat je goudvis in de grote bak, ook met de huidige bewoners er nog in, netto meer schoon water en zwemruimte tot zijn beschikking heeft dan in de kleinere bak.
    (poeh, wat een zin zeg!:wink:)

(Ja, ja, ik blijf 'zeuren' over die grote bak maar dat is echt enorm belangrijk voor de vissen. Om goed te kunnen groeien, en dus geen last te krijgen van inwendige problemen, is veel ruimte en schoon water nodig.)

Veel succes met je aquaria!

En als er vragen zijn dan help ik graag,
    Groet, :smiley:
    FancyGoudvis

15. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0

16. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Sushike,

wat goed dat je zo begaan bent met je dieren!
    Ik ken het gevoel dat je beschrijft: het visje is zoooo schattig en je een beetje zielig en wilt hem een goed leven geven...
    Zo herkenbaar!

Helaas zijn er dus toch een paar dingen fout gegaan in de verzorging, zonder dat jij daar iets van wist of aan kon doen.
    Daar over moet je je dus niet meer schuldig voelen.
    Dit visje kan nu fijn gaan genieten van je extra zorgen :wink:
    En die fouten maak je vast in de toekomst niet zomaar opnieuw.

Neem maar van mij aan dat er heel veel vissen zijn die het veel slechter hebben gehad tijdens hun (noodgedwongen) korte leventje dan jou visjes!
    Je hebt het echt niet zo 'slecht' gedaan hoor.
    'Visje' ziet er zeker wel goed uit :smile:

Super dat je 'Visje' naar de grotere bak, en later naar een grote vijver wilt laten verhuizen!
    Daarmee zal je hem/haar zeker veel plezier doen.
    En natuurlijk mag je er wel een vriendje bij zetten voor deze winter (en wellicht voor daarna in de vijver).

Normaal gesproken zijn Koi erg vredelievend en vallen ze geen andere gezonde vissen lastig.
    Als de Koi zó groot zijn dat ze 'Visje' ineens op kunnen slokken, dan zou er een 'ongelukje' kunnen gebeuren.
    Maar gewoonlijk gaat alles goed, als de Koi normaal gevoed worden.

Heel veel succes en plezier met al je dieren,
    en ik hoor graag nog eens hoe het met 'Visje' gaat :smile:

En als er vragen zijn.....:grinning:

Groet,
    FancyGoudvis

17. Sushike

Sushike Nieuw Lid

Lid geworden:
    24 nov 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,
    Nog even laten weten dat onze vis dus nu in de grote bak zit en het best wel oké vindt ( denk ik). Ik heb wat kroel ( precies zo van de kleine blaadjes die je soms in beken ziet)van boven in de bak gedaan en nu hopen dat hij het deze zomer goed gaat doen in de vijver... Want na het hele verhaal was mijn collega meer dan overhaalt om hem te adopteren...:sunglasses:
    K zal mijn scheelkoppie wel missen... Oh ja en ik haal er nog een lotgenootje bij om dan samen in de vijver te zwemmen !

18. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Helemaal SUPER ! :ok_hand:

Visje gaat een hele fijne kerst en een zeer gelukkig nieuwjaar tegemoet, zo te zien! :grinning:

En mocht je nog vragen hebben dan help ik graag.

Groet, :smile:
    FancyGoudvis

Deel Deze Pagina