Vogelkooi/volière voor binnen

Discussie in 'Vogels' gestart door Modwain, 23 jun 2014.

1. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    mijn volgende project wordt een vogelkooi/volière voor binnen.

Ik wil hem 1.80 meter hoog maken met een diepte van 0.7 meter en ik zit er aan te denken om hem op wieltjes te maken zodat je de volière bij mooi weer ook naar buiten kan rijden.

Hebben jullie nog ideeën over hoe en wat voor de kooi? Ik ben heel nieuwsgierig.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Wat voor type vogel heb je in gedachten?
    Klimmers (oa grasparkieten) hebben andere wensen dan vliegers (oa vinkjes). Beiden houden ervan om meerdere vleugelslagen rechtuit te kunnen vliegen, maar de vinkjes willen verder vooral relaxt zitten en rondhippen, terwijl de kromsnaveltjes ook veel hoogteverschil willen.

Voor beiden geldt dat er takken in verschillende diktes in de kooi geplaatst moeten kunnen worden en dat het goed is als er een paar takken zijn die flink 'wiebelen' bij het landen. In evenwicht blijven op een verende tak is een goede en leuke workout voor vogeltjes.

Het drinkbakje/badje moet aan de bovenzijde afgeschermd zijn tegen vallende poepjes, want dan blijft het water wat langer fris. In veel huishoudens is het ongewenst dat de vogel de kooi verlaat tijdens het voeren en bij het verschonen, dus deze zaken moeten mogelijk zijn zonder dat de vogel ontsnapt. Uiteraard zijn er ook huizen waar de vogels veel los mogen vliegen, dus de kooi ver open zetten moet ook kunnen.

Al met al een projectje waarin je veel creativiteit kwijt kan denk ik :smile:

3. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    in principe wil ik dat hij voor meerdere vogels geschikt is en met kleine aanpassingen zelfs voor ratten. Niet tegelijkertijd natuurlijk.

Ik denk dat voor de grotere vogels en agaponessen de kooi niet geschikt zal zijn omdat ik gewoon volière gaas ga gebruiken.

De kooi krijgt minimaal twee deurtjes, een in de bovenste helft, misschien twee en een in de onderste helft, De onderste deur klapt horizontaal naar binnen open zodat de kooi er boven afgesloten is zo dat de bodem schoon gemaakt kan worden.

Verder wil ik boven een of twee deurtjes maken zodat de kooi makkelijk open gezet kan worden als je dit wilt. De bakjes water en voer wil ik met een klein klaphekje maken die dicht gaat als je de bakjes er uit haalt zodat je de kooi niet hoeft te openen voor het vervangen van water en voer. Persoonlijk geloof ik dat dieren meer ruimte nodig hebben dat het beetje dat ze krijgen in de volière maar ik weet dat er mensen zijn die hun dieren liever niet uit hun kooi zien, laat de kooi dan maar zo goed (groot) mogelijk zijn.

Ik had deze post zo ongeveer al gemaakt een paar dagen geleden maar ik zie dat hij er nu niet is, dus herhaal ik mezelf maar ;-).

En misschien nog wel het belangrijkste, mensen, als ik dit kan, kunnen jullie het ook ;-)

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Klinkt goed :smile:

5. ChantalleT

ChantalleT Nieuw Lid

Lid geworden:
    donderdag
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij willen graag voor een edelpapegaai gaan en ik zou daar graag zelf een kooi voor binnen voor willen maken nou willen we niet dat hij alleen maar in de kooi zit en zijn dus wel van plan hem veel vrij te laten maar willen toch wel dat hij ook in de kooi genoeg ruimte heeft. Daarnaast willen we wel graag een maatje voor hem erbij maar weten we niet zo goed wat daarbij zou werken. Jou idee klonk super wat betreft de zelfgemaakte en ik ben benieuwd of je het resultaat kan laten zien en of iemand misschien tips heeft over materialen etcetera. Misschien ook handig om erbij te weten we hebben 2 peuters erbij rondlopen mocht dat nog van belang zijn ivm veiligheid. Een kooi vanaf de grond lijkt mij ideaal maar als er ervaringsdeskundigen zijn die zeggen zou ik niet doen met kleine kinderen is dat fijn om te weten

Laden...

Deel Deze Pagina