Voeding konijn

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door ~ellie~, 9 mei 2008.

1. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn biks ook van die bruin/zwarte korrels?
    Of zijn dat echte brokjes? Ik heb namelijk alleen van die korrels kunnen vinden of van dat gemengde voer :blush:.

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Van die bruin/groene korrels inderdaad. Tenminste, van de meeste merken. Van sommige merken (o.a. Science Selective) zijn het meer krokant gebakken brokjes zoals bijv ook kattenbrokjes zeg maar, maar bij de meeste merken gewoon van die gladde cilindervormige korrels.

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gewone biks, ook wel pellets genoemd.

De Science Selective. ook dit is biks, alleen heeft het een ander structuur.

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Whahaha, Trice, wat een service :ok: . Heb je die van internet geplukt of ben je meteen zelf met je fototoestel aan de slag gegaan? :smiley:

:warning: Beetje offtopic, maar wist je trouwens dat de cavia-biks van Science Selective in de vorm van bloemetjes geperst zijn? Ziet er heel vrolijk uit! Geloof niet dat het voor de smaak of kwaliteit wat uitmaakt, maar ziet er wel zo gezellig uit voor de baasjes :laughing:

5. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Die foto's zijn erg handig, harstikke bedankt daarvoor! :ok:

6. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Nee, die had ik al eens gemaakt voor mijn site. Ik heb sinds kort mijn voeding stukje (ja, en nog meerdere artikels) opgevrolijkt met plaatjes. Dus de bron is mijn site :grinning:

@ Chaan,
    Leek me wel eens handig om het als foto neer te zetten aangezien we het er best vaaK over hebben. En ik denk dat het sowieso wel eens leuk is om het verschil van gewone biks en Science Selective naast elkaar te zien.

:warning: Ik doe ook even mee. :blush:
    Wat leuk dat het voor cavia's in bloemetjesvorm is geperst. Al denk ik idd dat het weinig bijzonders doet voor zowel gebit als darmen.

7. sterretje2903

Lid geworden:
    14 sep 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Sciense selective is het beste voer voor je konijn. Alleen ook erg prijzig...
    Gewone biks zit ook nogal wat verschil tussen in samenstelling. Er mag ook nooit coccidiose aan toe zijn gevoegd! Op http://www.konijnen.nl kan je de samenstelling van biks vinden die je moet hebben.

8. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik science selective voer voor mijn konijnen. Ik heb altijd gedacht dat dat het beste voer was :confused: maar ik zie nu dat er gewoon de minste vezels in zitten :confused:
    Wij bestellen bij de dierenarts vaak een 10 kilo zak en we doen er heel lang mee

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Sterretje;
    Ik denk dat jij een middel bedoelt om coccidiose tegen te gaan, Robenidine. Dit wordt nog wel eens gebruikt in intensieve konijnenhouderijen (lees slachtkonijnen). Deze konijnen worden toch niet oud en dus is het effect van dit middel niet van belang. Op lange termijn kan het gezondheidsproblemen veroorzaken. De kans dat je huis-tuin-en keukennijn coccidiose krijgt is sowieso al kleiner wanneer het niet in een hele grote groep wordt gehuisvest (waar al sneller ziektes uitbreken) en niet gehuisvest wordt met coccidiosegevoelige dieren zoals bv kippen. En natuurlijk doet een goede hygiene ook al erg veel. :wink:

Ik heb zelf ook nog steeds SS-biks. Ik ben er erg tevreden mee. De konijnen vinden het erg lekker en ik heb sinds ik ss-biks geef niet meer zoveel darmklachten van Kis en Kelt gehad.
    Ik meng het nog wel met gewon biks, maar dat is meer uit voorzorg. Mochten ze wel darmklachten krijgen en weer aan het dwangvoer moeten, lusten ze daarna even een poos geen ss-biks meer, dus dan kan ik makkelijker gewone biks geven.

@ Chantal;
    Ik vond het idd ook verrassend dat er vergeleken de andere voeders minder vezels in zitten. Al denk ik niet dat dat ook meteen een probleem moet zijn. 18% is goed en alles wat er boven zit is beter. En verder geef je ook hooi en groenten, daar zitten ook al aardig wat vezels in. :wink:

Laden...

Deel Deze Pagina