Vlooien bestrijden op natuurlijke wijze

Discussie in 'Katten' gestart door Deliefstekat, 14 jul 2011.

1. Deliefstekat

Lid geworden:
    14 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Omdat je toch regelmatig tegenkomt dat mensen een vlooienplaag op natuurlijke wijze willen bestrijden in huis (ivm zwangerschap, ziekte, jonge kinderen, allergie etc) schrijf ik de volgende tips hier op het forum, want bij mij is het gelukt en misschien heeft iemand er wat aan! Mijn kat had vlooien en niet zo'n beetje ook, terwijl hij niet buitenkomt (op het balkon na dan). Aangezien ik zelf borstkanker heb gehad in het verleden zat ik niet echt te wachten op al die bestrijdingsmiddelen in huis , je kan dan dat soort (giftige) zaken toch maar beter vermijden. Maar het is me gelukt om op geheel natuurlijke manier vd vlooienplaag af te komen. Hier dan mijn 'recept':

Ingedienten:
    1 flesje pure lavendelolie (te koop bij de Tuinen)
    4 flessen natuurazijn (supermarkt)
    1 stoomreiniger (o.a. te koop bij de Mediamarkt of de Blokker vanaf ca E 30,-)
    2 doosjes biofood kattensnoepjes tegen vlooien (biologisch) (te bestellen via webshop)
    1 flesje coloidaal zilver druppels (vitaminestore)
    1 vlooienkam

Wat te doen:
    Als eerste gooi je alle textiel (kussens, dekbedhoes, dekentjes etc) in huis in de wasmachine op 60 gr met een flinke scheut azijn (dit dood de vlooieneitjes). Vervolgens stofzuig je het hele huis supergoed, dan de stofzuigerzak meteen weggooien (buiten!). Vervolgens gooi (eventueel kan je de azijn in een verstuiver doen) je in elke hoek/kier van je huis wat natuurazijn, doe het wel grondig vooral aan de randen van je tapijt/houtenvloer. Dan doe je in de stoomreiniger water en een flinke scheut azijn en 2 druppels lavendelolie en dan stoom je elk hoekje en gaatje in je huis, maar vooral ook de stoffen bank, je matras, gordijnen, vloerbedekking, vloerkleed etc. Stoom dood vlooien maar ook vernietigd hij alle eitjes, dat doen de meeste sprays niet! Dan doe je de lavendelolie (eventueel gemengd met water) in een verstuiver en spray je het matras, de bank, gordijnen etc... De vlooien houden niet van lavendel, dus je verdrijft ze!
    In het water van de kat kan je coloidaal zilver doen, dit dood parasieten, schimmels, eitjes etc... (kan je zelf ook heel goed gebruiken, is een natuurlijke anti-biotica). Je kamt de kat regelmatig met een vlooienkam. En je geeft de kat elke dag wat biofood kattensnoepjes, vindt hij nog lekker ook IK heb wel ook advantage gebruikt vd dierenarts (omdat het zo ernstig was), maar op deze manier heb je in ieder geval je huis schoon op de meest dier- en mensvriendelijke manier.

2. PerryV

Lid geworden:
    13 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn tip:

1 ga naar de dierentuin
    2 ga naar het apen verblijf
    3 stap in het apenverblijf
    4 laat je aapvlooien

gegarendeerd resultaat!

3. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Het goedje dat in het water gaat, daar heb ik mijn twijfels over. Is dat echt veilig?

Voor de rest ben ik ooit ook heel ver gekomen met een vlooienkam met een teiltje sop ernaast. Het sop maakt de oppervlaktespanning op het water minder, waardoor je de gevangen vlooien makkelijker verzuipt. Toen het kitten groot genoeg was om veilig met gif te behandelen, heb ik toch een goedje van de dierenarts gekozen om het werk mee af te maken.

Ik vind je tips voor het huis wel heel waardevol! De meeste van die dingen zijn ook preventief te doen voor de vakantie bij mensen met huisdieren die nogal eens door vlooienrijke gebieden lopen...

4. Xena

Xena Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wees erg voorzichtig met het gebruik van pure lavendelolie bij katten! Evenals teatree olie is dit giftig voor katten!

"Van teatree olie denkt men vaak dat het een natuurlijk geneesmiddel zonder bijwerkingen is. Echter voor katten is teatree olie levensgevaarlijk. Dierenbezitters denken soms dat ze het kunnen gebruiken tegen vlooien of het ontsmetten van kleine wonden bij katten. Kattenbezitters moeten echter uiterst voorzichtig zijn, want slechts enkele druppels van deze olie kunnen al fataal zijn voor de poes.

De symptomen van een teatree vergiftiging kunnen zijn: stoornissen in het evenwicht, beven, spiertrekkingen, onrust, vermagering, diarree, lage temperatuur en duizeligheid die uiteindelijk vaak tot de dood leiden. De dieren hebben geen energie meer, willen niet meer eten of drinken en er treedt een leverbeschadiging op. De lever verwerkt deze stoffen namelijk niet, waardoor ze zich ophopen in de weefsels met alle gevolgen van dien, vaak dus dodelijk.

De giftigheid van teatree olie komt door het gehalte aan fenolen en terpenen. Door het likken van de vacht nemen de katten deze stoffen in een giftige dosis op en worden ziek. Fenolen zijn aromatische hydroxylverbindingen en terpenen komen in de etherische olie van planten voor. Beide soorten stoffen komen veel voor in de natuur en men herkent ze meestal door een aangename geur. Omdat fenolen en terpenen voor katten toxisch zijn en ook in andere etherische oliën kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld oregano, tijm of kaneel, moeten kattenbezitters ook geen andere etherische oliën gebruiken voor hun kat.

Kortom, wat voor mensen goed is, kan voor huisdieren gevaarlijk zijn. "

Ook in lavendelolie zitten fenolen en terpenen.

Links:
    http://essential-oil.com/nl/uses-of...-essential-oils-can-be-toxic-to-cats_770.html

http://www.messybeast.com/teatree.htm

5. Deliefstekat

Lid geworden:
    14 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals je kan lezen in mijn omschrijving, spray ik geen lavendelolie op de kat, maar alleen (eventueel verdund met water) druppel ik wat in de omgeving, bv in kledingkasten, onder de trap, bij de ingang etc (plaatsen waar katten graag zitten) Mijn kat heeft nog nooit last van gehad van de lavendelolie. Het verdrijft de vlooien uit de omgeving, het dood ze niet. o ja, wat betreft het coloiidaal zilver, dit is volkomen veilig, ook te koop bij de apotheek, dus niks raars/onveiligs aan. Met kammen kom je idd een heel eind, maar vaak red je het net niet helemaal, wel schijn je de kat in water met een scheutje natuurazijn te kunnen wassen, maar dat moet de kat maar net fijn vinden, bij die van mij lukt dat echt niet....

6. daggie

Lid geworden:
    28 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat heeft nu opeens vlooien.
    Hoewel dierenartsen beweren dat een huisdier nooit vlooienvrij kan zijn klopt niet, want ik heb 5 jaar niks tegen vlooien gebruikt en had dan al veel eerder een vlooienplaag moeten hebben.
    Ik ben blij dat hier lees dat er ook natuurlijke middelen zijn om van vlooien af te komen, want meestal lees je alleen dat de giftige bestrijdingsmiddelen effectief zijn.
    Het is het proberen zeker waard en ik wil pas als laatste redmiddel die troep gaan gebruiken.
    Ik hoop dat het niet zover zal komen.

7. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Een knoflook teentje helpt ook super tegen de vlooien, of karnemelk...

Met knoflook moet je wel uitkijken want te veel knoflook is giftig...

8. MarcoG

Lid geworden:
    28 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik al sinds kitten gewoon Advantage voor me kat.
    Nooit vlooien gehad, ondanks dat de katten beneden er wel eens last van hebben.

9. vlo3

Lid geworden:
    5 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn honden zijn met mijn vriend mee uit huis verhuisd.
    Toen ben ik drie weken op vakantie gegaan.
    En bij terukomst heb ik een vlooienplaag in m'n huis ontdekt.
    Helaas ben ik al begonnen met de chemische spray, maar ik ga nu de natuurlijke wijze proberen.

Vraag: in mijn kleding vind ik nu heel veel kleine zwarte (harde) puntjes, ovaalvormig en plat (ongeveer zandkorrel formaat).

Wie weet of dit vlooienpoppen zijn?
    En kunnen deze nog ontpoppen als ik de kleding al gewassen heb?

Alvast bedankt voor de hulp!

10. Ziviaantje

Lid geworden:
    28 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Camilski
    Reacties:
    10
    Weergaven: