Vleesvervangers

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door vlekje_lover, 23 jul 2007.

1. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij zecht je moet alles maar wat eten,, terwijl mijn zus zo kieskeurig is,, ze eet nooit soep ofzo en ik MOET dan vlees eten.
    Maarja vanavond pannenkoeken,geen probleem dus.

2. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet hoe jullie eetgewoontes zijn, maar pannenkoeken als avondmaal? ik zou een woede-aanval krijgen (had ik vroeger wel, ik wou mijn groente en aardappels met een lapje vlees) Je moet echt groenten gaan eten en aardappels. In meloen zit niet veel voedingsstoffen (wel ontzettend veel water) maar verder weet ik van meloen alleen dat het heel vies is :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik raad je echt aan om met je beide ouders serieus informatie te gaan zoeken, want als je dit verkeerd doet dan word je hopeloos ziek straks denk maar aan konstant koud hebben, flauw vallen konstant zwak voelen als je neit gezond gaat leven (en dan bedoel ik serieus oplettend gaan kijken naar wat je eet.)

Dus neem contact op met een dieetist (ik geloof dat Natuur.nl je dit al aanrade) want je groeit nog en zult hopeloos in de problemen komen als je dit niet goed gaat doen. Wees verstandig en DOE dat ook! je bent 11 meis, je groeit nog je hebt veel vitamine en mineralen nodig om gezond op te groeien en ja.. dat kan zonder vlees.. maar laat je informeren.

@natuur.nl, ik zal eens kijken hier :smile: nog tips voor 'vleesvervangende' niet naar vlees smakende (vind dat zo hopeloos hypocriet.. als tofu naar spek moet gaan smaken) dingetjes en vega (niet vleesweglaatrecepten.. maar recepten die op zichzelf staan zonder vlees) recepten? zelf maak ik vaak portobello met danablu en wat Balsamico.. das LEKKER! en 100% vega :stuck_out_tongue_winking_eye:

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Benfan, eerlijk gezegd vind ik een keertje pannenkoeken als avondeten toch echt niet zo gek hoor. Bijv pannenkoeken van volkorenmeel, volop champignons en paprika erin en een plakje kaas erover. Bakje rauwkost erbij... prima maaltijd hoor :ok: .

4. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor mij is pannenkoeken meestal alleen de pannenkoek en dan ahornsiroop erover :smile: Jaja.. best slecht eigenlijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

5. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, had ik geloof niet gezegd, maar is natuurlijk in principe goed idee, maar er zijn veel dietisten van de oude stempel. Die gaan ouders bang maken dat het slecht voor je is etc.. dus ik zal niet zo snel aanraden naar een dietist te gaan. Dat is een uiterste middel zeg maar.

Beter is gewoon meer groente nemen. Veel rode groente (rode paprika, tomaat) en groene groenten (broccoli, boerenkool). En in de middag salade is natuurlijk goed. Maar probeer in de middag iets van 5 bruine volkoren boterhammen te nemen ofzo. Liever meer eigenlijk (afhankelijk van ander eten op de dag waar veel koolhydraten in zitten zoals pasta's).

Vlees is anders dan gekruid vlees he.. dus vleesvervangers die op vlees moeten lijken.. die lijken vooral op de specerijen enzo die ze gebruiken om het vlees te kruiden. :smile: Dus in principe zijn het niet echt namaakvlees ofzo.

Tofu kan je laten smaken naar wat jij wil. Lekker is tofu maken met paprika, italiaanse kruiden, pepers en chilipoeder. En dan nog wat pindakaas (beetje met sojamelk.. zodat het wateriger wordt) erbij. Is lekker op zich al. Maar als je dat mengt met wat roerbakgroenten. Is het ook lekker :smile: En dan in een pitabroodje doen.
    Beetje hetzelfde: tofuroerbakreepjes, roerbakgroente, rijst (met kokos koken) en pindasaus.
    Of met couscous en tomatensaus
    of met pasta
    Dat zijn een beetje mijn standaard recepten :smile: Simpel te maken. Snel klaar :smile:

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik al schreef heb ik veel van viana, taifun e.d. Ik weet eerlijk gezegd niet of het allemaal echt smaakt. Ik heb amper vlees gegeten, dus zou niet weten hoe bijvoorbeeld kip smaakt of hoe een biefstuk smaakt e.d.

Provamel heeft wel allemaal vegaburgers. Allemaal een soort groenteburgers. Die zijn denk niet gericht op namaakvlees. Die zou je eens kunnen proberen.
    Viana en redwood zijn meer gericht op het namaken van 'vleesproducten', maar denk ook vaak gewoon qua vorm en niet zozeer qua smaak. Maar goed.. ik kan dat niet echt controleren, omdat ik veel vleesproducten nooit geproeft heb vroeger (alleen gehaktbal, leverworst, boterhamworst, bitterbal/kroketten.. is wat ik ooit vroeger gegeten heb). Gelukkig eigenlijk wel :smile:

Oja.. als iemand namaak kroketten zoekt. Vetera heeft kroketten die ik heel echt vind smaken. 100% plantaardig.

7. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De c1000 is steeds meer aan het uitbreiden en heeft tegenwoordig erg lekkere dingen. Kroketten, bitterballen en sappige rookworst. Erg lekker. En inderdaad, juist gekruid smaakt het hel erg aangenaam.

Ik vind bijvoorbeeld de vega shoarma van de c1000 erg lekker, maar dan niet van het huismerk, ik denk dat het Vivera is.

8. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @denatuur, bij de snackbar hier hadden ze vega kroketten die absoluut niet probeerde naar vlees te smaken, die waren lekker. Je hebt wel vaak met vegetarische 'vlees' dat ze dat wel probeerde naar vlees te smaken (mij ontgaat compleet het doel) en daar werd het erg chemisch van. Erg jammer want als je niet meer vlees wilt eten, ga dan niet zoeken naar vlees-smakende middellen.. zo hypocriet..

Groenteburgers heb ik altijd al vies gevonden, op een of andere manier zit er ontzettend weinig smaak aan, ben zelf dol op koken en nog gekker van lekker eten. Ben alleen een ontzettende autisch als het gaat om smaken.... en dan is mijn vriend nog erger :smiley: (gelukkig houd hij ook van koken.. zo goed te troffen) Beide nou ja.. ik! wil 1x in de week verplicht gaan kijken naar een compleet goed smaken vegetarisch gerecht zodat we leren wat lekker is, maar ook omdat als je snel wilt kijken naar wat je wilt, je snel op een lap vlees uitkomt omdat je weet welke smaken je wilt, welk gevoel erachter schuilt, welke structuren je die dag wilt. Als we dit zouden gaan doen 1x in de week dan leer je de 'emotie' van dat recept te kennen. En ben je sneller geneigt dat te willen eten (al hebben we beide geleerd dat vega eigelijk gewoon vervangen betekend... en daar moeten we ons nog even overheen zetten)

9. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh bah, vies is dat hè? Ik heb een keer vegetarische cordon-blue's gehad. Jakkie... Er zat ook een flapje in van iets wat dan op heuse achterham moest lijken, zo'n plakje met een chemisch plastic-smaakje dat ook nog heel mooi roze gekleurd was. Net echt :see_no_evil: . Ieeew :-&

Nee, doe mij maar iets wat niet pretendeert vlees te zijn maar gewoon van zichzelf al lekker is! :smile:

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Smaak staat naar mijn mening meestal sterk los van vlees. Vlees is vaak ook maar een product dat gekruid is en bewerkt, dus het is ook op smaak gemaakt. In de meeste gerechten iig. Dus het is niet erg hypocriet natuurlijk. En als de smaak lekker is.. waarom dan niet?

Hoewel het wel erg eng soms is :smile: Mij maakt het niet uit of het naar vlees smaakt. Ik zou niet weten of dat zo is meestal. Mij gaat het meer om de smaak dan.

11. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn zus is ook vegetarisch sinds kort en heeft laatst een vegetarisch kookboek gekregen speciaal voor studenten. Dat betekent dus: niet al te duur en niet al te moeilijk. Misschien moet je zoiets aanschaffen, is ook lekker voor niet-vegetarische mensen hoor.
    En verder heeft ze ook wel eens soja-brokken gekocht en tofu. Verder weet ik het niet precies hihi. Maar wel goed informeren, anders krijg je echt problemen.

Deel Deze Pagina