Vleesvervangers

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door vlekje_lover, 23 jul 2007.

1. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben sins gister vegitarich geworden.
    Maar nu heb ik de vraag wat goede vlees vervangers zijn?

Groetjes,,
    Kelly

Ps.als die hier niet goed staat verplaats hem dan maar

2. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
  3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja, goede vleesvervanger... Ligt er een beetje aan hoe je verder eet.

Als je meestal gewoon aardappelen-groente-vlees(vervanger) wil eten kom je al gauw uit bij de 'echte' vleesvervangers van Valess, Tivall, Vivera, Quorn. De meeste biologische winkels of natuurvoedingswinkels verkopen ook van dit soort dingen maar dan dus biologisch.

Dat soort merken hebben allerlei dingen die je eet zoals je eerder een blinde vink of een karbonaadje at. Er zijn allerlei verschillende: gebaseerd op champignons, soja, groentes, kaas, zuivel enzovoorts. Het is vooral een kwestie van uitproberen wat je zelf lekker vindt. Sommige burgers hebben een groentesmaak, andere smaken heel kruidig en weer andere hebben vlees-smaak-vervangers (dus vegetarische rookworst, vegetarische hamburgers enzovoort). De vleesvervangers heb je niet alleen in een 'lapje', maar ook als 'balletjes' (voor door de spaghettisaus ofzo) of als 'gehakt'.

Verder heb je ook nog tofu/tahoe en andere pure sojaproducten. Die smaken heel anders, de een vind het lekker de ander niet, maar die kun je ook heel makkelijk in roerbakschotels doen enzo.

Zorg dat je het een beetje afwisselt. De meeste van die producten zijn goede vervangers van vlees, maar net zoals niet alle soorten vlees hetzelfde zijn qua voedingswaarde zijn ook alle vleesvervangers anders. Als je bijvoorbeeld dag in dag uit een kaasschijf eet denk ik dat je wat teveel vet binnenkrijgt en te weinig ijzer. Dus gewoon een beetje afwisselen.

Verder kun je de voedingsstoffen uit vlees ook op andere manieren vervangen, dus niet door zo'n echte vegaburger maar op andere manieren. IJzer zit ook in volkorenproducten en groente; vetten kun je uit zuivel en uit noten halen; eiwitten zitten ook in peulvructen, champignons en zuivel; en B-vitamines zitten volop in kaas, melk en andere zuivelproducten.

Maar omdat je 11 bent neem ik aan dat je thuis woont en gewoon met de pot mee wil eten. In dat geval is een vleesvervanger het handigste. Ik zal even kijken of ik plaatjes kan vinden van voorbeeldjes van wat zoal lekker is (oke, smaken verschillen, maar dan heb je al een beetje een idee...).

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo, daar ben ik weer. Dit zijn mijn lievelings-vleesvervangers (van de echte vleesvervangers dan. Ik heb het allerliefste noten en champignons :wink: ):

Maaslander kaasschijf:
    (volgens mij vast niet erg gezond, maar wél lekker :smiley: )

Valess gevulde filet met mediteraan sausje erin:

Quorn gehakt (érg lekker in de pastasaus of in lasagna of overschotels!)

Tivall groenteballetjes:

Vivera Javaanse schijf (lekker pittig!)

Maar het is vooral een kwestie van uitproberen. Gewoon eens het een en ander kopen en kijken wat je lekker vindt. En laat je niet te snel ontmoedigen, sommige vegaburgers zijn zeer jakkie, maar de meeste zijn lekker dus niet meteen bij de pakken neer gaan zitten als je eerste vegetarische maaltijd misschien niet lekker is :smiley: .

5. raymond15

raymond15 Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    vleesvervangers zijn er tegenwoordig zo-veel, en alles is opzich wel goed. Zo-als al werd aangegeven heb je er geen nodig, maar af en toe een stukje bij het eten is wel lekker :stuck_out_tongue_winking_eye:
    zelf vind ik falaffel erg lekker (zo-wel de echte falaffel als de falaffel-burgers en andere varianten), maar ook heb je veel verschillende soorten tofu-burgers. Bij de natuurwinkels vind je vaak vleesvervangers voor op de boterham (hier hebben ze ze ook gewoon bij de supermarkt) en dingen als knakworstjes (vegetarisch maar hier bij de natuurwinkel gelukkig veganistisch) zijn ook wel bij de natuurwinkel te verkrijgen

6. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Raymond en Basch, ik vind het een beetje raar om zomaar te zeggen dat je geen vleesvervanger nodig hebt. Nee, je hoeft inderdaad niet perse een Tivall-schijf ofzo te eten, maar als je het gemiddelde nederlandse dieet volgt (witte boterhammen met hagelslag, en 's avonds aardappelen-groente-vlees) en je blijft precies zo eten maar dan zonder het vlees, dan kom je toch wel wat tekort denk ik (vetten, eiwitten, b-vitamines...).

Dus vervangen moet wel degelijk, alleen hoeft dat niet met zo'n echte vleesvervanger. Peulvruchten, zuivel, noten, champignons, volkorenbrood, groente etcetera kunnen ook vlees vervangen maar dan moet je dat dus wel eten. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend om zo te eten maar lang niet voor iedereen denk ik.

Ik snap wel wat jullie bedoelen, als je gewoon gezond eet kom je niks tekort, maar ik denk dat veel mensen wél wat tekort komen als ze gewoon puur het vlees uit hun menu schrappen.

7. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    En goed opletten met kazen, in kaas zit stremsel (wat uit kalven magen komt) ik heb nog ergens een lijst met welke kazen veilig zijn. Helaas staat er soms op de verpakking niet dat er plantaardige stremsel inzit erg lastig dus.

Maar kijk vooral naar wat lekker is ipv alleen maar vervangend, en laat je ouders recepten zien die vega zijn zonder dat het een gerecht is waar het vlees is weg gelaten (wat ik snel het probleem vind bij vegetarisch eten... ze vervangen een ingredient ipv een compleet nieuw recept te bedenken)

zelf ben ik jaren lang vegetarisch geweest :smile: heb nog tonnen aan boeken liggen die ik eigelijk nooit gebruikte (zie boven genoemde reden, ze vervangen een complete smaak! dat is zooo niet acceptabel)

Wel vind ik en zeker omdat je nog maar 11 bent dat je heel goed moet uitkijken met wat je doet omdat je nog in de groei bent, ik weet dat ik door te zeggen 'vlees ben je nodig' veel mensen op mijn dak krijg, maar niks voor niks zijn er vlees vervangers en moet je je eetpatroon aanpassen. Laat je goed informeren, een meid die ik ken is goed ziek geweest van haar veganistische levenswijze (zware vitamine/mineralen gebrek) Dus weet wat je doet, en kijk samen met je ouders wat je het beste doen kunt.

Ow, de lekkerste vleesvervanger (ik blijf het een stom woord vinden) zijn die van de AH :smiley::smiley: die zijn echt heerlijk!

8. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankjullie wel.
    Ik at vroeger altijd smiddags al een zelf gemaakt slaatje.
    Ik gaa probeeren dat nu ook smorgens te doen ofzo.
    volgens mij kan ik wel wat vlees vervangers vinden in de delaize of zo.

9. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee ellie,

Als je het goede NL dieet volgt zoals 'voorgeschreven' volgens dietisten etc. dan kan je vlees gewoon weglaten en heb je niets anders extra's nodig. Iedereen denkt altijd dat als je vlees weg laat je direct in een vrije val terecht komt.

Maar er vanuitgaand dat ellie een gemiddeld dieet volgt (weinig fruit, niet veel groente e.d.), dan is het wel nodig om dingen extra te nemen. En in diverse posts is al genoeg gezegd over peulvruchten, noten, groene groentes (broccoli e.d. voor ijzer), bij ijzer iets met vitamine c nemen (bv. sinaasappelsap) e.d.

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan moet je de producten van Viana, Provamel en Redwood uit de natuurwinkel eens proberen :smile:

11. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar dat is toch precies wat ik ook bedoelde?! Als je gezond eet hoef je geen vervangers te gebruiken; in een gezond dieet is vlees niet noodzakelijk.

Maar om daarom meteen tegen iemand (waarvan je niet weet wat-ie verder eet) te zeggen 'je hoeft geen vervangers te eten' dat vind ik een beetje riskant, zeker tegen iemand die nog volop in de groei is! Ik heb zo'n vermoeden dat de gemiddelde nederlander namelijk niet genoeg volkoren producten, peulvruchten, groenten, fruit, noten enzovoorts eet om vlees zomaar weg te kunnen laten.

Die dingen van Viana en Redwood enzo, wat is dat en waar smaakt het naar? Zou het best eens willen proberen maar wil eerst inschatten of ik denk dat ik het lust :stuck_out_tongue_winking_eye: ...

12. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik eet anders veel fruit en groenten enzo.
    's Avonds eet ik altijd een meloen f zo..

13. Dark_wolf

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Is dat alles dat je eet 's avonds, 1 meloen? :O
    Ik de grote delhaize vind je zeker wel vegi-producten. Mijn broer en zus zijn vegi (nah mn zus eet nog vis, mn broer niet). Thuis worden er het meesten groentenburgers, groentenballetjes en gehakt (voor de spaghettisaus) gegeten.

14. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok.. dan begreep ik het verkeerd. Ik benadruk altijd een gezond dieet en noem dan altijd bij dat de persoon waarschijnlijk niet zo eet :smile:

Zelfs met vlees komen veel tekorten voor. Men eet idd heel slecht. Veel ouders geven hun kinderen standaard supplementen/vitaminepillen.

Redwood heeft o.a. boterhamworst die precies zo smaakt als ik me kan herinneren van vroeger, heeft vis filets of vissticks die naar vis smaken (aldus de mensen die het lekker vinden :smile:).. ok.. niet helemaal precies..maar wel dicht in de buurt. Zie hier voor overzicht: http://www.redwoodfoods.co.uk/

En Viana is een fabrikant die ook allerlei burgers e.d. maakt. In NL is het assortiment nog wat beperkter, maar wel groeiender. In steeds meer natuurwinkels te krijgen. Zie http://www.viana.de
    Ik vind ze zeer lekker. Ook lekker zijn producten van Healthy Planet:
    http://www.udea.nl/html/assortiment/veg ... planet.htm

En in natuurwinkel ook producten, waaronder worstjes (tofu wieners), van Taifun te vinden. OOk zeer lekker :smile: Zie: http://www.taifun-tofu.de/

:smile:

15. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik eet overdag meestal nog een appel en smiddags maak ik een slaatje van slaa komkommer tomaat augurk wortels en dan nog een sousje.

16. Dark_wolf

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En that's it? Geen gewone maaltijd?? Ik bedoel aardappelen, pasta, rijst,...?

17. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Oeh, die dingen van Viana zien er lekker uit. Misschien toch maar eens even naar de natuurwinkel deze week :stuck_out_tongue_winking_eye: !

18. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk wel s'ochtens gewoon boterhammen en savonds aardappelen enzo.
    Maar ik heb volgens mij een probleem,, aleen mijn moeder weet dat ik vegi ben en mijn vader nied mijn moeder zij dat ik het maar gewoon moest verbergen.Omdat mijn vader het niet goed vind.Maar nu gaan we op rijs en dan gat het wel opvallen dat ik geen vlees eet...

19. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit zou ik toch voor jullie op reis gaan proberen op te lossen. Misschien kun je je vader duidelijk uitleggen waarom je liever geen vlees eet, en dat je met gezond eten en/of vleesvervangers ook echt niks tekort komt qua voedingsstoffen?

Ik vind zoiets eigenlijk niet iets dat je moet verbergen (maar goed dat moeten jullie zelf weten natuurlijk :wink: ), het gaat toch opvallen en het lijkt me niet leuk als er op vakantie spanningen ofzo door ontstaan.

Weet je ook waarom je vader het niet goed vindt? Vindt hij het onzin, is hij bang dat je voedingsstoffen tekort komt, vindt hij het teveel gedoe om apart eten te koken voor jou?

20. Dark_wolf

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom zou je vader het niet goed vinden? Is toch niks mis mee? Zoveel maakt het niet uit hoor, je ouders eten vlees en jij eet een burger. Moet er wel 1 pan meer op het vuur staan ofwel bakken ze eerst jou burger en nadien in dezelfde pan hun vlees. Verbergen daar bereik je niks mee :smile:

Deel Deze Pagina