veulen kopen

Discussie in 'Paarden' gestart door dami, 24 aug 2009.

1. dami

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    wij zouden graag in het voorjaar een veulen kopen,we volgen met zen 4 rijlessen(mama papa en 2 dochtersvan 7 en 8 jaar) daar wij nog niet heel veel over paarden weten willen we hier ons verder in verdiepen heeft iemand tips over boeken,... waarin we nuttige informatie vinden. we lezen ook vaak dat het beter is 2 veulens te houden dan 1 is dit waar;
    en waar vinden we wat we allemaal nodig hebben voor een veulen

2. dami

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Persoonlijk zou ik voor een beleerd paard gaan waar je direct wat aan hebt. Zo te lezen weten jullie nog niet zoveel van paarden, en juist dan is het verstandiger om voor een paard te gaan die al het één en ander kent. Veulens opvoeden is niet iets wat lichtelijk genomen moet worden en vereist wel enige kennis van paarden.

4. dami

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    we dachten aan een veulen omdat we denken dat het dan van kleins af aan onze kindjes went en andersom ook,we kennen inderdaad heel weinig van paarden we hopen wel door boeken te lezen er toch iets meer van te weten te komen.

5. Pluko

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik sluit me aan bij het antwoord van Trice
    neem geen veulen als je zelf nog niet ervaren bent
    het is een hele verantwoording en vraagt veel inzicht en ervaring een veulen
    neem een volwassen volledig beleerd paard
    en denk eens aan een koudbloed die zijn rustig qua karakter
    en daarbij moet het ook nog eens klikken tussen jullie en het paard
    ik wens jullie succes met de zoektocht

greetz An

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Bij een veulen doe je heel gauw iets verkeerd en dat wordt het voor de rest van zijn leven een 'moeilijk' paard. Met een reeds beleerd paard kan nog steeds vanalles mis gaan, maar als je begeleid wordt door een goede instructeur kunnen jullie er heel lang heel veel plezier mee gaan hebben :ok:

Willen jullie het paard in stalling gaan zetten bij een manege, of komt het in een stal aan huis? In het laatste geval lijkt een combinatie van kinderpony + rijpaard het handigst aangezien paarden nooit alleen willen wonen en jullie zo alle 4 kunnen rijden.

7. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou in dit geval de aanschaf van een veulen echt afraden.

De voornaamste redenen zijn hierboven al genoemd. Zelfs al zou je je goed inlezen, heb je nog niet de ervaring die wel nodig is bij het houden en grootbrengen van een jong paard. Je wilt graag een veulen zodat het went aan de kinderen? Er zijn zat kindvriendelijke volwassen paarden te vinden hoor! :wink: Die zijn een stuk stabieler in de omgang dan jonge paarden. Voor het kinderaspect hoef je dus echt niet persé voor een veulen te kiezen, integendeel. Gezien het feit dat het de bedoeling is dat er jonge kinderen mee omgaan, is een kindvriendelijk volwassen paard relatief(!) veiliger dan een veulen. Daarnaast onbreekt dus ook de broodnodige praktijkervaring met (jonge) paarden waardoor ik adviseer om op zoek te gaan naar een volwassen en kindvriendelijk rijpaard waar het hele gezin plezier van kan hebben en af te zien van de aanschaf van een veulen. Ik ben benieuwd naar jullie beslissing!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. __melissa
    Reacties:
    6
    Weergaven:
    3.769
  2. elke verkoelen
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    2.378