Verzorging voskonijnen

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Chaan, 11 mei 2008.

1. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal,

Wat voor soort borstel/kam kun je het beste aanschaven voor de verzorging van een voskonijntje?
    Ik heb er op internet al verschillende zien staan, zoals zachte/harde, met pinnen/zonder pinnen.
    Welke kan ik het beste nemen?

En wat voor speelgoed is aan te raden? Op fretten.nl heb ik al een hoop speelgoed gevonden, maar wat is nu over het algemeen geschikt en veilig speelgoed voor een konijn?

Is het daarnaast handig om zo'n Chinchiller (zo'n marmere plaat die verkoeling bied) aan te schaffen, of werkt een flesje met bevroren/gekoeld water net zo goed?
    Of zijn er nog andere dingen waardoor je het koeler kunt maken?

Hebben jullie nog tips of adviezen wat betreft de verzorging van een konijntje?

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden, alvast bedankt.

Groetjes Chantal

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Chantal! :wave:

Even puntsgewijs:
    * Ik heb zelf geen voskonijn, maar wel een pluizig / ietwat langharig uitgevallen kruising... Ik gebruik twee borsteltjes: een rubberen ding met zachte pinnetjes voor normaal, en een zacht haren borsteltje voor tijdens de rui. Maar als je nijn méér of langere pluizige haren heeft kan het best zijn dat je een ander borsteltje nodig hebt. Mijn konijn heeft liever dat rubberen borsteltje (maar in de rui werkt-ie niet goed genoeg), maar mijn langharige cavia zet het al op een krijsen als ik maar in de buurt kom met dat ding, die heeft weer liever een gewoon zacht borsteltje. Denk dat het dus een beetje uitproberen is wat je zelf én het konijn prettig vinden. Zolang je maar zorgt dat de haren niet gaan klitten is elk borsteltje oke.

* Wat voor speelgoed ze leuk vinden verschilt erg per konijn. Iets om mee te gooien (prop krantenpapier, balletje, klein 'flosje' voor honden) of iets om aan te knagen (wc-rolletjes, alles van niet-giftig hout of bijv wilgentakjes) valt meestal wel in de smaak. Een stuk krant of een oud telefoonboek om uit elkaar te scheuren vinden veel konijnen ook helemaal geweldig, maar het geeft wel veel rommel en je moet goed opletten dat ze er niet teveel van opeten.

* Die chinchiller heb ik ook wel eens gezien, en me afgevraagd of dat geschikt is. Ik denk zelf dat een koude fles net zo goed werkt, maar misschien heeft iemand anders echt ervaring met de ChinChiller bij konijnen?

Algemene tips:
    * Overweeg twee nijnente nemen ipv één, veel gezelliger! Hier op het forum kun je daarover al veel vinden. De beste combi is een gecastreerd mannetje met een vrouwtje.

* Anders dan veel fabrikanten van diervoer beweren is het hoofdvoer van konijnen hooi. Hooi, hooi, hooi en nog eens hooi, zoveel ze opkunnen. Ook verse groentjes (bijv andijvie, witlof, wortelloof, winterpeen, peterselie) zijn er goed. Van het droogvoer (liefst biks ipv gemengd voer; in biks zit veel minder suiker, zetmeel en andere stoffen die helemaal niet goed zijn voor een konijn) heeft een konijn maar heel weinig nodig, één tot twee eetlepels per dag zijn voor een gemiddeld konijn al genoeg.

Als je nog meer vragen hebt horen we het wel! Heb je je voskonijntje al aangeschaft of ben je erover aan het denken?

3. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Ellie,

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Ik heb afgelopen zaterdag Phoxy (zo heet ie) aangeschaft.
    En ik heb al op heel veel sites gelezen dat 2 beter is dan 1, maar dan heb ik waarschijnlijk al een te kleine kooi gekocht (de kooi is 120x45x70).
    Ik denk dat niet je er hier 2 in kunt houden.

Welk merk verkoopt Biks? Ik heb namelijk nu nog Junior voer en dat zou hij moeten krijgen tot dat hij 12 weken is.

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Of 120x70 groot genoeg is voor 2 hangt een beetje af van hoe groot ze worden (weet even niet precies hoe groot een voskonijn ook alweer wordt :blush: ) en of ze veel mogen loslopen. Ik heb een dwerg en een middenmaatje in een hok van 120x60, maar daarbij mogen ze wel veel loslopen.

Biks is droogvoer dat uit allemaal dezelfde (bruingroene) brokjes bestaat. Gemengd voer bevat daarnaast ook gekleurde brokjes en vaak ook granen en zaden. Allemaal overbodig voor een konijn en zelfs ongezond omdat er veel vet en zetmeel enzo in zitten. Daarom kun je beter biks kopen. Biks heb je van allerlei merken. De beste zijn die van Science Selective (en volgens mijn dierenarts Bunny Basics maar die is bijna nergens te koop) maar ik moet zeggen dat ik zelf meestal huismerk-biksjes heb. Sowieso hoeven ze als ze eenmaal volwassen zijn maar weinig droogvoer: één tot twee eetlepels (of bijv een klein eierdopje) per konijn per dag is al genoeg! Zo lang ze nog in de groei zijn mogen ze meer krijgen.

Je zou dan bijvoorbeeld tot 12 weken junior-voer kunnen geven, en daarna overstappen op dagelijks een kleine hoeveelheid biksjes. Dat juniorvoer is gemengd voer denk ik he? Dan zal hij in eerste instantie niet blij zijn met biks :wink: en kun je het beter eerst mengen met naar verhouding steeds meer biksjes zodat hij qua smaak en qua spijsvertering aan het nieuwe voer kan wennen.

Had je ook al nagedacht over inentingen? Konijnen kun je laten inenten tegen Myxomatose en Viraal Hemorhagisch Syndroom, twee nare konijnenziektes waarvoor geen behandeling bestaat. De inenting biedt geen 100% garantie dat je nijn het dan niet krijgt, maar verkleint de kans wel héél erg, en als ze het alsnog krijgen verloopt de ziekte doorgaans minder ernstig. De inentingen mogen vanaf een week of 8 (even navragen bij de dierenarts) gegeven worden en moeten 1 of 2 keer per jaar herhaald worden. Dat 1 danwel 2 keer per jaar daar is men nog niet helemaal over uit, je kunt het beste even informeren bij je dierenarts wat in jouw regio gebruikelijk is (mede afhankelijk van hoeveel de ziektes daar voorkomen). Veel dierenartsen organiseren in het voor- en najaar speciale konijnenspreekuren waarop je je konijn tegen gereduceerd tarief kunt laten inenten. Die heb je nu gemist, je zou even kunnen vragen wat beter is: nu alsnog laten enten, of wachten tot de najaarsronde. Áls je uberhaupt wil laten inenten natuurlijk, maar dat raad ik toch wel aan.

Veel plezier met Phoxy! :ok: Als je foto's van hem hebt zien we die natuurlijk graaaaaag! :cupid:

5. Chaan

Lid geworden:
    30 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Ik heb naast een hok ook nog een ren waarin ze wel regelmatig kunnen loslopen.
    Een voskonijntje is een konijn wat een middelgroot ras is, dus mss zou ik daarnaast evt. nog een dwergje kunnen nemen. Maar goed, dan moet hij wel eerst gecastreerd worden en dat kan pas vanaf een mnd of 5/6, toch?

Ik wil hem zeker laten inenten, dus ik wou morgen contact opnemen met mijn dierenarts of hoe en wanneer. Hij is nu bijna 8 weken, dus in principe zou ik hem dan nog met deze ronde kunnen mee laten enten.

Het voer wat hij nu krijgt is inderdaad gemengd voer, maar zou ik nu dan al kunnen beginnen met wat kleine hoeveelheden Biks te kunnen geven? Of beter wachten tot hij daadwerkelijk 12 weken is?

En groenvoer? mag hij dat nu ook al hebben? Ik had ergens op internet gelezen dat het beter was om daar mee te wachten tot hij 12 weken was, ivm het darmenstelsel etc.

Ik zal proberen vandaag nog wat foto's te maken, maar anders komen ze zeker deze week nog :wink:.

6. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ik heb zelf een lion laplop met langeharen
    en heb gewoon een niet teharde en niet tezachte kam en alles gaat goed

Laden...

Deel Deze Pagina