Verschil bij:Shi tzu, Boomer of Lhasa Apso

Discussie in 'Honden' gestart door Rosalba, 3 sep 2010.

1. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een pup.
    En de leukste hondjes vind ik:
    Boomer, Lhasa Apso en een Shi Tzu.
    Nu vind ik ze alleen zo erg op elkaar lijken, ua uiterlijk.....
    Tuurlijk kan je ze trimmen en een eigen uiterlijk geven maar...
    Wat zijn precies de verschillen in karakter en alleen blijven en tegenover andere honden?

Weet iemand dit en kan die mij advies geven?
    Of heb je nog andere tips?
    En zijn er goede fokkers in Noord holland voor deze hondjes?

Alvast bedankt. :smiley:

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    'Boomer' is geen ras. Het is een verzamel naam voor kruisingen die toevallig klein zijn, lang(er) haar hebben en meestal wat verschillende kleurtjes bij hebben.

3. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Okee.... en uit welke soorten rassen zijn Bommers dan?
    Ik dacht ergens te lezen de soorten die ik hierboven heb genoemd.....

Ok wat is dan het verschil tussen een Ljasa apso en een Shi tzu ?

4. wandelmetjehond

Lid geworden:
    22 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Lhasa Apso is wat forser dacht ik. Ik denk dat het verder qua karakter allemaal wel aardig overeenkomt. Een boomertje is meestal een kruising van de kleine langharige hondjes zoals de Shitzu en maltezer. Over de overige karaktereigenschappen kan ik helaas weinig zeggen. Ik denk dat dat helemaal aan de hond zelf ligt en aan de opvoeding.

5. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok bedankt :smiley:

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Lasa max. 25cm, langharig, komt uit Tibet, veel energie, geen blaffers maar kunnen goed waken, is wat eigenzinnig maar leert snel, verhaart niet overmatig maar wekelijkse borstelbeurt is een must.

Shi Tzu max.27 cm, langharig, komt uit Tibet, veel energie, geen blaffer maar is niet graag allen, kunnen goed waken, zijn allert, is wat eigenzinnig, dagelijkse borstelbeurt is een must.

Ze verschillen dus niet zo veel. Al zijn ze beiden wèl langharig wat een verzorging vraagt waar veel mensen gewoon zelfs niet aan beginnen of laat staan volhouden. En als je hem toch zoekt te laten 'trimmen' in 1 of ander kapsel dat eigenlijk zijn ras afbreuk doet zou ik persoonlijk voor een korter harig hondje gaan.

7. wandelmetjehond

Lid geworden:
    22 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Mm, wij kregen wel eens een lhasa in de winkel die was vrij fors, verder ken ik er niet zo veel. Misschien was die een beetje aan de grote kant. :back:

8. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil toch wel zo'n soort en ga zeker geen lang haar nemen, vind ik echt lelijk!
    Nee, hij word dan getrimt met half lang/kort haar :smile:
    Veel beter.
    Bedankt voor de info. :smile:

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Oh, maar van die kleine rassen lopen er -tig rond die niet aan de standaardeisen voldoen. Veel van die rassen (lasa, shi, maltezer, west highland, etc) zijn compleet kapot gefokt met tonnen afwijkingen tot gevolg. Daarom niet minder lief, maar soms zie je bijvoorbeeld een kortbenige witte hond rondlopen met de krullen van een poedel en dan durft men dat een Maltezer noemen. Daarom niet minder leuk of lief of weet ik veel wat, maar een maltezer is het niet.
    Als het alleen over grootte gaat, heb ik er persoonlijk wel geen problemen mee, zolang het maar voor de rest raszuiver is als men het hondje als zodanig bestempeld.

Vind je echt lelijk? Zou je dan niet voor een ander kortharig klein ras gaan? Je selecteert een ras op uiterlijk maar vindt zijn uiterlijk zoals hij moet zijn niet mooi. Kies dan iets anders, want bij langharige honden die niet de vacht verzorging krijgen die ze nodig hebben maak je gewoon het haar kapot door het te laten scheren. Wat eeuwig zonde is. Ik vind dat zoiets als een langharige herder kaalscheren, da's gewoon stom. Had dan gewoon een kortharige herder gekozen.

10. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik bedoel deze:

Zo vind ik hem heel erg mooi.

Zo:

Zo vind ik hem niet mooi, veel ste lang haar....

Maar misschien word het wel een Golden retriever....
    Ga me op beide rassen inlezen :smiley:

11. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar zo hoort hij wel, zelfs eigenlijk met nog langer haar :wink: .

Heb je eigenlijk al een rond gepiept naar kleine hondrasjes met korter haar? Daar zitten ook héle leuke tussen hoor. Met vergelijkbare karaktertjes als de Shi Tzu. En toch ga je daar niet zo veel vachtverzorging aan hebben als aan een langharige, want ook al doen mensen hem soms helemaal kort... het groeit weer en dan moet die vacht toch dagelijks onderhouden worden. Bij korterharige is de verzorging natuurlijk een stuk gemakkelijker. + Als het niet langer groeit zit je ook niet met 'moet naar trimmer moet ècht naar trimmer moet dringend naar trimmer' :wink: .

12. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik ben hel internet aan het afstruinen naar kleine hondjes....
    Alleen lastige is:
    Mijn vriend wilt graag een Rottweiler....of een Golden...
    Golden vind ik ook leuk, maar ben bang dat hij te groot is voor ons huis...
    Maar blijf de Boomer (Shi tzu/Lhasa) leuk vinden....
    Als ik foto's zie op google.....zulke leukerds :smile:
    Maar ik ga natuurlijk nog even verder kijken.
    En misschien alvast kijken naar spulletjes....zoals speeltjes,bench, riem, halsband etc :smiley:

13. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je echt zo op van die 'Boomers' valt... struin dan inderdaad regelmatig het net af. Het zijn kruisingen die (in geld) niks waard zijn. Zo kun je wel voor een heel zacht prijsje een leuk hondje op de kop tikken. Alleen.... denk dan wel dat de ouders compleet niet getest zijn op erfelijke ziektes, de jonkies meestal niet de entingen en ontworming hebben gehad die ze moeten hebben en je dus wèl veel miserie met je pup kàn hebben. Hoeft niet, maar kàn wel en dan heb je wel geen enkele garantie.

Rottweiler/goldie of Shi Tzu/Lhasa... klein verschilletje in grote en karakter. Denk wel, grote hebben hopen meer voeding nodig. Opvoeding en verzorging is het zelfde maar qua voeding scheelt het je dus nogal een pak in prijs. :wink:

14. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Nou mijn vriend ziet af vd rottweiler, mede omdat ikzelf daar niet zo'n fan van ben.
    Dus als gulden middenweg vond hij de Golden een goede optie.
    Die vinden we beide erg leuk!
    Alleen ik blijf een Boomertje ook erg leuk vinden.
    Omdat hij klein is, dus handiger mee te nemen overal naartoe.
    Beter in ons nieuwe huis past.....dan bedoel ik voor hem is het huis groter dan als je een grote hond hebt.....snap je.?

Ik heb gisteravond naar allerlei Boomers gekeken, maar de prijzen liggen toch zo rond de 275 a 325 euro, hoe kan dat dan?
    Als ze helemaal geen stamboom of iets hebben?
    Er staat wel vaak dat ze geënt en ontwormt zijn en gekeurd door een Dierenarts.....en daarom oa die prijzen vragen.
    Maar naar mijn weten is enten en ontwormen een kostenplaatje van hoogstens 50 a 60 euro.....of heb ik dat mis?

Ook zag ik een website van Puppy kennel:
    http://www.puppykennel.nl/
    Van deze website schrok ik wel, ze tonen die beestje zo alsof het een tas is die je koopt.
    Er staan er zoveel op, dat kan toch nooit???? :wink:
    Er staat totaal niet bij hoe en wat omtrent het dier, alleen waar hij is en of hij geschipt, geënt en ontwormd is etc....
    Is dit wel een betrouwbaar iets? Volgens mij totaal niet.....vinden jullie?

Misschien beter via hondenmarktplaats kijken of de gewone Marktplaats...
    Waar hebben jullie je hondje vandaan?

Groetjes,
    Roos

15. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, heb je niet mis. Meestal kost een visite + inenting + ontworming rond de 50 euro, voor een booster (herhalings inenting) zo rond de 35-40 euro. Rabies inbegrepen komt die weer rond de 50-60.
    Màààààrrrr... puppies kosten geld nog voor ze 8 weken zijn. Er moet dus ook eten in gestoken worden. Hopenlijk natuurlijk goede verse voeding. Daarboven nog zal een toegewijdt gezin 24/24 per dag klaarstaan voor de kleine puppers. Vind ik dus NIET meer dan normaal dat ze voor alle goede zorgen op die diertjes iets mogen verdienen.

By the way, als je een 'gewone' stamboompup (van niet allround kampioen ouders) koopt zit je al snel tussen de 600 en de 1000€. Zo'n 300€ voor een 'oops'pup die volledig ingeent, ontwormd en naar behoren verzorgt is, is dus een koopke.

Meiske, koopt u noooooit, never, nie nie NOOIT een pup bij zo'n broodf@cker gelijk diene puppykennel. Dat is vragen om miserie, zieke puppies, puppies met gedragsstoornissen, aangeboren afwijkingen, en noem het maar op. Pups horen lekker veilig en warm bij mama ze zitten. In een beschutte plaats. Ze horen gesocializeerd te worden nog VOOR hij 8 weken is en naar zijn nieuwe baasje gaat. Doe het niet, niet bij zo'n puppiefabriek. Daar komt niks goeds vandaan, maar dan ook he-le-maal niks.

Enkel rechtstreeks van de fokker, met stamboom uit de lijnen die ik wou. Maar ik wil persé "mijn" ras, ik wil persé weten wàt erin zit (door paps en mams), ik wil persé een goede hond waar ik mee kan werken.
    Heb je niet zo'n hoge eisen? Kijk dan gewoon op kapaza, of marktplaats of de streekkrant, en kijk uit naar een gezin dat toevallig een nestje heeft. Er zijn genoeg liefhebbers die eens een nestje willen fokken. Maar ik ben stellig pro- èchtefokker. Omdat je dan wéét wat je in huis haald, de fokker je kan vertellen welke pup met zijn eigen karaktertje bij JOU past, èn je garantie hebt.

16. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Eerlijk gezegd vind ik het toch een schande:

De "hondenzoekster" wil een hond die:
    1) er leuk uitziet. Qua karakter doet het er precies niet toe, zolang de hond er maar leuk uitziet is het voldoende.

What te f*ck?! Ga je nou een dier aanschaffen puur omdat je vind dat ie er leuk uitziet?! Doen de behoeften van het dier er dan niet toe? En het karakter?!
    Sure, op een moment vraag je het verschil tussen x-ras en x-ras, gewoon omdat je niet kan kiezen tussen die 2.
    Maar ALS je al een hond aanschaft moet je eigenlijk eerst kijken wat je hem/haar kan bieden en dan op basis van dat een keuze van ras maken. Dan kun je eventueel nog "de leukste" van het nest nemen.

2) een hond die liefst nog zo goedkoop mogelijk weg gegeven wordt.

??? Kun je al geen 300 euro neertellen voor een hond?! Of heb je dat er niet voor over?! Forget it dan maar.
    Hoeveel denk je dat een sterilisatie kost?
    Als je al geen geld wil uitgeven aan de aanschaf alleen al, dan hou ik mijn hart vast voor het geval het beesje iets aan de hand krijgt.

En vergeet ook niet dat je die hond zult hebben voor de komende 10-15 (en soms wel 20 jaar)!
    Als die "leukerd" er na verloop van tijd niet meer zo leuk uitziet, minder komt fletsen, andere behoeftes heeft en bvb niet meer zo fit is om overal mee "naartoegesleurd" te worden... ben je dan nog bereid om hieraan te beantwoorden?

Ja zeker je hebt wel nagedacht over een hond, maar dan vooral over de leuke dingen eraan.
    Je wil gewoon graag een beesje dat er lief en leuk uitziet zodat jij er je plezier aan beleeft, maar vergeet aub de noden van het dier zelf niet!

Kan het hondje trouwens ook terecht als je weg bent op vakantie?
    Moet hij/zij 8u/dag alleen thuis zitten als jullie werken zijn?
    Misschien wordt ie dan ook nog in een bench gepropt omdat je geen tijd/zin hebt om moeite te doen om hem zindelijk te maken, of gewoon omdat je simpelweg te vies bent om eens een rolletje poep op te rapen.

Je kunt nu zeggen van me wat je wil, maar zoals het hierboven allemaal staat, heeft de hondenzoekster toch niet over veel nagedacht.
    Je hoort alleen maar de leuke dingen naar boven komen.

Vaak belanden zulke hondjes in het asiel of worden ze na een tijdje niet meer bekeken (vooral wanneer het "leuke" eraf is).

Jammer dat er geen testen moeten afgelegd worden vooraleer je een dier in huis haalt. Jij zou DIK gebuisd zijn!

17. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heej,
    Ja daar heb je gelijk in.(Diesel)
    De kosten en gewoon het verzorgen van de pup en het een sociale pup en zindelijk maken.
    Geef je gelijk.
    Dan word het gewoon sparen....
    naja heb t nu wel, maar toch.
    Ga me eerst op nog meer dingen goed inlezen.

Ik zit al op Marktplaats te kijken en een hondenmarktplaats.
    En we zitten ook te denken aan een hondje uit het asiel....die een 2e kans te geven.....

Naja vanavond maar weer even op internet kijken, vandaag schoonmaakdag....*zucht* :smile:

Dank jewel voor je bericht. :ok:

@ Tieske:
    Ik weet niet wat jou mankeert :raised_hand: Maar ik weet dondersgoed wat ik doe als ik een hondje neem
    Ik werk bij de Dierenambulance dus maak van alles mee met honden.
    En nee het beestje zit niet alleen thuis, want ik zit in de ziektewet en werk maar 2 halve dagen(lees4uur) per week bij de ambulance, voor e rest ben ik volledig thuis.
    De hond gaat mee op vakantie!!!!
    Ik ga al jaren naar een camping in Bedoin/Frankrijk waar honden zijn toegestaan en wil juis dat ie meegaat.
    Trouwens..... het is gewoon normaal om je aan te passen aan de hond, vind ik.
    Mijn meeste vrienden hebben dieren en vinden het niet erg als er een hond mee komt....
    En als het een enkele keer niet kan, dan blijf ik een uurtje of hoogtens 2 uur weg.....langer niet.
    Het kostenplaatje......tuurlijk heb ik 300 euro ervoor over, maar het forum staat toch VRIJ om dingen te vragen, waarom er zoveel kosten worden gevraagd..... :mask: :eyes:
    Of moet je meteen een expert in honden zijn, zodat je niks meer mag vragen????? beetje raar.
    De kosten van sterilisatie die kan ik vergoed krijgen, OMDAT ik bij de dierenambulance werk krijg ik korting met veel.
    En ik sluit zo ie zo een verekering af als we de hond hebben.
    En we hebben een potje voor al onze dieren mochten die iets krijgen.

Maar ik moet eerlijk zeggen: Ik erger me dood aan jouw instelling!!!!!
    Vragen staat vrij op een forum.
    Je kent mij niet eens... en je hebt een oordeel klaarstaan alsof ik of andere idioot ben die zomaar een hond wilt aanschaffen....
    Ik probeer mij zo goed mogelijk in te lezen op het forum en wil dan alles tegen elkaar afwegen....of het verstandig is om een hondje te nemen.
    Of hij/zij nu jong of oud is... en dier neem je voor je hele leven....dus ik kijk echt niet alleen hoe hij eruit ziet...
    Ook als hij 10 is en moeilijk loopt of er minder “leuk” uitizet, zal ik gek op hem zijn.....het is toch je hond.....

Ga ff lekker ergens anders heen op t forum en laat mij met rust....
    Dank jewel

18. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb trouwens allang al naar het karakter van de hondjes gekeken en DAAROM spreekt een Boomer mij ook aan....
    Verder ga ik er geen woorden aan vuil maken...
    Je probeert een zieke sfeer te brengen hier op het forum en dat is niet iets wat ik pik.
    Dus laat voortaan een topic van mij lekker voorbij gaan.

19. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Tieske toch :eyes: .... Ze HEEFT helemaal geen hondje en is erover aan't neuzen en info aan't vragen. Ze had geen benul wat een pup in aanschaf kost, ze heeft NERGENS gezegd dat ze persé zo goedkoop mogelijk een pupje wil. Ze wilde alleen weten wààrom een pupje meestal zo veel geld kost. Ze heeft NERGENS gezegd dat ze geen 300€ kan betalen, dat maak JIJ ervan.
    Tieske ik weet niet hoe jij er financieel voor zit, WIL ik ook niet weten, maar als ik 1000€ voor een pup neer moet tellen die ik persé wil hebben dan is dat no problem. Omdat ik van te voren weet wanneer pupmans wordt geboren. EN omdat ik weet wat de prijzen zijn van een goede pup waar mee gewerkt kan worden.

Stamboom werkhonden vergelijken met huis/tuin/keuken hondjes is appels met peren vergelijken. Sommige van mijn vogels gaan hier weg aan 150€ PER STUK. Ze zijn echter soms ook te koop bij een winkel maar aan een tiende van de prijs. Maar de mijne leveren wèl kampioenen.
    Klein verschilleke, maar als men niks vraagt LEERT men ook niks :stuck_out_tongue_winking_eye: .
    Tjèn, da's straf :confused: , ze IS toch vragen aan't stellen? Geef ze effe de kans om de info te verwerken. Want dit van je, op DEZE manier heeft ze niet verdient. :thumbsdown:

Als je geen eisen hebt aan een hond (dus er niet mee wilt werken, etc) zou ik zeggen==> DOEN :ok: . Je redt letterlijk een hondenleven, het asiel kan je (meestal) een hoop info geven over de hond, zitten soms ook pups tussen, de aanschaf prijs is natuurlijk een stuk minder, kun je wèl een al zindelijke en sociale hond uitkiezen, maar.... heeft hondje wel nèt als een pup een 'aanpassings' periode nodig. Daarna kunnen het wèl ook hele aanhankelijk en dankbare honden worden :wink: .

Oh en by the way, Tieske?
    Dat doen we vroeg of laat ALLEMAAL! :smiling_imp: ..... De EERSTE die zegt dat dat niet zo is een dikke vette leugenaar in mijn ogen.
    Ik zelf selecteer eerst op werkeigenschappen, dan karakter maar dan kijk ik TOCH naar uiterlijk. Daarom heb ik Groenendaelers en geen Mechel, Terveuren of Laken. Omdat ik de Groenendaeler zijn uiterlijk zo verdomd mooi en mooier dan de andere 3 vindt.
    En zelfs de meeste eigengereide, die zich wereldverbeteraar en dikste dierenvriend noemt en enkel hondjes uit het asiel gaat halen kijkt NOG naar uiterlijk. Want welk hondje neemt hij mee? Het hondje dat hij vond dat hem het meeste aansprak. Never the less is dàt wat ons aansprak toevallig wel IETS in het voorkomen en uiterlijk van het hondje :wink: .

20. Rosalba

Lid geworden:
    7 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Diesel,

Heel erg bedankt voor je steun en bericht :ok: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Inderdaad, ik heb al me hele leven lang dieren, cavia's, konijnen, hamsters, gerbils....en allen hebben een mooi en goed leven gehad bij mij.
    En sommige hebben dat nog steeds, die er nog zijn :wink: :smile:
    Nu heb ik het geluk dat mijn vriend net zo gek is op dieren als ik.
    En omdat we allebei een hondje willen, maar nog nooit echt 1 hebben gehad, willen we ons goed inlezen en alles tegenover elkaar afwegen.
    En tjaa..een forum = bedoelt om vragen te stellen en van te leren.

Natuurlijk kijk je naar het uiterlijk van een hondje, maar niet alleen dat.
    Is het hondje speels, zijn de oogjes schoon, komt het hondje naar je toe, wat zijn de karakter eigenschappen van een bepaald soort ras....
    In mijn omgeving hebben 3 mensen een boomer en die heb ik al vaak meegemaakt, vandaar dat ik ook weet, Dit is echt een hondje voor ons.
    Want die mensen hebben zulke leuke hondjes en zijn lief en blaffen niet veel en 1 ervan is onwije lief voor hun baby.....niet geheel onbelangrijk voor de toekomst.

Ik had misschien beter moeten omschrijven wat ik al wel wist en wat nog niet.
    Maar zo'n aanval van die Tieske had ik niet verwacht voor mezelf.....omdat ik weet dat een dier het bij ons 100% goed heeft.
    Ik weet dat er veel broodfokkers zijn en mensen die slecht zijn voor een hond en er niet goed over nadenken....
    Maar dan is juist veel vragen stellen en discusïseren en praten over een hondje beter, danmorgen opeens eentje halen.......toch?

Heb vanavond enkele mensen gebeld die een advertentie hebben of bekend staan als fokker.
    En heb bij 2 een goed gevoel.
    Was 1 mevrouw in Huissen ene Jose/Gera...... die was abrubt en kortaf...en zei dat ze heel veel hondjes had rondlopen, daar had ik geen goed gevoel bij.....jammer.
    Maar dan zoek ik liever verder.
    Wil wel een goed gevoel hebben, foto's ontvangen en verdere info krijgen.....

We beginnen deze week met spullen kopen zoals, bench, mand, riem, voer, kleed, etensbak, halsband etc etc......

Geloof mij..... wij zijn echt goede mensen voor een hondje.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Maiko
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    1.098
  2. Pluko
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    8.024