Verhuizen? *update*

Discussie in 'Paarden' gestart door Shirley2danmaar, 8 feb 2008.

1. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja sorry, maar naar aanleiding van Marcha's topic open ik er ook maar een.

Ik heb vast al wel eens eerder verteld dat er rondom onze stal een hoop gedoe is. Sinds de eigenaar is overleden (nu een jaar of 6 geleden denk ik) wordt er geruzied over wie het mag hebben. Tot dat allemaal uitgezocht is kunnen wij hier blijven staan. Daarna is de toekomst onzeker. Het kan dus zomaar zijn dat ik van de een op de andere dag hoor dat ik over een maand een andere stal moet hebben.

Om enigszins voorbereid te zijn wil ik alvast rond gaan kijken bij stallen in de buurt zodat ik een kleine selectie kan maken. Zeker omdat ik allerlei wilde indianenverhalen hoor van stalgenoten over andere stallen. Ik houd niet zo van dat domme paardengeleuter en ga liever met mijn eigen ogen kijken hoe goed of slecht het ergens is.

Nou heb ik een stal op het oog. Het is een stuk dichterbij en als ik alles omreken (bezinekosten/voerkosten) ben ik misschien wel goedkoper uit. De voordelen:
    - De paarden gaan daar in groepen op de wei (ideaal, Winand is een sociaal paard).
    - Ze worden buitengezet en binnengehaald (nu moet ik dat zelf doen of laten doen)
    - Ze krijgen drie maal daags hooi en brok (nu tweemaal)
    - Er is een nieuwe semi-binnenbak en een buitenbak
    - Een paar honderd meter van een mooi bos
    - Een aantal stalgenoten ken ik vaag van vroeger
    Nadelen:
    - De paarden krijgen standaard basisbrok... Ik houd wel van zelf voeren...Dan weet ik wat er precies in gaat...
    - De stallen worden uitgemest en naar hun inzicht gaat er vlas bij (nu houd ik mijn stal naar eigen inzicht schoon, ik vind niet dat je daar op mag bezuinigen)
    - Ik ben bang dat ik lui ga worden... Ik hoef niet meer naar stal als ik heb gewerkt... Mijn paard is immers buiten geweest en krijgt zijn natje en droogje wel...

Wat zijn jullie ervaringen en visies?

Overigens vermaak ik me uitstekend op de stal waar ik nu sta hoor! Het is er gezellig, de paarden hebben hun eigen weide, er is een binnenbak en ik kan zelf mijn voer kiezen. Maar ik wil toch graag mijn ogen open houden.

2. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Verhuizen?

Hmm vervelende situatie heb je op je huidige stal... Ik hou zelf helemaal niet van dit soort onzekerheid... Goed dat je al even verder kijkt naar eventuele opties, het lijkt me echt onwijs vervelend als je staks zomaar op straat staat.

Verhalen van andere probeer ik ook altijd maar een beetje met een korreltje zout te nemen. In de paardenwereld praat men volgens mij altijd graag en veel :eyes: Ik vind dat je dat soort dingen toch altijd met eigen ogen moet hebben gezien om er over te kunnen oordelen. Daarnaast is het toch op iedere stal wel iets, de perfecte stal bestaat simpelweg niet.

Ik probeer zelf altijd goed de voor en nadelen tegen elkaar weg te strepen. De voordelen die je noemt zouden voor mij persoonlijk ook erg belangrijk zijn. Welke faciliteiten heb je nu en hoe sta je daar tegenover? Heb je het idee dat je nu dingen te kort komt?
    De negatieve punten quote ik even:
    Mag je zelf helemaal niet kiezen wat je voert? Op veel stallen die ik ken mag je zelf namelijk tonnen met zelf gekozen voer neerzetten. Wat voor basisbrok voeren ze uberhaupt?

Ik heb ooit nog eens halfpension gestaan. Ik vond het toen heel prettig om alles zelf te kunnen regelen. Uiteindelijk ben ik door drukte toch over gegaan naar volpension, ik zou het nu echt niet meer anders willen eerlijk gezegt :blush: Volpension is voor mij ideaal, ik kan dan echt al mijn vrije tijd in de omgang met mijn paard stoppen. Als ik eerlijk ben is dat toch echt wel fijn naast mijn 40 urige werkweer :wink: Mijn paard is nu echt mijn ontspanning.

Of ze op de nieuwe stal goed uitmesten en royaal bijstrooien (''vlassen'' in dit geval :grinning: ) heb je waarschijnlijk zelf kunnen zien. Meestal ga ik zowiezo meerdere keren op een stal kijken, zo krijg ik altijd een goed idee van hoe ze de paarden nu werkelijk verzorgen.

En wat betreft het lui worden... tja, dat is naturlijk aan je zelf :grinning: Ik heb dit persoonlijk helemaal niet. In die 4,5 jaar dat ik Ozis nu heb ben ik toch eigenlijk vrijwel iedere dag geweest. (muv keren dat ik om wat voor reden dan ook echt niet kon natuurlijk) Ik wil toch iedere dag eigenlijk wel even zien hoe het met haar is, al ga ik bijvoorbeeld alleen maar even om haar even te poetsen.

3. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Bedankt voor de enorme reactie!

Ik heb het hier op stal enorm naar mijn zin. Alles wat ik wens van een stal kan ik hier vinden, ik weet hier precies wat mijn paard de hele dag doet en ik hou er wel van om de touwtjes in eigen handen te hebben. Die onzekerheid is vervelend, maar zorgt er ook voor dat ik behoorlijk goedkoop mijn paard kan stallen. Overigens krijg ik bij een eventuele verkoop van de stal 2 maanden vertrektijd.

Ik ga zo even bellen naar de desbetreffende stal, ik wil er in ieder geval een kijkje gaan nemen. Zo kan ik inderdaad bepalen hoe het zit met het bijstrooien. Ik kan op de site niet meer vinden dan 'standaardbasisbrok'. Als ik een kijkje ga nemen zal ik dit natuurlijk vragen. Overigens kan ik zelf altijd wel wat bijvoeren als ik kom 's avonds.

Overigens wil ik graag samen met een stalgenootje naar de andere stal toe. We kunnen het erg goed vinden samen en helpen elkaar regelmatig met de paarden. We zullen dus samen moeten kijken en alle opties moeten afwegen.

En het lui worden... Tja ik denk dat het wel mee zal vallen. Ik werk ook de hele week en ik merk dat er inderdaad veel tijd gaat zitten in het uitmesten en voer klaarzetten. Vooral de reistijd is toch wel behoorlijk. In de spits doe ik er zo'n 20 minuten over met de auto en de stal waar ik nu een kijkje wil nemen kan ik vanuit mijn slaapkamerraam zien liggen... Pfff.. Wat een twijfels weer!

4. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Neem een fiets :wink: kun je toch nog binnendoor gaan en zit je niet in de spits. :smile:

5. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat lijkt inderdaad een leuke oplossing, maar helaas moet ik dan alsnog het hele centrum door en kost het me een half uur. De twee kenmerken van Hengelo zijn stoplichten en rotondes...

Nadat ik vanochtend dit topic aan had gemaakt ben ik naar stal gegaan. Mijn intuitie liet met niet in de steek... Er schijnt dus na jaren eindelijk schot in de rechtzaak te zitten... Ben dus heel benieuwd naar hoe het nu allemaal loopt. Ik zet in ieder geval mijn zoektocht naar een passende stal eens even in een sneltreinvaart!

Heb net de staleigenaar gebeld, ik en mijn stalgenoot mogen morgen komen kijken. Wel is er een wachtlijst van drie personen. Dat nemen we dan maar even voor lief. Als ik er morgen ben geweest zal ik even een verslagje typen!

6. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Hihi, ik zit er momenteel natuurlijk volop in dus heb er ook wel wat over te melden :grinning: .
    Stalling is gewoon zo ontzettend belangrijk. Je dient de staleigenaren toch 100% te vertrouwen wil je je paard er met een gerust hart achter kunnen laten.

Dat klinkt allemaal erg goed! Als ik je zo hoor wil je er absoluut niet weg :wink: Vanwaar dat je nu dan toch al rond gaat kijken? Als je ruim 2 maanden de tijd hebt om evt. te wisselen dan lijkt me dat ruim voldoende. Of zijn er niet zo veel stallen bij jou in de omgeving die je aanstaan?

Precies, gewoon rustig een paar keer gaan kijken! Op mijn huidige stal zijn mijn vriendin en ik ook zeker 4 keer van te voren gaan kijken. De eigenaar nam iedere keer ruim de tijd voor ons, echt een pluspunt vond ik dat :ok: Juist door meerdere keren te gaan krijg je echt een eerlijke indruk.

Ach joh, dat lui worden zal wel meevallen :grinning: Ik kan me niet voorstellen dat je Winand gewoon dagen niet op gaat zoeken, volgens mij kan je dat niet eens :wink:

7. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik wil ook eigenlijk helemaal niet weg. Maar toch zegt iets me dat ik mijn ogen en oren open moet houden. Twee maanden opzegtermijn lijkt heel wat, maar niet als 15 paarden binnen dat tijdsbestek een nieuwe stal moeten vinden. Hengelo kent vrij veel pensionstallen, maar er zijn er maar weinig die weidegang en een binnenbak bieden.

Ben overigens net geweest. De prijs is wel flink, maar op zich wel op te hoesten voor mij. De stallen lagen er erg netjes bij en zijn mooi ruim. De paarden komen met dit natte weer op de paddock ipv op de wei. Brok is van een lokale voerhandel, je mag zelf bepalen hoe veel je paard hebben mag.

8. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Klinkt wel goed! Wees alleen wel reeël in de prijs. Mocht er bv een medisch mankement zijn, is het dan ook nog op te hoesten?
    Niet om meteen je idee de grond in te boren, maar meer uit voorzorg. :wink:

9. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Een stal die je vanuit thuis kan zien lijkt me ideaal: thuiskomen, omkleden en lopen/fietsen naar stal. De kans dat je 'lui' wordt lijkt me kleiner dan met 20 minuten file :wink:

Succes met je keuze!

10. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Goed dat je me daar op attent maakt hoor! Maar ik heb mijn financiele plaatje aardig op orde. Op de stal waar ik nu sta betaal ik 140. Daar komt nog 45 euro strooisel per maand en 30 euro voer bij op. Ook ben ik per maand zo'n 65 euro aan benzine kwijt om naar stal te komen. Dat is een totaal van 280. De optionele stal kost 255 per maand, all inclusive. En ik mis dan de benzinekosten. Ik ben uiteindelijk zelfs goedkoper uit, alleen is het dan een klap geld en nu verspreid. Maar ik wil er wel even goed over nadenken... Wellicht laat ik me gewoon op de wachtlijst (vier voor mij) zetten en dan kan ik de toekomst altijd nog de beslissing maken. Dan heb ik in ieder geval een geschikte stal achter de hand.

11. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hihi, tis goed dat je er goed over na denkt :wink:
    Klinkt al met al dus eigenlijk een geschikte stal! Ik ben erg benieuwd wat je gaat doen.

12. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Heb de knoop maar doorgehakt... Ik sta bij de stal op de wachtlijst. Er staan vier personen voor mij, en het kan dus allemaal nog best even duren. Tot ik aan de beurt ben blijf ik lekker bij onze eigen stal staan. Voor Winand is het wel lekker straks, samen met andere paarden de hele dag naar buiten. Voor mij is het even wennen, ik hoef alleen te rijden en de rest wordt gedaan. Ook is de stal iets groter dan mijn huidige stal en dat zal ook wel even wennen zijn. Het stelt me al gerust dat ik al een aantal mensen ken.

Mocht iemand benieuwd zijn naar de stal waar ik in de toekomst naartoe ga: http://www.stalpegge.nl (je wordt doorgelinkt).

13. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Super dat je de knoop hebt doorgehakt voor jezelf! Dat geeft toch een rustiger gevoel of niet?

Zo, die stal ziet er goed uit Shirley! Erg luxe allemaal! Mooie grote stallen (met luik=super), qua voer super geregeld, lekker veel weidegang... Ik zou het zelf ook wel weten :ok: Ik denk trouwens dat je het heerlijk vind om volpension te staan :wink:

Ik ben benieuwd wanneer je over kunt!

14. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1

Nou Shirley, als jij niet op die stal wil staan dan ik wel.
    Ziet er echt super uit.

15. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Haha! Wat een leuke reacties! :grinning: Het is ook echt een van de betere stallen hier in Hengelo, dat geeft die wachtlijst alleen al aan. Ik blijf het toch een raar idee vinden dat ik mijn paard straks wat meer ' uit handen' moet geven, daar zal ik wel aan moeten wennen. Dat mijn stal gedaan wordt lijkt me toch eigenlijk wel erg lekker!

Ik hoop dat het niet te lang duurt voor ik er naar toe kan. Alle veranderingen op mijn huidige stal wil ik het liefst ontlopen... Mochten zich daar nog drama's in voordoen kom ik hier wel mopperen :wink:

16. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wauw dat ziet er mooi uit!!!
    Het zal wel wennen zijn ja, paard uit handen geven, Maar nu kun je ook meer tijd aan je paard besteden, ipv stal uit mesten :grinning:

17. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    WOW! Dat ziet er goed uit :ok:

18. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wow ziet er goed uit! Wat is Winand tog een bofkontje!

19. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat is hij zeker, de verwende tut!

Omdat er nu gewisseld wordt van beheerder is er bij ons op stal nu een grote volksverhuizing aan de gang. Iedereen peert hem er tussen uit voordat ze te horen krijgen of de stal (vermoedelijk) in de verkoop gaat. Pfff... Zolang mijn paard gewoon de zorg krijgt die hij nodig heeft en ik weet aan wie ik het stalgeld moet betalen zal het me een zorg zijn. Al komt het hele gedoe de onderlinge sfeer niet echt ten goede...

Ik wacht nog geduldig af tot er een plekje vrij is bij de nieuwe stal, en tot die tijd hoop ik rustig te kunnen blijven staan met Winand!

20. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Vanmiddag ben ik gebeld door de stal waar ik op de wachtlijst stond. Vanaf eind april is er een stal vrij. De twee die voor mij op de wachtlijst stonden hebben de stal afgewezen (de een had z'n paard net verkocht, de ander had z'n paard nog niet gecastreerd).

Ik ben met mijn vriend dus nog maar even gaan kijken. Het complex bestaat uit drie halletjes, en de stal die vrij was stond in de hal die vorig jaar is opgeleverd. De stal is dus erg nieuw en ziet er erg netjes uit. Winand staat dan tussen twee andere paarden in. Vanaf april gaan de paarden weer de hele dag de wei op, voor Winand sluit dat lekker aan! Dussss.... 1 mei ga ik verhuizen!

Maar ik vind het stiekem wel spannend hoor... :eyes:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. aaamber1992
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    4.024
  2. Nouzie
    Reacties:
    9
    Weergaven: