Veel guppen gaan dood... wat is er loos ?

Discussie in 'Vissen' gestart door SANEX, 17 okt 2005.

1. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Sinds een week of 2 gaan mijn guppen langzaam 1 voor 1 dood.
    Nadat ik het water verschoond had bleef het doorgaan, gister vond ik het water na 3 dagen alweer ontzettend stinken, dus opnieuw verschoond, nieuwe zuurstofplanten er bij in etc.
    Toch liggen er nu weer 2 dood te gaan, of nou ja, ze liggen continu op de bodem, even later zwemmen ze weer, en dan liggen ze weer op de bodem. Dit al vanaf gisterochtend.

Ik zie verder niks aan de visjes behalve dat 1 een rode stip op zn rug heeft. Verder zijn ze mooi van kleur, actief, schubben mooi aangesloten, glanzend enz...

Er is verder niks veranderd aan het aquarium...

Ik vraag me dus af hoe dit kan ? Er gaan groten en kleintjes dood, dus leeftijd is het ook niet.

Er zal vast iets van een ziekte inzitten maar voor mij een onbekende, ook omdat je verder niks aan ze kan zien. Enige is dus dat het water alweer heel snel stinkt. Of dat nu weer zo is weet ik niet, we zullen het zien

Iemand een idee ?

2. PriemGirl

Lid geworden:
    30 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn de waterwaardes in orde? Ligt er nix te rotten in je bak? (omdat je zegt dat het water zo stinkt) Zand of hout die kan rotten?

3. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Nope, heb geen hout of zand in de bak
    Heb steentjes, 2 beeldjes en 3 plastic namaakplantjes in de bak. Maar dat wordt allemaal grondig met heet water afgewassen bij het verschonen, dus dat kan het niet zijn

4. Carla H

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoeveel water ververst je? Hoevaak doe je dat? Wat zijn de waarde van het water?

5. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ververs het water elke week, de hele bak leeg en opnieuw vullen.
    Wat de waardes van het water zijn weet ik niet, het is gewoon leidingwater waar ze altijd al in zwemmen zonder problemen.
    Overigens gaan ze nu niet meer dood, de 2 die dood liggen te gaan , liggen gewoon wat te suffen en zwemmen zo nu en dan een rondje, het gaat niet slechter en ook niet beter

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Als de bacteriën van slag zijn, dan kunnen je waterwaarden soms gekke dingen gaan doen. Ik zou die dus zeker meten! Op basis van de waarden kan je beslissen of er bepaalde acties nodig zijn... Zeker als het water stinkt lijkt het me waarschijnlijk dat de bacteriepopulatie uit balans is.

De symptomen van de vissen komen niet overeen met vissenziektes die ik ken, maar ik ken er dan ook nog niet zo veel :wink:

7. Carla H

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Het beste kan je een klein beetje water verversen, maximaal 10% van je aquarium. Voorbeeld: Je hebt een aquarium van 20 liter dan mag je maar 2 liter water verversen :wink:

8. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Joh ik heb maar een klein bakkie, geen compleet verwarmt aquarium ofzo. Geen pomp e.d.
    Ik heb gewoon een plastic faunabox. Wordt dus ook sneller smerig dan een gereguleerd aquarium.
    Gewoonlijk heb ik nooit problemen hiermee, zou ik deze nu ineens elke keer maar een beetje moeten verschonen ?

Het water stinkt overigens niet meer, heb de bak zondag verschoond, en het is nu nog steeds helder water dat goed ruikt. Dat was dus alleen de vorige keer.
    Er is weer 1 gup doodgegaan, de rest is goed actief en er is 1 bevallen.
    1tje blijft sloom, en heeft nog steeds een rode stip op de rug...

9. Carla H

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Guppen leven in tropische gebieden, daar is het altijd lekker warm water. Je kan een hele kleine pompje kopen omhet water de filteren en een kleine verwarming kopen om je vissen gezond te houden. :wink:
    Ik zelf heb ook een klein aquarium met guppen.

10. davina ramos

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Guppies moeten inderdaad altijd warm water hebben , dat ten eerste , ten tweede mag je zeker niet zoveel het water verversen... Bacterien zijn goed voor het water ze houden omgeving in evenwicht ..te vuil is niet goed, maar te proper zeker niet.
    Nog iets, guppen zijn héél zwak, ze gaan bij het minste dood..die symptomen komen mij heel bekend voor,

véél succes ermee...
    davina

11. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet dat guppen officiëel warmwatervissen zijn, voorheen had ik ook altijd guppen in verwarmde aqua's.
    Echter heb ik dezen van mijn schoonzus gekregen en leven dezen al tijden goed in gewoon 'koud' kraanwater, bij haar zaten ze in een kom, waar ik meteen verandering in heb gebracht. Er werden ook continu jongen geboren bij haar, die dus meteen in 'koud' water zijn opgegroeid.
    Ik doe niet steenkoud water, maar een 3e deel lauwwarm warm water, wanneer ik de bak verschoon.

Ik begrijp dat het andere beter is, maar dan nog blijf ik me afvragen hoe het kan dat het nu ineens zo gaat, terwijl er niks veranderd is ? En ze al maanden bij mij, en tijden daarvoor bij mn schoonzus, normaal waren, actief, gekleurd en gezond etc ?

Ik bedoel, ik begrijp dat wanneer je guppen koopt die uit verwarmd water komen, en die je thuis in een koud bad doet, dat ze dat niet overleven.
    Maar waar ik dus op doel, hoe kan het dat, terwijl er niks aan de leefomgeving veranderd is, plots veel guppen dood gaan/gingen ? ( de overgebleven rest doet het allemaal goed, er is er nu nog 1tje die sloom is )

Het enige wat ik me dan kan bedenken is een bepaalde ziekte/virus/slechte bacterie...

12. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    @carla: 10%?????? MaaK DAAR MAAR 30% van hoor. Als je maar 10% vervangt heb je echt een probleem als je wat meer visjes hebt. En als je alles vervangt heb je ook een probleem trouwens.

13. Carla H

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik filter het water altijd. Dat scheelt een heleboel. Ik doe gelijk de bodem even goed afhevelen voor de poep van de vissen :wink:

14. Mama Nanss

Lid geworden:
    30 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik maak de bak hier eens in de 3 weken schoon en ik doe al het water der uithalen.
    Het gaat heel goed hier. :ok:
    Ze jongen goed (soms te goed)
    Ik vervang dan de plantje ook meteen en maak de hele bak goed schoon.
    (ook de steentjes en beeldje)
    Heb een bak met pompje (wat ik wel vind schelen hoor)

Sanex successsssssssss met je guppies en ik denk dat een ieder het ok zijn eigen manier doet als je zelf denkt dat het goed gaat blijf het dan gewoon zo doen :wink:

15. Guido67

Guido67 Nieuw Lid

Lid geworden:
    7 nov 2017
    Leuk Bevonden:
    0

16. Guido67

Guido67 Nieuw Lid

Lid geworden:
    7 nov 2017
    Leuk Bevonden:
    0