Te dun?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Noraenkonijnen, 11 sep 2011.

1. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een konijn, Flappie, die volgens mij niet te dik en te dun is.

Maar bij mijn andere konijn, Wilka, voel je heel duidelijk de ribben en botten. Terwijl ze juist heel snel eet (schrokt) en dus ook veel eet. Ze schrokt zo omdat ze bang is dat Flappie het allemaal opeet (bij sommig eten scheid ik ze al).
    Kan het misschien komen dat ze zo dun is omdat ze ziek is/een slechte weerstand heeft? Ze heeft een blaasontsteking gehad en een ontstoken oogje omdat er een grasje in zat. En een van mijn konijnen plast nog steeds rood-achtig, ik weet niet welke. Ik had ook nog een probleem met het niet eten van blindedarmkeutels, maar dat lag aan het dieet. Of is het normaal dat dwergkonijnen zo dun zijn?

Help me alsjebliefd! :ok:

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Een konijn is mooi op gewicht als je de heupbotten duidelijk ziet en voelt uitsteken en dat je de ribben ook nog wel kunt voelen maar wat moeilijker. Als de ribben heel duidelijk gaan uitsteken is je nijn inderdaad te dun.

In combinatie met de andere dingen die je beschrijft (heel veel eten, schrokken met eten, blaasontsteking gehad, oogontsteking gehad, mogelijk rood/bloed plassen en mogelijk blindedarmkeutels niet eten) zou ik haar toch nog eens laten nakijken door een dierenarts met veel verstand van konijnen. Het lijkt er inderdaad op dat ze een slechte weerstand heeft, en veel eten en toch te dun zijn duidt er ook op dat er ergens iets niet goed zit. Misschien heeft ze wel wormen/parasieten ofzo.

Stomme vraag misschien, maar als ze zich zo enthousiast op het voer stort, eet ze het dan ook echt op? Konijnen met gebitsproblemen kunnen moeilijk eten; ze hebben dan wel enorme honger dus storten zich vol op hun bakje, maar in feite krijgen ze maar weinig naar binnen en vallen ook af.

Hoe meer je kunt achterhalen (of ze dat eten echt opeet, of zij het is of haar vriendje die rood plast en blindedarmkeutels niet eet) hoe beter de dierenarts een diagnose kan stellen.

3. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    aanvullend op ellie; als je naar de DA gaat zou ik wat keuteltjes van dr meenemen, misschien kan de DA daar iets aan zien...

4. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze krijgt wel eten binnen hoor. Ik geef haar vaak een broodje en dat heeft ze binnen mum van tijd op.

Ik zal ze eens apart zetten, dan weet ik welke van de twee het is die de blindedarmkeutels niet opeet en bloed plast. :confused:

5. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Mensenbroodjes of dierenbroodjes? Mensenbrood is niet erg goed voor ze..!!

6. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    ff off topic: Wat is het verschil dan tussen mensenbrood en dierenbroodjes?? Anders koop ik die voor ze, omdat ze van de DA geen biks meer mogen. Nu geef ik tijdelijk geen broodjes meer omdat ze hun blindedarmkeutels soms lieten liggen.

Ps: Ik heb Wilka toch nog eens bekeken en de ribben steken niet uit je kunt ze alleen voelen alleen ze is toch wel een stukje dunner dan mijn andere konijn.

7. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
  8. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er niet van overtuigd dat dierenbroodjes beter zijn, je bedoelt toch van die gekleurde harde broodjes? Die zitten bomvol suiker, dan is een stukje goed uitgehard bruinbrood of volkorenbrood naar mijn idee beter voor ze. Maar wel alleen goed gedroogd, niet als het nog zacht is.

Als de ribben niet echt uitsteken zal ze niet véél te dun zijn. Het ene konijn is nu eenmaal wat dikker dan de ander, dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Vermageren/ gewicht verliezen is wat dat betreft een betere maatstaf.

9. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef het brood ook alleen gedroogd. En het is volkorenbrood.
    Wilka vermagerd volgens mij niet, ze blijft op hetzelfde gewicht (geloof ik :notes: ).

10. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben een tijdje geleden naar de dierenarts geweest: Flappie is een HALVE kilo afgevallen. Het is mij een raadsel waardoor dat komt. Alhoewel, misschien omdat we geen biks meer mochten geven... Hij heeft ook losse plekjes vacht zitten bij zijn achterwerk maar de dierenarts dacht dat dat geen ziekte was ofzo maar dat dat kwam omdat hij al redelijk oud is (4 en een half jaar) en daarom niet overal zich meer kan wassen. Dus nu borstel ik hem tegen de losse haren.

Bij Wilka, daartegenin, viel niets op te merken. Ik geef nu geen brood meer, maar van de dierenarts mag ik wel biks geven. Ik weet hoeveel ik moet geven (20 gram per kilo konijn) dus ze krijgen nu 60 gram biks per dag. Ik zal kijken of Flappie nu ik weer biks geef wat aankomt (ik hoop het want anders is dat een slecht teken!)

Laden...

Deel Deze Pagina