Tam konijntje gevonden, wat nu?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Sannuhw, 13 aug 2008.

1. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb net (2 uur geleden of zo) een buiten langs een drukke weg een (jong?) tam (dwerg?)konijntje gevonden. Hij/Zij zit nu in een (kleine) kooi die ik nog in de kelder had staan.
    Ik weet niet of het beestje is gedumpt of is ontsnapt, dus kennen jullie misschien een website of iets waar ik kan melden dat ik een konijntje heb gevonden? En wat kan ik het beste doen? Het konijntje oogt wel gezond (misschien wel wat aan de magere kant), ik heb hem/haar wat eten gegeven en eet het op en ze/hij is erg rustig, alleen wel wat veel aan het stampen maar wel makkelijk te pakken en bijt niet.

Zelf zou ik hem/haar best willen houden als het beestje niet ergens anders terrecht kan. Alleen is er wel een probleem: mijn vader :confused:. Het zou wel ideaal zijn, mijn konijn Dopey (die ik nu al bijna 2 jaar heb) zit alleen en ik heb al zo vaak gebrobeerd hem er van te overtuigen dat het beter is om nog een konijntje er bij te nemen voor Dopey. Maar ach, nu het konijntje er toch is is het misschien wel makkelijker.. :wink:
    Het moet natuurlijk ook wel klikken tussen die 2, hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

Ik hoop snel een antwoord!

Hier een foto van het schattige beestje :heart_eyes:

2. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk dat je je over dit schattige konijntje ontfermt!
    Je kan het best melden bij Amivedi.
    Ik geloof dat als de eigenaar zich niet binnen twee weken meldt, je het diertje mag houden. Ik zou het eerst melden, dan die twee weken afwachten(dan is het konijntje ook al wat gewend bij jou) en pas als deze verstreken zijn dit konijntje laten kennismaken met Dopey.
    Als je dat al eerder gaat doen bestaat de kans immers dat Dopey groot verdriet heeft als zijn (toekomstig) vriendje weer naar de eigenaar moet.
    Ik hoop stiekem voor je dat je deze lieverd mag houden! :cupid:

3. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat snap ik, ik heb ze ook niet bij elkaar gezet (ook vooral omdat ik het geslacht nog niet weet, ik ga zo even zoeken naar plaatjes met voorbeelden zoeken hoe ik dat zou kunnen zien).
    Ik zal morgen ook gelijk even bellen naar Amivedi om het te melden.
    Bedankt!!

4. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nacht is wel goed gegaan (beestje heeft wel erg veel lopen stampen, maar dat is nu over). Zoals ik gister heb gezien is het hoogst waarschijnlijk een voedster, net als Dopey.
    Ik zie alleen nog helemaal geen keutels in de kooi liggen :confused:. Is dat wel normaal? :flushed: Ze heeft wel gewoon gegeten, en oogt niet ziek, ze zit wel alleen soms stil in een hoekje, maar is ook wel gewoon actief (de bodem met kanten aan het kapot maken bijvoorbeeld) en lijkt geen pijn te hebben.
    Ze weegt trouwens 1160 gram en is ongeveer 28 cm lang (van staart naar kop).

Heb gister trouwens ook via de website bij het Amivedi gemeld dat ik een konijntje heb gevonden, ben benieuwd of iemand zich meldt. :smile:

Edit: Gelukkig! ik heb een hoopje keutels zien liggen en die zien er gezond uit! Zie ook dat ze een plasje heeft gedaan, en ze voelt zich al erg op haar gemak. :smile:

5. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    nou gelukkig dan maar
    ík hoop dat je hem mag houden
    maar hoop ook dat het baasje reageerd
    want misschien is het ontsnapt en heeft er nu iemand veel verdriet

6. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe is het intussen met het konijntje? Hebben de eigenaars zich al gemeld?

7. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ja idd
    ben wel nieuwschierig

8. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
  9. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Behalve bij Amivedi zou je het ook nog even kunnen melden bij de lokale dierenambulance en bij dierenasiels/knaagdierenopvangcentra bij jou in de buurt. Mensen die hun konijntje kwijt zijn bellen eerder daarnaartoe dan amivedi, en die andere centra verwijzen helaas lang niet altijd door naar amivedi.

10. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik sluit me aan bij ~ellie~

Heb je al iets gehoord? Wel fijn dat je haar wilt houden als de eigenaars niet meer opduiken. Dan is het beestje iig verzekerd van een goed tehuis. :ok:

Maar ivm de vakantieperiode kan het best zijn dat ze gedumpt is. Mensen denken er zo makkelijk van af te komen en vergeten dat een gedomestiseerd dier het niet zal overleven in de natuur. Gelukkig maar dat ze niet onder een auto terecht is gekomen, zo naast een drukke weg.

11. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee eigenaren hebben zich nog niet gemeldt, ik heb ook in de buurt nog even rond gekeken of iemand iets had opgehangen (dat ze een konijntje kwijt zijn) maar ook niks..
    Het lijkt me ook eerder dat ze gedumpt is, omdat er hier bijna alleen maar flats in de buurt staan. Ik woon zelf ook in een flat, en ik zou niet weten hoe mijn konijn zou kunnen weglopen, tenzei toevallig alle deuren open staan. :wink:

Met het konijntje gaat het trouwens goed! Ze is ook iets gegroeid!! Dus het is waarschijnlijk nog een jonkie. Ze lijkt zich erg op haar gemak te voelen, alleen maak ik me een beetje zorgen over de grootte van de kooi.. ze zit nu een kooi van maar 70 bij 40 cm, met nog een extra verdiepingkje. ik laat haar wel iedere dag ongeveer 2 á 3 uurtjes alleen los lopen, is dat redelijk?

Veder wacht ik nu nog maar even af. Dopey heeft haar wel even gezien (in haar kooi tijdens het los lopen). Ze was erg geintresseerd in het nieuwe konijntje en zat als maar rond de kooi te snuffelen, alleen leek het nieuwe konijntje haar een beetje te negeren, die was gewoon bezig met veder eten en zich te wassen. :wink: Maar veder dan dat ga ik ook nog even niet, alleen weet ik niet of ik me nog lang kan inhouden :stuck_out_tongue_winking_eye: ben heeeel erg benieuwd hoe Dopey (en natuurlijk ook hoe het andere konijntje) reageren op elkaar..

12. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ze goed op elkaar reageren met tralies er tussen, zou je idd rustig onder toezicht kunnen kijken hoe ze op elkaar reageren als ze samen loslopen. Verschillen ze veel qua grootte?

13. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee dat valt wel mee, Dopey is misschien net even een stukje groter.
    Het enige wat me tegen houd is dat de eigenaren zich nog kunnen melden, alleen denk ik dat die kans wel erg klein is. Dus ik denk dat ik nog maar een paar daagjes af wacht, en in die dagen Dopey of Abbey (ja ik heb zelfs al een naam verzonnen :blush: ) nog even bij de kooi laat rond snuffelen. :wink:
    Als de koppeling goed gaat zou ik wel een grote kooi willen kopen voor hun samen, weet iemand misschien welke grootte genoeg moet zijn voor een binnenkooi/hok? Dan kan ik alvast weten hoeveel geld ik ongeveer kwijt zou zijn.

14. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 2 hokken aan elkaar gemaakt

Hok 1 is niet super groot hok 2 was op 1 na de grootste. Sorry ik heb momenteel geen maten voor je

15. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    hahaha grappig iedee
    slim

16. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe gaat het nu?
    Heeft de eigenaar zich al gemeld?

17. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee helemaal niks gehoord, gaat opzich wel goed met het konijntje, alleen ze niest soms, en het lijkt er op dat ze steeds meer gaat niezen, en dat is alleen in de kooi, buiten de kooi niest ze (bijna) niet. Netzoals vandaag, ik had haar een tijdje los laten lopen, ik zette haar terug in de kooi en ze niest gelijk iets van 4x achterelkaar! Ik gebruik zaagsel als bodembedekking (en ze krijgt natuurlijk ook hooi, zal het daar ook aan kunnen liggen?). ik ga morgen in ieder geval even bij de dierenwinkel zoeken naar een andere bodembedekking, misschien gaat het dan wat beter hoop ik!
    Veder drinkt ze normaal, eet normaal, ze heeft trouwens ook geen snot bij haar neusje als ze niest, maar ik vind het wel super vervelend voor haar als ik haar weer eens hoor niezen. :pensive:
    Ik hoop dat ik morgen met wat beter nieuws kan komen!

18. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ze overgevoelig is voor de bodembedekking, zou je evt. (kattenbak) houtkorrels kunnen proberen. En hooi even natmaken en uit laten lekken. Ik hoop dat dat helpt, maar als ze het alleen in de kooi heeft zou dat best kunnen. Mocht het nou niet werken, dan toch even langs de DA. Succes met je nijn. :ok:

19. linda595

Lid geworden:
    7 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Als er bijna alleen maar flats in de buurt staan zou ik een brief ophangen in de portiek dat je een konijn hebt gevonden. Ik zou echt ontzettend verdrietig zijn als mijn konijn kwijt zou zijn. De kans dat ze gedumpt is, is aanwezig. Maar daar zou ik niet meteen vanuit gaan en je er te veel aan hechten. Misschien is het baasje met het konijn gaan lopen aan zo'n tuigje en ontsnapt of wat dan ook.
    Als er dan nog niemand binnen een paar dagen reageert, ja dan is het wle vrij zeker dat ze gedumpt is...

20. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb vandaag even meteen de dierenambulance ingeschakeld, om toch maar even te melden dat ik een konijn had gevonden (daarbij ook vermeld dat dat inmiddels al een week geleden is), ik vertelde de plaats van waar ik haar had gevonden, de kenmerken van het konijn en toen vroegen ze meteen het ophaal adres, dat heb ik maar gegeven, ze komen haar zo ophalen. Nu weet ik niet wat dit inhoud, het was een erg kort gesprek, zou de eigenaar zich al gemeld hebben? Zo meteen is ze dus weg, maar ik hoop dat dit betekend dat de eigenaar zich daar al had gemeld. Als ze zo langs komen vraag ik dat ook wel meteen voor de duidelijkheid..

Eigenlijk is het wel best zo dat ze wordt opgehaald, ik heb momenteel niet zo veel geld om een grotere kooi te kopen, dus dat had kunnen betekenen dat ze hier nog wel een tijd in een te kleine kooi had kunnen zitten, daarbij was ik me ook nog aan het bedenken waar zo'n grote kooi op mijn kamer moest komen te staan. En gelukkig heeft Dopey ook nog niet de mogelijkheid gehad om echt vriendjes te worden met haar.

Ik was vanochtend trouwens ook nog even naar de dierenwinkel geweest om een andere bodembedekking te kopen. Ik heb daar hennep gekocht, en het lijkt nu goed te gaan, Maar in zo'n korte tijd zou ik daar eigenlijk nog niet over kunnen oordelen..

Jullie horen nog of de eigenaar nou wel of niet is gevonden.

Laden...

Deel Deze Pagina