stip

Discussie in 'Vissen' gestart door samantha*, 23 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    heej,]\
    ik heb 1 ''waarschijnlijk'' zwangere ballon molly..
    maar het probleem is dat ze stip heeft....
    Ik zet haar nu appart , omdat de andere vissen nog geen stip hebben..
    Maar nu is mijn vraag..
    Als die vis bevalt worden die jongen dan met stip geboren??? of worden ze er gelijk mee besmet??? En kan ik wel medicijn geven want ze is zwanger...
    alvast bedankt

2. stirreke

Lid geworden:
    31 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou in de eerste plaats de stip behandelen, anders heb je sowieso geen kleintjes meer omdat de moeder hoogstwaarschijnlijk sterft als je niet behandelt.

Eigenlijk zou het beter zijn dat jij eerst kijkt hoe die stip komt, waar die vandaan komt. Je sprak in je eerste bak er ook al over, wat ik niet verwonderlijk vind, aangezien je vissenbestand er niet echt euhm, ok uitzag: een maanvis in een 60-liter bakje! :s

Nu zie ik dat je ongeveer 20 visjes hebt in een 60 liter bakje, als ik dan ff grofweg schat, dan zouden alle visjes maximum 3 cm mogen worden en ik weet dat de meesten toch iets groter worden. Dus, ik vermoed dat jouw probleem van de witte stip voortkomt uit overbezetting van je aquarium. En als je behandelt tegen de witten stip, zou ik het oorzakelijk probleem ook aanpakken en je vissenbestand eens wat fatsoeneren.

Btw, tegen witte stip werkt exit goed :wink:

3. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik behandel de stip al.
    En wat die maanvis betreft die zou als ie te groot was naar een vriend van mij gaan hij heeft een aquarium van 2 meter..
    Dus dat was geen probleem...
    En wat de ruimte betreft...
    Ik heb met die man in de zaak overlegt.. Welke visjes en hoeveel er in een 60 liter aquarium mochten..
    ik heb er nu in zitten:
    4 ballon molly's (waarvan 2 stip hebben)
    2 plaatjes
    2 mickey mous visjes
    4 ??? (weet niet hoe die heten maar zijn heel klein ,,)
    3 zebravisjes (OfzOoo zijn ook klein en hebben strepen)
    2 panter visjes( het zelfde als de zebra alleen dan met stippen)
    1 algeneter (ja die kan misschien wel groot worden)

Dit heb ik nu in mijn bak zitten...
    Dus aan de vissen kan het niet liggen...
    En hOe weet jij eigenlijk dat ik een maanvis had?????
    Ik heb de vissen die stip hebben appart gezet, en die zitten nu in koud water...
    ik weet dat dat niet kan maar ik heb niet nog een aquarium en een thermostaat is te groot voor een vissekom.... (sorry)
    De vissen hebben niet egt last van het koude water (dat denk ik teminste)!!
    ik geef ze :HS ichtochell.
    is een middel tegen stip..
    ik weet misschien al waar het aan ligt,,,
    ik maak de bodem niet 1 keer in de 2 weken schoon maar ik hoorde nu pas dat dat moet...!!
    En ik had de sponzen al moeten vervangen en het water ververzen voor 25 mililiter....
    Wist ik ook niet,,!!!
    De man die mij mijn aquarium en vissen had verkocht had dit er niet bij verteld....
    SNIKSNIK!!!
    Maar nu worden jullie boos dat je geen dieren moet nemen als je geen verstand heb van de dieren..
    Maar jullie zijn ook ooit begonnen...

oke , alvast bedankt

4. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke,,
    Ze hadden het waarschijnlijk toch erg moeilijk, toen ik ging slapen , lag ze dood en haar mannetje was aan het dood gaan...
    ik heb hem terug gedaan.. En die leeft nu weer vrolijk verder..
    ik vind het alleen niet leuk dat zen vrouwtje dood is ,, sniksnik

5. Dragonlady1

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok ten eerste heeft het vrij weinig zin ze appart te zetten en te behandelen aangezien de stipbacterie al in je aquarium zit en je dus gewoon je complete bak moet behandelen en dan ten 2e..je zet warmwatervissen niet in koudwater neer, dat gaat fout..er word niet voor niets de term warmwatervissen /tropisch aquarium gebruikt. Btw een van de oorzaken van stip is een te grote verandering van temperatuur. Volgende keer als je stip hebt doe je het volgende: je haalt het sponsje uit je pomp en doet dat in aluminiumfolie(ivm de goede bacterien) je pompje laten lopen (ivm zuurstofcirculatie) beetje water verversen, medicijn toevoegen en je vissen een weekje niet voeren (ivm nitriet) nog beter is als je het licht erbij uitdoet (stipbacterien doen het erg slecht in het donker).

6. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben bang dat je echt veel te veel visjes in je bakje hebt hoor. Beter is om een schooltje van maximaal 6 a 7 visjes te houden (1 soort) en een klein schooltje corydorussen erin.

7. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    srry hoor,, maar wat zeuren jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik heb een bak van 60 liter En om dara maar 6 visjes in te doen vin ik wel een beetje weinig...
    ik heb die behandeling gedaan en die hielp niet, ik had het sponsje eruit, het water ververst..
    ik heb samen met een man (Aquarium hal in amersfoort) de vissen uitgezocht.
    En die zei dat ik 18 visje in mijn aquarium kon hebben..
    Die vis moest ik appart zetten van hem.. dus dat heb ik gedaan. De andere vissen waren namelijk nog niet besmet..!!!!!
    ik heb de behandeling ook in de bak gedaan!! toen ik die vis appart had gezet..

En trouwens, guppen zijn ook WARM water vissen en die leven ook gewoon in kopud water...
    Dus het was het proberen waard...
    Oke wat willen jullie liever??
    1 vis dood ?? Of de hele bak dood?????
    nou ik weet het wel hoor...
    ik vond het erg zielig voor die vis maarja..
    nOu dOeii!!

8. stirreke

Lid geworden:
    31 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Die 18 klopt niet echt, hij heeft je een richtschatting gegeven waarschijnlijk. Maar hoe je echt moet rekenen is als volgt:

Je mag 1 cm vis per liter water in je aquarium houden.

Verder is het belangrijk dat je de volwassen lengte van de vis rekent, niet de babylengte die de meesten nog hebben als je ze in de winkel koopt. Neem nu bv een guppy, die wordt als hij volwassen is 6 cm, dus reken je voor 1 guppy 6 liter water. Heb je een bak waar 60 liter in kan, dan kun je er maar 10 guppy's insteken en geen andere vissen meer, want de bak zit vol.

Zo moet je de volwassen! lengte opzoeken voor iedere vissoort die je hebt en dan kun je zien of jij te weinig, teveel of juist genoeg vissen in je aquarium hebt zitten.

En persoonlijk vind ik een reactie als deze niett leuk of respectvol. Je zit hier op een forum en vraagt zelf om hulp en als men je dan goede raad geeft, dan sla je die zomaar in de wind en zegt dat wij zeuren omdat het toevallig iets is wat jij niet graag hoort...

9. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Op de manier hoe je vissen houdt, zorg je er zelf al voor dat ze dood gaan, daar heb je ons niet voor nodig.

10. Mira2005

Lid geworden:
    11 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    als wij witte stip hebben doen wij daar zout in en zetten de temperatuur een paar graden hoger voor een paar dagen en daarna water verversen/ ik zelf heb het nog niet gehad maar mijn moeder wel en heeft gedaan wat mijn vriend heeft gezegt en het helpte

11. stirreke

Lid geworden:
    31 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat helpt idd ook wel, maar meestal in een vroeg stadium. In een later stadium zou ik echt wel medicatie toedienen.

12. Dragonlady1

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Net wat stirreke zegt, maar zou het er niet op gokken, stip is snel.
    @Samantha: de mensen proberen je alleen maar te helpen, het zei dat sommige mensen misschien wat bot overkomen. Probeer gewoon rustig te reageren. Je hebt allemaal maar kleine visjes vnl plaatjes en danio's dat kan dus best in je aquarium. En trouwens het is helemaal geen moet 1x per 2 weken je bodem schoon te maken. Enkel 1x per 3 weken 1/3 deel water verversen en je pompje maak je schoon als het moeilijk begint te lopen en nooit tegelijkertijd met water verversen, hoe vuiler hoe liever eigenlijk.Sponsje in je pompje vervang je pas als het te snel achtereen vuil begint te worden. Veel plezier met je visjes.

13. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Een gup is een sub-tropisch visje. Als je voor bijvoorbeeld een aquarium gaat kijken, is het misschien verstandig om je niet helemaal aan een persoon "over te geven''.Ga naar verschillende winkels en kijk eens op internet. Dan was het waarschijnlijk een stuk beter gegaan..

En ik hoop dat je dit geen zeuren vind. ALs je om advies vraagt moet je niet zeggen at mensen zeuren en als je het toch wil zeggen, zeg het dan op een vriendelijkere manier.

14. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Jaah, okeej.. Dat kwam er misschien een beetje bot uit, maar iedereen zegt steeds dat ik teveel vissen heb maar ik heb ze als volwassen vissen gekocht, en ik ben in verschilende winkels geweest.
    Okeej,,,, Maar wel bedankt allemaal..
    xx sam

15. Aquamax

Lid geworden:
    21 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    18 vissen is veel te veel voor zo'n klein bakje, ook de regel 1cm vis per liter vind ik niet opgaan in zo'n klein aquarium. Maar het feit dat deze man je zoveel vissen in zo'n klein bakje laat doen en dan ook nog eens van die disneyvisjes zegt voor mij genoeg.

16. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gaan we weer...

17. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij had ik dit beter bij discusies kunnen zetten, jullie zeggen toch steeds dat ik te veel visjes heb.
    En dan zeg ik weer van niet, en dan gaan we maar door

18. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0

Eigenwijs is ook wijs. :grinning:

19. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    het is toch zo???
    :smile::smile:??

20. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je zelf in de waan bent dat je het zo goed doet, dan moet je doen wat je niet laten kan, met alle gevolgen van dien. Ik heb zelf liever minder vis in een bak zitten dan zou kunnen, dan te veel. Bovendien weet ik dan heel zeker dat het de gezondheid van mijn vissen ten goede zou komen en hun gedragingen zouden ook veel natuurlijker zijn. Een overvolle bak is dan misschien een leuker gezicht, omdat er heel veel te zien zal zijn(misschien wel te veel),maar het komt de gezondheid van de vissen niet ten goede. De vissen komen ook niet tot hun volle recht en eventule jonge visjes kun je wel helemaal vergeten. Van wat ik heb begrepen, ga je puur af op wat de man je heeft gezegd. Ik denk zelf dat het beter is om je wat meer in het werkelijke aquarium houden zou gaan verdiepen en wat literatuur naslaan.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Keiko1
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    11.051
  2. yasmine
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    2.649