Stelling naar buiten voorkomt wegspringen?

Discussie in 'Paarden' gestart door Marcha, 5 sep 2003.

1. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog een vraagje :grinning:

Ik zat me zomaar eens af te vragen of stelling naar buiten vragen het weg springen enigzins kan verminderen. Het ziet er dan waarschijnlijk niet zo netjes uit maar met die stelling naar buiten kan je toch in bepaalde maten de binnenzijde ''blokkeren'' zodat ze niet zomaar even wegspringt? En kan/mag dit dan eigenlijk wel gebruikt worden :eyes: ?

2. sjaan

Lid geworden:
    13 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    ik begrijp dat ze naar binnen wegspringt?
    met stelling naar binnen heb je je binnenbeen er ook extra aan omdat ze anders naar binnen "valt". dat zou in principe genoeg moeten zijn.
    Als je stelling naar buiten vraagt creeer je juist het tegenovergestelde effect (buitenbeen eraan om haar niet naar buiten te laten "vallen" ).
    naar mijn id tenminste.
    Je moet haar eigenlijk gewoon met handen en benen opsluiten zodat ze geen kant opkan..maarjah..das makkelijker gezegt dan gedaan.

is alles wat ze doet niet gewoon gebaseerd op jou uitproberen?
    als dat zo is moet je haar wat strenger aanpakken..anders neemt ze steeds meer een loopje met je.

met mijn vorige pony heb ik ook moeten vechten en toen was ik ook nog vrij onervaren. gelukkig met hulp van mensen op stal heb ik haar een beetje manieren bij kunnen leren..maar ze is altijd nog druk, sterrekijkerig en eigenwijs gebleven..maar toen was het niet eng meer maar eerder grappig.

3. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarschijnlijk ja.... Het gaat eigenlijk zo; Mevrouw en ik draven/stappen netjes op de hoefslag. Mevrouw is continu aan het sterrekijken, hoe goed ik mijn been er ook bij hou. Ook figuren doen haar weinig. Plotseling springt ze naar binnen en gaat er met een rot vaart vandoor :flushed: Gevolg, er inmiddels al 2 keer afgevallen :pensive:

Ik moet haar inderdaad opsluiten maar meestal is mijn reactie gewoon te langzaam aan het aan te kunnen voelen....Het klinkt een beetje zoals bij jouw pony. Hoe heb jij dat destijds aangepakt? Het probleem is ook voornamelijk dat ik nu steeds meer angst begin te ontwikkelen en dat is ook niet echt bevorderlijk....

Wat betreft de stelling, tja, zoals jij het nu even neerschreef geeft het van mij het tegenovergestelde effect inderdaad :grinning: Voel me een beetje dom nu haha :blush: :grinning:

4. sjaan

Lid geworden:
    13 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    je hoeft je niet dom te voelen hoor :-)
    ik weet namelijk ook niet hoe je dit het beste op kan lossen.

nu je zegt dat je paard soms ineens wegspringt en ervandoor gaat herinner ik me ineens iets.
    Mijn pony was gewoon hardnekkig en irritant. gewoon te fel voor een meisje van 12/13. maar ik wilde doorzetten.
    ik heb dus van mijn stalgenootjes geleerd ontspannen te rijden. ik heb veel les genomen (soms had ik 5 dagen in de week les (prive, groep, 4-tal, springen (bij de rijvereniging))

ik reed alleen bijna altijd buiten in het bos en leerde daar gewoon met lange teugel te rijden (zit je zelf ook een stuk ontspannener (gaat alleen wat lastiger in de bak als je dressuur wilt rijden)).

soms sprong ze inderdaad ook ineens weg en leek ze wel in paniek ofzo.
    na een hele tijd kwam ik erachter hoe dat nou zat.
    ik had namelijk soms een jas aan die heel erg flapperde als het hard waaide..
    elke keer als ik die jas aanhand en de wind kwam erin schrok zij heel erg en rende weg met alle gevolgen van dien.

ik ga er eigenlijk niet vanuit dat het bij jou ook zoiets is..

heb je er al eens iemand anders op laten rijden? je instructrice bijvoorbeeld? en doet ze dan ook zo raar?
    ik snap heel goed dat je het eng gaat vinden. das juist het funeste...
    pfff lastig hoor..

ik hoop dat er snel iemand online komt met betere ideeen.

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn schoonzusje heeft al een aantal keer op haar gereden. Ook bij haar is ze kijkerig, maar bij haar leidt dit niet meteen tot een rodeo... Wat dat betreft heeft zij gewoon veel meer overwicht over haar. Ze weet dondersgoed wanneer ik erop zit. Na mijn vallen ben ik gewoon heel erg geschrokken :cry: Dat velt zij natuurlijk ook weer.... Ik ben momenteel bezig met grondwerk om het vertrouwen weer wat terug te krijgen :wink:

6. sjaan

Lid geworden:
    13 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    dat is ook het probleem natuurlijk geworden nu.
    ze weet nu wat ze uit kan halen bij jou.
    misschien inderdaad goed id om met grondwerk wat meer te laten zien dat JIJ de baas bent ipv van zij.
    en meer vertrouwen en overwicht helpt ook al.
    tis jammer dat je bang bent geworden..dat is best moeilijk weer kwijt te raken.. :-(

ik ga zo naar huis en hoop volgende keer te lezen dat het al een stuk beter gaat!
    veel succes!

7. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankje :smiley:! We zijn er hard mee bezig, ik hoop dat mijn grondwerk wat uit zal halen :wink:

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Angst is echt iets rottigs. Heb er zelf ook last van :pensive: Daar ik geen eigen paard heb en altijd bij maneges reed, was de oplossing eenvoudig: een makkelijk paard kiezen... Dat is bij jou geen optie.

Ik denk dat een goede instructeur wel een groot verschil kan maken. Iemand die je er attent op kan maken als je te verkrampt zit (daar maak je je paard zenuwachtig door) en die je kan helpen meer overwicht uit te oefenen met je zit.

Heel veel succes met het rijden op je ondeugd!
    Lara

9. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    iig niet met stelling gaan klooien.
    Dat haalt misschien even wat uit, maar je brengt haar alleen maar in verkeerde positie en dan moet je haar later weer gaan rechtrichten als het beter gaat.

Eerst blijven rechtrichten,niet het paard blokkeren, je paard heeft dondersgoed door dat dat jou nieuwe truukje is om haar tegen te houden en zal hier binnen de kortste keren door heen breken.
    Je brengt haar eigenlijk alleen maar meer in de verleiding om tegen te gaan werken, ik denk dat ze dit spelletje leuk begint te vinden.

Bij jouw geval speelt jouw angst ook nog een rol.Dus het is een combinatie van beide: je paardje wil je uitproberen, jij bent bang.
    Eigenlijk is ze deze strijd een beetje aan het winnen, ze heeft je nu bijna precies waar zij jouw hebben wil.

Uit je verhalen te horen zal jouw paardje niet snel opgeven en jouw truukjes met nieuwe truukjes gaan verpesten.

ik zal hier eens even heel goed over na gaan denken, ik kan je wel tips gaan geven , maar eigenlijk moet je eerst over je angst heen zijn.
    Ozis moet denken : shit ze meent het , ik moet !
    Maar zolang jij angstig bent zal ze je aan blijven voelen en blijven klooien,

Je zegt zelf dat je schoonzusje meer overmacht heeft, jij moet die overmacht ook krijgen.

Ik ga voor je nadenken :smiley:

10. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja inderdaad, je hebt helemaal gelijk.... :blush: Ilse (mijn schoonzusje) heeft gewoon veel over haar te zeggen, bij haar probeerd ze het zelfs als niet eens meer :flushed: Gister liep ze echt perfect bij haar :smiley: Ilse heeft echter zoveel rijervaring, dit kan ik echt niet zomaar even evenaren... :pensive:

Ik wacht op je tips :ok:

11. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    hmmz ik heb zitten nadenken maar het enige wat ik kan bedenken is: neem les.

Kan je schoonzusje jou niet instrueren?Zij heeft zelf op Ozis gereden en kent het paardje een beetje.
    Ik zit aldoor te denken maar dit is toch iets wat ik zelf moet zien met eigen ogen, wat jij doet waardoor jou paardje zo reageert en of daar wat aan gedaan kan worden.van een afstand kan ik niet zien wat jij doet met je lichaamstaal tegenover je paard.

Of ga op zoek naar een goede instructeur/instructrice.Laat deze eerst naar jou kijken om te zien wat er gebeurt.Makkelijk is als hij of zij daarna zelf op het paard gaat om te voelen hoe het paard reageert, dit wil ik zelf tenminste altijd wel.Want het ene paard is het andere niet en het ene reageert heel anders op hulpen dan andere.
    Zo kan diegene zich meer in jou en het paard verplaatsen

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. horseloverke
    Reacties:
    18
    Weergaven:
    5.311
  2. oldebroek1
    Reacties:
    3
    Weergaven: