Staart laten amputeren?

Discussie in 'Katten' gestart door Sjaan71, 21 jun 2009.

1. Sjaan71

Lid geworden:
    21 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de staart van mijn kat, Joep.
    Twee weken geleden is hij thuis gekomen met een deels ontvelde staart. Waarschijnlijk heeft hij klem gezeten en hierbij is ca. 5 van zijn staart ontveld geraakt. Bij de dierenarts is het nu blootliggende stukje bot van zijn staart geamputeerd.
    Joep werd gek van de kap op zijn kop en in overleg met de dierenarts heb ik die kap weg gelaten. Da's een week goed gegaan maar uiteindelijk heeft ie zelf z'n hechtingen er uit gevreten en is ie compleet doorgedraaid en heeft flink op z'n staart gekauwd.
    Nu zijn we weer een week verder, Joep loopt met een kap op en z'n staart begint te helen. Een paar keer per dag mag hij zonder kap in huis lopen. Dan kan ie zich wassen en rustig eten. Echter, zodra hij z'n staart in de smiezen krijgt gaat hij er als een gek van door óf probeert z'n staart te grijpen.
    Blijkbaar heeft hij het idee dat er iets aan z'n staart zit dat er niet hoort.

Ik vind het ontzettend zielig om Joep zo gestrest te zien en vraag me af of ik het nog een week of twee moet aankijken of dat ik beter z'n staart kan laten amputeren. In ieder geval tot een lengte waardoor hij er zelf niet meer bij kan. Wie weet raad???

2. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    wat vervelend allemaal zeg, begrijp dat je je kat liever zo niet wilt zien.
    maar ik denk dat je het toch het beste de kap nog even op kan houden, zodat het echt goed kan helen.
    het is misschien zielig om te zien, maar het gaat om zijn eigen bestwil.
    de staart amputeren is zo definitief, en een kat kan bij zijn gehele staart komen, dus een gedeelte zou niets oplossen.

3. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Bovendien staat die staart erop voor iets hé! Niet gewoon voor de sier! Een kat gebruikt bv haar staart om te balanceren en om zichzelf in evenwicht te houden. Als je haar staart amputeert, dan is dat een grote handicap voor die kat!

Gewoon 2 weekjes die kap aanhouden! Trouwens: het is nu al pijnlijk voor die kat, maar haar hele staart weghalen (weeral in het bot snijden dus) zal nog veel pijnlijker zijn!
    Ik hoop dat geen enkele DA dit voor je zal doen moest je toch besluiten om haar staart volledig te laten amputeren!

4. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    @Tieske: een kat kan wel overleven zonder staart hoor. Zie de Manx-kat. Het is een handicap waarmee de kat kan leren leven. Katten horen ook 4 poten te hebben, maar wij hebben een 3-potige kat gehad die ook prima functioneerde :smile:
    Maar zoiets moet idd wel alleen gebeuren om medische redenen, vind ik.

Tuurlijk is het vervelend dat ze zo een last heeft van de staart maar wie zegt dat ze niet dezelfde problemen heeft als je de hele staart eraf haalt? En erbij komt ze toch wel. Dus daar los je niks mee op.
    Ik zou de kap ook gewoon omlaten en ff doorzetten. Het is wel zielig maar so be it.

5. Sjaan71

Lid geworden:
    21 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Tieske ik vind jouw reactie een beetje vreemd, het komt op mij erg verwijtend over. Ik weet niet waarom dat is maar ik vind het niet prettig. Ik vraag enkel en alleen om advies omdat ik niet weet wat ik er mee moet. Ik heb een zwaar gestreste kat thuis die zichzelf in de weg zit!

Hij heeft nu al twee keer z'n kap af weten te krijgen, we hebben een kap voor een kleine hond moeten kopen omdat ie met een kattenkap tóch nog z'n staart te pakken krijgt. Hij is normaal gesproken bij voorkeur buiten, omdat ie nu dus met die kap loopt laten we hem wel buiten maar aan een lijn. 's Nachts halen we hem dan natuurlijk wel naar binnen. Net zijn we hem héél even uit het oog verloren, geen drie minuten, maar het was wel voldoende voor hem om te ontsnappen.

Ik houd m'n hard vast hoe hij er aan toe is als ie weer thuis komt. Ongetwijfeld wéér onder het bloed en weer met een hele kapot gevreten staart.

Ik begin hier echt moedeloos van te worden! :persevere:

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik snap dat je er moedeloos van wordt. HEt is ook heel frustrerend om je kat zo gestresst te zien. Maar de hele staart amputeren lost het sowieso niet op. Dan krijg je precies hetzelfde probleem, alleen dan aan de staartbasis, ipv halverwege de staart.

Mss zou je wat Bach Rescue Remedy kunnen geven aan de kat. Dat helpt wat tegen de stress en angst. Kun je kopen bij de drogist, zijn druppels.

7. Sjaan71

Lid geworden:
    21 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Gekgeitje,

Dankjewel voor de tip, ik zal vandaag meteen eens kijken of ik het ergens kan krijgen. Vast wel bij de dierenwinkel lijkt me.
    Joep is net weer thuis gekomen en z'n staart is zowaar nog heel! Hij is wel vreselijk suf en hij zit onder de rare harde plekken in z'n vacht. Ik denk dat ie een 'ruige' avond achter de rug heeft en weer even de buurtkatten heeft laten weten dat ie nog steeds de baas is.

8. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Nee, niet bij de dierenwinkel maar bij de drogist of natuurwinkel kun je dat krijgen. Het is namelijk een product voor mens en dier.

Gelukkig is hij weer thuis en is zijn staart nog heel. Probeer hem verder ook maar zoveel mogelijk af te leiden. Dus nieuwe speeltjes ofzo, zodat hij daar op moet jagen. Of zo een lasperpen. Want dan is hij tenminste egens mee bezig en kan hij niet denken aan zijn staart. En hij wordt er moe van.
    In de dierenwinkel kun je ook gedroogd kattenkruid kopen. Mss kun je dat kopen en op zijn ligplek of krabpaal smeren ofzo. Dan ruikt hij daar veel aan en is hij geestelijk daar mee bezig en niet met die staart.

9. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo je weet niet waarom dat is?
    Je overwoog om een lichaamsdeel van een dier te laten amputeren! Dan mag ik daar toch wel wat van zeggen zeker? (dat vraag je trouwens zelf, mss niet op deze manier, maar ik zeg gewoon eerlijk wat ik ervan denk).

Dat is niet iets wat je "zomaar gewoon" doet hé! En ik vond het trouwens ondoordacht want die kat kan daar evenzeer aan. Ok, je wist dit misschien niet direct, maar als je je kat ook maar een beetje bezig hebt gezien (bvb zichzelf zien wassen) dan weet je toch ook dat een kat best lenig is en dus ook daaraan kan.

Maar goed, je vroeg dit uit onwetenheid en mss had ik zo fel niet moeten reageren. Ik schrok gewoon van de drastische maatregel die je eventueel wilde nemen.
    Er zijn ook zat mensen die vinden dat de staart en oren van honden moeten gecoupeerd worden, omdat dat "leuker" staat, en die denken dan bvb ook niet na over de gevolgen van deze daad.

Soit: hij is vast niet alleen gestressed door die kap, maar mss jeukt het ook ontzettend hard omdat het al aant genezen is. In dat geval kun jij hem wel plezieren als je zelf stilletjes wrijft of krabt (zonder de wonde of de huid te schaden uiteraard!) zodat hij van die jeuk af is. Ik geloof dat er ook wel zalfjes tegen bestaan die de huid dan wat kalmeren, maar zoals men al zei: dat vraag je best aan de apotheek of dierenarts.

10. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    @Tieske: ik snap dat je schrok van van het staart-amputatie-idee maar zo een idee komt voort uit machteloosheid en frustratie, omdat haar geliefde dier heeeel erg gestresst is. Je zou mensen het voordeel van de twijfel kunnen geven en er vanuit kunnen gaan dat het uit zoiets voortkomt. Ipv er vanuit gaan dat het uit iets gemeens voortkomt. Toch? :wink: Probeer af en toe een beetje het goede ind e mensen te zien :wink:

11. Sjaan71

Lid geworden:
    21 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Tieske, ik wil er niet te veel woorden aan vuil maken en houd maar in m'n achterhoofd dat je pas 22 jaar bent. Maar misschien moet je in het vervolg iets langer nadenken voor je zo ontzettend ongenuanceerd en veroordelend reageert op een vraag van iemand. Nogmaals, ik ga er maar van uit dat je niet beter weet....

Femke, jij ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik heb de Bach Resecu Remedy ondertussen in huis gehaald en ik heb het idee dat ie er goed op reageert. Ik hoop dat z'n staart over een week helemaal heel is en we onze oude Joepie weer in de rondte zien huppelen!

12. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, de Resue Remedy helpt echt goed. Hoor eigenlijk thuis in elke EHBO-kist (voor mens en dier) vind ik. Het haalt echt het stress van de trauma weg. Dus het verdooft niet (zoals valeriaan bijvoorbeeld zou doen) maar haalt echt de stress weg. Ik gebruik dat echt heeel veel bij mijn dieren.

13. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Jah ik dacht ook dat iemand die een kat had wel beter wist en dat ie wel kon bedenken dat een kat ook gewoon aan de basis van zijn/haar staart kan, mah goed, dan zullen we alle 2 slecht nagedacht hebben he :wink:

Blij dat het helpt trouwens!

14. shivan

shivan Dierenliefhebber

Lid geworden:
    24 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat fijn dat het spul zo goed helpt. Ik hoop dat je snel je 'oude' kat weer terug hebt en dat jullie beide kunnen genieten van het feit dat de staart aan het genezen is.

Groetjes

Shivan

15. Sjaan71

Lid geworden:
    21 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas, slecht nieuws. Joep is momenteel bij de dierenarts en ondanks alle verzorging en antibiotica zitten er toch zoveel ontstekingen in zijn staart dat er wederom een stuk geamputeerd moet worden. Nu ongeveer 10 cm dus hij houdt een klein stukje staart over. Ik schat een cm of 15. Ik heb hem vanavond meteen achter gelaten en kan hem morgen weer ophalen.

We moeten hem 10 dagen zijn kap op houden en binnen houden of aan een lijn in de tuin. Na die 10 dagen mogen de hechtingen er uit en als het goed is is het dan zo goed geheeld dat ook zijn kap af kan. Ik hoop echt dat het dit keer goed gaat en ik weer een blije Joep heb.

Al met al zijn we dan 6,5 week 'onderweg' en ik heb het idee dat Joepie het niet erg veel langer trekt. Hij wordt mager ondanks dat ie wel goed eet en ik heb momenteel echt een depressieve kat en dat breekt m'n hart, echt waar. :cry:

16. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Och, arme Joep :pensive: Het zit niet mee. Sterkte! En beterschap voor Joepje!

17. LeenBeer

Lid geworden:
    3 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een verhaal, en wat ontzettend rot dat het weer is gaan ontsteken, ik hoop echt dat dit een goed einde wordt.
    Misschien helpt het, als je hem binnen houdt om feliway (verstuiver) in het stopcontact te doen, ook dit werkt kalmerend, het is een verstuiver die feromonen van katten bevat (als ze kopjes geven, geven ze dit af) en daar worden ze rustig en kalm van.
    Ik weet niet of het gaat werken, maar alle beetjes helpen, en misschien lekker verwennen met blikvoer (omdat ie vermagerd)?

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en dat joep straks weer opknapt!

18. Sjaan71

Lid geworden:
    21 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal even een update geven.
    Gisteren kon ik Joepie weer ophalen bij de dierenarts, 't was zo'n zielig hoopje! Hij was nog helemaal suf van de operatie en de pijnstilling, ze hadden hem morfine gegeven. Hij kon nog niet eens lopen toen ik hem mee nam en er kwam zo'n heel zielig klein miauwtje uit. :cry:
    Toen wij naar bed gingen hebben we hem op z'n kleedje gelegd op de grond en vanmorgen keek ie al weer een stuk helderder uit z'n ogen.

Vanmorgen om 6 uur (ja ja, zo vroeg begint mijn dag) meteen een tabletje met pijnstiller gegeven en vanavond ook weer om 18:00 uur. Omdat Joepie helemaal niet op een kattebak wil hebben we hem vanmorgen even aan een lijn buiten gelaten en vanavond ook weer.

Hij 'bijt' nog steeds naar z'n staart maar dankzij z'n kap richt dat geen schade aan. Wel raakt ie er gestrest van heb ik het idee. Aan de andere kant ligt ie nu wel heerlijk rustig naast me, lekker tegen me aan.
    Ze hebben trouwens zo'n 10 cm van z'n staart afgehaald en hij heeft nu nog zo'n 15 cm over. Gelukkig was Joep gezegend met een lange staart en blijft er toch wel echt een staartje over ondanks de amputaties. Het is nu met die korte staart net een lynx! :ok:

Aanstaande dinsdagavond moeten we weer met hem voor controle en ik hoop dat ze tevreden zijn, dan zouden de hechtingen er een paar dagen later uit kunnen en hopelijk z'n kap weer af.

Tot zover de update.
    Groetjes

19. shivan

shivan Dierenliefhebber

Lid geworden:
    24 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel veel sterkte met al het gedoe... Ik hoop dat je kat straks van al het gedoe af is, en dat je DA nog wat tips voor je heeft. Misschien is het goed om bovenstaande ook met hem/haar te overleggen.
    Veel succes en hopelijk is Joep weer snel de oude

Shivan

20. Sjaan71

Lid geworden:
    21 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar zijn we weer....
    Afgelopen dinsdag met Joep naar de dierenarts geweest voor controle. Gelukkig, ze vond dat het er goed uit zag. Toen ik aangaf dat Joep zo depressief is gaf ze aan dat we vrijdag terug moesten komen. Dan zou ze de hechtingen er uit halen en mocht Joep verder zonder kap weer naar buiten.

Gisteren zijn we dus terug gegaan en de hechtingen zijn er inderdaad uit gehaald. Maar ze was toch minder tevreden dan dinsdag. Ze zag nu dat er toch nog op het puntje van zijn staart, aan de onderkant, een plekje zit waar nog geen enkel haartje groeit. Hij heeft nog een extra antibiotica prik gehad en we zijn naar huis gegaan. Wel wel ze Joep dinsdag weer even zien.

Eenmaal thuis z'n kap afgedaan. Joep is dus doodsbang voor z'n staart! Gaat sluipend door het huis, en blijft maar angstig naar z'n staart kijken. Uiteindelijk heeft hij rond een uur of half 11 gisteravond tóch weer in z'n staart gebeten. Precies in het stukje waar de da niet tevreden over is :persevere:
    Het bloeden zo goed als niet maar ik heb toch voor de zekerheid z'n kap maar weer opgedaan. En die houd ik ook maar op tot we weer bij de dierenarts zijn geweest....

Joep wordt ondertussen niet vrolijker, heeft ook helemaal geen zin meer om zich te wassen.... dat lijkt me een slecht teken. Dat zal ik a.s. dinsdag ook met de da opnemen. Ik had het gisteren wel aangegeven maar daar reageerde ze nauwelijks op.

Ik begin een beetje moedeloos te worden....... :persevere: :cry: :pensive:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. FelixStech
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    1.400
  2. Malessa
    Reacties:
    4
    Weergaven: