Springles - Ideeën uitwisselen!

Discussie in 'Paarden' gestart door Shirley2danmaar, 28 mrt 2010.

1. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb sinds een tijdje met Winand tweewekelijks springles. Echt hoog is het nog niet, we werken vooral aan de controle. Die is er namelijk nog niet echt :grinning:
    We doen veel verschillende en creatieve dingen, misschien is het leuk als we dat soort oefeningen in dit topic kunnen uitwisselen? Pin me niet vast op allerlei technische uitspraken, want daar heb ik echt geen verstand van :wink:

Ik zal even een beginnetje maken:
    Naast het loswerken met drafbalken en galopbalken hebben we een ruime dubbel gesprongen. Omdat Winand hier erg graag met zo min mogelijk galopsprongen doorheen gaat, lagen er in het midden nog twee galopbalken. Hij moet dan wel opletten en rust en regelmaat houden.
    Daarna sprongen we vanuit een gebroken lijn. Op de eerste zijde van de gebroken lijn stond een klein sprongetje, op de tweede zijde van de gebroken lijn lagen drafbalken. Het was dus de bedoeling dat je het paard na het sprongetje weer vlug terug hebt zodat je de drafbalken kunt nemen. Dat was voor de meesten een behoorlijke uitdaging. Ik kwam er achter dat terugrijden op zit met een dressuurzadel met veel kniewrong en springmaatbeugels onmogelijk is :grinning: Ik had de handrem dus wel even nodig. Winand begreep gelukkig vrij snel dat Mikado spelen met de balken geen optie was, dus ik kreeg hem (net) voor de balken goed terug. Was een leuke les met veel uitdaging, vooral gericht op die controle. Winand en ik hebben er weer veel aan gehad!

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Klinkt heel erg leuk!
    Wat ik persoonlijk erg leuk vind om te springen is een waaiersprong die je op een lijn van een volte neerzet. Zo rij je in een nette volte aan op de sprong en kun je daarna je volte vervolgen of een grote S rijden.

Wat ik met mijn verzorgpaard deed zijn veel korte wendigen, maar ik weet niet in hoeverre dat momenteel haalbaar is voor Winand?
    Dus veel hindernissen die je van beide kanten kunt springen, zoveel mogelijk op elkaar. Zo moet je dus kort wenden en moet het paard afremmen en goed leren luisteren naar de ruiter.

Ook vind ik 'uitdagende' hindernissen erg leuk. Zeiltje over de hindernis, of op de grond zodat ze erover moeten. Natuurlijk eerst in stap, dan draf en dan een gecontroleerde galop. Bloemen onder de hindernissen, hindernis van takken, hindernis die alleen bestaat uit bloemen of boompjes. Eigenlijk gebruikte ik alles wel, zolang het maar kon vallen als het paard het aantikte. Ik hou niet zo van vaste hindernissen.

3. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Leuke ideeën! En dat met de korte wendingen hebben we een paar lessen geleden gedaan volgens mij. De hindernissen stonden toen op de ac-lijn, en we hebben ze gesprongen vanuit een slangenvolte met vier bogen. Het was inderdaad een goede oefening, want dan moeten ze wel terugkomen na de sprong. Nu doen we dat even niet, maar ik zal hem zeker onthouden voor over een paar weekjes :wink:

En die waaiersprong... Ik vond hem met Koen (verzorgpaard) ook altijd heel gaaf, totdat ie besloot midden in de sprong zijn achterbenen te laten hangen. Gelukkig brak de balk... Brrr :pensive: Was wel even schrikken. Maar met Winand zou ik hem wel willen proberen, breed springen is zijn probleem niet :grinning: En we doen nu alles nog op baby-niveau, dus dat is een leuke uitdaging!

Er worden nu trouwens korte filmpjes gemaakt van de les, zodra ik wat leuke heb zal ik ze bij catwalk plaatsen!

4. lotted

Lid geworden:
    19 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo,
    binnenkort ga ik deelnemen aan een springwedstrijd op de manege (mijn eerste keer)

moet je het springparcours van buiten kennen, want echte parcours heb ik nog nooit gereden.

de sprinwedstrijs is in de categorie ; 50cm

5. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik begrijp je vraag niet goed, wil je weten of je het parcours goed moet kennen? Je moet inderdaad voordat je gaat springen het parcours lopen, zodat je de afstanden kent. Daarnaast zijn hindernissen altijd genummerd, en zit er aan de rechterkant van de sprong een rood vlaggetje en links een witte. Dan kun je bijna niet fout rijden! Maar dit topic is meer bedoeld om goede springideeën uit te wisselen, bijvoorbeeld lijntjes of technieken.

6. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Die slangenvolte is ook erg leuk, tenminste dat lijkt me erg leuk! :grinning:

We waren laatst in het bos aan het rijden en daar lagen stukken afgezaagde boomstammen. Ikzelf heb het niet zo op vaste hindernissen, maar mijn instructrice legde uit dat het juist makkelijker is voor een paard doordat ze de hindernis beter zien en dus beter kunnen inschatten. Dus ik heb over een boomstam gesprongen vanuit een volte. Ossie vloog erover heen :laughing:

Heb je al eens zonder zadel gesprongen, of leent Winand zich daar niet voor?
    Ik heb er veel van geleerd, ik voelde de afsprong beter en kon daardoor beter mee komen, en beter aanrijden en wegrijden (bv galop wisselen).
    Of met je handen achter je rug over de hindernis, dan leer je niet te steunen op de hals.

7. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef nu wekelijks springles (helaas spring ik zelf op het moment veeeeel te weinig :pensive: ). Ik hamer inderdaad ook op controle. Ik vind in uitjes hier een superoplossing voor, paard moet zichzelf leren beheersen, ruiters moeten leren springen. soms zet ik een lijntje van 4 in uitjes neer.
    Ook moeten ze op het juiste been landen van me, maar dit vinden ze nog lastig, ondanks oefeningen met balkjes, die ze dan wel weer vlekkeloos rijden :smile:

De schaapskooi doet het ook altijd erg goed! Helemaal grappig als een paard besluit de tweede hindernis niet te springen :laughing:

En verder probeer ik altijd zoveel mogelijk dingen van het erf naast de hindernissen te zetten, en wat uitdagerende sprongen te bouwen.

8. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Leuke ideeën! In-uitjes ben ik ook fan van, dan moet Winand namelijk wel sluiten, dus is voor mijn kleine paard met grote gangen een heel goede oefening. Hij vindt het trouwens prachtig, dat gehuppel! Landen op het goede been is bij ons ook nog in ontwikkeling, ben op het moment al blij als Winand zich kan beheersen en ik hem niet stoor.

Met Winand zonder zadel rijden is niet echt een succes helaas, hij is vrij smal in de rug en wordt megaheet met springen. Als ik dat ga doen val ik geheid met mijn snuffert in het zand, haha! Ik deed het vroeger met de pony's trouwens wel, geweldig was dat!

9. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Hoe doen jullie dat met in-uitjes? Hoe moet je zitten? (wanneer moet je weer terugkomen en wanneer moet je gaan staan?). En hoever moeten de hindernissen uit elkaar? (ik heb een pony van 1.31 m)
    Ik zet vaak een stuk of 3 hindernissen in de bak. Meestal maak ik 1 dubbele, maar dan wel zo, dat je ze niet perse allebei hoeft te nemen. Ik zet ze dus een beetje op de volte, maar niet te erg, maar dan hoef je de tweede niet te nemen.
    Ik wil graag af en toe een wedstrijdje gaan springen maar ik heb een c-pony en ik moet dus 70 cm springen. 60 cm lukt prima, maar 70 is zo hoog! maarja, ik blijf oefenen..
    Ik hoop heel erg dat hier nog meer leuke idee"en komen te staan! (sorry, ik kan geen puntjes op de e)

Groetjes Zoë

10. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ha Zoë met puntjes op de e waarvan je de knop toch blijkbaar hebt gevonden, haha! :wink:

In-uitjes staan op drie meter voor een paard, drie grote voetstappen dus. Wat de maat voor een c-pony is weet ik niet. Leg anders eerst gewoon balken op 2 en een halve meter en probeer of je pony er over heen kan galopperen.

Bij in-uitjes moet je vlot omhoog en weer zitten, het is gemakkelijker om eerst te oefenen met een lijntje waarbij je paard een galopsprong maakt tussen de hindernissen. Ik heb wel een filmpje waarbij je kunt zien wanneer je moet zitten en in welk ritme. Het heeft een hele les geduurd voordat mijn paard door had dat hij er een galoppas tussen moest maken, maar uiteindelijk is het wel gelukt :wink:

Filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=VaI_Mk896Ug

11. Thoran!

Lid geworden:
    26 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi!

Bedankt voor je filmpje. Is het verstandig om hem eerst los wat in-uitjes te laten springen?

Groetjes Zoë

12. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou beginnen met galopbalkjes als je paard nog nooit in-uitjes heeft gesprongen. Begin er eerst maar eens met drie, daarna steeds met eentje uitbreiden. Als het paard daarbij ritme kan houden zou ik in-uitjes gaan springen. Galopbalkjes kun je ook met longeren doen. In-uitjes zou ik onder het zadel doen, dan heb je iets meer controle. Succes!

13. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had ergens al verwacht dat Winand zonder zadel niet helemaal een geschikte combinatie was.

@ Zoë;
    Kun je niet ergens een keer een onderlinge wedstrijd mee doen waarin je zelf mag kiezen hoe hoog je gaat springen?
    Sommige paarden hebben helaas niet zo heel erg veel vermogen en zullen de hoogte waarin ze moeten beginnen soms niet eens halen.

@ Benthe;
    Bedoel je zo'n rij met balken langs de hindernissen (ook voor het losspringen van paarden) met een schaapskooi?

14. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Volgens mij bedoelt Benthe een dicht vierkant, dus vaste hindernissen aan vier kanten. Het paard moet dan gewoon doorspringen, anders staat het in de schaapskooi.

Ik heb morgen weer springles, dus hopellijk kan ik dan wat nieuwe ideeën opschrijven!

15. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Jup, schaapskooi is inderdaad dicht. Het is altijd wat puzzelwerk voor de afmetingen, maar vaak redden paarden zichzelf wel. Ik ben dan ook nog fan ervan om de hindernissen wat enger te maken, dus een hekje, een zeiltje, een verkeersbord.

Van de week heb ik ze slangenvoltes over de balkjes laten galloperen. Goed voor de meiden die dachten dat ze hun paard we onder controle hadden, viel toch wel een tikkeltje tegen :laughing:

He ging je les Shir? Ik wil ze woensdag eens verrassen met wat nieuws, alleen is mijn bak te klein (18 x 40) om echt heel veel te variëren...

16. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Slangevoltes zijn een hel, zeker met balkjes :grinning: 'Enge' hindernissen vind ik ook erg leuk, we hebben van die plastic blokken op stal, daar kun je hele leuke smalle hindernisjes van maken.

Les ging mwaaah, zie foto's catwalk. Winand is altijd overenthousiast en dat moet er eerst uit voordat ik wat mag vertellen. Gisteren had ie weer echt zo'n puberdag. Op zich gaat het wel beter hoor, maar bij Winand is het verschil tussen 'heet rijdbaar' en 'heet oncontroleerbaar' niet zo groot, en daar schommelt het nog wel eens tussen tijdens het springen. Wij hebben deze week een parcoursje geoefend, niet veel hindernissen, wel veel verschillende lijntjes waarbij je goed vooruit moet kijken en sturen.

Vorige week heb ik met wat stalgenoten gesprongen, toen hebben we iets opgezet wat ook in een kleine bak goed te doen is. Twee hindernissen op de ac-lijn, vier galopsprongen ertussen. En dan twee hindernissen die je schuin vanaf de hoek kunt springen, aan weerszijde van de hindernis op de ac-lijn. Als het niet duidelijk is moet je even roepen, dan teken ik een plaatje :wink:
    Daar kun je heel veel mee. Je kunt de dubbel springen, je kunt de twee schuinen op een volte achter elkaar springen, je kunt een schuine springen en eentje van de ac-lijn, etc. Je moet dan heel goed vantevoren bedenken welke lijn je rijdt. Vanuit de hoek springen is sowieso een goede oefening voor het inzicht.

17. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vanuit de hoek springen gebeurt sowieso al vaak, omdat ik de ruimte zo goed mogelijk wil benutten. Voordeel van een kleine bak is dat ze goed leren sturen :wink:.

Ik ga vanavond als ik thuis ben je foto's bekijken, leuk!

18. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Een ruime bak wordt overschat hoor. Wij hebben binnen een 20x40 en buiten een 20x60. Hoe groter de baan hoe meer snelheid die van mij kan maken, ik rijd liever een klein parcours :wink: Juist in zo'n kleine bak moet je goed aan het werk inderdaad, mooie uitdaging toch!

Deel Deze Pagina