snavel knippen

Discussie in 'Vogels' gestart door lennart, 14 aug 2007.

1. lennart

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een kakariki die nu net een maand in huis zit.
    Deze heeft een vechtpartij gehad met andere vogels, waardoor zij de punt van haar bovenste snavel moet missen.

Haar ondersnavel is nu echter harder gaan groeien en komt nu voor haar boven snavel uit. (dit was niet zo toen we haar kregen.
    Vandaag viel op dat ze nu af en toe moeite heeft met haar snavel om harde pitten te kraken.

Ik wil de snavel laten bijknippen, maar weet niet hoe dit moet en of het verstandig is. (bijknippen laat ik dan doen door DA of een goede fokker!)
    Kan iemand me uitleggen hoe dit gaat, wat de risico's zijn en of dit eigenlijk wel nodig is? (misschien komt het wel goed? haar bovensnavel groiet namelijk ook)

alvast bedankt voor de tips.

2. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Als de vogel hierdoor moeilijkheden ondervindt met eten, zou ik hier echt mee naar de dierenarts gaan. Deze zal de snavel bijknippen met een speciaal tangetje zodat het weer goed past, en als de snavel zo hard blijft doorgroeien zal je de snavel wel vaker moeten laten bijknippen denk ik, maar dat zal de dierenarts je wel vertellen.

3. lennart

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gisteren de afspraak gemaakt bij de DA en ze wordt geknipt. Zelf kon ik ook iets bijvijlen zei ze, maar ze wil eerst zelf kijken en dan uitleggen hoe dit moet.
    Knippen geeft risico van scheuren van de snavel zeiden ze bij een fokker. Die begint er zelf ook niet aan!

Omdat haar bovensnavel wel groeit, hoeft het misschien maar 1 of 2 keer. Daarna kan ze het zelf bijhouden.
    Als er maar schuurblokjes in de kooi hangen.
    Dit werd mij zo verteld.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Liddia_Lavinna
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    723
  2. mogwai
    Reacties:
    5
    Weergaven: