Sluierstaartje voor dood op de bodem

Discussie in 'Vissen' gestart door Margit, 3 aug 2014.

1. Margit

Margit Nieuw Lid

Lid geworden:
    3 aug 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en ik heb een ernstig probleem met mijn geliefde sluierstaartje.
    Donderdagavond lag hij schuin op de bodem, dacht dat hij dood was maar hij ademde en at nog. Na een uurtje en veel stress begon die opeens weer te zwemmen alsof er niets aan de hand was. .
    Vrijdag en zaterdag geen problemen gehad maar toen ik vanmorgen om 8 uur wakker werd lag hij in dezelfde status als donderdagavond op de bodem en nog steeds geen verbetering. Hij eet wat van de grond en ademt nog maar daar is alles mee gezegd.
    Ik heb mijn vis nu 2 jaar en als baby gekocht, ik heb een grote kom met beplanting en een pomp voor beluchting
    Voeren die ik ongv om de 3 dagen. De ph en temperatuur van de bak is niet afwijkend.
    Ik heb 2 weken geleden de bak in zijn geheel moeten verschonen en normaal gesproken doe ik nooit (slechts een deel)
    Zou het daaraan liggen? En wat kan ik anders nog doen??
    Ik wil zie mijn lieve visje graag nog wat langer meegaan want het is een olijk beestje (voor een vis)
    Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Margit,

Een sluierstaart wordt, in de goede omstandigheden, in twee jaar 20 cm lang en leeft makkelijk 10 jaar!

En...goudvissen zijn enorm sterke vissen.
    Ze kunnen onder de meest slechte omstandigheden toch in leven blijven.
    Daarom worden ze ook als 'makkelijke' vis gezien.

In de dierenwinkel zeggen ze helaas meestal zoiets als : "Ja hoor, er kunnen mákkelijk 3 visjes in een kom."
    "Ze leven niet zo lang, hooguit een jaar of 3."
    "Heel weinig eten geven hoor, want anders word het water zo snel vies en dan moet je zo vaak de kom schoonmaken." :persevere:
    "Alleen de kom schoonmaken wanneer het water gaat stinken of bruin word" :imp:

Maar de trieste werkelijkheid is dat er miljoenen (!) goudvissen per jaar in Nederland doodgaan in kommen en accubakjes omdat ze zo slecht verzorgd worden.

Wat heeft een goudvis ECHT nodig om gezond te kunnen leven?
    1. VEEL schoon water
    (=groot aquarium met 50 liter water per vis, en een filter erbij)
    2. VOLDOENDE, goed voer (= minstens 2 keer per DAG een beetje voeren dat in 2 minuten op is)
    3. GEZELSCHAP om het leven mee te delen (= gezelschapsdier dus heeft een vriendje nodig)

Je vis heeft gebrek aan alle drie bovenstaande punten.

Er kan nu van alles mis zijn met je vis.
    Infecties komen veel voor bij kom-vissen.
    En ook groeistoornissen waardoor de vis ziek wordt.

(Een foto zou heel veel duidelijk maken.)

Maar, afgaande op je uitleg gok ik nu op een inwendige infectie.
    Die kan veroorzaakt zijn door verzwakking van de vis in combinatie met aanwezige ziekteverwekkers.

Hoe verzwakt een vis?
    Door onvoldoende voeding vooral.
    Een huisdier 1 keer per 3 dagen voeren is in mijn ogen een vorm van uithongering.
    Wat zou jij ervan vinden als je maar eens in de drie dagen een boterham kreeg?
    Waarschijnlijk is je vis dus ondervoed en daardoor vatbaar geworden voor ziekten.

Hoe komen er ziekteverwekkers in het water?
    Door het water niet goed schoon te houden.
    Wanneer je een vis in een kleine bak houdt, dan leeft het dier dagelijks in zijn eigen poep en plas.
    Ook scheidt hij hormonen uit, waarin hij blijft rondzwemmen.
    Heel smerig dus :dizzy_face:.
    De meeste mensen verversen het water veel te weinig waardoor er heel veel bacteriën in gaan groeien.
    Die bacteriën zie je niet, maar ze gaan een verzwakte vis, uiteindelijk, wel erg ziek maken.
    Het enige dat je er aan hoeft te doen om dit te voorkomen is vaak het water verversen en goed filteren.

Uiteindelijk is je vis echt helemaal afhankelijk van jouw!
    Dus jij beslist hoe hij zijn leven leeft door hoe je hem verzorgd.

Wat kan je nu doen voor je vis?
    Eerlijk gezegd ben ik bang dat er niet zo heel veel hoop meer is voor je vis.
    Bij een inwendige infectie helpen medicijnen totaal niet.
    En als de vis erg zwak is dan kan hij de infectie zelf niet langer bestrijden.
    Maar hij vecht nog voor zijn leven, dus dat is een goed teken!

Je kan nog wel een paar dingen proberen:
    1. Ververs het water straks weer helemaal. Vervangen door water van dezelfde temperatuur. Liefst met wat waterverbeteraar als je hebt.
    En doe dat vanaf nu 2 of liever nog 3 keer per week!!!!

2. GA ELKE DAG VOEREN!!!!! Minstens twee keer per dag een beetje dat in 2 minuten op is.

3. Voer doperwtjes erbij. Gewoon diepvries erwtjes ontdooien en het velletje er af. In stukjes knippen en aan je visje voeren. Is heel goed voor de spijsvertering.
    In geval van nood mag je ook een keer erwtjes uit een potje voeren (ook velletje er af).

Ik snap dat je best zal kunnen schrikken van mijn uitleg.
    En ik weet ook dat de meeste mensen hun goudvissen niet goed verzorgen.
    Want bijna niemand krijgt goede voorlichting in de dierenwinkel, helaas.:imp:

En juist daarom geeft ik je ook zo'n uitgebreide uitleg!
    Zodat je je vis een beter leven kan gaan geven!

En als je nog vragen hebt dan help ik graag!

Succes en sterkte met je geliefde sluierstaart!

Laat je weten hoe het gaat?

Groet, :smile:
    FancyGoudvis

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Lieze
    Reacties:
    6
    Weergaven:
    2.411
  2. mvanledden
    Reacties: