Sluierstaart zwarte vlekken

Discussie in 'Vissen' gestart door Sluierstaartje, 13 aug 2011.

1. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo iedereen,

Sinds een paar dagen heeft mijn sluierstaart zwarte vlekken op z'n lijfje. Het is begonnen aan zijn staartvin, die kreeg zwarte randjes. De dag erna had hij zwarte vlekken op zijn kopje en kieuwen. Ook zit hij aan het wateroppervlak te happen naar lucht, en zit hij maar zielig in een hoekje en eet hij (bijna) niet meer. Als hij eet, spuugt hij het gewoon terug uit.
    Ik heb hem nog maar een paar weken, en we zijn ook totaal verkeerd ingelicht in de winkel.
    Daar hadden ze gezegd dat een bak van 30 x 20 x 18 groot genoeg was en dat er geen filter en zuurstofpompje in moest. Het zou volstaan om gewoon elke dag een bekertje water uit het aquarium te halen en er een nieuw bekertje in te gieten. Ik ben nu aan het sparen voor een groter aquarium.

Ik had op een forum gelezen dat dat happen naar lucht komt door zuurstofgebrek, dus ben ik gisteren zo'n zuurstofschep gaan halen, die dan langzaam zou oplossen. Dit lijkt te helpen tegen het 'happen'.

Maar over die zwarte vlekken heb ik niets gevonden, en ik weet dus niet wat dit is. Als iemand me hiermee kan helpen? Want ik ben echt ten einde raad, en ik ga niet graag terug naar de winkel waar ze ons die bak hebben aangesmeerd.

Alvast bedankt!

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    een foto zou helpen

3. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Een luchtpompje kopen voor in het aquarium is stukken beter dan zo een schelp en die dingen koop je in elke dierenzaak, aveve, tom&co, ...
    Overal

4. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet eigenlijk niet hoe ik hier een foto moet uploaden. Ik ben nieuw hier.

Oke, ik zal hier maandag werk van maken.

5. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
  6. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien kan je toch beter zo een klein luchtpompje kopen en dan ook ineens een filtertje. Klein maar het help, je moet niet altijd je aquarium verversen en dat brengt minder stress aan de vis, jou minder werk en het water blijft goed

7. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    oke bedankt!
    Enig idee wat die zwarten vlekken zijn?

8. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    misschien krijgt hij een andere kleur? Ik weet het niet, hier zijn wel meer deskundigen over vissen dan iki

9. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    lijkt mij pigment

10. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Pigment zou kunnen maar hij gedraagt zich totaal anders dan toen we hem kochten.
    Vandaag heeft hij al terug wat gegeten, maar zijn rugvin ligt plat en ik dacht dat dit meestal een teken was dat er iets niet juist was met het visje?

11. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    je moet ook eens kijken dat je kleine witte stippen op de vis ziet, dit kan wijzen op een ziekte

12. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee geen witte stippen, wel heeft hij een soort van witte waas over zen lijfje. Het is maar heel licht. Ik weet nu niet of dit normaal is of niet :s

13. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij wordt zwarter met de dag.

14. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    wat zijn je waterwaardes? Want dan zou het daar weleens aan kunnen liggen...

in wat voor aqua heb je hem? hoe groot, wat voor filter, wat voor planten etc?

15. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Waterwaarden weet ik niet.
    Het aquarium is veelst te klein nl 30 x 20 x 18, zoals al vermeld werd zijn we totaal verkeerd ingelicht. In de winkel hadden ze gezegd dat die bak groot genoeg was. Wat dus blijkt dat niet het geval is. Ik ben aan het sparen voor een grotere bak. Maandag ga ik al zeker een filter en een zuurstofpompje halen.

16. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja dan zou ik je water maar eens testen, maar met zo'n kleine bak, kan de kwaliteit van t water wel heel slecht zijn. Hoop dat je heel snel een grotere bak hebt. Helaas zijn er veel dw die zelf nergens verstand van hebben en alleen maar willen verkopen.

17. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, ik was al van plan om dit maandag eens te laten testen. Bedankt voor het advies!

18. Sluierstaartje

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Welke filter kan ik het best kopen?

19. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Je kan gewoon een potje met testers gaan kopen. Van filter koop je gewoon het kleinste. Ik denk dat je er zo een 16 euro aan moet geven. Voor een luchtpompje denk ik dat je ook zoiets moet geven. Vergeet niet dat je er ook een zuurstofblokje en darm moet voor hebben. Ik weet niet dat die erbij zullen zitten dus dat vraag je het beste bij de winkel. Voor die zuurstofblokjes kan je verschillende beeldjes kopen enzo, maar die zullen dan weer plaats afnemen van je visen, je bent het beste om gewoon een blokje appart te kopen, kost misschien 1,50€. Je kan het wegstoppen achter een grote steen of een stukje bloempot waar je gaatjes in boord, of gewoon zo. Ik leg het er gewoon zo in maar ik heb een staaf, maar met een klein blokje heb je meer dan voldoende. Vraag ook ofdat er een stukje aan je luchtpompje is om de hoeveelheid belletjes/lucht te regelen.

20. kaatjespagaatje

Lid geworden:
    1 apr 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    weet je hoe oud je vis is want ik las dat ze veranderen van kleur rond de 1 jaar
    groetjes :laughing:

Laden...

Deel Deze Pagina